NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25101
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Daniel » Ma 01 Feb 2016, 20:43

NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken
Geplaatst op: maandag 1 februari 2016 20:41
Laatst bijgewerkt: maandag 1 februari 2016 20:42

De reiziger weer centraal, maar nu echt. De NS wil zich komende jaren helemaal focussen op het vervoeren van reizigers en terugdringen van vertragingen. Met andere activiteiten, zoals het runnen van winkels op de stations en het uitbaten van kleine lijntjes, wil de NS zo snel mogelijk stoppen.
Dat betekent dat de NS zich niet meer gaat bezighouden met het exploiteren van winkels op de stations. In drie tot maximaal vijf jaar wil de NS van deze winkels af. Alleen de kiosken moeten behouden blijven.

Lees verder
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9547
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Wubbo » Ma 01 Feb 2016, 20:47

Niet meer zelf patat bakken, maar wel bepalen waar precies de patatkraam moet komen. Dus toch mensen die zich met dit soort dingen bezighouden. Ik vraag me af welk probleem dit oplost.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3283
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Aking » Ma 01 Feb 2016, 20:54

Mjah ik ontdekte van de week dat in de Reisplanner-app de openingstijden van alle Retailbedrijfmeuk te vinden is, maar dat spoor/perronnummers op de plattegronden ontbreken. De reden wist het Social Media team me niet te geven, maar ik moest maar op google maps kijken. :X

Wat is nou je core-business? reizigers vervoeren of vreten verkopen? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Z2N » Ma 01 Feb 2016, 22:55

Uiteindelijk zorgt de Retail-tak van NS voor een hele flinke stoot aan omzet, die dan weer gebruikt kan worden om de hoofdtaak te financieren. Bovendien kan ik niet begrijpen waarom het hebben van een losstaande afdeling, die geld oplevert, en dat doet door Spelt-broodjes Thaise Kip te verkopen, een probleem zou vormen voor de punctualiteit van de trein die ondertussen onder die winkel doorrijdt... :X
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

starx
Berichten: 430
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor starx » Ma 01 Feb 2016, 23:19

Het gaat er niet om dat het erg is dat NS winst maakt op nevenactiviteiten, maar dat NS met die nevenactiviteiten meer financiële risico's loopt. Dat kan ik best begrijpen. Stel dat NS enorme verliezen maakt (bijvoorbeeld op vastgoed), dan zou uiteindelijk de Staat bij moeten springen als er een faillissement dreigt, want anders rijden er geen treinen meer.

Bij woningcorporaties hebben die avonturen voor een complete ravage gezorgd. Nou is het uitbaten van winkeltjes op stations wel iets onschuldiger dan beleggen met derivaten, maar het blijft een risico.

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11929
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Geert » Ma 01 Feb 2016, 23:21

Iets met focus op de core business, gok ik zo.

Vraag me overigens af of het in de praktijk tot merkbare veranderingen zal leiden. Goedkoper zullen de broodjes en hamburgers wel niet worden, NS zal vast niet onder de marktprijs winkelruimte verhuren...

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11002
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Vinny » Ma 01 Feb 2016, 23:26

Dit verhaal hoor ik nu al tien jaar en al tien jaar verandert er niets. Reizigers betalen nou eenmaal liever voor een kopje koffie dan voor hun treinkaartje. Dus ja de NS kan beter dat verkopen, dan houden ze nog eens geld over.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Z2N » Ma 01 Feb 2016, 23:29

Geert schreef:Vraag me overigens af of het in de praktijk tot merkbare veranderingen zal leiden. Goedkoper zullen de broodjes en hamburgers wel niet worden, NS zal vast niet onder de marktprijs winkelruimte verhuren...

Als de stationswinkels geprivatiseerd worden, betekent dat feitelijk dat de winkels formules worden en de formules geëxploiteerd gaan worden door een onderaannemer, met NS als Franchisegever. De Franchisegever kan een hele hoop bepalen, zoals de prijzen, openingstijden, en de franchisevergoeding. Het enige wat echt feitelijk veranderd is dat het personeel in de winkel officiëel niet meer een werknemer van de NS Groep is. Erg veel risicovermindering is er feitelijk niet, niet alleen al door het feit dat er niet erg veel risico is bij het exploiteren van een winkel op een A-locatie als een station.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 23:40

NS kan zich ook gewoon beperken tot verhuurder hoor :wink:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Z2N » Ma 01 Feb 2016, 23:45

Ja, maar dat gebeurt nu dus niet. :wink:
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

SuperGhost
Berichten: 1885
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor SuperGhost » Ma 01 Feb 2016, 23:47

Dat kon ik niet uit het bericht halen.
Het enige wat ik eruit kon halen is dat NS wilde voorkomen dat er alleen maar hamburgerzaken zouden komen, maar dat kan de NS ook als huurder voor zorgen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3728
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Z2N » Ma 01 Feb 2016, 23:50

Dat staat dan ook niet in het bericht van RTL, maar ik heb daarvoor iets andere bronnen. (A)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31479
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Suus » Di 02 Feb 2016, 11:22

Het AD had het er vanochtend over dat NS wel de formules die in een bepaalde ruimte zitten mag blijven bepalen, maar dan andere bedrijven het dienstverband van de medewerkers overneemt, met uitzondering van de Kiosk-formule.

Medewerkers van de AH to Go zouden al door naar een ander bedrijf zijn overgenomen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1362
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor baladid » Di 02 Feb 2016, 11:36

Wat je in NL wel merkt: Je hebt overal dezelfde winkels. In Duitsland is het op ieder station weer anders en ik heb eigenlijk op ieder groot station waar ik vaak kom mijn favoriete plek om te lunchen of even een vette hap te halen.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 474
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Lijn65 » Di 02 Feb 2016, 11:40

AH To Go weet ik zo niet, maar volgens mij wordt die nog uitgebaat door NS, de Burger King is al wel van de hand gedaan.
Wat betreft de winst die NS maakt met de stationswinkels, de meest winstgevende formule houden ze zelf. Ikzelf vind het wel jammer dat NS de boel van de hand moet doen, want dan krijg ik straks niet meer op elk station bij elke formule personeelskorting :(
Groningen - Zoutkamp

VIRM
Berichten: 3402
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor VIRM » Di 02 Feb 2016, 22:55

Zou je dan uiteindelijk niet een mengvorm kunnen krijgen tussen ebstaande stationswinkelketens en andere ketens die nog niet op het station zijn gevestigd?
Neem de Julia's: de afgelopen jaren over veel grotere stations uitgerold en volgens mij redelijk herkenbaar. Lijkt mij dat de NS daar dan voor een franchisegever wil vinden zodat het merk niet zomaar verdwijnt.
Aan de andere kant heb je dan weer winkels die op slechts één of enkele stations zijn gevestigd (neem de Exci of de Waggamama's op Amsterdam Centraal). Dat biedt dus weer ruimte voor extra variatie.

Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2378
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Mr-W » Di 02 Feb 2016, 23:07

baladid schreef: In Duitsland is het op ieder station weer anders en ik heb eigenlijk op ieder groot station waar ik vaak kom mijn favoriete plek om te lunchen of even een vette hap te halen.

Die variatie in Duitsland vindt ik zelf erg prettig, vind het zelf beter dan overal dezelfde winkels met in ieder station dezelfde prijzen.
Lijn65 schreef:Ikzelf vind het wel jammer dat NS de boel van de hand moet doen, want dan krijg ik straks niet meer op elk station bij elke formule personeelskorting :(
Het staat NS vrij om kortingsregelingen te regelen met nieuwe formules op het station :wink:
VIRM schreef:Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.

De kwaliteit van de smullers is inderdaad vrij laag. De friet is vaak slap en de snacks zijn niet altijd warm.
Z2N schreef: Erg veel risicovermindering is er feitelijk niet, niet alleen al door het feit dat er niet erg veel risico is bij het exploiteren van een winkel op een A-locatie als een station.

Het ABC locatiebeleid wordt niet meer gebruikt in de ruimtelijke ordening en ook op een stationslocatie zit er wel wat risico in het exploiteren van winkels, een deel van de formules heeft niet gewerkt.

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 474
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Lijn65 » Za 06 Feb 2016, 00:02

Mr-W schreef:
VIRM schreef:Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.

De kwaliteit van de smullers is inderdaad vrij laag. De friet is vaak slap en de snacks zijn niet altijd warm.

Ben ik het niet mee eens. Op de grote stations als Rtd, Asd en Ut klooien ze misschien maar een beetje bij de Smullers, maar in de rest van het land is er niks mis mee hoor. Zeker niet in Groningen :wink:
Groningen - Zoutkamp

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 29 Feb 2016, 09:18

Het heeft er deels wel mee te maken dus vandaar dat ik het hier plaats. Ik las net op de NOS app dat de NS zich vooral gaat richten op het hoofdrailnet (dus de intercitys en belangrijkste stoptreinen) en dus ook niet meer op het busvervoer en de regionale lijnen. Betekend dit het einde van QBuzz en Albellio? Of worden die in een aparte tak behouden/gebracht? Daarnaast gaat Nedtrain dadelijk onder NS Reizigers vallen.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart

wouter15
Berichten: 845
Lid geworden op: Di 24 Jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor wouter15 » Ma 29 Feb 2016, 10:12

Als ik het artikel op NU.nl mag geloven is het de bedoeling dat Qbuzz verkocht gaat worden.

Gebruikersavatar
mijack1985
Berichten: 949
Lid geworden op: Za 22 Jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor mijack1985 » Ma 29 Feb 2016, 10:14

Geen einde van Abellio, wel van Qbuzz in Nederland. In buitenland blijft NS wel actief aldus NRC
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."

Gebruikersavatar
Lijn65
Berichten: 474
Lid geworden op: Do 14 Mei 2015, 18:27

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Lijn65 » Ma 29 Feb 2016, 11:43

Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het voor de verandering eens met de FNV. NS verdient 70 miljoen per jaar met het retailbedrijf, waarom zou je dat dan afstoten? En als ze dat wel doen kost dat 5000 banen en krijgt overige personeel waarschijnlijk ook slechtere contracten. Ik snap ook niet hoe het 'bakken van hamburgers' zoals de minister het graag wil noemen het rijden van de treinen in de weg zit. Het is een totaal eigen afdeling. Het is ook echt niet zo dat de verkeersleiding tussendoor ook nog de administratie van de Smullers weg moet werken.
Groningen - Zoutkamp

sneltram
Berichten: 140
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor sneltram » Ma 29 Feb 2016, 12:54

Zou leuk zijn als Transdev QBuzz overneemt. Hebben ze Utrecht weer terug. *bus*

Gebruikersavatar
flipje
Berichten: 775
Lid geworden op: Di 02 Nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor flipje » Ma 29 Feb 2016, 13:35

Ben wel benieuwd wat de NS gaat doen met hun aandeel in HTM..

Gebruikersavatar
Michael 1988
Berichten: 2111
Lid geworden op: Ma 17 Mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel
Contact:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Berichtdoor Michael 1988 » Ma 29 Feb 2016, 17:02

sneltram schreef:Zou leuk zijn als Transdev QBuzz overneemt. Hebben ze Utrecht weer terug. *bus*


Ik zie liever een ander bedrijf Qbuzz overnemen dan Transdev, DB, SNCF of Keolis. Niet om het een of ander, maar anders houden we dadelijk maar 3 grote spelers over in het streekvervoer (SNCF is deels eigenaar van Keolis). Nu zijn dat er 4 (EBS is al jaren geleden afgevallen en RET, HTM en GVB zitten meer in het stadsvervoer).

flipje schreef:Ben wel benieuwd wat de NS gaat doen met hun aandeel in HTM..


Die zal waarschijnlijk ook worden verkocht. Tenminste dat lijkt mij.
Arriva Noord-Brabant reiziger.

Favoriete bus: Mercedes-Benz Cito
Favoriete treinstel: V-IRM
Favoriete rijtuig: ICRm

De domste uitvinding in het OV is de OV-chipkaart. De enige goede kaart is een papieren kaart


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten