Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 07 Sep 2016, 01:41

Bemined schreef:Energie en vermogen zijn twee geheel verschillende begrippen
Klopt, Energie = vermogen x tijd

Bemined schreef:dat een trein energiezuinig is wil niet zeggen dat deze minder stroom trekt uit de bovenleiding.
Toch wel:
Energie = vermogen x tijd = spanning x stroomsterkte x tijd

Zolang het tijdsverschil maar klein blijft, zal het grootste deel van de wijziging dus van de stroomsterkte moeten komen (spanning staat immers vast).
(hierbij even buiten beschouwing gelaten dat een kerende trein ook nog vermogen van de bovenleiding haalt, want anders zou je kunnen argumenteren dat zolang je niet een slag uitspaart je helemaal geen tijdwinst boekt)


Bemined schreef:Integendeel zelfs, de FLIRT treinen hebben een uitzonderlijk hoog vermogen en trekken de bovenleiding hartstikke leeg... Een FLIRT trekt veel sneller op en zal dus een veel kortere tijd de energie uit de bovenleiding moeten trekken.
De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.

Bemined schreef:Op plekken waar dat maximale vermogen een probleem is wil je dus juist langzaam materieel hebben.
In ieder geval materieel dat minder vermogen uit de bovenleiding haalt ja. Meestal gaat dat gepaard met langzamer materiaal (al hoeft dat niet, denk bijv. aan dieselmateriaal).

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9259
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Ardan » Wo 07 Sep 2016, 01:55

SuperGhost schreef:De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.

Nee, maar het gaat dus juist om die piek. Dat een trein op dát moment alle prik opzuigt waardoor de rest niks meer heeft.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Wo 07 Sep 2016, 14:22

BR628 schreef:Nee de 3600 doet vanaf 11 december 2016 Nm-Ah non stop v.v.

Is er daardoor ook weer aansluiting tussen de 3600 en de Maaslijn? Die is nu tamelijk beroerd.

Klaasje
Berichten: 5988
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Wo 07 Sep 2016, 14:45

Vertrek naar Roermond twee minuten na aankomst uit Zwolle. Maar dan weer niet aan hetzelfde perron.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 07 Sep 2016, 14:49

De 3600 komt dan in Nm aan om .05/.35, dus als de tijden op de Maaslijn niet verschuiven wordt de aansluiting nog beroerder. Eerder vertrek uit Ah is niet mogelijk zonder met de 3100 in de knoei te komen.

Echter, als de elektrificatie af is dan neem ik aan dat de Maaslijn tussen Nijmegen en Cuijk minstens één minuut versneld kan worden, waardoor die aansluiting wel haalbaar wordt.

Ardan schreef:
SuperGhost schreef:De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.

Nee, maar het gaat dus juist om die piek. Dat een trein op dát moment alle prik opzuigt waardoor de rest niks meer heeft.

Misschien denk ik voor NS-begrippen nu teveel out-of-the-box, maar is het niet mogelijk om enkele stellen van een begrenzer te voorzien, zodat ze simpelweg minder stroom uit de bovenleiding kunnen trekken. Dat ze dan langzamer kunnen optrekken lijkt me voor de serie 9000 geen ramp.
Maargoed, we kunnen hier blijven denken in oplossingen (en die zijn er genoeg), maar volgens mij denkt NS liever in problemen :N

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MdJ » Wo 07 Sep 2016, 14:53

Dat is geen oplossing van het probleem, maar een symptoombestrijding...
Bij twijfel: gebruik beton.

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 07 Sep 2016, 15:11

Dat ligt eraan hoe je het probleem definieert. Voor mij is dat het feit dat het niet mogelijk is om op Lw-Mp 4 treinen per uur te laten rijden, terwijl de provincie dat wel wil (en er ook voor wil betalen). Uiteraard is er maar één definitieve oplossing en dat is de stroomvoorziening uitbreiden tot een behoorlijk niveau. Echter, dat is niet in 3 maanden geregeld en voor de tussentijd moet je dus wat anders verzinnen.

Overigens moet Prorail deze uitbreiding gewoon zelf bekostigen zolang de kosten-batenanalyse positief uitvalt. Nou ben ik geen expert op dat gebied, maar gezien de aanzienlijke rijtijdwinst en betere verdeling over het uur van treinen vermoed ik dat dat het geval is.

Bemined
Berichten: 725
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Wo 07 Sep 2016, 16:46

SuperGhost schreef:Zolang het tijdsverschil maar klein blijft, zal het grootste deel van de wijziging dus van de stroomsterkte moeten komen (spanning staat immers vast).

Dat is het punt juist, dat tijdverschil is groot. VIRM6 en SLT12 verbruiken ongeveer evenveel energie om tot 140km/u te accelereren (beide treinen zijn even zwaar), maar de SLT kan die snelheid in 1,5 minuut bereiken, terwijl de VIRM daar zeker 2,5 minuut over doet. Oftewel de SLT zal zo'n 70% meer stroom vragen van de bovenleiding, ondanks dat het uiteindelijke energieverbruik niet veel uiteen zal lopen.

Een begrenzing is naar mijn idee gewoon een acceptabele oplossing, mits er in de dienstregeling rekening gehouden wordt met de lagere acceleratie.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3995
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 14 Sep 2016, 10:47

Nieuws uit Friesland: NS zou de provincie toegezegd hebben, te kijken of ze bij Arriva dieseltreinen kunnen leasen voor de extra treinen Lw-Mp.
NS wil Arriva-treinen leasen
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4438
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Wo 14 Sep 2016, 12:32

Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5574
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Wo 14 Sep 2016, 12:47

JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?

Volgens mij wel vanwege Leer.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 14 Sep 2016, 13:16

Ik ben aangenaam verrast. Het klinkt wel logisch dat Arriva minder treinen nodig heeft, vanwege die kapotte brug. Normaal gesproken heeft Arriva (en trouwens alle regionale vervoerders) erg weinig reservematerieel.

Het aantal omlopen in de 9000 zou van 3 naar 4 gaan. Als minstens 2 daarvan met diesel gaat rijden, dan is het stroomverbruik in ieder geval niet "erger" dan nu en eigenlijk zelfs beter, want de lange zware IC's maken minder stops en verbruiken dus minder stroom.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1947
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 14 Sep 2016, 13:24

Toen ik zie dat die veoliastellen vrij zouden komen werd er gezegd dat Arriva die allemaal nodig had, en zelfs dat nog niet genoeg zou zijn. Heeft Arriva die extra treinen dan niet nodig in het zuiden? Ik snap het niet meer...

CamilleKreemers
Berichten: 2321
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor CamilleKreemers » Wo 14 Sep 2016, 13:27

JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?

Ik kan me niet indenken dat Arriva 4 stellen over heeft in de spits. De kapotte brug naar Leer levert maar een treinstel op, aangezien de kering in Nieuweschans met 40 minuten lang te noemen is. De stellen kruisden elkaar in Ihrhove, wat nog na Weener ligt.

Dat ene stel lijkt me echter wel handiger om in de concessie zelf in te zetten. In de spits kan die rit wellicht nog verlichting bieden op een overvolle rit.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 3995
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 14 Sep 2016, 13:57

Ze hoeven maar 2 stellen over te hebben. Wellicht kunen ze er nog een vrijspelen door kort te keren in Weener.

Chrysa schreef:Toen ik zie dat die veoliastellen vrij zouden komen werd er gezegd dat Arriva die allemaal nodig had, en zelfs dat nog niet genoeg zou zijn. Heeft Arriva die extra treinen dan niet nodig in het zuiden? Ik snap het niet meer...
Arrvia heeft wel extra treinen nodig in het zuiden maar daar hebben ze al Linten voor gevonden.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Milco
Berichten: 3564
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Wo 14 Sep 2016, 22:23

In de reisplanner van Hafas is dienstregeling 2017 inmiddels zo goed als bekend. :)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 26-11-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1947
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 14 Sep 2016, 22:43

Jammer dat 12600 weg is, vond dat soort rariteiten wel leuk.

Interessant om te zien wat er verandert is, maar wat is die site van Hafas ruk zeg.

Tijd om de wiki massaal te gaan updaten?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Wo 14 Sep 2016, 22:51

Yaay! *O*

Ik zie nu trouwens ook dat er wat gewijzigd wordt bij mij rond Alphen, de serie 9500 wordt de Abellio-serie s8600, de nieuwe pendelspitstrein Alphen - Leiden wordt 8900 (en wordt zo te zien nog aardig uitgebogen, de sprinter is voortaan twee minuten sneller tussen Ldl en Ledn dan de 8800).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5574
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Wo 14 Sep 2016, 22:52

Chrysa schreef:maar wat is die site van Hafas ruk zeg.
Da goa nogal! :S

Morgen maar eens kijken wat er zoals gaat veranderen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Frank » Wo 14 Sep 2016, 22:52

Enige wat ik jammer vind is dat de laatste trein van Nijmegen naar Arnhem Centraal niet meer te Elst stopt. Nu ben ik voor reizen na 0:00 helemaal afhankelijk van de bus.

Tussen Nijmegen en Arnhem Centraal rijdt de 7600 straks 's avonds en op zondag elke dertig minuten, tussen Arnhem Centraal en Zutphen elke zestig minuten en tussen Nijmegen en Wijchen niet. Prettig dat Elst op die tijdstippen iig een nette halfuursdienst houdt, ook al is het minder frequent dan voorheen.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1947
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 14 Sep 2016, 22:55

Wereldstation Lage Zwaluwe krijgt een intercity om maar liefst 1:20 op woensdag t/m zaterdag, damn.

Was al bekend dat de huidige 1900 gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda - Eindhoven. Ik wist dit nog niet.
Laatst gewijzigd door Chrysa op Wo 14 Sep 2016, 23:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Z2N » Wo 14 Sep 2016, 22:58

Dat was helaas al bekend, het personeel van Eindhoven kon niet tegelijkertijd voor Flirt en Traxx opgeleid worden.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1947
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 14 Sep 2016, 23:02

Ah, dat wist ik niet.

Waarom zijn er eigenlijk verschillen tussen de weekdagen? Lijkt me nou niet dat er op woensdag een latere trein Amsterdam -> Roosendaal nodig is dan op dinsdag.

Ook staat IC Berlijn er nog niet in.

MetroRET
Berichten: 735
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Wo 14 Sep 2016, 23:06

Chrysa schreef:Wereldstation Lage Zwaluwe krijgt een intercity om maar liefst 1:20 op woensdag t/m zondag, damn.

Was al bekend dat de huidige 1900 gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda - Eindhoven. Ik wist dit nog niet.


Alleen woensdag t/m zaterdag zal de 2282 doorrijden van Dordrecht naar Roosendaal.
Op de overige dagen zal de 2280 doorrijden van Dordrecht naar Roosendaal, wat hij op wo-za niet doet.
Laatst gewijzigd door MetroRET op Wo 14 Sep 2016, 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1947
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Chrysa » Wo 14 Sep 2016, 23:07

Lezen is moeilijk. Maar ja, waarom die dagen wel en andere dagen niet?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast