Pagina 31 van 86

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:21
door Chrysa
Ik heb niet heel nederland nagelopen, maar zijn alle afwijkende ritten die lakwerk waren er al uitgehaald? Treinen zoals de [serie=Intercity|2016|Vlissingen - Lelystad Centrum - Groningen (- Leeuwarden)12600[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal14000[/serie] bijvoorbeeld, of andere dagrandrariteiten. (3x woordwaarde)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:32
door Z2N
De 12600 verdwijnt in 2017 :wink:

Maar verder zullen er niet veel andere rarigheden zijn in vergelijking met de DRGL 2016, ze zitten allemaal al in Hafas verwerkt.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:40
door Chrysa
De 12600 weet ik, maar het ging om de rest. ;)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 17:43
door MetroRET
De 12690 en 12694 blijven volgens mij bestaan.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 18:53
door reisthijs
Die paar ritten in de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal14000[/serie] blijven gewoon en alle andere uitzondering aan de dagranden naar alle waarschijnlijkheid ook. Er is geen enkele reden om die af te schaffen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 19:08
door cassie127
In Zwolle is er niet veel veranderd. Behalve dat de intercity naar Leeuwarden 5 minuten eerder vertrekt (en op spoor 7 ipv 6) en de Sprinter naar Den Haag Centraal die dan van spoor 5 vertrekt en 12 minuten later dan nu.

Afbeelding

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 19:28
door Z2N
Ook belangrijk in Zwolle: de IC-treinen naar Groningen gaan voortaan om :15/:45 al weg en komen de andere kant op om :15/:45 aan, waardoor de overstap richting Enschede en Kampen komt te vervallen.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 19:33
door cassie127
de trein naar Enschede is dan nog wel haalbaar. je kan met een beetje doorlopen met 2 minuten van spoor 3-5 naar 9 lopen. Naar kampen is beetje te ver. Maar goed zover ik begreep zou dit tijdelijk zijn en in 2018 weer worden terug gedraaid?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 19:36
door Z2N
Richting Enschede is het tijdelijk ja. Overigens vervalt de overstap officiëel, omdat drie minuten als te kort wordt gezien om van spoor 3/5 naar spoor 9 te lopen. Hij staat dus niet meer in de reisplanner, en als je hem mist krijg je dan natuurlijk ook geen geld terug.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 20:03
door Vinny
reisthijs schreef:Voor de Benelux is meer reizigers trekken dus helemaal niet handig, dan schiet de capaciteit tekort zoals Zugführer al aangeeft. Dat is ook precies te reden dat de Benelux ooit losgelegd is van de binnelandse IC-diensten.

Volgens mij kan het de Belgen weinig schelen of die trein in Den Haag stopt, dus waarom zouden ze een snellere route tegenwerken?
De Benelux moet in zijn huidige vorm wat mij betreft zo snel mogelijk van het spoor af geknikkerd worden. Er voor in de plaats zie ik het liefst de volgende treinen ingelegd:
- Den Haag-Antwerpen-Gent
- Eindhoven-Breda-Antwerpen.

Zulke treindiensten vullen de bestaande treindiensten over de HSL aan, en geven secundaire steden een goede verbinding over de grens heen. Vasthouden aan een trein die ongeveer dezelfde reizigers bedient als de Thalys lijkt me gewoon niet zo'n goed idee.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:10
door Jef400
Zijn er cijfers hoeveel mensen van Amsterdam tot Brussel blijven zitten? Heb al meermaals het argument voorbij horen komen dat de Thalys voor veel mensen te duur is.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:20
door Hainje
De Thalys is ook duur en zeer inefficiënt voor de incidentele reiziger. Als die trein echt zo'n gat in de markt was dan reed ie wel vaker.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:24
door dennistd
Z2N schreef:Richting Enschede is het tijdelijk ja. Overigens vervalt de overstap officiëel, omdat drie minuten als te kort wordt gezien om van spoor 3/5 naar spoor 9 te lopen. Hij staat dus niet meer in de reisplanner, en als je hem mist krijg je dan natuurlijk ook geen geld terug.
Maar gelukkig vertrekt de IC naar Deventer om .20/.50 aan de overkant van hetzelfde perron, waardoor je bij het net niet halen van de stopper naar Enschede via Deventer kunt reizen en slechts een kwartier extra reistijd hebt. Voor de stoptreinstations heb je er alleen niks aan.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:32
door The best
Wel jammer dat ze de aansluiting naar Enschede verslechteren. Maar goed, dan ga ik wel via Mariënberg reizen denk ik.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:35
door regenmaker
Waarom vertrekken de IC's Zwolle - Roosendaal en Schiphol - Nijmegen op het traject Arnhem - Nijmegen in vredesnaam 3 minuten na elkaar, daar heb ik dus helemaal niets aan. Pech dat er geen plek is, dan maar 4 sporen Arnhem - Nijmegen. Wil een 10-10-10 dienst. -o-

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:36
door julsteren
The best schreef:Wel jammer dat ze de aansluiting naar Enschede verslechteren. Maar goed, dan ga ik wel via Mariënberg reizen denk ik.
Is ook niet veel sneller hoor dan via Dv. Scheelt een minuut in de huidige dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 21:52
door The best
julsteren schreef:
The best schreef:Wel jammer dat ze de aansluiting naar Enschede verslechteren. Maar goed, dan ga ik wel via Mariënberg reizen denk ik.
Is ook niet veel sneller hoor dan via Dv. Scheelt een minuut in de huidige dienstregeling.
Maar is, vind ik persoonlijk, wel een fijnere verbinding. Enige nadeel is dat de verbinding 's avonds maar 1x per uur rijdt. Maar op de momenten dat het dan niet kan, ga ik wel via Deventer. Ik moet in Almelo zijn, dus het is dan ook niet dat het nog een extra overstap oplevert.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:01
door starx
regenmaker schreef:Waarom vertrekken de IC's Zwolle - Roosendaal en Schiphol - Nijmegen op het traject Arnhem - Nijmegen in vredesnaam 3 minuten na elkaar, daar heb ik dus helemaal niets aan. Pech dat er geen plek is, dan maar 4 sporen Arnhem - Nijmegen. Wil een 10-10-10 dienst. -o-
Dat kan dienstregelingtechnisch eigenlijk niet anders. De stoptrein Arnhem-Tiel moet er ook nog tussen passen. Die rijdt precies in het kwartier dat de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] niet rijdt.

De spoorindeling in Nijmegen is wel heel compact gemaakt. Alle NS-treinen vertrekken nu van spoor 3 en 4:
3b: [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie], [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (richting Arnhem), [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] (beide richtingen)
4a: [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]
4b: [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Nijmegen4400[/serie], [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] (richting Wijchen)
Ik ben bang dat dit bij de minste of geringste vertraging een drama wordt.
De [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] is tussen Deventer en Den Bosch wel maar liefst 11 minuten sneller *O*

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:11
door Meltrain
Z2N schreef:Dat was helaas al bekend, het personeel van Eindhoven kon niet tegelijkertijd voor Flirt en Traxx opgeleid worden.
Was het dan niet mogelijk om een deel van het personeel alleen een opleiding voor de Flirt te geven en een ander deel de opleiding voor de Traxx?
Of desnoods de Flirt (al dan niet tijdelijk) in een ander gebied inzetten en rond Eindhoven vervangen door SLT?
JWM schreef:Kan er weer gewoon ICM ingezet worden want dat rijdt nu op Schiphol - Eindhoven en lijkt in de spits nergens op.
ICM tussen Rotterdam en Utrecht is anders ook geen pretje.
Ik weet niet of het aan het materieel ligt of aan de tijden / aansluitingen, maar ik heb altijd het idee dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] (met ICM) veel drukker is dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (met VIRM).

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:21
door ODRAIL
Meltrain schreef:ICM tussen Rotterdam en Utrecht is anders ook geen pretje.
Ik weet niet of het aan het materieel ligt of aan de tijden / aansluitingen, maar ik heb altijd het idee dat de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] (met ICM) veel drukker is dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] (met VIRM).
Dan ben je niet de enige met deze ervaring :wink: .

In een VIRM kan ik tegenwoordig tussen Utrecht en Rotterdam sneller een zitplaats vinden dan in een ICM.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:27
door JWM
Met ICM zou je in principe meer capaciteit kunnen aanbieden omdat de lengte nu is beperkt tot 1 stel VIRM door het koppelen met een treindeel uit Den Haag.

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:33
door ODRAIL
CamilleKreemers schreef:Ik doelde daarmee op een extra HSL-verbinding Amsterdam - Rotterdam - Noorderkempen - Antwerpen - Brussel
Heeft er ooit weleens een trein vanuit Nederland een stop gemaakt op Noorderkempen?

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:38
door CamilleKreemers
nee, dat was de taak van de Fyra (die nooit goed gereden heeft omdat ie uit elkaar viel)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:49
door Chrysa
Dan zal er vast wel eentje precies bij Noorderkempen uit elkaar gevallen zijn. (A)

Re: Dienstregeling 2017

Geplaatst: do 15 sep 2016, 22:54
door SuperGhost
Ik weet niet of het al genoemd is, maar het valt me op dat volgens Hafas de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] ongeveer een kwartier verschoven wordt zodat die op de [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] i.p.v. [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie] aansluit (zodat er ook 's avonds een aansluiting van/naar Utrecht is)