Pagina 30 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:00
door reisthijs
Vreemd alleen dan dat de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] wel blijft - het zou logischer zijn die te vernummeren in 8000-serie.

Nou is die 8000 wel in gebruik voor Zwolle-Emmen maar die zou logischerwijs een 3xxxx-nummer moeten krijgen.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de [serie=Stoptrein|2016|Zutphen - Apeldoorn17800[/serie] die helemaal niets met de nieuwe 7800 te maken heeft... </treinautistmodus>

Ik vind het ook jammer dat ze van de doorgaande treinen Woerden - Geldermalsen geen doorgaande series maken. Nu krijg je een 7800 die doorrijdt als 6900, hoezo logisch?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:13
door Pim-AllianceB95
Hainje schreef:
JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?
Volgens mij wel vanwege Leer.
Er rijden in de ochtendspits gepland geen treinen naar Leer.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:19
door Chrysa
De rest van de dag ook niet. ;)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:20
door ODRAIL
Pim-AllianceB95 schreef:
Hainje schreef:
JWM schreef:Want Arriva heeft nog treinen over ofzo?
Volgens mij wel vanwege Leer.
Er rijden in de ochtendspits gepland geen treinen naar Leer.
Er rijden sowieso geen treinen naar Leer :wink: (iets met een kapotte brug).

De treinen gaan wel tot Weener rijden in de nieuwe dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 12:20
door Zugführer
reisthijs schreef:Vreemd alleen dan dat de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] wel blijft - het zou logischer zijn die te vernummeren in 8000-serie.
Ook van de [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] snap ik niet helemaal dat ie niet vernummerd wordt.
Die wordt overigens een kwartier verschoven tussen Boxtel en Deurne (logisch vanwege de verlegde huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie]).Ik vroeg me al af wat er dan met de [serie=Stoptrein|2016|Eindhoven - Tilburg Universiteit5200[/serie] / [serie=Stoptrein|2016|Weert - Eindhoven6400[/serie] zou gaan gebeuren: die wordt tussen Tilburg en Eindhoven ook een kwartier verschoven, maar gaat in Eindhoven dan meteen doorrijden naar Weert, waarmee hij een minuut of 5 later dan nu gaat vertrekken (Ehv > Wt) en voortaan lang in Weert gaat keren. Daarmee worden reizen over Eindhoven heen 10 minuten korter *O* (Ook al zijn er vast niet veel mensen die dat doen :'))

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 13:34
door ODRAIL
Is er al bekend welk materieel waar gaat rijden in de nieuwe dienstregeling?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:01
door JWM
Chrysa schreef:Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda -
Z2N schreef:De oplossing voor de Beneluxtrein-inpassing is ook wel briljant te noemen: deze staat voortaan zeven minuten stil te Gv en daarna nog eens tien minuten stil in Rtd... :')
Het lijkt allemaal nergens op. De Benelux wordt nog trager dan die al was en de nu doorgaande Intercity Venlo - Den Haag wordt in maarliefst drie delen opgeknipt omdat NS z'n zaakjes niet op orde heeft. Wanneer grijpt het ministerie eens serieus in op het HSL-dossier, er is notabene een parlementaire enquête over geweest. In plaats daarvan trekt het de portemonnee om een vage pendeltrein te laten rijden tussen Dordrecht en Breda...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:03
door Hainje
Niet. Want op I&M geven ze eigenlijk zero fucks om het spoor.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:24
door CamilleKreemers
JWM schreef:
Chrysa schreef:Was al bekend dat de huidige [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gesplitst wordt? 1100 Den Haag - Breda en 11100 Breda -
Z2N schreef:De oplossing voor de Beneluxtrein-inpassing is ook wel briljant te noemen: deze staat voortaan zeven minuten stil te Gv en daarna nog eens tien minuten stil in Rtd... :')
Het lijkt allemaal nergens op. De Benelux wordt nog trager dan die al was en de nu doorgaande Intercity Venlo - Den Haag wordt in maarliefst drie delen opgeknipt omdat NS z'n zaakjes niet op orde heeft. Wanneer grijpt het ministerie eens serieus in op het HSL-dossier, er is notabene een parlementaire enquête over geweest. In plaats daarvan trekt het de portemonnee om een vage pendeltrein te laten rijden tussen Dordrecht en Breda...
Dat moet dan in een richting zijn. Van Brussel naar Amsterdam staat hij 13 minuten stil in Rotterdam en 3 in Den Haag. Kunnen ze hem niet i.p.v. een rit Dordrecht - Amsterdam laten rijden? Dan gaat ie misschien een stuk sneller dan hij nu is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:27
door Zugführer
Volgens mij viel die optie af omdat de Benelux nooit de benodigde capaciteit kan bieden die elk kwartier nodig is op de oude lijn.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:39
door reisthijs
Je zou er weinig mee opschieten, de binnenlandse IC doet dankzij z'n vele tussenstops ongeveer even lang over de rit Dordrecht-Amsterdam als de slakkengang-Benelux...

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:45
door starx
Die Benelux is gewoon een sterfhuisconstructie. NS wil de route via Den Haag dusdanig onaantrekkelijk maken dat iedereen de ICD gaat gebruiken en vervolgens de politiek overtuigen dat het zonde van het geld en de capaciteit is om de Den Haagroute nog te blijven rijden.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 14:54
door CamilleKreemers
reisthijs schreef:Je zou er weinig mee opschieten, de binnenlandse IC doet dankzij z'n vele tussenstops ongeveer even lang over de rit Dordrecht-Amsterdam als de slakkengang-Benelux...
oke, maar dan wordt een reisje naar Brussel wel 'aantrekkelijker' voor een groter deel van de Randstad. Dat lijkt me toch ook iets wat handig is voor treinseries. Nu is het gewoon het moedwillig ver**** van een internationale verbinding.

Aan de andere kant is een IC-direct naar Brussel zoals ooit gepland zou worden wel een snellere optie zijn, al zullen de Belgen dat zo hard mogelijk tegenwerken.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 15:07
door reisthijs
Voor de Benelux is meer reizigers trekken dus helemaal niet handig, dan schiet de capaciteit tekort zoals Zugführer al aangeeft. Dat is ook precies te reden dat de Benelux ooit losgelegd is van de binnelandse IC-diensten.

Volgens mij kan het de Belgen weinig schelen of die trein in Den Haag stopt, dus waarom zouden ze een snellere route tegenwerken?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 15:08
door CamilleKreemers
Ik doelde daarmee op een extra HSL-verbinding Amsterdam - Rotterdam - Noorderkempen - Antwerpen - Brussel

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 15:50
door starx
Ik zie trouwens dat de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] volgend jaar op Nm - Ht zwaar wordt uitgebogen, vooral richting Ht. Richting Ht doet die er 47 minuten over (nu 41) en andersom 42 (nu 40). En dat juist nu er in die in de spits versterking krijgt...

Richting Ht wacht die 2 minuten Wc, omdat die anders zichzelf kruist op de brug bij Ravenstein en later nog 3 minuten in Oss.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:00
door Chrysa
Ben benieuwd wat het nut is van een rechtstreekse sprinter Den Haag - Zwolle... 2,5 uur is wel erg lang.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:04
door reisthijs
Het nut is dat die trein zo niet hoeft te keren in Amsterdam Centraal.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:31
door Klaasje
Chrysa schreef:Ben benieuwd wat het nut is van een rechtstreekse sprinter Den Haag - Zwolle... 2,5 uur is wel erg lang.
Een rechtstreekse verbinding op deeltrajecten:
  • Dronten-Almere Muziekwijk
  • Almere Parwijk-Amsterdam Centraal
  • Weesp-Sloterdijk
  • Muiderpoort-Schiphol
  • Lelylaan-Leiden
  • Sassenheim-Den Haag Laan van NOI
  • Verzin er nog meer...
Niemand gaat natuurlijk van Zwolle naar Den Haag met deze trein. Via Deventer ben je waarschijnlijk nog sneller.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:40
door JWM
Treinen vanuit Weesp die op Amsterdam Centraal doorrijden doen dat vooral om logistieke redenen. Die sprinters staan zeker weer erg lang stil.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:45
door Bemined
Z2N schreef:De dienstregeling die nu in Hafas staat is nog niet compleet en definitief, er kunnen dus nog wat foutjes tussen zitten, alsmede stations en ritten die nog niet geladen en nagekeken zijn. :wink:
Inderdaad, de deadline voor het aanvragen van treinpaden is pas begin oktober, en pas dan zal de definitieve dienstregeling die per december ingaat vastgesteld worden. Waarschijnlijk heeft Hafas het basispatroon ontvangen, maar daar gaat dus nog een wijzigingsblad overheen voor deze daadwerkelijk in zal gaan. Ik ben wel benieuwd hoe Hafas aan deze data komt, het NDOV Loket heeft de dienstregeling nog niet.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 16:55
door starx
Wat mij ook opviel: De [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] gaan in Ht op elkaar aansluiten. Zo ontstaat er snelle overstappen Eh <-> Nm en Tb <-> Ut, die ook nog eens de hele dag geboden worden.

De [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] blijven in principe op elkaar doorrijden, maar staan wel ongeveer 20 minuten stil in Ht. Dat zorgt ervoor dat die tussen Oss en Eh nooit de snelste reismogelijkheid is. Je kunt altijd beter op de volgende IC wachten (tenzij de spitssprinter rijdt die op de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] aansluit).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:00
door JWM
Rijdt de verdichtings-IC Rotterdam - Utrecht in de nieuwe dienstregeling nog door naar Amersfoort en Enschede of is dat niet meer nodig? Kan er weer gewoon ICM ingezet worden want dat rijdt nu op Schiphol - Eindhoven en lijkt in de spits nergens op.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:02
door Hainje
Wat ik heb gezien rijdt deze niet door. Maar goed, zoals hierboven al is vermeld, de gegevens in Hafas zijn niet definitief.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:04
door Z2N
De [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (zelfde nummer in 2017) komt weer los te liggen, waardoor deze weer met ICM kan gaan rijden. Het VIRM zal op moeten schuiven naar de (1)3500 (IC Schiphol - Venlo/Heerlen), vanwege het combineren en splitsen in Eindhoven en het feit dat er anders niet voldoende capaciteit geboden zou worden.