Korte vragen #18

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #18

Bericht door Meltrain »

Wat voor dienstregeling geldt er eigenlijk morgen (Koningsdag)?
Ik zie bijvoorbeeld dat de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Roosendaal - Dordrecht - Den Haag Centraal5100[/serie] allebei rijden (wat duidt op een weekdag), maar dat de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] maar 1x/uur rijdt (wat in het weekend geldt). :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #18

Bericht door huibe »

NS schreef:Op Koningsdag geldt de Oranjedienstregeling
Woensdag 27 april (Koningsdag) rijden de treinen volgens de Oranjedienstregeling. Treinen vertrekken soms van andere sporen, hebben een andere eindbestemming en rijden langer door dan normaal. Ga voorbereid op reis. Plan van tevoren uw reis in de reisplanner. Meer informatie over de Oranjedienstregeling of leuke plaatsen om te bezoeken op Koningsdag, vindt u op onze speciale Koningsdagpagina.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #18

Bericht door Meltrain »

Ja, dat had ik zelf ook al gelezen.
Ik bedoelde wat de "basisdienstregeling" is. Is dat een zaterdagdienstregeling met her en der aanvullingen en dan vooral rond Amsterdam aanpassingen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Korte vragen #18

Bericht door microshit »

Tsja, voor alles is wat te zeggen. Het is inderdaad een feestdag, waarvoor een weekenddag als basisdag zich wel leent. Aan de andere kant behoudt het een aantal aspecten van een doordeweekse dag. Een deel van het bedrijfsleven blijft gewoon doorgaan.
Het zal er wel vooral mee te maken hebben waar er daadwerkelijk een afname plaatsvindt in vervoersvraag, met daarbij een toename rondom grote evenementen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #18

Bericht door Wubbo »

De basis van Koningsdag is een zaterdagdienstregeling. Spitstreinen a la [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Gouda Goverwelle - Rotterdam Centraal9700[/serie] rijden dan ook niet. Maar ze hebben dit jaar inderdaad veel aanpassingen gedaan aan die basis, dat hij bijna niet meer terug te herkennen is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Hij is minder ingewikkeld dan vorig jaar, toen was er nog een heel systeem rondom Eindhoven, daar wordt dit jaar weer "normaal" gedaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen #18

Bericht door marvinkok »

Een vriend van me heeft een trajectkaart Lelylaan-Delft maar maakt er ook ritten mee naar Eindhoven. Op overzichten van zijn reizen blijkt dat dat ook gewoon onder "Traject" wordt weggeschreven en dus gratis is. Iemand enig idee hoe dat zo komt? Niet dat hij het erg vind uiteraard ;)
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #18

Bericht door SuperGhost »

Foutje in het systeem lijkt me
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door reisthijs »

marvinkok schreef:Op overzichten van zijn reizen blijkt dat dat ook gewoon onder "Traject" wordt weggeschreven en dus gratis is.
Naar welke overzichten kijkt hij?
Als je kijkt bij OV-chipkaart.nl lijkt het of alle reizen met Traject Vrij gratis zijn, maar in Mijn NS wordt wel een bedrag bereken voor reizen buiten je traject.

Dat is geen foutje in het systeem, maar ligt aan het verschil tussen reizen op saldo en reizen op rekening.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Daniel »

Waarbij het dan wel afhangt van wanneer je kijkt want het duurt in MijnNS ook even voor de ritprijs erbij staat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #18

Bericht door huibe »

Weet iemand toevallig op welke datum de Eurolines bussen van station Amstel naar station Duivendrecht zijn verhuisd?
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Etienne »

Met wat googelen kom ik op 2 december 2014
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #18

Bericht door huibe »

Dank. Kan ik de pagina's van Eurolines langzaam wijzigen met de juiste info.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #18

Bericht door VIRM »

De NS Reisplanner Xtra app biedt al een poosje de mogelijkheid om naast stations ook adressen en haltes in te voeren. Hij is echter nog niet helemaal 'compleet' (hij pakt niet alle adressen en ook bepaalde attracties neemt hij niet mee). In hoeverre wordt dit nog verder uitgebouwd? Vind het in ieder geval een stuk prettiger dan de 9292 app...
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #18

Bericht door Aking »

Misschien dat @webguy (werkt dat hier eigenlijk?) er meer over weet?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door webguy »

Ben benieuwd naar je bevindingen, maar je kan denk ik het beste contact opnemen met de ontwikkelaars via het menu in de app. Dan komt het op de juiste plek terecht.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

Ik probeer bij NS int. treintickets naar Berlijn te boeken, dacht dat je daar altijd gereserveerde plaatsen bij kreeg maar daar moet je nu apart 8 (!) euro per reiziger per enkele reis voor bijbetalen :?: Is dat via DB.de ook zo?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Korte vragen #18

Bericht door BR628 »

Bij de DB is het 4,50 euro per zitplaats extra.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

oke, maar was bij spezialpreis met zugbindung toch altijd inclusief?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #18

Bericht door Z2N »

Dat is nu veranderd, eerste kasse krijgt tegenwoordig een gratis reservering, tweede klasse moet tegenwoordig altijd bijbetalen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

Oke, het zal wel :P

Nu er betaald moet worden zijn er vast veel minder gereserveerde plaatsen dus is het vast niet moeilijk vrije plaatsen te vinden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

NS International had nog heel lang andere tarieven dan DB, bij die oude tarieven (superdiscount en discount) was de reservering inderdaad inclusief, bij de Europa Spezials en de normale prijs was dat nooit het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Bericht door Chrysa »

Ik heb gisteren een retourtje naar Parijs geboekt bij Thalys, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat je x minuten van te voren aanwezig moet zijn. Nu kan ik hier echter nergens iets over vinden. Weet iemand hier meer?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #18

Bericht door Suus »

Twee minuten voor vertrek begint men met de vertrekprocedure, de treinmanager mag dan weigeren je in te laten stappen. In Parijs kom je dan niet eens het perron meer op, daar gaat een alarm loeien als het vertrektijd is. Maar in Parijs moet je zolang de noodtoestand nog loopt ook door de "veiligheidsscan", dat kost je ook nog wel 20 nutteloze minuten.

Als je Ticketless hebt krijg je voor vertrek nog informatie over je vertrekstation als het goed is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Bericht door JWM »

Bee schreef:NS International had nog heel lang andere tarieven dan DB, bij die oude tarieven (superdiscount en discount) was de reservering inderdaad inclusief, bij de Europa Spezials en de normale prijs was dat nooit het geval.
Enige voordeel van NS is dat je met I-deal kan betalen. Voor de rest blijft het toch een hopeloze site :N
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten