Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Vertraging Intercity Brussel blijft ongestraft

Berichtdoor wouter15 » Za 16 Apr 2016, 20:05

Vertraging Intercity Brussel blijft ongestraft

14 april 2016

De Intercity Amsterdam - Brussel blijft mogelijk ook in 2017 via Roosendaal rijden, in plaats van via Breda. Ook wordt de trein niet sneller, zoals afgesproken. Staatssecretaris accepteert dat de trein niet sneller wordt en mogelijk via Roosendaal blijft rijden, ondanks dat dat niet is afgesproken.


Dat is opmerkelijk, want na de falende Fyra kreeg NS nog een laatste kans op het snelle spoor. NS beloofde dit keer wel de afspraken en deadlines na te komen. Nu dat toch niet lijkt te lukken, staat daar geen sanctie op. Dit omdat versnellen van de Intercity Amsterdam - Brussel ten koste zou gaan van binnenlandse reizigers. Lees verder

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Wo 20 Apr 2016, 22:28

Wat betekent dit voor Dordrecht?

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Wo 20 Apr 2016, 22:29

Voorlopig dus een 3e IC Ddr - Rsd.

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Do 21 Apr 2016, 05:36

Waarom wordt uiteindelijk de NS altijd geholpen door de regering? Als een particulier nu deze prestaties had geleverd, waren ze allang weggestuurd.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 21 Apr 2016, 08:02

Weet jij dan wat er achter zit? Als een leverancier van de vervoerder zich tot het uiterste inspant kan je een NS of een Arriva niet wegsturen als het niet lukt zonder in een enorme juridische strijd verwikkeld te raken.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Vr 22 Apr 2016, 18:00

Klaasje schreef:Weet jij dan wat er achter zit? Als een leverancier van de vervoerder zich tot het uiterste inspant kan je een NS of een Arriva niet wegsturen als het niet lukt zonder in een enorme juridische strijd verwikkeld te raken.

Natuurlijk kan dat wel. NS is een contract aangegaan, namelijk de HRN-concessie. Daarin staat de verplichting om de Benelux via Breda te laten rijden expliciet vermeld.

NS komt die afspraak nu dus niet na en daar kan het ministerie dus sancties voor opleggen, met als uiterste het intrekken van de concessie.

Volgens mij is er geen sprake van onvoorziene omstandigheden, waardoor het nakomen van de afspraak in redelijkheid niet kan worden verlangd. Er doet zich niets voor dat NS niet had kunnen zien aankomen toen ze voor de concessie tekenden.

Als wat jij schetst in de praktijk zou gebeuren dan kun je nooit meer aan een afspraak gehouden worden, als iemand een afspraak met jou niet nakomt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Vinny » Vr 22 Apr 2016, 22:16

Ho ho ho. De afspraken tussen de NS en de Nederlandse overheid zijn het summum van het poldermodel, en een schoolvoorbeeld van hoe het in de rest van Europa zou moeten gaan. Als de NS dus niet via Breda wil rijden, dan heeft het bedrijf alle recht om zich niets van de afspraken aan te trekken. De vervoerder mag afspraken namelijk naast zich neer leggen. We leven niet in een wereld dat je zomaar een beetje concessies van overheidsbedrijvan kan gaan lopen afpakken. Dat doen ze in neo-liberale heilstaten misschien, maar niet in een land waar de vakbonden beloofd hebben om een keertje niet te staken als de koffietemperatuur beneden de 79,5 graad uitkomt in de automaat van het personeelsverblijf.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Za 23 Apr 2016, 11:02

Tip: probeer de volgende keer een echt drankje in plaats van een fles azijn :wink:

Dennenboom
Berichten: 399
Lid geworden op: Ma 30 Jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Dennenboom » Za 23 Apr 2016, 11:49

Maar NS heeft ook nog met zoiets als de NMBS te maken als men over Breda wil rijden. En als er iets is wat niet wil doen wat wij graag willen is het de NMBS wel. Daar kun je de NS niet aansprakelijk voor stellen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Za 23 Apr 2016, 21:04

En waarop baseer je die mededeling dan? :')
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Za 23 Apr 2016, 21:10

De NMBS wil juist niets liever dat de Benelux via Breda rijdt, want dan hoeven ze geen binnenlandse pendel meer naar Noorderkempen in te leggen.

In dit geval denk ik ook niet dat deze vertraging echt de schuld van NS en NMBS is. De fabrikant heeft aangegeven de locomotieven niet op tijd van de juiste software te kunnen voorzien. Ik neem aan dat de vervoerders vooraf hebben geïnformeerd of het tijdspad voor de route via Breda realistisch is voordat ze een aanbod hebben gedaan, als dan blijkt dat de fabrikant niet tijdig kan leveren is dat niet meteen onwil van de vervoerder. Wel spijtig natuurlijk, maar de trein wordt voor de betroffen periode omgeleid en kan blijven rijden, dat is beter dan met de V250-introductie...
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11129
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Zo 24 Apr 2016, 12:47

Voor mij persoonlijk is het alleen maar gunstig dat de Benelux (voorlopig) via Roosendaal blijft rijden. :wink:
Alle stations tussen (en inclusief) Rotterdam Blaak en Dordrecht krijgen straks immers een overstap meer als de Benelux via Breda gaat. Voor Ddzd en Zlw verandert er vrijwel niks en Zvb t/m Vs krijgen een langzamere verbinding naar Antwerpen doordat er alleen nog maar een L-trein tussen Roosendaal en Antwepen rijdt.
Volgens mij biedt het rijden via Breda ook nauwelijks reistijdwinst voor de reizigers ten noorden van Rotterdam.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3996
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Zo 24 Apr 2016, 13:14

Het rijden via Breda biedt geen reistijdwinst.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Apr 2016, 18:31

Wel als je vanuit bijv. de regio Eindhoven of Arnhem-Nijmegen komt :wink:

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Zo 24 Apr 2016, 18:54

Daarom stond er ook "reizigers ten noorden van Rotterdam" ;)

Overigens is het ook maar afwachten hoeveel winst dat daadwerkelijk zal zijn, de 3600 biedt nu in Roosendaal een overstap van 9 minuten, op basis van de informatie die bekend is krijg ik de indruk dat de overstap in Breda langer wordt (de Benelux zou gaan aansluiten op de stoptrein ipv de intercity), waardoor er voor reizigers die op de 3600 overstappen de reistijd zelfs ietjes langer zou kunnen worden. Vanuit Eindhoven wordt het wel iets sneller waarschijnlijk omdat je op die verbinding nu met de stoptrein van Eindhoven naar Tilburg reist doordat de intercity naar Den Haag niet aansluit richting Roosendaal.

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Apr 2016, 19:08

Ik dacht dat de IC-Brussel als die via Breda zou rijden juist een redelijk goede aansluiting op de 3600 moest krijgen, of vergis ik me dan?

Het is bovendien ook vrij lastig om de overstap in Breda langzamer te laten zijn, aangezien je 20 minuten eerder in Breda bent dan in Roosendaal met de 3600, dus met die overstaptijd van 9 minuten in Roosendaal erbij en het feit dat gezegd wordt dat je vanaf Breda net onder het halfuur in Antwerpen zou zijn (huidige reistijd Roosendaal-Antwerpen is met 28 minuten dus ook net onder het halfuur), mag de overstaptijd in Breda dan nog altijd 29 minuten zijn om nog altijd even snel te zijn.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Zo 24 Apr 2016, 21:21

Breda - Antwerpen zou zo'n 6 minuten langer zijn dan Roosendaal - Antwerpen (men meld 34 minuten voor Bd-Atw) wat gezien de tijdligging van de Benelux (die in België gelijk blijft) en die van de 3600 (die versneld wordt) richting een overstap van een half uur lijkt te gaan. In combinatie met dat de 3600 door de versnelling eerder uit Nijmegen gaat vertrekken komt dat dus op een langere reistijd uit. De Benelux krijgt volgens insiders op somda wel een overstap van 4 minuten op de sprinter naar Ht.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Zo 24 Apr 2016, 21:24

Het lijkt me duidelijk wie er gebaat zijn bij een Benelux via Breda: reizigers uit Breda alles ten Oosten daarvan. De verliezers zijn Roosendaal, Bergen op Zoom en Zeeland. Dat zijn waarschijnlijk toch beduidend minder reizigers. Ik vraag me trouwens af of het vanuit Zeeland niet sneller/goedkoper wordt om eerst de bus naar Gent te pakken en vanuit daar de trein te nemen.

Maar ik moet trouwens wel zeggen dat ik blij ben dat het voorgestelde plan van de Benelux niet doorgaat. De binnenlandse dienstregeling moest daarvoor flink verslechterd worden en dat heeft het ministerie willen inzien. Dat had ik eigenlijk niet verwacht.

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Apr 2016, 22:50

Voor Zeeland zou je het probleem van het verplaatsen van de internationale trein naar Breda nog kunnen verzachten door lijn 19 (Hulst-Antwerpen-Breda) en lijn 20 (Goes-Terneuzen-Hulst) of 50 (Middelburg-Terneuzen) aan elkaar koppelen tot een nieuwe snellijn Middelburg/Goes - Terneuzen - Hulst - Antwerpen Centraal Station.

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MdJ » Zo 24 Apr 2016, 22:53

Ja. 4 uur in een streekbus is inderdaad beter dan 2 uur in trein met overstap, ondanks de stoptreinen...
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 1886
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Zo 24 Apr 2016, 23:40

Je verheft het overdrijven weer tot een kunst :')

Huidige reistijden vanuit Middelburg:
Trein: 1:57 (rekenend met stoptrein Roosendaal-Antwerpen)
Bus: 2:24 (halte Noorderplaats, 2x overstappen)

Zou je lijn 50 en 10 en 19 aan elkaar koppelen, dan kun je die 5 minuten durende overstap in Hulst wegwerken (lijn 20 blijft dan nog altijd overstap houden, want die is 3 minuutjes sneller dan lijn 10 op Terneuzen-Hulst en vertrekt op dezelfde tijd in Terneuzen).
Daarnaast kun je zowel op Middelburg-Terneuzen (N254/N62) en Hulst-Antwerpen (A11) een paar minuten winnen door 100 km/h-bussen te gebruiken.

Het verschil is dan wellicht nog maar ongeveer 15 minuten. Dit zou je eventueel nog kunnen verkorten door niet meer via Nieuw-Namen maar via Kapellebrug te gaan (scheelt zo'n 7 minuten). Of dat wenselijk is kun je je afvragen, maar het verschil wordt dan wel vrij klein. Sowieso zou je die bus (als de Belgische stoptrein 1x p/u zou blijven rijden) als halfuursverdichting in kunnen zetten, waardoor ze elkaar ook nog eens aanvullen.

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Ma 25 Apr 2016, 09:03

Het zijn wel beduidend minder reizigers dan ten oosten van Breda, maar wel nog genoeg om bij zulke wijzigingen geen baat te hebben.

Tevens was het natuurlijk al jaren zo klaar als een klontje dat Breda de status van grensstation in Brabant over zou nemen van Roosendaal. Het is eigenlijk een grotere schande dat het zo lang duurt. Ik ben van mening te kijken naar de mogelijkheden om de verbinding Breda - Goes (- Middelburg - Vlissingen) te verbeteren ter compensatie. Ondanks dat de vervoersstromen tussen Zeeland en Rotterdam groter zijn merk ik als vaste gebruiker van de Zeeuwse Lijn dat de meeste reizigers die in Roosendaal overstappen, tot Breda reizen. Daarnaast is het wenselijk Bergen op Zoom meer met de rest van Brabant te verbinden.

Voor mij in Bergen op Zoom is de beste verbinding in de toekomst naar Antwerpen om de auto te nemen en in Essen te parkeren. En dan de Belgische IC naar Brussel te pakken. Bergen op Zoom - Antwerpen met 2x overstappen is mij te gortig.

Daarnaast ben ik voorstander van het bekijken naar een reguliere verbinding tussen Eindhoven en Turnhout, met station te Eindhoven Airport.
Maar ja, dat is een ander topic.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31483
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Ma 25 Apr 2016, 09:24

Er blijft een trein Roosendaal - Antwerpen, het is alleen geen intercity. Er is dus geen sprake van 2x overstappen op BoZ - Antwerpen.
Rame à l'approche

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Widejo » Ma 25 Apr 2016, 09:31

@Bee
Ja dat is waar, maar echt een fantastische aansluiting is dat niet. Alleen de IC vanuit BoZ op het hele uur sluit goed aan.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Ma 25 Apr 2016, 09:53

Voor Roosendaal lijkt me de meest toekomstvaste oplossing dat de intercity Brussel - Essen verlengd wordt, deze zou slechts 9 minuten trager dan de Benelux (de intercity stopt iets vaker). Om het probleem van de verschillende standaarden op te lossen waardoor niet al het Belgische materieel in Nederland kan rijden zou men de lijn tussen Essen en Roosendaal kunnen aanpassen. Richt in Roosendaal een perron in volgens Belgische afmetingen, maak de spanning schakelbaar (zoals in de grensstations met Duitsland) of verplaats de sluis naar vlak voor Roosendaal waarbij alleen het westelijke spoor dat aansluit op het goederenemplacement en de sporen 3/4 door de sluis gaat en het oostelijke spoor richting spoor 1a 3000V blijft.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten