Pagina 28 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 01:41
door SuperGhost
Bemined schreef:Energie en vermogen zijn twee geheel verschillende begrippen
Klopt, Energie = vermogen x tijd
Bemined schreef:dat een trein energiezuinig is wil niet zeggen dat deze minder stroom trekt uit de bovenleiding.
Toch wel:
Energie = vermogen x tijd = spanning x stroomsterkte x tijd

Zolang het tijdsverschil maar klein blijft, zal het grootste deel van de wijziging dus van de stroomsterkte moeten komen (spanning staat immers vast).
(hierbij even buiten beschouwing gelaten dat een kerende trein ook nog vermogen van de bovenleiding haalt, want anders zou je kunnen argumenteren dat zolang je niet een slag uitspaart je helemaal geen tijdwinst boekt)

Bemined schreef:Integendeel zelfs, de FLIRT treinen hebben een uitzonderlijk hoog vermogen en trekken de bovenleiding hartstikke leeg... Een FLIRT trekt veel sneller op en zal dus een veel kortere tijd de energie uit de bovenleiding moeten trekken.
De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.
Bemined schreef:Op plekken waar dat maximale vermogen een probleem is wil je dus juist langzaam materieel hebben.
In ieder geval materieel dat minder vermogen uit de bovenleiding haalt ja. Meestal gaat dat gepaard met langzamer materiaal (al hoeft dat niet, denk bijv. aan dieselmateriaal).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 01:55
door Ardan
SuperGhost schreef:De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.
Nee, maar het gaat dus juist om die piek. Dat een trein op dát moment alle prik opzuigt waardoor de rest niks meer heeft.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 14:22
door JWM
BR628 schreef:Nee de 3600 doet vanaf 11 december 2016 Nm-Ah non stop v.v.
Is er daardoor ook weer aansluiting tussen de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en de Maaslijn? Die is nu tamelijk beroerd.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 14:45
door Klaasje
Vertrek naar Roermond twee minuten na aankomst uit Zwolle. Maar dan weer niet aan hetzelfde perron.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 14:49
door starx
De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] komt dan in Nm aan om .05/.35, dus als de tijden op de Maaslijn niet verschuiven wordt de aansluiting nog beroerder. Eerder vertrek uit Ah is niet mogelijk zonder met de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] in de knoei te komen.

Echter, als de elektrificatie af is dan neem ik aan dat de Maaslijn tussen Nijmegen en Cuijk minstens één minuut versneld kan worden, waardoor die aansluiting wel haalbaar wordt.
Ardan schreef:
SuperGhost schreef:De piek is dan inderdaad hoger, maar het gemiddelde hoeft niet hoger te zijn.
Nee, maar het gaat dus juist om die piek. Dat een trein op dát moment alle prik opzuigt waardoor de rest niks meer heeft.
Misschien denk ik voor NS-begrippen nu teveel out-of-the-box, maar is het niet mogelijk om enkele stellen van een begrenzer te voorzien, zodat ze simpelweg minder stroom uit de bovenleiding kunnen trekken. Dat ze dan langzamer kunnen optrekken lijkt me voor de serie [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] geen ramp.
Maargoed, we kunnen hier blijven denken in oplossingen (en die zijn er genoeg), maar volgens mij denkt NS liever in problemen :N

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 14:53
door MdJ
Dat is geen oplossing van het probleem, maar een symptoombestrijding...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 15:11
door starx
Dat ligt eraan hoe je het probleem definieert. Voor mij is dat het feit dat het niet mogelijk is om op Lw-Mp 4 treinen per uur te laten rijden, terwijl de provincie dat wel wil (en er ook voor wil betalen). Uiteraard is er maar één definitieve oplossing en dat is de stroomvoorziening uitbreiden tot een behoorlijk niveau. Echter, dat is niet in 3 maanden geregeld en voor de tussentijd moet je dus wat anders verzinnen.

Overigens moet Prorail deze uitbreiding gewoon zelf bekostigen zolang de kosten-batenanalyse positief uitvalt. Nou ben ik geen expert op dat gebied, maar gezien de aanzienlijke rijtijdwinst en betere verdeling over het uur van treinen vermoed ik dat dat het geval is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 07 sep 2016, 16:46
door Bemined
SuperGhost schreef:Zolang het tijdsverschil maar klein blijft, zal het grootste deel van de wijziging dus van de stroomsterkte moeten komen (spanning staat immers vast).
Dat is het punt juist, dat tijdverschil is groot. VIRM6 en SLT12 verbruiken ongeveer evenveel energie om tot 140km/u te accelereren (beide treinen zijn even zwaar), maar de SLT kan die snelheid in 1,5 minuut bereiken, terwijl de VIRM daar zeker 2,5 minuut over doet. Oftewel de SLT zal zo'n 70% meer stroom vragen van de bovenleiding, ondanks dat het uiteindelijke energieverbruik niet veel uiteen zal lopen.

Een begrenzing is naar mijn idee gewoon een acceptabele oplossing, mits er in de dienstregeling rekening gehouden wordt met de lagere acceleratie.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 10:47
door reisthijs
Nieuws uit Friesland: NS zou de provincie toegezegd hebben, te kijken of ze bij Arriva dieseltreinen kunnen leasen voor de extra treinen Lw-Mp.
NS wil Arriva-treinen leasen

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 12:32
door JWM
Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 12:47
door Hainje
JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?
Volgens mij wel vanwege Leer.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:16
door starx
Ik ben aangenaam verrast. Het klinkt wel logisch dat Arriva minder treinen nodig heeft, vanwege die kapotte brug. Normaal gesproken heeft Arriva (en trouwens alle regionale vervoerders) erg weinig reservematerieel.

Het aantal omlopen in de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] zou van 3 naar 4 gaan. Als minstens 2 daarvan met diesel gaat rijden, dan is het stroomverbruik in ieder geval niet "erger" dan nu en eigenlijk zelfs beter, want de lange zware IC's maken minder stops en verbruiken dus minder stroom.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:24
door Chrysa
Toen ik zie dat die veoliastellen vrij zouden komen werd er gezegd dat Arriva die allemaal nodig had, en zelfs dat nog niet genoeg zou zijn. Heeft Arriva die extra treinen dan niet nodig in het zuiden? Ik snap het niet meer...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:27
door CamilleKreemers
JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?
Ik kan me niet indenken dat Arriva 4 stellen over heeft in de spits. De kapotte brug naar Leer levert maar een treinstel op, aangezien de kering in Nieuweschans met 40 minuten lang te noemen is. De stellen kruisden elkaar in Ihrhove, wat nog na Weener ligt.

Dat ene stel lijkt me echter wel handiger om in de concessie zelf in te zetten. In de spits kan die rit wellicht nog verlichting bieden op een overvolle rit.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 13:57
door reisthijs
Ze hoeven maar 2 stellen over te hebben. Wellicht kunen ze er nog een vrijspelen door kort te keren in Weener.
Chrysa schreef:Toen ik zie dat die veoliastellen vrij zouden komen werd er gezegd dat Arriva die allemaal nodig had, en zelfs dat nog niet genoeg zou zijn. Heeft Arriva die extra treinen dan niet nodig in het zuiden? Ik snap het niet meer...
Arrvia heeft wel extra treinen nodig in het zuiden maar daar hebben ze al Linten voor gevonden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:23
door Milco
In de reisplanner van Hafas is dienstregeling 2017 inmiddels zo goed als bekend. :)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:43
door Chrysa
Jammer dat [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] weg is, vond dat soort rariteiten wel leuk.

Interessant om te zien wat er verandert is, maar wat is die site van Hafas ruk zeg.

Tijd om de wiki massaal te gaan updaten?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:51
door Z2N
Yaay! *O*

Ik zie nu trouwens ook dat er wat gewijzigd wordt bij mij rond Alphen, de serie [serie=Sprinter|2016|Gouda - Alphen a/d Rijn9500[/serie] wordt de Abellio-serie s8600, de nieuwe pendelspitstrein Alphen - Leiden wordt [serie=Stoptrein|2016|Stolberg Hbf - Herzogenrath (Duitsland) - Heerlen8900[/serie] (en wordt zo te zien nog aardig uitgebogen, de sprinter is voortaan twee minuten sneller tussen Ldl en Ledn dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie]).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:52
door Hainje
Chrysa schreef:maar wat is die site van Hafas ruk zeg.
Da goa nogal! :S

Morgen maar eens kijken wat er zoals gaat veranderen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:52
door Frank
Enige wat ik jammer vind is dat de laatste trein van Nijmegen naar Arnhem Centraal niet meer te Elst stopt. Nu ben ik voor reizen na 0:00 helemaal afhankelijk van de bus.

Tussen Nijmegen en Arnhem Centraal rijdt de [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] straks 's avonds en op zondag elke dertig minuten, tussen Arnhem Centraal en Zutphen elke zestig minuten en tussen Nijmegen en Wijchen niet. Prettig dat Elst op die tijdstippen iig een nette halfuursdienst houdt, ook al is het minder frequent dan voorheen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:55
door Chrysa
Wereldstation Lage Zwaluwe krijgt een intercity om maar liefst 1:20 op woensdag t/m zaterdag, damn.

Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda - Eindhoven. Ik wist dit nog niet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 22:58
door Z2N
Dat was helaas al bekend, het personeel van Eindhoven kon niet tegelijkertijd voor Flirt en Traxx opgeleid worden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 23:02
door Chrysa
Ah, dat wist ik niet.

Waarom zijn er eigenlijk verschillen tussen de weekdagen? Lijkt me nou niet dat er op woensdag een latere trein Amsterdam -> Roosendaal nodig is dan op dinsdag.

Ook staat IC Berlijn er nog niet in.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 23:06
door MetroRET
Chrysa schreef:Wereldstation Lage Zwaluwe krijgt een intercity om maar liefst 1:20 op woensdag t/m zondag, damn.

Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda - Eindhoven. Ik wist dit nog niet.
Alleen woensdag t/m zaterdag zal de 2282 doorrijden van Dordrecht naar Roosendaal.
Op de overige dagen zal de 2280 doorrijden van Dordrecht naar Roosendaal, wat hij op wo-za niet doet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: wo 14 sep 2016, 23:07
door Chrysa
Lezen is moeilijk. Maar ja, waarom die dagen wel en andere dagen niet?