Pagina 1 van 3

NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 20:43
door Daniel
NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken
Geplaatst op: maandag 1 februari 2016 20:41
Laatst bijgewerkt: maandag 1 februari 2016 20:42

De reiziger weer centraal, maar nu echt. De NS wil zich komende jaren helemaal focussen op het vervoeren van reizigers en terugdringen van vertragingen. Met andere activiteiten, zoals het runnen van winkels op de stations en het uitbaten van kleine lijntjes, wil de NS zo snel mogelijk stoppen.
Dat betekent dat de NS zich niet meer gaat bezighouden met het exploiteren van winkels op de stations. In drie tot maximaal vijf jaar wil de NS van deze winkels af. Alleen de kiosken moeten behouden blijven.

Lees verder

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 20:47
door Wubbo
Niet meer zelf patat bakken, maar wel bepalen waar precies de patatkraam moet komen. Dus toch mensen die zich met dit soort dingen bezighouden. Ik vraag me af welk probleem dit oplost.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 20:54
door Aking
Mjah ik ontdekte van de week dat in de Reisplanner-app de openingstijden van alle Retailbedrijfmeuk te vinden is, maar dat spoor/perronnummers op de plattegronden ontbreken. De reden wist het Social Media team me niet te geven, maar ik moest maar op google maps kijken. :X

Wat is nou je core-business? reizigers vervoeren of vreten verkopen? :')

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 22:55
door Z2N
Uiteindelijk zorgt de Retail-tak van NS voor een hele flinke stoot aan omzet, die dan weer gebruikt kan worden om de hoofdtaak te financieren. Bovendien kan ik niet begrijpen waarom het hebben van een losstaande afdeling, die geld oplevert, en dat doet door Spelt-broodjes Thaise Kip te verkopen, een probleem zou vormen voor de punctualiteit van de trein die ondertussen onder die winkel doorrijdt... :X

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:19
door starx
Het gaat er niet om dat het erg is dat NS winst maakt op nevenactiviteiten, maar dat NS met die nevenactiviteiten meer financiële risico's loopt. Dat kan ik best begrijpen. Stel dat NS enorme verliezen maakt (bijvoorbeeld op vastgoed), dan zou uiteindelijk de Staat bij moeten springen als er een faillissement dreigt, want anders rijden er geen treinen meer.

Bij woningcorporaties hebben die avonturen voor een complete ravage gezorgd. Nou is het uitbaten van winkeltjes op stations wel iets onschuldiger dan beleggen met derivaten, maar het blijft een risico.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:21
door Geert
Iets met focus op de core business, gok ik zo.

Vraag me overigens af of het in de praktijk tot merkbare veranderingen zal leiden. Goedkoper zullen de broodjes en hamburgers wel niet worden, NS zal vast niet onder de marktprijs winkelruimte verhuren...

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:26
door Vinny
Dit verhaal hoor ik nu al tien jaar en al tien jaar verandert er niets. Reizigers betalen nou eenmaal liever voor een kopje koffie dan voor hun treinkaartje. Dus ja de NS kan beter dat verkopen, dan houden ze nog eens geld over.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:29
door Z2N
Geert schreef: Vraag me overigens af of het in de praktijk tot merkbare veranderingen zal leiden. Goedkoper zullen de broodjes en hamburgers wel niet worden, NS zal vast niet onder de marktprijs winkelruimte verhuren...
Als de stationswinkels geprivatiseerd worden, betekent dat feitelijk dat de winkels formules worden en de formules geëxploiteerd gaan worden door een onderaannemer, met NS als Franchisegever. De Franchisegever kan een hele hoop bepalen, zoals de prijzen, openingstijden, en de franchisevergoeding. Het enige wat echt feitelijk veranderd is dat het personeel in de winkel officiëel niet meer een werknemer van de NS Groep is. Erg veel risicovermindering is er feitelijk niet, niet alleen al door het feit dat er niet erg veel risico is bij het exploiteren van een winkel op een A-locatie als een station.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:40
door SuperGhost
NS kan zich ook gewoon beperken tot verhuurder hoor :wink:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:45
door Z2N
Ja, maar dat gebeurt nu dus niet. :wink:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:47
door SuperGhost
Dat kon ik niet uit het bericht halen.
Het enige wat ik eruit kon halen is dat NS wilde voorkomen dat er alleen maar hamburgerzaken zouden komen, maar dat kan de NS ook als huurder voor zorgen.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 01 feb 2016, 23:50
door Z2N
Dat staat dan ook niet in het bericht van RTL, maar ik heb daarvoor iets andere bronnen. (A)

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: di 02 feb 2016, 11:22
door Suus
Het AD had het er vanochtend over dat NS wel de formules die in een bepaalde ruimte zitten mag blijven bepalen, maar dan andere bedrijven het dienstverband van de medewerkers overneemt, met uitzondering van de Kiosk-formule.

Medewerkers van de AH to Go zouden al door naar een ander bedrijf zijn overgenomen.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: di 02 feb 2016, 11:36
door baladid
Wat je in NL wel merkt: Je hebt overal dezelfde winkels. In Duitsland is het op ieder station weer anders en ik heb eigenlijk op ieder groot station waar ik vaak kom mijn favoriete plek om te lunchen of even een vette hap te halen.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: di 02 feb 2016, 11:40
door Lijn65
AH To Go weet ik zo niet, maar volgens mij wordt die nog uitgebaat door NS, de Burger King is al wel van de hand gedaan.
Wat betreft de winst die NS maakt met de stationswinkels, de meest winstgevende formule houden ze zelf. Ikzelf vind het wel jammer dat NS de boel van de hand moet doen, want dan krijg ik straks niet meer op elk station bij elke formule personeelskorting :(

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: di 02 feb 2016, 22:55
door VIRM
Zou je dan uiteindelijk niet een mengvorm kunnen krijgen tussen ebstaande stationswinkelketens en andere ketens die nog niet op het station zijn gevestigd?
Neem de Julia's: de afgelopen jaren over veel grotere stations uitgerold en volgens mij redelijk herkenbaar. Lijkt mij dat de NS daar dan voor een franchisegever wil vinden zodat het merk niet zomaar verdwijnt.
Aan de andere kant heb je dan weer winkels die op slechts één of enkele stations zijn gevestigd (neem de Exci of de Waggamama's op Amsterdam Centraal). Dat biedt dus weer ruimte voor extra variatie.

Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: di 02 feb 2016, 23:07
door Mr-W
baladid schreef: In Duitsland is het op ieder station weer anders en ik heb eigenlijk op ieder groot station waar ik vaak kom mijn favoriete plek om te lunchen of even een vette hap te halen.
Die variatie in Duitsland vindt ik zelf erg prettig, vind het zelf beter dan overal dezelfde winkels met in ieder station dezelfde prijzen.
Lijn65 schreef:Ikzelf vind het wel jammer dat NS de boel van de hand moet doen, want dan krijg ik straks niet meer op elk station bij elke formule personeelskorting :(
Het staat NS vrij om kortingsregelingen te regelen met nieuwe formules op het station :wink:
VIRM schreef:Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.
De kwaliteit van de smullers is inderdaad vrij laag. De friet is vaak slap en de snacks zijn niet altijd warm.
Z2N schreef: Erg veel risicovermindering is er feitelijk niet, niet alleen al door het feit dat er niet erg veel risico is bij het exploiteren van een winkel op een A-locatie als een station.
Het ABC locatiebeleid wordt niet meer gebruikt in de ruimtelijke ordening en ook op een stationslocatie zit er wel wat risico in het exploiteren van winkels, een deel van de formules heeft niet gewerkt.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: za 06 feb 2016, 00:02
door Lijn65
Mr-W schreef:
VIRM schreef:Zoalgn de kwaliteit van de Smullers omhoog gaat, want die is de laatste paar jaar echt ingestort.
De kwaliteit van de smullers is inderdaad vrij laag. De friet is vaak slap en de snacks zijn niet altijd warm.
Ben ik het niet mee eens. Op de grote stations als Rtd, Asd en Ut klooien ze misschien maar een beetje bij de Smullers, maar in de rest van het land is er niks mis mee hoor. Zeker niet in Groningen :wink:

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 09:18
door Michael 1988
Het heeft er deels wel mee te maken dus vandaar dat ik het hier plaats. Ik las net op de NOS app dat de NS zich vooral gaat richten op het hoofdrailnet (dus de intercitys en belangrijkste stoptreinen) en dus ook niet meer op het busvervoer en de regionale lijnen. Betekend dit het einde van QBuzz en Albellio? Of worden die in een aparte tak behouden/gebracht? Daarnaast gaat Nedtrain dadelijk onder NS Reizigers vallen.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 10:12
door wouter15
Als ik het artikel op NU.nl mag geloven is het de bedoeling dat Qbuzz verkocht gaat worden.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 10:14
door mijack1985
Geen einde van Abellio, wel van Qbuzz in Nederland. In buitenland blijft NS wel actief aldus NRC

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 11:43
door Lijn65
Het gebeurt niet vaak, maar ik ben het voor de verandering eens met de FNV. NS verdient 70 miljoen per jaar met het retailbedrijf, waarom zou je dat dan afstoten? En als ze dat wel doen kost dat 5000 banen en krijgt overige personeel waarschijnlijk ook slechtere contracten. Ik snap ook niet hoe het 'bakken van hamburgers' zoals de minister het graag wil noemen het rijden van de treinen in de weg zit. Het is een totaal eigen afdeling. Het is ook echt niet zo dat de verkeersleiding tussendoor ook nog de administratie van de Smullers weg moet werken.

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 12:54
door sneltram
Zou leuk zijn als Transdev QBuzz overneemt. Hebben ze Utrecht weer terug. *bus*

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 13:35
door flipje
Ben wel benieuwd wat de NS gaat doen met hun aandeel in HTM..

Re: NS moet reizigers vervoeren, geen hamburgers bakken

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 17:02
door Michael 1988
sneltram schreef:Zou leuk zijn als Transdev QBuzz overneemt. Hebben ze Utrecht weer terug. *bus*
Ik zie liever een ander bedrijf Qbuzz overnemen dan Transdev, DB, SNCF of Keolis. Niet om het een of ander, maar anders houden we dadelijk maar 3 grote spelers over in het streekvervoer (SNCF is deels eigenaar van Keolis). Nu zijn dat er 4 (EBS is al jaren geleden afgevallen en RET, HTM en GVB zitten meer in het stadsvervoer).
flipje schreef:Ben wel benieuwd wat de NS gaat doen met hun aandeel in HTM..
Die zal waarschijnlijk ook worden verkocht. Tenminste dat lijkt mij.