Berichtgeving IJzeren Rijn
-
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 1472
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
- Locatie: Leeuwarden
- Contacteer:
Berichtgeving IJzeren Rijn
Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Een Duitse alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de IJzeren Rijn-goederenspoorlijn gooit hoge ogen. Verkeersminister Camiel Eurlings ziet deze route zitten, en naar zijn zeggen ook België. Hij zei donderdag in de Tweede Kamer te hopen dat deze variant, die Roermond en het natuurgebied de Meinweg ontziet, als beste uit de bus komt uit het onderzoek naar de heropening van de lijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.
Het gaat om een tracé langs de Duitse autosnelweg A52 en bij Roermond langs de N280. Of die Duitse oplossing goedkoper uitvalt dan het historische tracé, is echter zeer de vraag. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de extra kosten, verwacht de minister. 'Maar ik zal me stevig opstellen.'
Eurlings waarschuwde wel Weert en omgeving, die zinnen op een net zo veilige lijn als de Betuweroute met tunnels, niet door te slaan met hun eisen. België zal niet aan dure voorzieningen willen meebetalen en dan teruggrijpen naar het historische tracé. Dat de Belgen openstaan voor het Duitse alternatief, is volgens Eurlings winst.
De Tweede Kamer was overwegend positief. CDA'er Jos Hessels zag het licht aan het einde van de tunnel gloren in het slepende dossier van de IJzeren Rijn. GroenLinks en ChristenUnie drongen nog aan op serieus onderzoek naar de mogelijkheid van personenvervoer over de IJzeren Rijn. Eurlings zegde toe dat er naar dat aspect zal worden gekeken.
Het is de bedoeling dat Nederland, België en Duitsland rond de zomer definitief beslissen over het tracé voor de IJzeren Rijn.
Bron: Nieuwsblad Transport
Een Duitse alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de IJzeren Rijn-goederenspoorlijn gooit hoge ogen. Verkeersminister Camiel Eurlings ziet deze route zitten, en naar zijn zeggen ook België. Hij zei donderdag in de Tweede Kamer te hopen dat deze variant, die Roermond en het natuurgebied de Meinweg ontziet, als beste uit de bus komt uit het onderzoek naar de heropening van de lijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied.
Het gaat om een tracé langs de Duitse autosnelweg A52 en bij Roermond langs de N280. Of die Duitse oplossing goedkoper uitvalt dan het historische tracé, is echter zeer de vraag. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de extra kosten, verwacht de minister. 'Maar ik zal me stevig opstellen.'
Eurlings waarschuwde wel Weert en omgeving, die zinnen op een net zo veilige lijn als de Betuweroute met tunnels, niet door te slaan met hun eisen. België zal niet aan dure voorzieningen willen meebetalen en dan teruggrijpen naar het historische tracé. Dat de Belgen openstaan voor het Duitse alternatief, is volgens Eurlings winst.
De Tweede Kamer was overwegend positief. CDA'er Jos Hessels zag het licht aan het einde van de tunnel gloren in het slepende dossier van de IJzeren Rijn. GroenLinks en ChristenUnie drongen nog aan op serieus onderzoek naar de mogelijkheid van personenvervoer over de IJzeren Rijn. Eurlings zegde toe dat er naar dat aspect zal worden gekeken.
Het is de bedoeling dat Nederland, België en Duitsland rond de zomer definitief beslissen over het tracé voor de IJzeren Rijn.
Bron: Nieuwsblad Transport
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Wat is het nut eigenlijk van de IJzeren Rijn, naast de Betuweroute en Lijn 24?
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Ja dat vraag ik me ook soms af. Het is al een jarenlange discussie (die ook zeker nog jaren gaat duren) over het wel of niet reactiveren van deze lijn. Al die tijd blijkt het toch al prima te gaan zonder, dus men heeft toch wel hoge verwachtingen van die lijn.
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Lijn 24 (dat is toch Aachen - Montzen) kent veel beperkingen door hellingen en dergelijke. Wat dat betreft heeft de IJzeren Rijn absoluut een voordeel. En de Betuweroute is vanuit Antwerpen nauwelijks een alternatief: je kan er pas bij Meteren op, bij Kijfhoek moet je eerst kopmaken...
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
nou ja, er wordt ook daarin fors geïnvesteerd de laatste jaren met die electrificatie. Het lijkt me niet dat ze de Montzenroute gaan afdanken of zo. Toch?Wubbo schreef:Lijn 24 (dat is toch Aachen - Montzen) kent veel beperkingen door hellingen en dergelijke.
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Afdanken lijkt me niet. Maar ook Belgenland kent volgens mij een groeiend goederenvervoer, en is dus op zoek naar extra capaciteit, al dan niet door langere (en zwaardere) treinen...
Als iemand me trouwens kan verbeteren, graag: ik teer nu op kennis van een jaar of 2 geleden, en gezien de ontwikkelingssnelheid van het railgoederenvervoer kan dat heel goed allang achterhaald zijn...
Als iemand me trouwens kan verbeteren, graag: ik teer nu op kennis van een jaar of 2 geleden, en gezien de ontwikkelingssnelheid van het railgoederenvervoer kan dat heel goed allang achterhaald zijn...
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Besluit tracé IJzeren Rijn valt binnenkort
ROTTERDAM - Eind november of begin december wordt een definitief besluit genomen over het tracé van de IJzeren Rijn. Dat hebben de verkeersministers van Nederland, Duitsland en België bepaald tijdens een overleg in Den Haag. De landen bestuderen de komende tijd wat de beste route is voor het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied. De treinen rijden nu over het gedeelte van de Belgische grens tot Roermond, maar het deel van Roermond tot de Duitse grens bij Vlodrop is sinds 1991 niet meer in gebruik. De oorspronkelijke IJzeren Rijn doorsnijdt twee natuurgebieden, waaronder nationaal park De Meinweg bij Roermond. Om het tracé daar te handhaven zijn dure maatregelen nodig tegen geluidsoverlast en om het milieu te beschermen.
Bron: NRC Next (papieren editie), pagina 12, 9-9-2008
ROTTERDAM - Eind november of begin december wordt een definitief besluit genomen over het tracé van de IJzeren Rijn. Dat hebben de verkeersministers van Nederland, Duitsland en België bepaald tijdens een overleg in Den Haag. De landen bestuderen de komende tijd wat de beste route is voor het historische goederenspoor tussen Antwerpen en het Duitse Roergebied. De treinen rijden nu over het gedeelte van de Belgische grens tot Roermond, maar het deel van Roermond tot de Duitse grens bij Vlodrop is sinds 1991 niet meer in gebruik. De oorspronkelijke IJzeren Rijn doorsnijdt twee natuurgebieden, waaronder nationaal park De Meinweg bij Roermond. Om het tracé daar te handhaven zijn dure maatregelen nodig tegen geluidsoverlast en om het milieu te beschermen.
Bron: NRC Next (papieren editie), pagina 12, 9-9-2008
Re: Duits alternatief IJzeren Rijn scoort goed
Onderzoek naar elektrische variant IJzeren Rijn
DEN HAAG - Op verzoek van België wordt bekeken wat de kosten zijn van elektrificatie van de IJzeren Rijn. CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer schrijft dat aan de Tweede Kamer. De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn van Antwerpen via onder meer Budel naar het Duitse Ruhrgebied.
Eind deze maand moet duidelijk zijn wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van de heringebruikname van het historisch tracé, zo schrijft L1.
Daar komt nu de elektrificatievariant bij. De verwachting is dat die een stuk duurder is en ook langer gaat duren dan de andere varianten. Maar uit milieuoogpunt kan ze wel aantrekkelijk zijn.
Eind november nemen de verkeersministers van Nederland, België en Duitsland een besluit over het tracé voor de IJzeren Rijn.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/10639 ... +Rijn.aspx
DEN HAAG - Op verzoek van België wordt bekeken wat de kosten zijn van elektrificatie van de IJzeren Rijn. CDA-minister Camiel Eurlings van Verkeer schrijft dat aan de Tweede Kamer. De IJzeren Rijn is de goederenspoorlijn van Antwerpen via onder meer Budel naar het Duitse Ruhrgebied.
Eind deze maand moet duidelijk zijn wat de maatschappelijke kosten en baten zijn van de heringebruikname van het historisch tracé, zo schrijft L1.
Daar komt nu de elektrificatievariant bij. De verwachting is dat die een stuk duurder is en ook langer gaat duren dan de andere varianten. Maar uit milieuoogpunt kan ze wel aantrekkelijk zijn.
Eind november nemen de verkeersministers van Nederland, België en Duitsland een besluit over het tracé voor de IJzeren Rijn.
Bron: http://www.omroepbrabant.nl/?news/10639 ... +Rijn.aspx
Re: Berichtgeving IJzeren Rijn
Minister Eurlings heeft vandaag overleg gehad over het (alternatieve) tracé van de IJzeren Rijn. W. Uitkomst is dat Nederland niet met meer geld over de brug wil komen. Zie verder http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... zeren_Rijn.
Re: Berichtgeving IJzeren Rijn
Ik hoor net op t nieuws dat er een tunnel komt onder natuurgebied de mijnweg, en dat er in 2018 treinen moeten rijden
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Berichtgeving IJzeren Rijn
Qoute daaruit, het plan wat nu dus op tafel ligt:Chauf21 schreef:Zie verder http://www.volkskrant.nl/binnenland/art ... zeren_Rijn.
de Volkskrant schreef: Tussenvariant
Tenzij een van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt, is volgens Eurlings de eerder besproken tussenvariant nu weer terug op tafel. Die houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzerenRijn.
‘In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag’, aldus Eurlings.
De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar. ‘Er zal nog heel wat water door de Maas vloeien, voordat de eerste trein rijdt.’
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 207 gasten