Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Roeland » Wo 21 Sep 2016, 14:14

JWM schreef:Je moet natuurlijk ook die zes treinen per uur vol zien te krijgen dus is het niet handig om huidige IC-stops over te slaan waardoor. Stop in Driebergen zorgt natuurlijk wel dat sprinters daar nog langer stil staan. Wat mij betreft ook geen geweldige oplossing. Als de ambitie er is voor hoge frequenties hoort daar ook een investering in spoorverdubbeling bij en niet dit halfslachtige gedoe met inhalingen.


Wanneer de IC ook op Driebergen stopt, is er helemaal geen sprinter-inhaling meer nodig.
Vanaf Arnhem / Rhenen: bij De Haar gaat de sprinter 3 minuten na de IC het hoofdspoor op. Bij Db vertrekt de sprinter dan zo'n 5 minuten vóór de volgende IC naar Ut. De sprinter kan dan vervolgens zo'n 2 minuten voor die IC in Ut zijn.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Sep 2016, 14:16

"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 21 Sep 2016, 16:26

Zullen we weer terugkomen vanuit de toekomst? We bekijken hier immers de geplande dienstregeling voor 2017 en niet de toekomstige voor 2023 e.v. Ik denk dat je hooguit kunt kijken welke punten van 2017 verbeterd of meegenomen moeten worden voor 2018.

Ik vind de ontstane knoop in 's-Hertogenbosch tussen de 800 en 3600 prachtig. Ja de 3600 staat daardoor wat langer stil daar, maar daar staat tegenover dat je nu vlotte en goede overstappen Utrecht<->Tilburg/Breda en Arnhem/Nijmegen<->Eindhoven krijgt. Een enorme plus voor de reizigers dus. Hopelijk kunnen ze dit behouden als in 2018 ETMET op die as in zou moeten gaan (die ging toch in 2018 al in, of vergis ik me dan?).

Ja in Roosendaal staat de Zeeuwse trein nu wat langer stil, maar ook daar ontstaat nu wel een vlotte en goede cross-platform overstap ri. Breda e.v. Ook geen slechte ontwikkeling.

Ik denk dat er nu voor een volgende dienstregeling nog gekeken moet worden hoe die langere stop in 2018 korter gemaakt kan worden. Dat wordt nog een behoorlijke puzzel. Komt er op de Oude Lijn wat ruimte vrij indien de Benelux geheel over de HSL gaat? Of kan de Zeeuwse IC over de HSL gaan? Of ....? Dat lijkt me nog wel een interessante vragen om hieraan te puzzelen.

Voor wat Arnhem e.o. betreft moet gekeken worden hoe de krapte op Arnhem-Nijmegen opgevangen kan worden voor 2018, hoe de avond/zondagbediening van de sprinters daar verbeterd kan worden (zodat het altijd minimaal een halfuursdienst is en niet een 15-45-dienst) en of en hoe het mogelijk is om de Valleilijn een betere aansluiting op Ede te kunnen geven.
Ik vind eigenlijk sowieso dat in ieder geval tussen Arnhem Centraal en Wijchen (al dat niet met overstap) altijd elk half uur een verbinding zou moeten zijn.
Dat zou bijv. als volgt kunnen:
Ma-za overdag:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u)
7500 Sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen (2x p/u, volgens de huidige tijden, waarbij dus op de rustigere 3100 aangesloten wordt)
7600 Sprinter Zutphen - Wijchen (2x p/u)

Zo overdag:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u tot Wijchen, 1x door naar 's-Hertogenbosch, vanaf 16:00 2x p/u hele route)
7500 Sprinter Zutphen - Ede-Wageningen (1x p/u)

Alle dagen 's avonds:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u tot Wijchen, 1x door naar 's-Hertogenbosch)
7500 Sprinter Zutphen - Driebergen-Zeist (1x p/u)

De avonddoortrekking van de 7500 naar Driebergen is om het vervallen van de 3100 (waar die overdag op aansluit in Ede) te compenseren, aangezien die dan in Driebergen goed op de 7400 van/naar Utrecht aan sluit. De 7500 komt dan om .12 aan in Driebergen en om .18 vertrekt de 7400 naar Breukelen. Op die manier krijgen Wolfheze en Oosterbeek, maar ook de sprinterstations op Arnhem-Zutphen ook een betere verbinding naar Utrecht en krijg je zelfs een 3e verbinding Arnhem-Utrecht.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Wo 21 Sep 2016, 16:51

SuperGhost schreef:Ik vind de ontstane knoop in 's-Hertogenbosch tussen de 800 en 3600 prachtig.

Mijn vriendin (die dagelijks Ehv-Nm pendelt) is er trouwens helemaal niet blij mee, ze ziet nu al regelmatig de overstap van 8 minuten in Den Bosch mislukken en vertrouwt er niet op dat die overstap van 2 minuten straks een succes gaat worden.

Verder roep je zelf op om terug te komen uit de toekomst om vervolgens een plan uit de doeken te doen dat volgens mij beter thuis past in één van de door reisthijs gelinkte topics, het heeft in ieder geval niets te maken met wat er in dienstregeling 2017 doorgevoerd is of nog kan worden (A)
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 21 Sep 2016, 16:54

Lees nog eens goed wat ik zei: ik zeg dat 2023 nog te ver is en we het moeten hebben over 2017 of wat we daarvan kunnen verbeteren voor 2018. Daar blijf ik keurig bij. :wink:

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4470
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor JWM » Wo 21 Sep 2016, 16:57

Dus als ik eerst zeg 'laten we eens kijken naar 2068' kan ik hier gewoon mijn eigen ideetjes voor 2068 hier neerzetten?

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Wo 21 Sep 2016, 17:19

Ideeën voor 2018 lijken mij perfect thuis te horen in een topic over 2018.

Ideeën als in 2018 een Zeeuwse IC over de HSL niet, die mag ik graag verwijzen naar het rijk der fabelen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9565
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Wubbo » Wo 21 Sep 2016, 18:29

De avond- en zondagbediening tussen Arnhem en Nijmegen is in 2017 wel een gedrocht. De 7600 kan door zijn tijdsligging niet kort keren in Nijmegen, waardoor afrangeren en weer voorbrengen nodig wordt. Ik denk dat daar nog wel wat te halen is, maar wellicht komt dat niet uit met de erg beperkte perroncapaciteit van Nijmegen.

Frank
OVNL-beheerder
Berichten: 1273
Lid geworden op: Za 31 Mei 2008, 12:44

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Frank » Wo 21 Sep 2016, 18:33

Verder zou ik jullie willen verzoeken als je denkt dat iets offtopic is dit via een "melding" door te geven en niet in het topic zelf. Alvast bedankt :D .

Wat betreft de erg beperkt perroncapaciteit in Nijmegen: spoor 1a wordt vrijwel niet gebruikt. Nog even geduld hebben tot dat daar een extra wisseltje ligt :D . Verder is de avonddienstregeling voor de reiziger op de stoptreinstations tussen Arnhem Centraal en Nijmegen in ieder geval stukken beter dan de zondagsdienstregeling (voor 16:00).

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Wo 21 Sep 2016, 21:29

JWM schreef:Dus als ik eerst zeg 'laten we eens kijken naar 2068' kan ik hier gewoon mijn eigen ideetjes voor 2068 hier neerzetten?


Tegen die tijd hebben we Zeeland verkocht aan onze oosterburen, dus dan rijdt DB op de Zeeuwse lijn :lol:

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor SuperGhost » Wo 21 Sep 2016, 21:51

Wubbo schreef:De avond- en zondagbediening tussen Arnhem en Nijmegen is in 2017 wel een gedrocht. De 7600 kan door zijn tijdsligging niet kort keren in Nijmegen, waardoor afrangeren en weer voorbrengen nodig wordt. Ik denk dat daar nog wel wat te halen is, maar wellicht komt dat niet uit met de erg beperkte perroncapaciteit van Nijmegen.
Het keren vanuit Arnhem is nog het grootste probleem, dat kan prima door afwisselend 3a en 1a te gebruiken. Het wordt alleen problematischer aangezien je ook vanuit 's-Hertogenbosch met een lange kering komt te zitten.

Vandaar dat ik ook opperde de 4400 op Arnhem-Nijmegen te houden (ook zodat je t/m Wijchen de halfuursdienst kan houden) en de 7600 dan aan de 7500 vast te maken.

starx
Berichten: 434
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor starx » Do 22 Sep 2016, 00:23

Tsja.. het probleem is dat de 4400 en 7600 allebei precies op het symmetriepunt in Nijmegen zijn.

Wellicht is het volgende mogelijk (volgens mij kan het, maar misschien zie ik iets over het hoofd):
De 4400 en 7600 rijden 's avond op elkaar door en staan dus allebei een kwartier stil in Nijmegen. Ze worden dan ingehaald door de 3600.
Richting Ah wordt er gewacht op spoor 3a (zodat de 3600 er in allebei de richtingen omheen kan) en richting Ht op spoor 4b.

Roeland
Berichten: 292
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Roeland » Do 22 Sep 2016, 08:39

starx schreef:Tsja.. het probleem is dat de 4400 en 7600 allebei precies op het symmetriepunt in Nijmegen zijn.

Wellicht is het volgende mogelijk (volgens mij kan het, maar misschien zie ik iets over het hoofd):
De 4400 en 7600 rijden 's avond op elkaar door en staan dus allebei een kwartier stil in Nijmegen. Ze worden dan ingehaald door de 3600.
Richting Ah wordt er gewacht op spoor 3a (zodat de 3600 er in allebei de richtingen omheen kan) en richting Ht op spoor 4b.


Misschien is het nog de simpelste oplossing, wanneer de 4400 voortaan ook 's avonds en in het weekend in zijn geheel 2x/uur rijdt, en de 7600 's avonds en op zondag alleen Zutphen - Arnhem rijdt, en dan vervolgens doorrijdt als 7500 naar Ed?
Dan hebben alle stations tussen Ht, Nm en Ah altijd minimaal een halfuursdienst, op drukke tijden aangevuld tot kwartiersdienst.
De reizigersaantallen op de stations tussen Ht en Nm zijn zodanig, dat een halfuursdienst, ook in de rustige uren, best nuttig kan zijn.

Pikobo
Berichten: 148
Lid geworden op: Za 19 Mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Pikobo » Do 22 Sep 2016, 10:22

Serie 4600 wordt in deze dienstregeling een stoptrein Den Haag CS-Schiphol-Amsterdam CS-Almere-Lelystad-Zwolle ipv Amsterdam CS-Zwolle. Met de gewijzigde dienstregeling komen er vele minuten stilstand bij de reistijd, zowel in Almere Oostvaarders als in Lelystad. Bij Oostvaarders gaat de trein aan de kant om ingehaald te worden door IC Den Haag CS-Groningen/Leeuwarden. Waarom de wachttijd in Lelystad is toegevoegd is wat minder duidelijk. Mogelijk om meer zekerheid te hebben dat spoor 5 op Zwolle buiten de knoop vrij is.

Wat zou hieraan verbeterd kunnen worden? Veel, maar ik vermoed dat het niet haalbaar is:
Optie 1: de 4600 in Lelystad laten inhalen door de IC. Daardoor krijgen ook reizigers van de oostelijke Almeerse stations een snelle verbinding met Zwolle en verder. Maar dat lijkt erg krap te worden.
Optie 2: IC 2400 (Dordrecht-Lelystad) als stopper door te laten rijden naar Zwolle. Als deze niet rijdt, pendeltrein Lelystad-Zwolle. Daarmee zouden Dronten en Kampen Zuid nog in de knoopligging in Zwolle een verbinding kunnen hebben en een snelle rechtstreekse verbinding naar het westen. Maar ook dat lijkt te krap te zijn in reistijd.
Optie 3: de 4600 inkorten tot Den Haag CS-Lelystad (liefst net als optie 1 aansluiten op IC in Lelystad) en 8100 (Zwolle-Groningen) te verlengen tot Lelystad-Zwolle-Groningen. Voordeel is ook dat dan in Zwolle de reguliere sporen 3/5 en 6/7 gebruikt kunnen worden ipv de huidige 1a en 14. Dat verkort duidelijk overstap loopafstanden. Maar hiervoor zal waarschijnlijk de sporensituatie op Lelystad de grote spelbreker zijn. Lijkt me niet ingericht om te keren vanaf Zwolle.

NintendoC
Berichten: 335
Lid geworden op: Di 15 Nov 2011, 16:58

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor NintendoC » Do 22 Sep 2016, 11:05

Zoals het in de nieuwe dienstregeling gaat is het vrij onwenselijk. Reizigers richting Zwolle vallen volledig buiten de knoop. Snap ook niet waarom de huidige situatie op de schop moest.

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 22 Sep 2016, 11:24

De sprinter van de Flevolijn van het andere kwartier kan je alleen kwijt als je de nieuwe 2400 in Almere Buiten twee minuten vasthoudt en de nieuwe 4300 zo snel als mogelijk laat doorrijden van Oostvaarders naar Lelystad en verder. Het probleem daarvan is het volgende:
  • Dit geeft problemen voor de 4300 die je dan alleen in Zwolle kan Aftrappen en bijplaatsen, wat veel te veel materieel zou gaan kosten.
  • De 2400 wordt tussen Lelystad en Amsterdam Zuid nog minder aantrekkelijk omdat die dan nog weer extra trager wordt dan de IC Noorden-Schiphol-Den Haag. Dat wil je niet omdat juist die trein zoveel mogelijk reizigers aan de nieuwe trein moet zien kwijt te raken.
  • Er is geen rechtstreekse trein Zwolle-Amsterdam Centraal meer wat wel een gewenste oplossing is.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 622
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor cassie127 » Do 22 Sep 2016, 12:19

Dat ze in Lelystad wachten omdat spoor 5 in Zwolle anders niet vrij is vind ik raar.... spoor 1b in Zwolle (waar die trein nu staat) staat vanaf de nieuwe dienstregeling geen enkele trein
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4002
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor reisthijs » Do 22 Sep 2016, 13:02

Klaasje schreef:
  • Er is geen rechtstreekse trein Zwolle-Amsterdam Centraal meer wat wel een gewenste oplossing is.
Een sprinter die er nog langer over gaat doen dan nu het geval is en die bovendien in Zwolle nergens op aansluit, dat is toch ook geen gewenste oplossing?

Het verschil tussen deze 'rechtstreekse' trein en de verbinding met overstap is met 24 minuten wel heel erg groot.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Klaasje
Berichten: 5992
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Klaasje » Do 22 Sep 2016, 13:39

Als je genoeg tijd hebt, waarom niet? Zoiets geldt ook voor Hoofddorp-Overvecht.

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Sep 2016, 14:31

Als je genoeg tijd hebt kun je ook gaan lopen. De reden dat er een trein van Utrecht naar Hoofddorp rijdt via Hilversum is om zowel de verbinding Utrecht - Hilversum/Weesp en de verbinding Schiphol - Weesp/Hilversum te kunnen bieden, niet omdat er mensen zijn die zonder overstap van Utrecht naar Hoofddorp willen.
Als een sprinter 24 minuten langzamer is dan de intercityverbinding kun je er vanuit gaan dat de meeste mensen voor de snellere verbinding met de intercity gaan en vervalt het nut van een doorgaande sprinter Amsterdam Centraal - Zwolle.
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zonnig » Do 22 Sep 2016, 16:25

Kunnen we de veredelde stoptrein Utrecht - Hilversum - Almere niet aan de stoptrein Almere - Lelystad - Zwolle koppelen?
Heb geen idee hoe deze treinen vanaf december qua tijden gaan rijden.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor regenmaker » Do 22 Sep 2016, 18:09

Waarom gebruiken ze in de nieuwe dienstregeling niet spoor 1a in Nijmegen voor de intercities van en naar Utrecht?
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Milco
Berichten: 3579
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Milco » Do 22 Sep 2016, 18:25

Ik snap alleen niet van de nieuwe 4600 dat hij richting Den Haag om de zoveel ritten vijf minuten blijft staan in Sassenheim om vervolgens korter dan de andere ritten in Leiden stil te staan... :(
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

Gebruikersavatar
Zugführer
Berichten: 2103
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor Zugführer » Do 22 Sep 2016, 18:40

Iets vergelijkbaars doet de 7400, die vertrekt om de ongeveer 2 uur opeens 8 minuten later uit Amsterdam, waardoor hij op die tijden *niet* 10 minuten stil hoeft te staan in Utrecht. Heeft zo te zien te maken met de ICE die op die tijden rijdt. Maar heel veel logischer wordt het er allemaal niet op. In Maarssen gaan de treinen naar Utrecht straks in de spits om .01/.09/.31/.39, buiten de spits alleen om .09/.39 en eens in de zoveel tijd om .17
2015: 21564 ov-kilometers 2016 (27-11): Trein 14588 km - Bus 1339 km - Tram 19 km - Metro 18 km - Kabelbaan 5 km - Veer 3 km

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 3701
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Dienstregeling 2017

Berichtdoor regenmaker » Do 22 Sep 2016, 18:42

Daarom, kort voor vertrek de reisplanner check! :P
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast