Pagina 18 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 16:55
door Meltrain
Maar dan kunnen toch ook de tijden verschoven worden in plaats van een langere stop in te plannen?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 17:16
door Z2N
Dat zal dan waarschijnlijk weer lastig in te plannen zijn rond Lage Zwaluwe en verder de Randstad in, zeker ook met het drukke goederenverkeer.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 17:38
door Bemined
Het wordt lastig om de intercity uit Vlissingen aan te passen, deze komt als ik het goed begrijp namelijk Leiden verknoopt te liggen met de intercity Den Haag - Leeuwarden / Groningen. Het omdraaien van de bestemmingen hier betekent dus dat Zwolle de rechtstreekse verbinding met Den Haag kwijtraakt. Alternatief is de intercity Lelystad - Dordrecht en Amsterdam - Vlissingen ten zuiden van Dordrecht om te wisselen, maar dan vervalt de overstap met de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Roosendaal. En de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] verschuiven zit er ook niet, want die ligt in de knoop van Zwolle, dezelfde knoop waar de [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] en [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal12700[/serie] in liggen waar de intercity naar Vlissingen dus in een knoop mee ligt in Leiden. Kortom, eigenlijk liggen alle treinseries vast, de enige mogelijkheid is om aansluitingen te laten vallen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 18:49
door starx
Dat klopt inderdaad. Er ontstaat een soort van een soort van driehoek van knopen en dat moet allemaal kloppen.

Wat wel zou kunnen de komende jaren is de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] versnellen. Die heeft in Brabant een aantal lange stops, met name om andere series niet in de weg te zetten. Met name de viersporigheid bij Vught is daarbij van belang.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 19:01
door Bemined
Een versnelde [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] zou mooi zijn ja zodra de vrije aansluiting bij Vught klaar is, maar ik verwacht niet dat er zoveel winst gemaakt kan worden dat de intercity naar Vlissingen een kwartier opgeschoven kan worden, hooguit dat de lange stop in Roosendaal kan vervallen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 19:23
door Daniel
starx schreef:Het is vooral een dienstregelingstechnische reden dat de rechtstreekse verbinding Zeeland-Schiphol verdwijnt.
Was het niet andersom, en dat het juist een dienstregelingstechnische reden was waarom de rechtstreekse verbinding er weer kwam?
Met de aanpassing van de dienstregeling op de Oude Lijn i.v.m. de inpassing van de HSL Zuid is de toenmalige 2100 in dienstregeling 2012 immers al Vlissingen - Amsterdam via Haarlem gaan rijden. Dat is vervolgens in dienstregeling 2013, toen het de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] werd en ook de Hanzelijn ingepast werd, weer een route via Schiphol geworden vanwege een overkruising in Leiden die niet volgens de normen was.
Eigenlijk keren we dus in 2017 weer terug naar het oorspronkelijke plan voor de treindiensten rond Leiden (wat de ICs betreft dan).

Over de wens voor Vlissingen - Schiphol - Amsterdam: dat zal ongetwijfeld deels komen doordat een overstapverbinding voor een reis naar Schiphol altijd wat minder aantrekkelijk is, bv. met het een en ander aan bagage. Aan de andere kant zal het niet om immense aantallen reizigers gaan en krijgen ze voor hun overstap ook wat terug in de vorm van een snellere reistijd via de HSL. Dat lijkt me in dit geval wel in balans, zeker omdat het niet verplicht wordt om via de HSL te reizen want in de huidige reistijd kan je met evenveel en even prettige overstaps ook nog gewoon via Leiden reizen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 19:40
door Bemined
Het is in beide gevallen dienstregelingstechnisch. In de huidige situatie liggen de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] en [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] gelijktijdig in Leiden. Aangezien de trein vanuit Rotterdam standaard op het middenspoor uitkomt, en dat middenspoor ook naar Schiphol doorgaat is dit het meest logische. Als de trein vanuit Rotterdam naar Haarlem gaat en tegelijkertijd de trein vanuit Den Haag Centraal naar Schiphol moet een van beide wachten op de ander in Leiden omdat ze elkaar kruisen.

Eigenlijk heeft de route via Schiphol dus altijd de voorkeur, maar de verbinding tussen Den Haag Centraal en Schiphol vind men te belangrijk om over te slaan, dus zal er minstens een treinserie die wissel van het binnen naar het buitenspoor moeten maken. En de meest voor de hand liggende is de intercity die naar Zwolle rijdt, aangezien Den Haag Centraal - Zwolle altijd al een doorgaande verbinding is geweest. En dat betekent indirect dat de trein die gelijktijdig met die intercity in Leiden staat via Haarlem moet (met een lange stop in Leiden).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 19:55
door Zugführer
Daniel schreef:Aan de andere kant zal het niet om immense aantallen reizigers gaan
Volgens de oorspronkelijke adviesaanvraag voor dienstregeling 2017 zijn er dagelijks 350 reizen Zeeland <> Schiphol/Amsterdam Zuid tegenover 450 reizen Zeeland <> Haarlem/Amsterdam Sloterdijk. Dus inderdaad geen immense aantallen.
Qua sporen-layout zou enkel intercity's Dordrecht - Schiphol en Den Haag Centraal - Haarlem inderdaad het gunstigst zijn, maar omdat men ook de verbindingen Den Haag Centraal - Schiphol en Dordrecht - Haarlem wil bieden ontkom je er nu niet aan de IC uit Zeeland over Haarlem te laten rijden. Wat Bemined zegt dus ;)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 20:05
door Meltrain
Bemined schreef: Eigenlijk heeft de route via Schiphol dus altijd de voorkeur, maar de verbinding tussen Den Haag Centraal en Schiphol vind men te belangrijk om over te slaan, dus zal er minstens een treinserie die wissel van het binnen naar het buitenspoor moeten maken.
Ik vraag me af waarom dit een belangrijke verbinding is. De Intercity's richting Rotterdam / Dordrecht stoppen ook in Laan van NOI en HS dus Den Haag heeft dan gewoon een goede verbinding met Schiphol. De reizigers die per se naar Centraal willen, kunnen dan alsnog in Leiden overstappen.
Daniel schreef: Was het niet andersom, en dat het juist een dienstregelingstechnische reden was waarom de rechtstreekse verbinding er weer kwam?
Met de aanpassing van de dienstregeling op de Oude Lijn i.v.m. de inpassing van de HSL Zuid is de toenmalige 2100 in dienstregeling 2012 immers al Vlissingen - Amsterdam via Haarlem gaan rijden. Dat is vervolgens in dienstregeling 2013, toen het de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] werd en ook de Hanzelijn ingepast werd, weer een route via Schiphol geworden vanwege een overkruising in Leiden die niet volgens de normen was.
Eigenlijk keren we dus in 2017 weer terug naar het oorspronkelijke plan voor de treindiensten rond Leiden (wat de ICs betreft dan).
Niet helemaal: in 2012 reden immers alle IC's uit Dordrecht via Haarlem naar Amsterdam en reden alle IC's uit Den Haag Centraal naar Schiphol en verder. In 2017 is het afwisselend in alle richtingen.

Edit: 2012 (en 2013) inderdaad.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 20:20
door Klaasje
2012 bedoel je.. In 2011 had je nog de IC Vlissingen-Amsterdam die alleen stopte te Schiphol, Leiden, Den Haag HS, Rotterdam CS, Dordrecht, Roosendaal, Goes en Middelburg.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 20:37
door JWM
Eigenlijk jammer dat er bij Lage Zwaluwe geen aansluiting is de HSL op. Zou je Dordrecht ook mooi kunnen overslaan vanuit Vlissingen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 18 mei 2016, 20:43
door Hainje
JWM schreef:Eigenlijk jammer dat er bij Lage Zwaluwe geen aansluiting is de HSL op. Zou je Dordrecht ook mooi kunnen overslaan vanuit Vlissingen.
:D _O-

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 11:26
door sneltram
In DRGL 2012 gingen alle IC's uit Haarlem naar Rotterdam (2100 en 2200) en alle treinen uit Schiphol naar Den Haag Centraal (2600 en 3700). Die sloten in Leiden niet op elkaar aan. Letterlijk 7 a 8 minuten tussen elke trein. Reizigers uit Schiphol naar Rotterdam die de HSL wilden ontlopen, konden met de Benelux of een half uur later met de serie 600. Beiden sloegen Leiden over.

In DRGL 2013 opende de Hanzelijn. De tijden van de IC tussen Schiphol en Den Haag Centraal verschoven daardoor, terwijl de rest eigenlijk niet verschoof. Men wilde koste wat kost een strakke kwartiersdienst behouden op de Oude Lijn en bij het uitdunnen van de treindienst in de avonduren moesten de resterende treinen in Leiden natuurlijk wel op elkaar blijven aansluiten. Om lange stationnementen in Leiden te verkomen, dwingt de sporenlayout (Rotterdam sluit aan op Schiphol en Den Haag Centraal op Haarlem), om te komen tot de huidige lijnvoering.

In DRGL 2017 is er de mogelijkheid om een en ander te verschuiven door bijvoorbeeld de nieuwe sporen op de Zuidas, het overslaan van Duivendrecht en een iets verschoven knoop in Zwolle. De 700 wordt de hoofdverbinding die ook in de avonduren rijdt. Dan heb je nog een verbinding Haarlem - Leiden - Rotterdam nodig om in ieder geval alle takken te bedienen. En tja, die rijdt dan uiteraard door naar Vlissingen omdat je die uithoek ook wilt bedienen. De 2400 en 2100 worden dan echte toevoegingen op de basisdienst.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 20:22
door de_clercq
Meltrain schreef:Ik lees ook dat de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] (of welk nummer die volgend jaar ook heeft) een langere stop te Roosendaal krijgt. Waarom is dat dan?
De 2200 wordt Vlissingen - Haarlem - Amsterdam, de 2600 Almere - Amsterdam.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 20:54
door Widejo
Daniel schreef: Over de wens voor Vlissingen - Schiphol - Amsterdam: dat zal ongetwijfeld deels komen doordat een overstapverbinding voor een reis naar Schiphol altijd wat minder aantrekkelijk is, bv. met het een en ander aan bagage.
Het gaat de provincie Zeeland ook om de bereikbaarheid andersom, dat het inkomende toerisme zonder hinder vanuit Schiphol in Zeeland kunnen komen. Dat is ook de insteek van het orgaan dat over het inkomend Toerisme in Nederland gaat - dat Schiphol niet een poort is voor Amsterdam maar voor geheel Nederland.

Tevens vind ik de overstap in Leiden een mooi argument, maar totaal irrelevant aangezien de NS als bovenliggend reisadvies de overstap in Rotterdam gaat weergeven op de ICD. Deze staat namelijk nu al aangegeven, waar de IC nu nog direct naar Schiphol gaat.

Dan vraag ik mij ook af - (indien de Benelux naar de HSL gaat via Breda) - of hij ook aansluiting in Rotterdam gaat geven op de IC naar Vlissingen. Dan komt er één extra overstap mogelijkheid in Rotterdam - die tevens interessanter gaat zijn (bij voldoende tijd) dan de overstap te Leiden.
Is het überhaupt niet interessanter om dan in de nieuwe situatie vanuit bijvoorbeeld Bergen op Zoom te reizen via Breda om daar over te stappen op ICD naar Schiphol

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 20:57
door JWM
Met alle respect voor Zeeland, maar het toerisme bestaat voornamelijk uit Nederlanders, Belgen en Duitsers. Die komen doorgaans niet via Schiphol naar Zeeland.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 21:03
door Suus
De ICD rijdt 2x/uur en de intercity naar Zeeland rijdt 2x/uur. Waarvoor heb je in Rotterdam nog een aansluiting op de Benelux nodig?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 21:09
door Widejo
Tsja, je moet ergens beginnen - nu verslechterd de situatie sowieso. Terwijl er nu meer inspanningen komen om Nederland echt als geheel naar voren te schuiven vanuit Schiphol en niet puur Amsterdam.

Een extra aansluiting per Benelux wint het op tijdwinst van de IC Vlissingen met overstap te Leiden en wint het van de ICD aangezien die dan toeslagvrij naar Schiphol gaat (denk ik).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 19 mei 2016, 21:46
door Wubbo
De Benelux is zeker niet sneller dan reguliere IC's op het stuk Rotterdam - Schiphol. Bij de omklap van de Benelux naar Breda blijft de tijdsligging boven Rotterdam gelijk aan voor die tijd, die aansluiting verandert dus niet met de omklap. Reizen van Zeeland via Breda naar Schiphol lijkt me alleen maar erger: dan heb je de overstap in Roosendaal en Breda in plaats van alleen in Rotterdam of alleen in Leiden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 20 mei 2016, 19:54
door Meltrain
Widejo schreef: Een extra aansluiting per Benelux wint het op tijdwinst van de IC Vlissingen met overstap te Leiden en wint het van de ICD aangezien die dan toeslagvrij naar Schiphol gaat (denk ik).
De Benelux rijdt inderdaad toeslagvrij, maar dat is omdat hij ten noorden van Rotterdam via het reguliere spoor rijdt.
En zoals Wubbo ook al aangeeft is dat dus niet sneller dan de IC's, het enige verschil is dat je één keer per uur in Rotterdam kúnt overstappen in plaats van Leiden. Omdat Rotterdam Centrraal leuker is dan Leiden Centraal enzo. *O*

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 13:12
door Widejo
Dan is het een misverstand. Ik dacht dat de Benelux ook de HSL ging gebruiken over de gehele linie.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 14:02
door JWM
Er is een voorstel om de Benelux per dienstregeling ook tussen Amsterdam en Rotterdam via de HSL te laten rijden. Vier treinen per dag gaan dan naar Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 16:22
door starx
Dat gaat in 2017 sowieso nog niet gebeuren en het is ook nog niet definitief besloten. Den Haag is er in ieder geval fel tegen. Ik vind het ook wel een erg waterig compromis.

Waarschijnlijk hoopt NS dat de Benelux boven Den Haag nauwelijks gebruikt wordt volgend jaar (voor Amsterdam en Schiphol is overstappen bijna een half uur sneller). Dan zal de politiek waarschijnlijk toegeven dat de huidige Benelux allesbehalve handig is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 16:25
door JWM
Ha, 2018 ontbreekt in mijn bericht.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 23 mei 2016, 18:14
door Wubbo
starx schreef:Waarschijnlijk hoopt NS dat de Benelux boven Den Haag nauwelijks gebruikt wordt volgend jaar (voor Amsterdam en Schiphol is overstappen bijna een half uur sneller). Dan zal de politiek waarschijnlijk toegeven dat de huidige Benelux allesbehalve handig is.
Dat is nu al ongeveer het geval (de Benelux is nu al 18 minuten langzamer).