Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.6091035

Samenvatting: de trein tussen Tiel en Arnhem blijft rijden. Ook komen er in de daluren extra treinen, maar die rijden niet verder dan Elst.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Gothic-Writer »

Frank schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.6091035

Samenvatting: de trein tussen Tiel en Arnhem blijft rijden. Ook komen er in de daluren extra treinen, maar die rijden niet verder dan Elst.
Dat zal ook maar voor een paar jaar zijn, want uit eerdere publicaties (waar ik helaas even geen link van heb), word het 'kopspoor' dat nu gemaakt is in Elst toch doorgetrokken en gekoppeld aan het hoofdspoor.
Voorbereidingen hiervoor worden momenteel al enigszins getroffen.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Ook wel een vermeldenswaardig detail: de rechtstreekse trein blijft in 2017 dus al rijden, maar de inframaatregelen om de treindienst hier robuust te maken zijn voorzien voor 2018/2019. Om precies te zijn een extra wisselverbinding in Nijmegen (mijn vermoeden: spoor 1a aansluiten op de sporen vanuit het zuiden zodat spoor 3 in zijn geheel keerspoor kan worden), ongelijkvloers maken van overwegen in Elst en spoor 4 in Arnhem opdelen in een spoor 4a en 4b zodat de kerende treinen achter elkaar kunnen staan. In de dienstregelingen 2017 en 2018 moet men het dus nog zonder deze maatregelen gedaan, er wordt alleen wat pleisterwerk gedaan aan de seinen en beveiliging rondom Elst, maar het wordt wel een treindienst met handicap deze jaren.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Eigenlijk toch best vreemd dat 1 zo'n wisseltje in Nijmegen nog 1 a 2 jaar moet duren (al helemaal omdat je die noodzaak al jaren geleden had kunnen zien aankomen) :X
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bemined »

Volgens mij volstaat het om de wissels die nu tussen spoor 3a en 3b liggen zo'n 250 meter naar het zuiden te verplaatsen. Dan heb je een spoor 3a van zo'n 400 meter lengte voor kerende treinen uit Arnhem en een spoor 3b van zo'n 50 meter dat gebruikt wordt om via spoor 2b naar 1a over te lopen of om rangeerdelen van/naar 3a aan/af te voeren.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Frank schreef:Samenvatting: de trein tussen Tiel en Arnhem blijft rijden. Ook komen er in de daluren extra treinen, maar die rijden niet verder dan Elst.
:roll: Toen ik voor het eerst hoorde dat ze dit van plan waren, dacht ik: Dit kunnen ze toch niet serieus menen.
Maar helaas kunnen ze dat dus wel... Die extra treinen in de daluren zullen waarschijnlijk goeddeels leeg blijven. En waar is het allemaal goed voor? In de spits kan die trein toch ook elk half uur doorrijden naar Arnhem.
SuperGhost schreef:Eigenlijk toch best vreemd dat 1 zo'n wisseltje in Nijmegen nog 1 a 2 jaar moet duren (al helemaal omdat je die noodzaak al jaren geleden had kunnen zien aankomen) :X
Inderdaad bizar. In 2012 bestond het plan al van de voorgestelde dienstregeling. Dus ze hebben er meer dan 4 jaar de tijd voor gehad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Het plan dat er in 2012 lag, lijkt op geen enkele manier op het huidige plan. Ja, er werd toen ook al gesproken over meer treinen, maar de randvoorwaarden zijn zo compleet veranderd dat een en ander goeddeels herschreven is.

Wel mooi dat er nu eindelijk geld is om die wisselverbinding aan te leggen trouwens, want volgens mij was dat een van de beperkende factoren in deze.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Ooit in een discussie hier werd het als zo'n groot voordeel gezien voor de doorgaande reizigers dat Den Haag - Breda voortaan via de HSL zou gaan. Goed, dat gaat het per dienstregeling 2017 ook maar of de doorgaande reizigers er nu zo blij van gaan worden. Ik citeer even van Somda...
MasterE op Somda schreef:De 1900 gaat zal per december worden opgeknipt in Gvc-Bd via HSL en Bd-Vl.
Dit ivm de capaciteit om Mcn Ehv op te kunnen leiden, men moet voor december iedereen eerst instrueren voor de Flirt.
Hoeveel jaar weet men nu ondertussen al dat men ooit eens Eindhovense machinisten een opleiding voor de Traxx moet geven? Dat is toch al even bekend geloof ik. Misschien zelfs al voor die Flirt's überhaupt besteld waren :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Frank »

Fijn dat men (eindelijk) wat besloten heeft en dat niet het allerslechtste scenario gekozen is (altijd keren in Elst, dat is toch heel lang redelijk waarschijnlijk geweest). Ook de extra wissel in Nijmegen is prettig. Nu nog het aansluiten van het derde spoor in Elst op het hoofdspoor, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Ooit in een discussie hier werd het als zo'n groot voordeel gezien voor de doorgaande reizigers dat Den Haag - Breda voortaan via de HSL zou gaan. Goed, dat gaat het per dienstregeling 2017 ook maar of de doorgaande reizigers er nu zo blij van gaan worden. Ik citeer even van Somda...
MasterE op Somda schreef:De 1900 gaat zal per december worden opgeknipt in Gvc-Bd via HSL en Bd-Vl.
Dit ivm de capaciteit om Mcn Ehv op te kunnen leiden, men moet voor december iedereen eerst instrueren voor de Flirt.
Hoeveel jaar weet men nu ondertussen al dat men ooit eens Eindhovense machinisten een opleiding voor de Traxx moet geven? Dat is toch al even bekend geloof ik. Misschien zelfs al voor die Flirt's überhaupt besteld waren :P
Ze kunnen toch ook een deel van de machinisten alleen een opleiding voor de Traxx en een ander deel van de machinisten alleen een opleiding voor de Flirt geven? :?
Mocht er ooit meer flexibiliteit nodig zijn, kunnen de machinisten later mondjesmaat ook het andere materieeltype leren kennen.
(Met deze post wil ik niet de indruk wekken dat ik de tijd die het kost om een materieeltype te leren kennen onderschat. Ik vraag me alleen af of het noodzakelijk is dat iedereen op elk type kan rijden.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Dat zou een ontzettende fail van NS zijn als ze de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] daadwerkelijk gaan knippen in Breda. Ik zou dan nog liever de bestaande situatie een jaartje handhaven. Zeker omdat deze verschuiving al erg nadelig uitpakt voor diverse aansluitingen in Eindhoven. Maargoed, hoe betrouwbaar is deze bron. Neem aan dat de Staatssecretaris en het Locov ook niet direct enthousiast worden van dit idee.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Wubbo schreef:Het plan dat er in 2012 lag, lijkt op geen enkele manier op het huidige plan. Ja, er werd toen ook al gesproken over meer treinen, maar de randvoorwaarden zijn zo compleet veranderd dat een en ander goeddeels herschreven is.

Wel mooi dat er nu eindelijk geld is om die wisselverbinding aan te leggen trouwens, want volgens mij was dat een van de beperkende factoren in deze.
In welk opzicht is het plan dan veranderd. Hier staat de overbelastverklaring. Volgens mij komt die goeddeels overeen met de situatie in 2017.. http://www.prorail.nl/vervoerders/verde ... unten-2015
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Daniel schreef:Ooit in een discussie hier werd het als zo'n groot voordeel gezien voor de doorgaande reizigers dat Den Haag - Breda voortaan via de HSL zou gaan. Goed, dat gaat het per dienstregeling 2017 ook maar of de doorgaande reizigers er nu zo blij van gaan worden. Ik citeer even van Somda...
MasterE op Somda schreef:De 1900 gaat zal per december worden opgeknipt in Gvc-Bd via HSL en Bd-Vl.
Dit ivm de capaciteit om Mcn Ehv op te kunnen leiden, men moet voor december iedereen eerst instrueren voor de Flirt.
Hoeveel jaar weet men nu ondertussen al dat men ooit eens Eindhovense machinisten een opleiding voor de Traxx moet geven? Dat is toch al even bekend geloof ik. Misschien zelfs al voor die Flirt's überhaupt besteld waren :P
Dit is toch wel te amateuristisch voor woorden. Ik begrijp ook niet waarom de FLIRTs zo supersnel moeten instromen dat machinisten kennelijk geen tijd hebben voor iets anders. Het materieeltekort is begin 2017 goeddeels opgelost omdat er het nodige materieel vrijvalt uit Limburg en Gouda-Alphen en uit de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie].
En waarom kunnen ze niet voor zolang het duurt machinisten uit andere standplaatsen (Breda bijvoorbeeld) in Eindhoven laten starten, door ze met de auto over te laten komen ofzo. Alles beter dan een complete treinserie knippen. Dit gaat echt reizigers wegjagen -o-
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Mr-W »

Daniel schreef:Ooit in een discussie hier werd het als zo'n groot voordeel gezien voor de doorgaande reizigers dat Den Haag - Breda voortaan via de HSL zou gaan. Goed, dat gaat het per dienstregeling 2017 ook maar of de doorgaande reizigers er nu zo blij van gaan worden. Ik citeer even van Somda...
MasterE op Somda schreef:De 1900 gaat zal per december worden opgeknipt in Gvc-Bd via HSL en Bd-Vl.
Dit ivm de capaciteit om Mcn Ehv op te kunnen leiden, men moet voor december iedereen eerst instrueren voor de Flirt.
Maken ze er dan geen Venlo -> Roosendaal van, enkele ritten moeten sws door omdat Breda geen standplaats is.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

De 1900 rijdt per december toch al niet meer door naar Venlo? Dat wordt toch overgenomen door de 800/3500 (doorhalen wat niet van toepassing is)?
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Frank schreef:http://www.gelderlander.nl/regio/betuwe ... -1.6091035

Samenvatting: de trein tussen Tiel en Arnhem blijft rijden. Ook komen er in de daluren extra treinen, maar die rijden niet verder dan Elst.
Dit soort maatregelen zijn gewoon een excuus om het busvervoer verder af te breken.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Bemined schreef:Ook wel een vermeldenswaardig detail: de rechtstreekse trein blijft in 2017 dus al rijden, maar de inframaatregelen om de treindienst hier robuust te maken zijn voorzien voor 2018/2019. Om precies te zijn een extra wisselverbinding in Nijmegen (mijn vermoeden: spoor 1a aansluiten op de sporen vanuit het zuiden zodat spoor 3 in zijn geheel keerspoor kan worden), ongelijkvloers maken van overwegen in Elst en spoor 4 in Arnhem opdelen in een spoor 4a en 4b zodat de kerende treinen achter elkaar kunnen staan. In de dienstregelingen 2017 en 2018 moet men het dus nog zonder deze maatregelen gedaan, er wordt alleen wat pleisterwerk gedaan aan de seinen en beveiliging rondom Elst, maar het wordt wel een treindienst met handicap deze jaren.
Ben benieuwd waar de trein Arnhem-Düsseldorf gaat keren alsmede de trein Arnhem-'s Hertogenbosch. Zolang ze niet diverse sporen in Arnhem opdelen is er vrij weinig capaciteit voor 2 extra kerende treinen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Hainje schreef:De 1900 rijdt per december toch al niet meer door naar Venlo? Dat wordt toch overgenomen door de 800/3500 (doorhalen wat niet van toepassing is)?
Inderdaad, Eindhoven-Venlo wordt een vleugeltrein van de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie].
Dat zou dus betekenen dat de ze [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] in DRIE stukken knippen. Stelletje prutsers, hebben ze drie jaar de tijd gehad om dit voor te bereiden krijgen ze het nog niet voor elkaar. Als via de HSL rijden zo lastig is kunnen ze het maar beter helemaal niet doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Denk niet dat het bij de NS prutsers zijn, ik denk eerder dat die kerel op Stomda gewoon bullshit verkoopt.
🍉
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Michael »

Precies wat Hainje zegt.

Dat zou dan betekenen dat je 5 kerende treinseries hebt in Breda.

- Benelux (voor zover dat doorgaat)
- intercity Den Haag- Breda
- Intercity Breda- Eindhoven
- Intercity Breda- Dordrecht
- Intercity Direct

Dit is qua capaciteit niet eens haalbaar volgens mij ivm de doorgaande treinen (sprinter Dordrecht-Breda, Intercity Roosendaal- Zwolle en goederentreinen)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Ben benieuwd waar de trein Arnhem-Düsseldorf gaat keren alsmede de trein Arnhem-'s Hertogenbosch. Zolang ze niet diverse sporen in Arnhem opdelen is er vrij weinig capaciteit voor 2 extra kerende treinen.
De indeling in Arnhem durf ik wel te raden:

Spoor 3: IC-Zwolle (.08-.10) + SPR-Zutphen (.21-.24)
Spoor 4: SPR-'s-Hertogenbosch (.05-.25)
Spoor 6a: ST-Tiel (.24-.29)
Spoor 6b: ST-Winterswijk (.57-.03) + ST-Doetinchem (.12-.18)
Spoor 7: IC-Roosendaal (.20-.22) + SPR-Wijchen (.06-.09)
Spoor 8: IC-Nijmegen (.59-.04) + IC-Nijmegen (.14-.19)
Spoor 9: ICE-Frankfurt (.34-.37) + ICE-Amsterdam Centraal (.29-.31)
Spoor 10: SPR-Ede-Wageningen (.22-.37)
Spoor 11: IC-Den Helder (.56-.01) + IC-Schiphol Airport (.11-.16)

De RE naar Düsseldorf komt er pas vanaf de zomer. Afhankelijk van de tijden zal die wel spoor 6a krijgen of spoor 10 delen met de sprinter van/naar Ede (kwestie van blauwe lamp plaatsen), of anders een van de andere sporen en dan een rangeerbeweging van/naar Arnhem Berg.

Zoals je ziet wordt het dan wel zeer krap (met name de kruisingen rond de binnenkomst van de ST-Tiel), maar NS had ook al aangekondigd dat de dienstregeling op dat traject zeer krap zou worden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Nitein-Repart »

Of spoor 4 splitten. De RE 19 moet haast wel als vertrektijd .42 hebben (aankomsttijd .18), omdat anders de ICE te veel op de RE gaat inlopen en er echt geen andere mogelijkheid bestaat.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Jef400 »

Dus als ik het goed begrijp wordt de overstaptijd tussen Amsterdam CS en de RE19 een minuut of 13?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Erno-BE schreef:Of spoor 4 splitten.
Dat gaat dus pas rond 2018/2019 gereed zijn en is dus in 2017 nog geen optie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Hainje schreef:Denk niet dat het bij de NS prutsers zijn, ik denk eerder dat die kerel op Stomda gewoon bullshit verkoopt.
Mwoh, ik heb het al wel vaker langs zien komen. Schijnt vooral te maken te hebben met dat het niet alleen opleiding op de Traxx betreft, maar ook nog opleiding op de HSL en een examen voor ETCS wat dusdanig streng is dat dat nog niet zo makkelijk te halen is.
Sowieso is er nog nieteens een Traxx voor instructie in Eindhoven gesignaleerd en in het zuiden van het land moeten ze er ook nog de Flirt instructie bij doen voor dienstregeling 2017.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten