Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Za 17 Sep 2016, 01:49

Ik stel voor dat we in 2018 gewoon helemaal geen patroon meer aanhouden: dan weet je in elk geval zeker dat je de dienstregeling niet kunt onthouden. Wel een goede manier om mensen te forceren kort voor vertrek de reisplanner-app te checken.

dennistd
Berichten: 1386
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor dennistd » Za 17 Sep 2016, 07:27

Daniel schreef:Alleen als ze de hele dag rijden dan natuurlijk. Met een spitsserie lukt het nog wel, zie bv. de 14100 die als enige treinserie een kwartiersdienst kent.
Vanaf december de 7100 :wink:
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 12:04

Waarom staat de 3600 zo'n 4 á 5 minuten wortel te schieten in Breda? Als dat ding wat later aankwam uit Roosendaal (en er eerder naartoe vertrok in de andere richting), dan werd de 2200 ook niet zo lang opgehouden in Roosendaal.

Voor de aansluiting vanuit R'dam (IC direct) naar Tilburg maakt het niks uit. En voor de aansluiting van de 3600 uit Roosendaal op de sprinter s6600 richting Tilburg ook niet, want die laatste trein kan pas gaan rijden als de 3600 vertrokken is.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op Za 17 Sep 2016, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Za 17 Sep 2016, 12:07

Ik denk eerder omdat met dan een keertijd van 30 minuten krijgt in Roosendaal... dan heb je 2 perronsporen nodig voor deze treinserie, iets wat men blijkbaar niet wil.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 12:20

Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de 900 ook, maar dan in Breda.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 17 Sep 2016, 12:26

In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Za 17 Sep 2016, 12:40

OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de 900 ook, maar dan in Breda.

Het zijn er nu 25, dus echt verbazingwekkend is het niet. En Breda heeft twee keersporen aan de oostzijde waar je treinen kwijt kan, mocht het nodig zijn.
Rame à l'approche

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 13:08

Stel je wilt van Dordrecht naar Nijmegen. De wachttijd in Breda is 26 tot 29 minuten. Het is dan even snel om de sprinter naar en tot in 's-Hertogenbosch te nemen en daar op de sprinter naar Nijmegen te stappen.

Mocht je de trein van u.26 of u.34 uit Dordrecht richting Breda net missen, dan heb je nog een kleine kans om dit goed te maken, door de eerstvolgende trein naar R'dam te pakken. _O-

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1652
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Erno-BE » Za 17 Sep 2016, 13:43

SuperGhost schreef:Ik weet niet of het al genoemd is, maar het valt me op dat volgens Hafas de 7500 ongeveer een kwartier verschoven wordt zodat die op de 3000 i.p.v. 3100 aansluit (zodat er ook 's avonds een aansluiting van/naar Utrecht is)

Plus dat als de 3100 niet rijdt (wat geregeld gebeurt) er 4x per uur een reismogelijkheid blijft tussen Ede en Nijmegen. Dat is ook positief. Nu bood de 7500 geen meerwaarde ten opzichte van de 3000 tussen Ede en Arnhem, straks wel als de 3100 niet rijdt.

Verder worden Doetinchem->Nijmegen en Utrecht->Doetinchem voortaan cross-over aangeboden in Arnhem, de 30700 en 30900 vertrekken/arriveren nu vanaf spoor 9.

In Arnhem heb je als volgt de indeling:
3: 3600 (Zwolle), 7600 (Zutphen)
4: 31100
6a: 4400
6b: waarschijnlijk RE19 (vanaf April)
7: 3600 (Roosendaal), 7600 (Zutphen)
8: 3000/3100 (Nijmegen)
9: 30700/30900, ICE (Frankfurt)
10: 7500, ICE (Amsterdam)
11: 3000/3100 (Utrecht)

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Za 17 Sep 2016, 15:59

OVinspecteur schreef:Over keertijden van 30 minuten gesproken. Die krijgt de 900 ook, maar dan in Breda.

Dat moet ook wel, want de 900 gaat in beide richtingen een cross-platformoverstap op de 3600 bieden. Dus aankomst op spoor 4, dan omrijden via het keerspoor en terug vanaf spoor 7.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Za 17 Sep 2016, 17:36

Hainje schreef:In Breda zijn er speciale opstelsporen om tijd af te wachten, dat heb je in Roosendaal dacht ik niet.

Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5589
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Hainje » Za 17 Sep 2016, 17:39

OVinspecteur schreef:Zijn daar wel plannen voor? Het voordeel van zo'n spoor lijkt me in dit geval evident.
Dat lijkt mij niet. Nu is mijn spoorkennis niet zo heel denderend, voor Roosendaal lijkt mij zo'n keerspoor zoals in Breda nu niet echt noodzakelijk.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Bemined » Za 17 Sep 2016, 18:55

Keersporen zijn niet alleen handig bij cross-platformoverstappen waardoor de aankomende en vertrekkende trein van een ander perron moeten vertrekken (zoals bij Breda) maar zijn ook erg handig wanneer de aankomst- en vertrektijd vrijwel gelijk liggen, zoals nu met de 2000 in Utrecht. Nu kan je de 3600 niet verder versnellen omdat deze dan geen keermogelijkheid meer heeft in Roosendaal, voor een intercity moet je eigenlijk 10 minuten keertijd hebben, voor de 3600 houdt dat in dat je deze 8 minuten moet versnellen om een korte kering in Roosendaal te kunnen halen. En dat is erg veel, 6 kan nog wel zodra de vrije aansluiting in Vught er is en de lange stop in Den Bosch dus weg kan, maar dan is de kering in Roosendaal te krap om op één perronspoor te doen.

Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Za 17 Sep 2016, 21:16

Ontstaat de ruimte in Roosendaal voor een lange kering wellicht wel als de Benelux daar volgend jaar weg valt?

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Za 17 Sep 2016, 21:20

Bemined schreef:Een extra perronspoor is natuurlijk ook een optie, keersporen hebben ook een prijs op gebied van logistiek, en met een extra perronspoor kun je ook lang keren.


Voor de 3600 is het niet geheel moeilijk om in 30 minuten te keren in Roosendaal.
Men gooit momenteel de 3600 op het hele perron van spoor 1... wanneer men in meer dan 30 minuten wilt keren kan man alternerend 1a en 1b gebruikt hiervoor.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Za 17 Sep 2016, 21:37

De 3600 gaat naar het middenperron, om een overstap op hetzelfde perron mogelijk te maken. Alleen de stoptrein naar Antwerpen vertrekt straks nog van spoor 1.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Za 17 Sep 2016, 21:46

Ik denk dan dat je dan beter afwisselend sporen 3a en 3b kunt gebruiken, anders ben je die winst alweer direct kwijt aan extra overstaptijd en kun je de IC Amsterdam<->Vlissingen dan alsnog niet versnellen.

Dan zou ik voor Roosendaal het volgende kunnen bedenken:
Zijperron
1a: Kerende NMBS-stopper
1b: Sprinter Dordrecht

Eilandperron
3a: IC uit Zwolle (aankomst, rijdt daarna verder naar 3b zodra vrij)
3b: IC Zwolle (vertrek)
4a: IC Vlissingen + IC Brussel
4b: IC Amsterdam Centraal (binnenlands + Benelux)

Het past dus allemaal al (1b wordt 'nu' immers niet gebruikt), er wordt alleen niet voor gekozen.
Laatst gewijzigd door SuperGhost op Za 17 Sep 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31525
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Suus » Za 17 Sep 2016, 21:47

Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.

@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Rame à l'approche

MetroRET
Berichten: 738
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor MetroRET » Za 17 Sep 2016, 21:49

Zal dat niet met de 9200 te maken hebben ?

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Za 17 Sep 2016, 21:51

Suus schreef:@Superghost: Langs een perron rangeren wordt erg onduidelijk voor reizigers.
Want? Gewoon op 3b neerzetten "Niet Instappen" en het wordt vanzelf duidelijk. Dat lijkt me duidelijker dan je zowel op 3a als 3b "Intercity Zwolle" ziet staan en je dan goed op de tijd moet letten.
Bijkomend voordeel is dat je dan ook altijd vanuit Zwolle tegenover de IC naar Vlissingen staat en vanuit Vlissingen tegenover de IC naar Zwolle en het overstappen dus vlotter kan.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4472
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Za 17 Sep 2016, 22:06

Suus schreef:Ik vraag mij af waarom de 2200 elk half uur van sectie gaat wijzigen in Roosendaal, zowel richting Amsterdam als richting Vlissingen wordt er 1x/uur van 4a en 1x/uur van 4b vertrokken.


Wellicht vanwege aan- en afkoppelen? Stel staat dan al klaar voor de volgende trein om weer mee te nemen.

RobertT
Berichten: 40
Lid geworden op: Ma 12 Okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor RobertT » Zo 18 Sep 2016, 00:15

Zo te zien gaan de nieuwe 1100(gvc-bd) en de sprinter 5000 in Gvc om en om van spoor 1 en 2 en de sprinter 5100 van spoor 3.
Kan me niet herinneren dat in Gvc standaard een IC van spoor 1 vertrekt.Van oudsher zijn 2 en 3 dat geweest.

OVinspecteur
Berichten: 160
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor OVinspecteur » Zo 18 Sep 2016, 09:40

Hebben al die verspringingen buiten het patroon en scheve intervallen in de 2200, 2400, 5000, 5100 en s5900 met de IC Brussel te maken, of is er wat anders aan de hand?

De (oude) "Moerdijkbrug" lijkt ook te zijn meegenomen in de tijdsplanning. Je ziet bij de meeste sprinters en IC's een verlenging van rijtijden t.o.v. de huidige dienstregeling.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Zo 18 Sep 2016, 09:55

IC Brussel is een oorzaak, de opening van de Hoge Gouwebrug tussen Dordrecht en Zwijndrecht zorgt ook voor een aantal afwijkingen in het patroon.

diederickx
Berichten: 30
Lid geworden op: Vr 02 Sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor diederickx » Zo 18 Sep 2016, 10:14

Ik neem aan dat je de Grotebrug bedoelt?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten