Pagina 1 van 11

Korte vragen #18

Geplaatst: ma 29 feb 2016, 21:11
door gliderfighter
0 natuurlijk, ik hoopte dat 9292 het oude reisadvies zou onthouden maar helaas.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 03 mar 2016, 10:09
door Stadsbus
lang mijn school (voorburg, lang de parkweg) rijdt iedere donderdag ochtend een htm bus richting leidschendam, weet iemand waarom? want er zijn geen eindhaltes van de htm (kwa bus dan) in leidschendam

edit elke donderdag ochtend heb ik les vanuit een lokaal langs de parkweg, ik weet dus niet of elke dag er een htm bus rijdt

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 03 mar 2016, 14:05
door Anne
Is het geen groepsvervoer?
Bijvoorbeeld voor schoolzwemmen.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 10:45
door Stadsbus
denk het niet, ik heb een foto op me telefoon en er zit niemand in de bus, op de bestuurder na :Y

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: vr 04 mar 2016, 11:54
door Aking
Hij kan natuurlijk onderweg zijn van/naar zn groepsvervoerklanten :Y

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 05 mar 2016, 13:54
door Daleend
Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: za 05 mar 2016, 23:27
door Durashift
Geen idee.. lijn 50 kent er wel een paar, op de heuvelrug.

Wat te denken van drempels op busroutes?
Ook niet altijd een pretje voor chauffeur en passagiers.

VRI's geven ook lang niet altijd een directe prioriteit aan de bus.. Veelal komt de bus kortdurend tot stilstand.. Vraag mij af of dat minder brandstof kost dan uitbollen voor een rotonde en weer accelereren..

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: zo 06 mar 2016, 01:24
door ov'tje
Daleend schreef:Het aantal rotondes in Nederland neemt hand over hand toe, wat door buschauffeurs en busreizigers nou niet bepaald met gejuich ontvangen wordt. Een rotonde kost doorgaans meer rijtijd en brandstof (remmen, optrekken) vergeleken met beïnvloedbare verkeerslichten en het geslinger is, zeker voor keuzereizigers, een goede reden om de bus naar vermogen te mijden.
Ik zat mij af te vragen welke buslijn de hoogste rotonde-dichtheid (aantal rotondes per kilometer lijnlengte) heeft, voor de eerlijkheid te onderscheiden naar streek- en stadsbussen. Aftrapje:
* streekvervoer Arriva-lijn 197 Gouda - Schoonhoven met 11 rotondes op 20 kilometer routelengte, ofwel 0,54 rotondes per kilometer
* stadsvervoer: Connexxion lijn 3 Amersfoort station - Vathorst met 9 rotondes op 11,9 kilometer routelengte, ofwel 0,76 rotondes per kilometer (vooral te danken aan rotondeparadijs Vathorst).
Zijn dit de recordhouders of zijn er lijnen met een nog hogere rotonde-dichtheid?
Streeklijn 22 van Arriva tussen Warten en Leeuwarden. 11 rotondes op 15 kilometer, oftewel 0,73 rotonde per kilometer.
Goutum is een rotondeparadijs. Tussen de eerste en laatste rotonde zit slechts 2 kilometer :mrgreen:

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 09:32
door Globetrotter
Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 11:38
door Aking
Er heeft vast wel iemand een idee... :P

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 14:21
door Aking
Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 14:40
door Widejo
Wellicht ter voorbereiding op redelijk grote bedrijvigheid ten zuiden van dat spoor?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 15:41
door Z2N
Ezra schreef:Heeft iemand enig idee of het voertuig dat op deze afebeelding te zien is nog op deze lijn rijdt?
Ja. Dit is een Iveco Crealis, bouwjaar 2010, op lijn 2B rijden deze samen met de Irisbus Agora, alhoewel de Crealis wel het dominante bustype is.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 15:56
door SuperGhost
Nee, het is een overblijfsel daarvan.

In het verleden hebben er vanaf het hoofdspoor 2 zijtakken naar dat industrieterrein gelopen. Eentje naar Leonard Lang (Fiat-dealer) en eentje naar (o.a.) Van Gelder Papier.

Het stukje waar jij nu op doelt is een restant van de aftakking naar Van Gelder, die een stuk parallel met het spoor liep voordat die afboog.

bronnen: de 1965- en 1985-kaarten van sporenplan, Hidden Places

Tip: open de bovenste download van Hidden Places en je krijgt een Google Earth-bestand met daarop verschillende verdwenen lijntjes/aansluitingen ingetekend, waaronder ook deze 2.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 15:58
door Ardan
Aking schreef:Het viel mij zojuist (voor het eerst :o :X :') ) op dat hier onderin nog een 3e spoortje ligt:

https://www.google.nl/maps/place/Apeldo ... b0!6m1!1e1

Iemand enig idee wat dit was/waar dit heen ging? (Apeldoorn, Bergzichtpad)
Echt nog nooit opgevallen? Dat waren vroeger aansluitingen naar fabrieken (Leonard Lang en Van Gelder), kijk maar op de kaarten van 1965 en 1985 op sporenplan.nl :)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: di 08 mar 2016, 16:05
door Aking
Nee ik had dat dus echt nog nooit gezien...

Nou ligt t ook wel aardig verscholen en kom je er meestal met redelijke snelheid langs (A)

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: wo 09 mar 2016, 11:56
door huibe
We willen binnenkort met twee personen naar Hamburg. Maar we komen beide uit een andere plaats en we komen elkaar pas tegen in Deventer als het gaat om snelste/logische routes.

Kan ik beide kaarten in één boeking boeken (oftewel zijn de kaarten vanaf ieder station in NL, zoals naar London) of moet ik ze los boeken?

Hoe is de zitplaats kan op de IC Berlijn? Wel of niet van te voren reserveren?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 09:14
door Meltrain
Een paar jaar geleden (toen ik met Ardan naar Berlijn ging) kon ik het ook niet echt vinden en heb ik maar twee tickets vanaf Rotterdam gekocht, ofschoon Ardan pas in Deventer instapte. Maar bij jou is dat geen optie omdat jullie vanuit twee verschillende richtingen komen.
Volgens mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.

Een vraag van mij:
Ik vraag me al een tijdje af waarom de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] bij aankomst te Utrecht Centraal via spoor 10A naar 11B gaat. Ik snap dat de trein vanwege de koppeling met de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] / [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] moet doorrijden naar 11B, maar waarom komt de trein dan niet gewoon via 11A binnen?

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 14:43
door SuperGhost
Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?

Re: RE: Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 17:36
door Jultar
SuperGhost schreef:Wellicht om roestvorming op spoor 10a te voorkomen?
Het is om twee redenen:
Zodat de machinist van de 2800 de trein ver genoeg naar achter zet zodat er nog een stel bijgeplaatst kan worden zonder dat het tweede stel in de wisselstraat blijft hangen en zodat het deel uit Den Haag sneller binnen kan komen.
Op de huidige manier hoeft enkel het middenseintje geel knipper te tonen en kan dus met normale snelheid Utrecht binnengereden worden. Doe je dat niet, dan moet het inrijsein van Utrecht al geel knipper tonen, waardoor het sein er voor al geel moet tonen. Dat betekent dat je al direct na de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal een snelheidsbeperking opgelegd krijgt en dus een langere tijd 40 moet rijden.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 17:54
door JWM
Meltrain schreef: mij zijn de kaarten voor de IC Berlijn niet vanaf elk station geldig, maar moet je ook voor het binnenlandse traject naar afstand betalen.
Maar als je een beetje tijdig boekt dan kom je al gauw uit bij een 'spezialpreis' die vanaf elk Nederlands station even duur is.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 20:20
door Suus
Ja, en een reservering is behalve in de hoogzomermaanden niet echt nodig voor de IC Berlijn, meestal is rijtuig 7 of 8 bijna niets gereserveerd. 4, 5 en 10 zijn het ergste.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 20:48
door Ardan
Ik heb nog NOOIT gereserveerd voor de Pimpel en ook nooit nodig gehad. Behalve die keer dat onze trein in Bentheim werd opgeheven en we bij de achtervolgende trein inmoesten, maar het lijkt me dat mijn reservering toch wel vervallen zou zijn geweest.
@meltrain volgens mij zat er ook amper prijsverschil tussen Rtd - Berlijn en Dv - Berlijn.

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 21:10
door webguy
Uit een snelle proef maakt het voor NS International niet uit waar je vandaan plant (zie hieronder), overal dezelfde ronde prijzen van 59, 69 of 79 euro afhankelijk van tijdstip. Online samen boeken lukt geloof ik niet, zou je aan een balie of telefonisch moeten doen (met ditto kosten...). CaptainTrain lijkt het wel te kunnen, maar weet niet of je bij reservering dan naast elkaar zit.
Afbeelding

Re: Korte vragen #17

Geplaatst: do 10 mar 2016, 21:15
door Aking
Bahnagentur-schoeneberg.de :Y

Die kunnen het vast wel (en vaak zonder boekingskosten :wink: )