Pagina 27 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 00:16
door VIRM
Wat waren dan de beperkingen in het materieel voor de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie]?

Een goede dosis SLT inzetten voor de Sprinters Amsterdam Centraal - Schiphol is zeker een goed idee. Maar hopelijk kijken ze nog ook even goed waar ze die trein neerzetten op Amsterdam Centraal. Het gebeurt daar zo vaak dat een trein onhandig wordt neergezet t.o.v. een trap, waardoor reizigers zich ook niet goed verspreiden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 10:17
door waldo79
Werd de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] niet met SGM gereden, dan?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: vr 12 aug 2016, 10:47
door reisthijs
Voor de [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] is de beperking dat je niet echt een andere keus hebt dan VIRM i.v.m. de capaciteit.
Voor de [serie=Sprinter|2016|(Amersfoort Vathorst -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Hoofddorp5800[/serie] kan ik alleen bedenken dat er te weinig SLT beschikbaar is, en er daarom nu dus SGM wordt ingezet. In 2017 is er mogelijk wel genoeg SLT beschikbaar. (Bijvoorbeeld doordat het dan niet meer in de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Almere Oostvaarders (- Lelystad Centrum)4900[/serie] rijdt.)
JWM schreef:Die nieuwe sprinter zal vast minder capaciteit hebben dan de huidige IC.
De nieuwe sprinter zal vast minder capaciteit nodig hebben, zonder de doorgaande IC-reizigers die voortaan via Haarlem of Amsterdam Zuid reizen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 14:50
door starx
Het lijkt zo goed als zeker dat de frequentieverhoging op Mp-Lw niet doorgaat. Dat past mooi bij de andere blunders voor 2017.

Ik kan me nauwelijks aan de indruk onttrekken dat NS eigenlijk helemaal geen zin had in deze frequentieverhoging. In de berekeningen voor de stroomvoorziening wordt telkens uitgegaan van worstcasescenario's. Volgens mij kan het allemaal best met wat extra maatregelen. Bijvoorbeeld dat andere treinen in de buurt even inhouden als er een trein moet optrekken.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 14:55
door isadora
Maar beste starx, waarop baseer je dit?
Is er een link naar iets concreets?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 15:02
door starx

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 15:07
door Z2N
Eerlijk gezegd slaat je opmerking nergens op. Als bedrijf wil je niet in de marges van wat mogelijk is werken, omdat je dan een reëel risico hebt op stroomstoringen. Nu al is er feitelijk te weinig spanning op lange afstanden van de Friese lijn, en door de hoeveelheid treinen met 33% te verhogen op bepaalde momenten ga je domweg over de limieten, waardoor treinen afslaan en met stroomstoringen in de polder stil komen te staan. Dat risico is reëel, zodanig zelfs dat de aanvraag vanuit NS om extra treinpaden is afgekeurd door ProRail.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 15:11
door CamilleKreemers
oke, maar er is al tijden bekend dat er extra treinen komen te rijden in Friesland. Prorail heeft samen met NS en Provincie Fryslan daarvoor getekend aldus ROCOV-Fryslan. Nu kan het niet door te weinig stroom. Wie is hier dan de fout in gegaan met de toezegging dat per DR2017 extra sprinters komen te rijden?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 15:58
door starx
Z2N schreef:Eerlijk gezegd slaat je opmerking nergens op. Als bedrijf wil je niet in de marges van wat mogelijk is werken, omdat je dan een reëel risico hebt op stroomstoringen. Nu al is er feitelijk te weinig spanning op lange afstanden van de Friese lijn, en door de hoeveelheid treinen met 33% te verhogen op bepaalde momenten ga je domweg over de limieten, waardoor treinen afslaan en met stroomstoringen in de polder stil komen te staan. Dat risico is reëel, zodanig zelfs dat de aanvraag vanuit NS om extra treinpaden is afgekeurd door ProRail.
Natuurlijk moet er iets aan worden gedaan. Sterker nog, dat had allang gebeurd moeten zijn. Maar NS gaat qua stroomverbruik uit van de zwaarste treinen. Dat lijkt me niet nodig. Ze kunnen het best zo plannen dat er energiezuinig materieel in de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] komt te rijden. Dan blijft er natuurlijk een risico bestaan. Dat is er nu ook al, maar dat wordt niet veel groter.
CamilleKreemers schreef:oke, maar er is al tijden bekend dat er extra treinen komen te rijden in Friesland. Prorail heeft samen met NS en Provincie Fryslan daarvoor getekend aldus ROCOV-Fryslan. Nu kan het niet door te weinig stroom. Wie is hier dan de fout in gegaan met de toezegging dat per DR2017 extra sprinters komen te rijden?
Sowieso is Prorail nalatig geweest. En daarnaast is NS erg gemakzuchtig door niet een of twee dieselstellen vrij te spelen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 16:03
door Z2N
In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 16:23
door webguy
Als je treinen laat rijden op basis van berekeningen voor energiezuinige varianten verplaats je alleen het probleem naar iets operationeels: dan worden er dus treinen opgeheven als er (geen) ander/verkeerd materieel is voor die trein. Daar worden klanten ook blij van...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 16:49
door CamilleKreemers
Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Kun je het ook bij gemeentes leggen? Die hebben profijt van de extra trein.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 17:28
door Bemined
starx schreef:Ze kunnen het best zo plannen dat er energiezuinig materieel in de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] komt te rijden.
Energie en vermogen zijn twee geheel verschillende begrippen, dat een trein energiezuinig is wil niet zeggen dat deze minder stroom trekt uit de bovenleiding. Integendeel zelfs, de FLIRT treinen hebben een uitzonderlijk hoog vermogen en trekken de bovenleiding hartstikke leeg. Energie is namelijk het totale verbruik, en niet het verbruik per seconde. Een FLIRT trekt veel sneller op en zal dus een veel kortere tijd de energie uit de bovenleiding moeten trekken. Op plekken waar dat maximale vermogen een probleem is wil je dus juist langzaam materieel hebben.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 17:54
door Z2N
CamilleKreemers schreef:
Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Kun je het ook bij gemeentes leggen? Die hebben profijt van de extra trein.
Nee, op enkele uitzonderingen na (bijvoorbeeld een gemeente die een tunneltje willen aanleggen in plaats van een lokale overweg) hebben gemeentes geen noodzaak om ProRail te betalen: de vervoerstaak ligt namelijk bij Provincies en het Rijk.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 20:56
door Mr-W
Z2N schreef:In feite hebben de overheden schuld. ProRail heeft als instantie de taak om te voldoen aan de wensen van vervoerders en overheden, en wordt door beiden betaald. De uitbreiding van de stroomvoorziening is de taak van ProRail, maar de financiering niet: die taak ligt in Den Haag en bij de Provincie Fryslan. Daar er geen geld is gekomen voor de uitbreiding van de stroomvoorziening is er nog niet geïnvesteerd.
Volgens mij wordt hier een werkgever wel erg extreem verdidgt. :')

Werken op de marges wat mogelijk is gebeurd door diverse bedrijven zoals bijvoorbeeld Ryanair.(hoeveelheid brandstof)of de hoeveelheid (reserve)materieel in diverse concessies

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: za 03 sep 2016, 21:09
door BR628
Eigenlijk ben ik als inwoner van Leeuwarden best wel tevreden met het huidige systeem van 3 treinen. Ik heb de gelegenheid gehad de dienstregeling van het 4-treinen patroon in te zien en behalve het feit dat je 2x per uur Lw-Hr-Swk-Mp-Zl krijgt zitten er ook wel een aantal nadelen aan 4 treinen. Dat zie je overigens ook op Groningen-Assen-Zwolle een beetje vandaar dat men daar nu al naar 6 treinen wil/gaat tussen Groningen en Assen.

Bedoeling was dat om +/- 18/48 de IC uit Leeuwarden zou vertrekken, gevolgd door de sprinter om +/- 23/53. En vervolgens dus bijna een half uur niks. Nou moet ik zelf nog wel eens naar Heerenveen en dan vind ik 3 treinen die vrij aardig verspreid zijn over het uur eigenlijk beter.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 00:16
door Pim-AllianceB95
BR628 schreef:Eigenlijk ben ik als inwoner van Leeuwarden best wel tevreden met het huidige systeem van 3 treinen. Ik heb de gelegenheid gehad de dienstregeling van het 4-treinen patroon in te zien en behalve het feit dat je 2x per uur Lw-Hr-Swk-Mp-Zl krijgt zitten er ook wel een aantal nadelen aan 4 treinen. Dat zie je overigens ook op Groningen-Assen-Zwolle een beetje vandaar dat men daar nu al naar 6 treinen wil/gaat tussen Groningen en Assen.
Vooral vanwege de werkzaamheden aan de Groningse Ringweg. Het grootste interval in Asn is nu 18 minuten (:14 -> :32), wel degelijk kleiner dan in de oude situatie (:34 -> :57).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 17:23
door MLouter
Vraagje, en sorry als hij al is langsgekomen.

Weet iemand hoe de overstap op Breda tussen de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] en de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] met de nieuwe dienstregeling? Hij is op dit moment 20 minuten, maar ik hoopte dat de tijdwinst op de HSL dit misschien wat omlaag kon brengen. Is daar al iets over bekend?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 17:53
door Hainje
Sowieso dat de ligging van de 3600 (of welk nummertje die serie ook krijgen mag volgend jaar) gaat veranderen, want deze trein gaat de stations Arnhem Zuid en Nijmegen Lent overslaan. Aangezien er richting het noorden weinig te verschuiven valt in verband met de knoop in Zwolle moet de verandering dus door gaan werken richting Brabant. Ik verwacht uiterlijk eind deze maand de nieuwe dienstregeling in HAFAS.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:22
door JWM
Elst blijft dus stop?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:29
door BR628
Nee de 3600 doet vanaf 11 december 2016 Nm-Ah non stop v.v.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:50
door Hainje
Oh dacht dat ze weer terug gingen naar de oude situatie. Maar nu je het zegt, dat heb ik hier al wel eens voorbij zien komen. Kan iemand mijn geheugen even opfrissen en vertellen wat er in Elst voor in de plaats komt? IC'tje naar de Randstad, sprintertje?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 18:53
door BR628
4x per uur sprinter Nm-Ah v.v. waarvan er twee conform huidige drgl Nm-Zp rijden en de andere twee Ht-Ah.

En natuurlijk Arriva met de Tiel boemel.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 20:07
door MetroRET
BR628 schreef:4x per uur sprinter Nm-Ah v.v. waarvan er twee conform huidige drgl Nm-Zp rijden en de andere twee Ht-Ah.

En natuurlijk Arriva met de Tiel boemel.
Die huidige sprinter gaat volgend jaar wel Zp-Wc rijden :wink:

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: ma 05 sep 2016, 22:53
door starx
Volgens mij blijft de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Bd op de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] aansluiten net zoals nu. Daarvoor moeten de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] dus verschuiven, maar dat is geen probleem zolang ze de Thalys maar niet in de weg zitten.

Verder wordt er op de gehele Oude Lijn het nodige geschoven, zodat de [serie=Intercity|2016|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie], [serie=Intercity|2016|Dordrecht - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] en [serie=Intercity|2016|Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal - Vlissingen2600[/serie] in de pas lopen met de (12)700.