Pagina 26 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:03
door Chrysa
Hoe zal het gaan met dagrandtreinen zoals de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] en de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal14000[/serie]? Ik hoorde dat de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] zal verdwijnen, maar komt er iets in de plaats? Zou jammer zijn dat die late trein hier vervalt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:05
door MetroRET
De 700 / 1800 en de 2200 blijven rijden in de avond.
MetroRET schreef:
Meltrain schreef:De nieuwe IC Dordrecht - Schiphol - Amsterdam Zuid - Lelystad (volgens mij wordt dat de 2400?) gaat 's avonds en op zondag alleen tussen Dordrecht en Schiphol rijden. Keert die trein dan te Schiphol op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie]?
De [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie] zal helemaal niet in de avond gaan rijden, samen met de [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie].

De knoop die er nu in de avond is in Leiden wordt juist helemaal verwijderd in de avond, terwijl knoop die er juist niet is in de avond ((12)700 en 2200 die niet rijden in de avond, juist blijven rijden in de avond.

Even een klein schematje voor de duidelijkheid:
Drgl 2016:
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] (Asd - Hlm - Gvc) en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] (Vs - Lls) rijden in de avond
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] (Asd - Hlm - Ddr) en (12)[serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] (Lw/Gn - Gvc) rijden niet in de avond

Drgl 2017:
[serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] (Asd - Hlm - Vs) en [serie=Intercity|2016|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie] (Gn - Gvc) / s1800 (Lw - Gvc) rijden in de avond
[serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] (Asd - Hlm - Gvc) en [serie=Nachtnet|2016|Utrecht Centraal - Gouda - Rotterdam Centraal2400[/serie] (Lls - Shl - Ddr) rijden niet in de avond

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:07
door Chrysa
De 12600 dus niet? Jammer, die stopt hier wel (Station Lage Zwaluwe) en die andere series niet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:10
door MetroRET
Chrysa schreef:De 12600 dus niet? Jammer, die stopt hier wel (Station Lage Zwaluwe) en die andere series niet.
Alleen de 12680 stopt in Zlw.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:20
door Chrysa
Dat weet ik, maar dat is ook de laatste trein van de dag die hier stopt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:22
door MetroRET
Daarom... dat zal de laatste [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] volgend jaar ook vast wel gaan doen, of een extra sprinter ofzo.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 13:24
door reisthijs
Ik zou niet weten waarom niet. Geen enkele reden voor paniek dus.
Een Echte Heer schreef:Weet iemand of dat de 1900 word omgekat tot een Intercity Direct verbinding? Of blijft het een gewone IC?
Of het daadwerkelijk een ICdirect genoemd zal worden weet ik niet, maar dat er via de HSL gereden gaat worden is wel zeker. Vandaar ook dit:
Suus schreef:En het schijnt dat de intercity Den Haag - Eindhoven 1100 als nieuw nummer krijgt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 14:00
door JWM
Dus het opknippen in Breda is van de baan?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 14:38
door reisthijs
Was dat al op de baan dan?
Het laatste wat ik daarover gehoord heb was dat de mogelijkheid werd onderzocht: Mogelijk 3 maanden geen trein Den Haag - Eindhoven
Maakt voor de rest van de plannen niets uit, alleen zou de 1100 serie dan tijdelijk maar tot Breda rijden en krijgt Breda-Eindhoven een ander nummertje.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 18:51
door Wubbo
De Sprinters in Limburg gaan onder andere treinserienummers rijden (vijfcijferig startend met een 3). Alle andere treinserienummers zijn ook bekend, maar ik heb ze gelukkig lang niet allemaal onthouden en ik ben ook veel te lui om ze allemaal op te zoeken :).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 10 aug 2016, 23:19
door Een Echte Heer
reisthijs schreef:
Een Echte Heer schreef:Weet iemand of dat de 1900 word omgekat tot een Intercity Direct verbinding? Of blijft het een gewone IC?
Of het daadwerkelijk een ICdirect genoemd zal worden weet ik niet, maar dat er via de HSL gereden gaat worden is wel zeker.
Mooi weet ik dat ook weer :D
Suus schreef:En het schijnt dat de intercity Den Haag - Eindhoven 1100 als nieuw nummer krijgt.
Simpel, dan noemen we Den Haag-Breda 1100 en Breda-Eindhoven tijdelijk 1900.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 09:37
door reisthijs
Wubbo schreef:De Sprinters in Limburg gaan onder andere treinserienummers rijden (vijfcijferig startend met een 3). Alle andere treinserienummers zijn ook bekend, maar ik heb ze gelukkig lang niet allemaal onthouden en ik ben ook veel te lui om ze allemaal op te zoeken :).
Ik ben wel benieuwd of ze consequent zijn, en ook Zwolle-Emmen zulke nummers geven. In plaats van de treinseries uit de NS-tijd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 14:39
door starx
Dat zou me wel logisch lijken.
Er is nu een structuurwijziging in de dienstregeling, terwijl het de laatste jaren meestal om (relatief) kleine aanpassingen ging. Het lijkt me dan ook een goed plan om de treinnummers weer netjes te sorteren. Ook bij de [serie=Stoptrein|2016|Zutphen - Apeldoorn17800[/serie] is dit het geval.

Als ze slim zijn geven ze de [serie=Stoptrein|2016|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Kampen - Zwolle8500[/serie] ook alvast een nummer in de 30000 reeks.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 15:26
door JWM
Kan dit afgesplitst worden?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 18:49
door verfmeer
Hoe zit het nu met het traject Dordrecht-Leiden? Word daar 's-avonds het aantal IC's gehalveerd? En is dat besproken met de reizigersorganisaties? En zo ja, heeft iemand ook een idee hoe laat de kwartierdienst daar dan stopt?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 18:55
door Daniel
Op het traject Dordrecht - Leiden wordt nu ook al geen kwartiersdienst geboden in het superdal (want daar gaat eigenlijk om), de laatste kwartiersverdichtingstrein rijdt rond 22.00 uur.
Eigenlijk is het voornaamste verschil met de huidige situatie dat de IC die 's avonds laat vanuit Dordrecht blijft rijden voortaan na Leiden naar Haarlem gaat i.p.v. zoals nu naar Schiphol.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 18:57
door Suus
Amsterdam - Haarlem - Leiden en Schiphol - Leiden worden nu na 21 uur op de beginpunten uitgedund, dat zal niet volgend jaar niet heel veel afwijken. Nu houdt dat in dat er in Leiden pas tegen 23 uur minder treinen gaan rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 19:39
door verfmeer
Nu rijdt er inderdaad tot 11 uur een kwartiersdienst in Leiden, en ik dacht dat "in de avond" vanaf ongeveer 8 uur betekende. Blij dat dat niet het geval is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 19:48
door JWM
Het is natuurlijk wel afwachten hoe de reizigersstromen precies wijzigen. Worden de IC's over Haarlem erg druk of komt er daadwerkelijk een verschuiving naar Amsterdam Zuid?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 20:01
door starx
Die verschuiving zal er pas zijn als de Noord-Zuidlijn af is. En dat is uitgesteld tot 2018. Daarmee zal de Haarlemroute waarschijnlijk drukker worden. Volgens mij is dat ook precies de bedoeling, omdat de Westtak in Amsterdam vol zit.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 20:02
door JWM
Er gaat geen trein minder rijden over de Westtak, de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] gaat daar vervangen worden door een extra sprinter Amsterdam - Hoofddorp.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 20:16
door starx
Dat klopt, maar alle stoppende treinen rijden volgend jaar met sprintermaterieel, dat sneller optrekt dan VIRM. Daarnaast in het risico op vertraging lager als de treinen rustiger zijn. Sowieso is de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] bovengemiddeld vaak vertraagd vanwege het lange traject.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 20:28
door JWM
Ik weet het niet hoor maar de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] is op de westtak nu vaak veevervoer. Die nieuwe sprinter zal vast minder capaciteit hebben dan de huidige IC. Al blijven in VIRM veel reizigers met koffers op de balkons staan wat ook niet al te handig is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 21:10
door sneltram
Het grootste voordeel in 2017 is dat de sprinters op de Westtak allemaal Hfd - Asd rijden. Bij voorkeur wordt dat de hele dag SLT10/12. Ideaal voor grote volumes en koffers. De Westtak is dan niet meer afhankelijk van de lange route en bijbehorende materieelbeperkingen van de 2600 en 5800.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 11 aug 2016, 21:18
door MdJ
Nee, het wordt Hfd-Asd-Avat (huidige [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie]) + Gvc-Hfd-Asd-Lls (huidige 4600 + doortrek).

Overdag doordeweeks rijdt de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] Ledn-Hnk, de 4300 wordt ingekort tot Hfd-Almo en de 5700 wordt ook ingekort tot Hfd-Ut.