Korte vragen #18

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
gliderfighter
Berichten: 373
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Korte vragen #18

Berichtdoor gliderfighter » Ma 29 Feb 2016, 21:11

0 natuurlijk, ik hoopte dat 9292 het oude reisadvies zou onthouden maar helaas.
Chauffeur Arriva Brabant

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 190
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Renebussen » Do 03 Mar 2016, 10:09

lang mijn school (voorburg, lang de parkweg) rijdt iedere donderdag ochtend een htm bus richting leidschendam, weet iemand waarom? want er zijn geen eindhaltes van de htm (kwa bus dan) in leidschendam

edit elke donderdag ochtend heb ik les vanuit een lokaal langs de parkweg, ik weet dus niet of elke dag er een htm bus rijdt

avl
Berichten: 1452
Lid geworden op: Ma 20 Jun 2011, 00:38

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor avl » Do 03 Mar 2016, 14:05

Is het geen groepsvervoer?
Bijvoorbeeld voor schoolzwemmen.

Gebruikersavatar
Renebussen
Berichten: 190
Lid geworden op: Wo 02 Apr 2014, 19:42
Locatie: Nederland
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Renebussen » Vr 04 Mar 2016, 10:45

denk het niet, ik heb een foto op me telefoon en er zit niemand in de bus, op de bestuurder na :Y

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Vr 04 Mar 2016, 11:54

Hij kan natuurlijk onderweg zijn van/naar zn groepsvervoerklanten :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Daleend
Berichten: 11
Lid geworden op: Di 13 Jan 2015, 11:52

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Daleend » Za 05 Mar 2016, 13:54

Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Durashift » Za 05 Mar 2016, 23:27

Geen idee.. lijn 50 kent er wel een paar, op de heuvelrug.

Wat te denken van drempels op busroutes?
Ook niet altijd een pretje voor chauffeur en passagiers.

VRI's geven ook lang niet altijd een directe prioriteit aan de bus.. Veelal komt de bus kortdurend tot stilstand.. Vraag mij af of dat minder brandstof kost dan uitbollen voor een rotonde en weer accelereren..

ov'tje
Berichten: 253
Lid geworden op: Vr 12 Okt 2012, 21:18

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor ov'tje » Zo 06 Mar 2016, 01:24

Daleend schreef:Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?

Streeklijn 22 van Arriva tussen Warten en Leeuwarden. 11 rotondes op 15 kilometer, oftewel 0,73 rotonde per kilometer.
Goutum is een rotondeparadijs. Tussen de eerste en laatste rotonde zit slechts 2 kilometer :mrgreen:

Ezra
Berichten: 919
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ezra » Di 08 Mar 2016, 09:32

Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Di 08 Mar 2016, 11:38

Er heeft vast wel iemand een idee... :P
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Di 08 Mar 2016, 14:21

Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Widejo
Berichten: 99
Lid geworden op: Wo 25 Nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Widejo » Di 08 Mar 2016, 14:40

Wellicht ter voorbereiding op redelijk grote bedrijvigheid ten zuiden van dat spoor?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3733
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Z2N » Di 08 Mar 2016, 15:41

Ezra schreef:Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?

Ja. Dit is een Iveco Crealis, bouwjaar 2010, op lijn 2B rijden deze samen met de Irisbus Agora, alhoewel de Crealis wel het dominante bustype is.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Di 08 Mar 2016, 15:56

Nee, het is een overblijfsel daarvan.

In het verleden hebben er vanaf het hoofdspoor 2 zijtakken naar dat industrieterrein gelopen. Eentje naar Leonard Lang (Fiat-dealer) en eentje naar (o.a.) Van Gelder Papier.

Het stukje waar jij nu op doelt is een restant van de aftakking naar Van Gelder, die een stuk parallel met het spoor liep voordat die afboog.

bronnen: de 1965- en 1985-kaarten van sporenplan, Hidden Places

Tip: open de bovenste download van Hidden Places en je krijgt een Google Earth-bestand met daarop verschillende verdwenen lijntjes/aansluitingen ingetekend, waaronder ook deze 2.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Di 08 Mar 2016, 15:58

Aking schreef:Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)

Echt nog nooit opgevallen? Dat waren vroeger aansluitingen naar fabrieken (Leonard Lang en Van Gelder), kijk maar op de kaarten van 1965 en 1985 op sporenplan.nl :)
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Di 08 Mar 2016, 16:05

Nee ik had dat dus echt nog nooit gezien...

Nou ligt t ook wel aardig verscholen en kom je er meestal met redelijke snelheid langs (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

huibe
Berichten: 1094
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor huibe » Wo 09 Mar 2016, 11:56

We willen binnenkort met twee personen naar Hamburg. Maar we komen beide uit een andere plaats en we komen elkaar pas tegen in Deventer als het gaat om snelste/logische routes.

Kan ik beide kaarten in één boeking boeken (oftewel zijn de kaarten vanaf ieder station in NL, zoals naar London) of moet ik ze los boeken?

Hoe is de zitplaats kan op de IC Berlijn? Wel of niet van te voren reserveren?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11154
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Meltrain » Do 10 Mar 2016, 09:14

Een paar jaar geleden (toen ik met Ardan naar Berlijn ging) kon ik het ook niet echt vinden en heb ik maar twee tickets vanaf Rotterdam gekocht, ofschoon Ardan pas in Deventer instapte. Maar bij jou is dat geen optie omdat jullie vanuit twee verschillende richtingen komen.
Volgens mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.

Een vraag van mij:
Ik vraag me al een tijdje af waarom de 2800 bij aankomst te Utrecht Centraal via spoor 10A naar 11B gaat. Ik snap dat de trein vanwege de koppeling met de 1700 / 11700 moet doorrijden naar 11B, maar waarom komt de trein dan niet gewoon via 11A binnen?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor SuperGhost » Do 10 Mar 2016, 14:43

Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?

Jultar
Berichten: 41
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Jultar » Do 10 Mar 2016, 17:36

SuperGhost schreef:Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?

Het is om twee redenen:
Zodat de machinist van de 2800 de trein ver genoeg naar achter zet zodat er nog een stel bijgeplaatst kan worden zonder dat het tweede stel in de wisselstraat blijft hangen en zodat het deel uit Den Haag sneller binnen kan komen.
Op de huidige manier hoeft enkel het middenseintje geel knipper te tonen en kan dus met normale snelheid Utrecht binnengereden worden. Doe je dat niet, dan moet het inrijsein van Utrecht al geel knipper tonen, waardoor het sein er voor al geel moet tonen. Dat betekent dat je al direct na de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal een snelheidsbeperking opgelegd krijgt en dus een langere tijd 40 moet rijden.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4467
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor JWM » Do 10 Mar 2016, 17:54

Meltrain schreef: mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.

Maar als je een beetje tijdig boekt dan kom je al gauw uit bij een 'spezialpreis' die vanaf elk Nederlands station even duur is.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31512
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Suus » Do 10 Mar 2016, 20:20

Ja, en een reservering is behalve in de hoogzomermaanden niet echt nodig voor de IC Berlijn, meestal is rijtuig 7 of 8 bijna niets gereserveerd. 4, 5 en 10 zijn het ergste.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9273
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Ardan » Do 10 Mar 2016, 20:48

Ik heb nog NOOIT gereserveerd voor de Pimpel en ook nooit nodig gehad. Behalve die keer dat onze trein in Bentheim werd opgeheven en we bij de achtervolgende trein inmoesten, maar het lijkt me dat mijn reservering toch wel vervallen zou zijn geweest.
@meltrain volgens mij zat er ook amper prijsverschil tussen Rtd - Berlijn en Dv - Berlijn.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7694
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor webguy » Do 10 Mar 2016, 21:10

Uit een snelle proef maakt het voor NS International niet uit waar je vandaan plant (zie hieronder), overal dezelfde ronde prijzen van 59, 69 of 79 euro afhankelijk van tijdstip. Online samen boeken lukt geloof ik niet, zou je aan een balie of telefonisch moeten doen (met ditto kosten...). CaptainTrain lijkt het wel te kunnen, maar weet niet of je bij reservering dan naast elkaar zit.
Afbeelding
Reisinformatie/nerd

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3316
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #17

Berichtdoor Aking » Do 10 Mar 2016, 21:15

Bahnagentur-schoeneberg.de :Y

Die kunnen het vast wel (en vaak zonder boekingskosten :wink: )
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten