Korte vragen #18

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3259
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Aking » Di 07 Jun 2016, 14:31

Ghehe grappig dat precies de Duitser het Nederlandse Emmerik gebruikt, terwijl (vrijwel) alle Nederlanders gewoon Emmerich gebruiken :lol:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
baladid
Berichten: 1361
Lid geworden op: Ma 30 Dec 2013, 13:00
Locatie: Gießen

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor baladid » Di 07 Jun 2016, 16:24

Mijn vader heeft meer dan tien jaar op vijftien kilometer van Emmerich gewoond. In de grensstreek is »Emmerik« best nog wel gangbaar.
«Das Beste an Gießen ist sein Bahnhof» ‍‍— Justus von Liebig, beroemdste Gießenaar

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3259
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Aking » Di 07 Jun 2016, 16:32

In de grensstreek zijn het dan ook halve Duitsers :P
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Littlebusdriver
Berichten: 64
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Littlebusdriver » Di 07 Jun 2016, 20:20

Zijn er treinconducteurs die geen HC zijn?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3259
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Aking » Di 07 Jun 2016, 20:46

Ja, Op elke trein waarop zich meerdere conducteurs bevinden is er maar één hoofdconducteur/chef trein.

Als je het hebt over de bevoegdheden, er waren een jaar of wat geleden treinsurveillanten, geen idee wat daarmee gebeurd is. Wel zijn er enkele conducteurs die geen BOA hebben en dus geen uitstellen en processen verbaal mogen schrijven.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Littlebusdriver
Berichten: 64
Lid geworden op: Vr 19 Dec 2014, 13:16

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Littlebusdriver » Di 07 Jun 2016, 22:11

Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?

VIRM
Berichten: 3400
Lid geworden op: Zo 02 Mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor VIRM » Di 07 Jun 2016, 22:18

Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Beul van de blindegeleidelijn

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Ardan » Di 07 Jun 2016, 22:24

VIRM schreef:Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...

Ik meende te hebben gelezen dat je dan op de terugweg moet linksrijden tot Maarssen ofzo :')
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Ardan » Di 07 Jun 2016, 22:26

Aking schreef:Somda?

Daar waar je met pek en veren en brandende toortsen wordt weggevoerd als je om een dienstregeling vraagt ja? :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Daniel » Di 07 Jun 2016, 22:32

VIRM schreef:Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...

Ja, zodra spoor 14 en 15 weer in dienst zijn kan je makkelijker keren met die ICs. Dan kunnen ze op het emplacement Utrecht Centraal doorwisselen om naar spoor 15 te gaan, vervolgens door naar de sporen op OZ die centraal bediend gebied worden om kop te maken en dan kan je vervolgens weer naar spoor 7 terug om richting Amsterdam te vertrekken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Z2N » Di 07 Jun 2016, 22:56

Littlebusdriver schreef:Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?

Nee, de functie is Hoofdconducteur, en als er twee conducteurs zijn is er 1 chef trein (normaal gesproken degene die er het langst op zit).
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9250
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Ardan » Di 07 Jun 2016, 22:58

De naam 'hoofdconducteur' is dus eigenlijk best overrated want iedereen is hoofdconducteur. Zal wel een historisch overblijfseltje zijn?
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Ronaldussen
Berichten: 3071
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Ronaldussen » Di 07 Jun 2016, 23:09

Ja. Nog niet zo heel lang geleden had je de functies conducteur en hoofdconducteur. Als ik het goed heb mocht een conducteur nooit alleen de trein op. Toen is besloten de functie van conducteur te schrappen en moest iedereen de papieren voor HC halen. Er is nog een tijdje gewerkt met een light-variant van de functie conducteur (treinsurveillant), maar dat is blijkbaar ook niet zo'n succes geweest. Je hoort er niks meer over en mijn vermoeden is dat de meesten doorgestroomd zijn naar functies als HC of servicemedewerker.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor JWM » Di 07 Jun 2016, 23:24

Buiten de spitsuren zijn er ook nauwelijks nog treinen die qua lengte een tweede conducteur nodig hebben.

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 1909
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Chrysa » Wo 15 Jun 2016, 14:10

Zijn goedkope treinkaartjes zoals de Kruidvat die nu verkoopt ook geldig in de Intercity naar Brussel?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Z2N » Wo 15 Jun 2016, 14:11

Ja, maar alleen tot de grens bij Roosendaal.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor JWM » Wo 15 Jun 2016, 14:11

Ja, maar alleen binnen Nederland.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 1649
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: Doetinchem
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Erno-BE » Do 16 Jun 2016, 13:17

Zijn er in Nederland buslijnen die volledig kostendekkend zijn, dus dat er geen subsidie naar toe moet? Zo ja, welke buslijnen zijn dan volledig kostendekkend?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3259
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Aking » Do 16 Jun 2016, 13:44

Daar heeft michiel71 vast een bevestigend antwoord op :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Z2N » Do 16 Jun 2016, 14:16

Alsjeblieft niet... :X

Het Qliner-netwerk rond Groningen was volgens mij 99% rendabel, daar zullen dus ongetwijfeld rendabele lijnen tussen zitten dan.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11123
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Meltrain » Do 16 Jun 2016, 15:06

Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?
De Rotterdamse trams en metro's rijden vanaf eind dit jaar vrijwel zonder subsidie: alleen de onderhoudskosten moeten nog door de MRDH betaald worden.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9073
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Michael » Do 16 Jun 2016, 15:44

Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3726
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Z2N » Do 16 Jun 2016, 16:20

De beste kanshebbers zijn trouwens de drukke sneldiensten in de Randstad, zoals de R-net lijnen in Waterland, lijn 300/310 van Amstelland en lijn 370 in ZHN.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor Daniel » Do 16 Jun 2016, 19:16

Meltrain schreef:Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?

Daar helpen ze momenteel vooral de glashandel aan een hoge kostendekkingsgraad :wink:

Michael schreef:Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.

Is 't dan juist niet minder kostendekkend? Immers moeten de reizigers in dat geval dus de kosten van twee bussen+chauffeur opbrengen i.p.v. die van eentje.
Ik heb er geen exacte cijfers bij, maar de lijnen door Krispijn in Dordrecht zijn allicht ook nog wel kanshebbers: niet persé door de bezetting maar doordat er daar echt extreem veel wagenverkoop is ondanks dat die reizigers dan doodleuk het dubbele betalen van wat een ritje met de OV-chipkaart zou kosten.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

huibe
Berichten: 1089
Lid geworden op: Di 29 Sep 2009, 15:54

Re: Korte vragen #18

Berichtdoor huibe » Vr 17 Jun 2016, 10:35

Er zullen maar weinig reguliere OV-lijnen kostendekkend zijn. Een bus + chauffeur kost al snel €100,- per uur en dit zou dan geheel uit de reizigersopbrengsten moeten worden bekostigd. Reken dan maar uit hoeveel passagiers er moeten mee rijden voor welk tarief (en dat dan op alle ritten die in de dienstregeling staan).

Dat er wordt versterkt op lijn 123 Breda - Made heeft te maken met het feit dat passagiers van de provincie niet meer dan 15 minuten mogen staan. Anders had het op de meeste ritten gewoon in 1 bus gepast.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten