Conducteur neergestoken in Landgraaf

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door SuperGhost »

Kwestie van een nieuw abbo ontwerpen dat geen geld kost en alleen geldig is in combinatie van een politiepenning.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Hainje »

Ja idd. De oplossing hiervoor is niet zo moeilijk, het is meer het willen van de partijen. Maar goed, we raken off-topic heb ik het idee.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Geert »

Als de politie meer zou willen controleren in de trein zal NS echt niet zeuren om een kaartje, lijkt me.
Ronaldussen schreef:Het is een mythe dat sprinters "rustiger" en "veiliger" zijn dan IC's. Het is een mythe dat treinen buiten de randstad "rustiger" en "veiliger" zijn dan treinen in de randstad. Geweld komt overal voor.
Helemaal mee eens! Dit incident laat dat weer eens zien. Het enige (en hopelijk laatste) dodelijke incident gebeurde in de jaren '90 op station Harlingen.
Ja, de conducteur weghalen is ook een (schijn)oplossing voor het geweldsprobleem richting de conducteurs. Maar ja, dan neemt het geweld tegen de reizigers misschien weer toe (die lui moeten zich toch ergens op afreageren...),
Ik denk eerlijk gezegd dat het nogal een verschil maakt of er iemand langskomt die om je kaartje vraagt en een boete uitschrijft, of dat er een normale reiziger tegenover je zit.
Ik vind het stuitend dat iedere keer als er over dit soort geweld gesproken wordt, de discussie binnen no-time uitdraait op een discussie of een HC op iedere trein wel noodzakelijk is. Daar gaat het toch helemaal niet over? HC weghalen is toch ook geen oplossing van het probleem? Dat is hooguit symptoombestrijding. Je hoort gewoon met je poten van een ander af te blijven en als je dat niet doet, hoor je gewoon aangepakt te worden.
Mwah, ik vind dat geen onlogische discussie. Een HC die in zijn eentje op de trein werkt is behoorlijk kwetsbaar, terwijl een team van 2 man dat al veel minder is (vandaar ook de roep om 2 HC's per trein). Maar iedereen zal begrijpen dat een verdubbeling van het aantal HC's handenvol met geld kost. Je kunt ook in teams van 2 of meer HC's werken en zoals de V&S-teams van trein naar trein gaan. Dan zijn de HC's een stuk minder kwetsbaar bij agressieve types en de pakkans hoeft zeker niet lager te worden.

Natuurlijk is agressie ontoelaatbaar, maar je kunt moeilijk een enorm politieteam op iedere trein zetten.
Mikos schreef:Want op die lijnen koopt toch iedereen een kaartje en gedraagt iedereen zich keurig volgens de geldende fatsoensnormen. Oh wacht, geen kaartje en iemand neergestoken? Nee hoor, niks aan de hand! :X :') Prima dat je ergens een mening over hebt, maar beargumenteer dat dan niet gebaseerd op onderbuikgevoelens.
Eerlijk gezegd heb ik het idee dat de vakbond ook wel op onderbuikgevoelens argumenteert. Ja, ze hebben gelijk dat HC's kwetsbaar zijn en dat er veel agressie is, maar de oplossing om dan maar op iedere trein 2 HC's te eisen lijkt me nogal buiten proporties.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Mikos »

De vakbonden roepen ook maar om belangrijk gevonden te worden, die neem ik zelf ook niet zo heel serieus (als er in 2015 afspraken gemaakt worden over de situatie, dan moet je niet eerst een jaar wachten op een volgende situatie en dan weer gaan roepen dat het te lang duurt; daar moet je constant vol bovenop zitten). Maar ze zijn wel een van de weinige manieren om het bedrijf er op te wijzen dat er iets niet goed is. Ik kan ook naar de baas stappen en zeggen: "Hé, dit gaat niet goed!", waarna ik of met sussende woorden de deur uit wordt gewerkt of een onderzoek aan de broek krijg of ik wel geschikt ben voor deze baan. Dan liever die vakbond die voor ons allen op komt.

De discussie over wel of geen conducteur op de trein ga ik niet aan; enerzijds omdat ik een gekleurde bril op heb, anderzijds omdat het enige argument dat door het kamp dat de conducteur van de trein wil hebben niet verder komt dan 'geld'. Ja, veiligheid kost nu eenmaal geld. Het is alleen zo jammer dat alleen de grote, ernstige agressie in de media komt en alle kleinere situaties vrijwel niet. Zo zul je als tegenstander van een conducteur op de trein nooit een volwaardig beeld van de situatie kunnen krijgen. Er speelt zo veel meer mee dan alleen geld.

Of 2 man op een trein de juiste oplossing is? Ik weet het niet. Ik weet wel dat situaties met 2 conducteurs op de een of andere manier altijd heel anders verlopen dan wanneer ik er in mijn eentje sta. Niet altijd ten goede, maar het heeft vaak wel zijn impact en maakt een situatie gemakkelijker. Moeilijk te omschrijven, maar ik ben er wel voorstander van.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Conducteur neergestoken in Landgraaf

Bericht door Z2N »

De kogel is door de kerk:

's Avonds laat extra conducteurs op de trein

NS gaat snel meer personeel inzetten op treinen na tien uur 's avonds. Dat heeft de NS afgesproken met de spoorwegvakbonden en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Er komen 140 extra hoofdconducteurs en 60 nieuwe medewerkers Veiligheid & Service.

De 140 nieuwe conducteurs zijn pas in de loop van volgend jaar inzetbaar, omdat ze niet alleen geworven moeten worden, maar ook opgeleid. In de tussentijd probeert de NS vanuit de bestaande capaciteit zo veel mogelijk treinen op risico-avonden van een extra conducteur te voorzien. Als dat niet lukt, zorgt het bedrijf voor extra toegangscontrole en beveiligers.

Daarnaast betaalt het ministerie van Infrastructuur en Milieu mee aan de inzet van 60 extra veiligheidsmedewerkers. Die worden als flexibele teams ingezet op de andere avonden, met name op risicolijnen.

Bron en meer
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten