Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Za 30 Jul 2016, 16:32

Daniel schreef:In de tijd dat de 4900 een IC was reed er geen IC-materieel in (maar Plan V). Het werd toen alleen een IC genoemd omdat 'ie wat stations oversloeg (wat 'ie nu nog doet, maar daar is men wat minder star in geworden).
Plan V was wel WC-materieel. Het wordt nu geen IC meer genoemd wegens gebrek aan WC. De nieuwe regel "elke IC heeft een WC" gaat boven "als het niet overal stopt is het een IC". In 2017 mag het dus weer IC genoemd worden.

Gothic-Writer schreef:Waarschijnlijk vanwege het aanpassen van de slt sprinters in verband met het inbouwen van het toilet, maar dat is meer een vermoeden dat ik hier uitspreekt.
Daar zouden ze in 2018 pas echt (serie-matig) mee gaan beginnen dus daar hoeft nu geen rekening mee gehouden te worden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Ma 01 Aug 2016, 18:23

De laatste jaren reed er anders alleen maar DD-AR.

De trein naar Utrecht gaat in Almere op een perronspoor keren, de IC Amsterdam CS - Almere C gaat keren via de tailtracks. Dit alles per december. De tailtracks worden 22 augustus opgeleverd en zijn vaanaf dan klaar voor gebruik.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11126
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Meltrain » Ma 01 Aug 2016, 19:38

De nieuwe IC Dordrecht - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad (volgens mij wordt dat de 2400?) gaat 's avonds en op zondag alleen tussen Dordrecht en Schiphol rijden. Keert die trein dan te Schiphol op de 3500?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Ma 01 Aug 2016, 19:41

Klaasje schreef:De trein naar Utrecht gaat in Almere op een perronspoor keren, de IC Amsterdam CS - Almere C gaat keren via de tailtracks. Dit alles per december. De tailtracks worden 22 augustus opgeleverd en zijn vaanaf dan klaar voor gebruik.

Staat die trein niet in de weg voor een korte treinopvolging of om een sprintertje in te laten halen? Wordt de trein Lelystad - Vlissingen tot december 2016 helemaal niet meer ingekort tot Almere, ik dacht dat dit noodzakelijk was.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25093
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Aug 2016, 19:47

Ik meen te herinneren dat men door een andere bouwfasering een mogelijkheid had gevonden om die trein doorgaand te blijven bieden tot december.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Ma 01 Aug 2016, 20:39

Meltrain schreef:De nieuwe IC Dordrecht - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad (volgens mij wordt dat de 2400?) gaat 's avonds en op zondag alleen tussen Dordrecht en Schiphol rijden. Keert die trein dan te Schiphol op de 3500?


De 2400 zal helemaal niet in de avond gaan rijden, samen met de 2100.

De knoop die er nu in de avond is in Leiden wordt juist helemaal verwijderd in de avond, terwijl knoop die er juist niet is in de avond ((12)700 en 2200 die niet rijden in de avond, juist blijven rijden in de avond.

Even een klein schematje voor de duidelijkheid:
Drgl 2016:
2100 (Asd - Hlm - Gvc) en 2600 (Vs - Lls) rijden in de avond
2200 (Asd - Hlm - Ddr) en (12)700 (Lw/Gn - Gvc) rijden niet in de avond

Drgl 2017:
2200 (Asd - Hlm - Vs) en 700 (Gn - Gvc) / s1800 (Lw - Gvc) rijden in de avond
2100 (Asd - Hlm - Gvc) en 2400 (Lls - Shl - Ddr) rijden niet in de avond

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Aug 2016, 21:47

De uitsnijdingen van de 2400 op Schiphol - Lelystad zijn wel anders dan op Dordrecht - Schiphol: op Dordrecht - Schiphol zijn de bedieningstijden gelijk aan de huidige 2200, terwijl die op Lelystad - Schiphol meer vergelijkbaar zijn aan die van de huidige 700/12700. Ik meen me te herinneren dat er dan gekeerd wordt via Diemen Zuid.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Ma 01 Aug 2016, 22:17

Leeg of met reizigersstops in Duivendrecht en Amsterdam Zuid?

Ik dacht dat die trein helemaal niet op zondag naar Lelystad zou rijden.

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Di 09 Aug 2016, 19:11

700 en 1800 op één lijn? Als je de serienummers toch omgooit, doe het dan direct zo dat het er logischer van wordt...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4433
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Di 09 Aug 2016, 19:21

Niet weer een discussie over de logica van serienummering zolang het alleen voor interne processen wordt gebruikt...

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Di 09 Aug 2016, 20:16

Pim-AllianceB95 schreef:700 en 1800 op één lijn? Als je de serienummers toch omgooit, doe het dan direct zo dat het er logischer van wordt...


Ik begrijp de logica die hier is gevolgd wel: In principe krijgen de NoordOost-series de lage nummers. Logisch zou zijn om de vier series naar Groningen en Leeuwarden nummers te geven die bij elkaar liggen. 600 was nog niet weg, maar 800 al wel. Dus moest het wel 1800 worden. Sowieso is het een stuk logischer dan 12500 en 12700, want nummers boven de 10000 zijn meestal voor vleugeltreinen, verdichtingsritten en spitsversterkers.

JWM schreef:Niet weer een discussie over de logica van serienummering zolang het alleen voor interne processen wordt gebruikt...


Dat is niet helemaal waar, want ze worden ook getoond in de reisinformatie. Wel vrij summier zodat de normale reizigers er geen "last" van hebben.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Di 09 Aug 2016, 21:03

starx schreef:Dat is niet helemaal waar, want ze worden ook getoond in de reisinformatie. Wel vrij summier zodat de normale reizigers er geen "last" van hebben.
Dat hebben ze volgens mij ook alleen maar gedaan voor de systeemautisten op Stomda, niet omdat daar nu echt beleid achter zit.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Di 09 Aug 2016, 21:28

Stoer hoor, een ander forum afkraken :pos:

starx schreef:Sowieso is het een stuk logischer dan 12500 en 12700, want nummers boven de 10000 zijn meestal voor vleugeltreinen, verdichtingsritten en spitsversterkers.

Dat is ook de historie van die nummers, de 12500 was voor de Hanzelijn ook de spitsversterker van de 500, normaal werd er in Zwolle en Utrecht gecombineerd en gesplitst, maar in de spits reed de 500 volledig Groningen - Den Haag en had je een 12500 Leeuwarden - Rotterdam. De logica is dus dat ze dat nummer maar zo gehouden hebben, ipv te gaan vernummeren puur om te vernummeren , want ook al is de logica achter het 12*** voorvoegsel met het vervallen van de spitsversterkers weg, vernummeren heeft gewoon weinig toegevoegde waarde. Waarom aanpassen als niemand er last van heeft :)

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9546
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Di 09 Aug 2016, 22:11

Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 10 Aug 2016, 00:01

Wubbo schreef:Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).

Nu is dat natuurlijk ook gewoon conform de norm: dat wordt immers een vleugeltrein, net zoals je vroeger de 10500 en de 10700 had.

Het wordt inderdaad eigenlijk enkel voor interne processen gebruikt, maar het lijkt mij dat het voor de mensen die daar intern mee moeten werken, toch ook net iets prettiger werkt wanneer de nummers enige logica kennen. Als je toch veel nummers omgooit, dan zou je bijvoorbeeld direct voor de 500 Gn-Rtd, 1500 Lw - Rtd, 400 Gn-Gvc en 1400 Lw-Gvc kunnen gaan. Ik snap dat je dan het nachtnet ook moet omnummeren, maar als je toch al bezig bent...

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Wo 10 Aug 2016, 00:10

Wubbo schreef:Dienstregeling 2017 krijgt heel veel nieuwe treinseries, waarbij het algemene beeld is dat er geen vijfcijferige treinnummers meer gebruikt worden door NS. Al zijn daar natuurlijk wel weer uitzonderingen op (bijvoorbeeld de 13500 Eindhoven - Venlo).


Weet jij toevallig al meer nummertjes...
#Ikbenbenieuwd

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 10 Aug 2016, 00:50

Zoals ik het begrepen heb wordt het dan:
500 : Groningen - Rotterdam (zoals nu)
600 : Leeuwarden - Rotterdam (huidige 12500)
700 : Groningen - Den Haag (rijdt ook 's avonds)
1800 : Leeuwarden - Den Haag (huidige 12700, rijdt ook 's avonds)
Daarmee komt de 12600 te vervallen
2100 : Amsterdam - Haarlem - Den Haag (rijdt niet meer 's avonds)
2200 : Amsterdam - Haarlem - Vlissingen (rijdt ook 's avonds)
2400 : Lelystad - Schiphol - Dordrecht (vervangt 2600 op Schiphol - Dordrecht, rijdt niet (meer) 's avonds)
2600 : Amsterdam - Almere

Verder zullen de series 6800, 6900, 4100, 4200 en 14100 vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Bij de sprinters in Brabant verandert ook het nodige, dus daar zullen ook wijzigingen zijn. Ik kan me ook voorstellen dat de 13600 verandert, want dat is niet echt een verdichtingsrit van de 3600, maar een onderliggende sprinter.

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Wo 10 Aug 2016, 00:58

De 4100, 4200 en 14100 blijven tot april 2017 behouden, pas dan gaat de ombouw plaatsvinden.
De 14100 gaat volgens mij over als 7100.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31478
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Wo 10 Aug 2016, 08:26

De huidige 1500 wordt geknipt, het deel tussen Amsterdam en Enkhuizen krijgt het oude nummer 4500 weer terug als het goed is.

En het schijnt dat de intercity Den Haag - Eindhoven 1100 als nieuw nummer krijgt.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Aug 2016, 09:40

starx schreef:Verder zullen de series 6800, 6900, 4100, 4200 en 14100 vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Waarom moeten andere vervoerders andere nummers krijgen? Arriva rijdt nu ook treinen met viercijferige nummers. Of worden die ook omgenummerd?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 10 Aug 2016, 10:45

Omdat er metro's gaan rijden, vermoed ik.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3993
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 10 Aug 2016, 10:48

Er staan nummers bij van stoptreinen in Limburg, daar gaan echt geen metro's rijden :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Pim-AllianceB95
Berichten: 753
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 10 Aug 2016, 11:22

O ja, dat is natuurlijk een ander verhaal :oops:

Gebruikersavatar
Een Echte Heer
Berichten: 38
Lid geworden op: Vr 15 Jul 2016, 19:36

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Een Echte Heer » Wo 10 Aug 2016, 12:02

Weet iemand of dat de 1900 word omgekat tot een Intercity Direct verbinding? Of blijft het een gewone IC?
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...

CamilleKreemers
Berichten: 2319
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 10 Aug 2016, 12:05

reisthijs schreef:
starx schreef:Verder zullen de series 6800, 6900, 4100, 4200 en 14100 vervallen omdat die naar andere vervoerders overgaan.
Waarom moeten andere vervoerders andere nummers krijgen? Arriva rijdt nu ook treinen met viercijferige nummers. Of worden die ook omgenummerd?

De lijnen 4100, 4200 en 14100 vervallen sowieso, omdat daar metro's gaan rijden. De series 6800 en 6900 kunnen gelijk nummer houden, want dat doet Arriva ook in Vechtdallijnen.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast