Pagina 7 van 11

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 14:31
door Aking
Ghehe grappig dat precies de Duitser het Nederlandse Emmerik gebruikt, terwijl (vrijwel) alle Nederlanders gewoon Emmerich gebruiken :lol:

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 16:24
door baladid
Mijn vader heeft meer dan tien jaar op vijftien kilometer van Emmerich gewoond. In de grensstreek is »Emmerik« best nog wel gangbaar.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 16:32
door Aking
In de grensstreek zijn het dan ook halve Duitsers :P

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 20:20
door Littlebusdriver
Zijn er treinconducteurs die geen HC zijn?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 20:46
door Aking
Ja, Op elke trein waarop zich meerdere conducteurs bevinden is er maar één hoofdconducteur/chef trein.

Als je het hebt over de bevoegdheden, er waren een jaar of wat geleden treinsurveillanten, geen idee wat daarmee gebeurd is. Wel zijn er enkele conducteurs die geen BOA hebben en dus geen uitstellen en processen verbaal mogen schrijven.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:11
door Littlebusdriver
Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:18
door VIRM
Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:24
door Ardan
VIRM schreef:Vanochtend reed 'vanwege een verstoring elders' dan 825 niet verder dan Amsterdam Centraal. Neem aan dat dat te maken had met de verstoring tussen Geldermalsen en Den Bosch.

Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Ik meende te hebben gelezen dat je dan op de terugweg moet linksrijden tot Maarssen ofzo :')

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:26
door Ardan
Aking schreef:Somda?
Daar waar je met pek en veren en brandende toortsen wordt weggevoerd als je om een dienstregeling vraagt ja? :D

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:32
door Daniel
VIRM schreef:Even een vraagje hierover: als alle werkzaamheden rond Utrecht af zijn, wordt het dan wel makkelijker voor IC's uit de richting Amsterdam om daar te keren? Lijkt mij dat reizigers tussen Amsterdam en Utrecht niet happy worden als bij iedere verstoring 'elders' de helft van de IC's eruit worden geknikkerd...
Ja, zodra spoor 14 en 15 weer in dienst zijn kan je makkelijker keren met die ICs. Dan kunnen ze op het emplacement Utrecht Centraal doorwisselen om naar spoor 15 te gaan, vervolgens door naar de sporen op OZ die centraal bediend gebied worden om kop te maken en dan kan je vervolgens weer naar spoor 7 terug om richting Amsterdam te vertrekken.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:56
door Z2N
Littlebusdriver schreef:Dus de functie is conducteur, maar de titel op de trein is HC? Tenzij er 2 zijn, dan is 1 HC?
Nee, de functie is Hoofdconducteur, en als er twee conducteurs zijn is er 1 chef trein (normaal gesproken degene die er het langst op zit).

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 22:58
door Ardan
De naam 'hoofdconducteur' is dus eigenlijk best overrated want iedereen is hoofdconducteur. Zal wel een historisch overblijfseltje zijn?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 23:09
door AppleMoose
Ja. Nog niet zo heel lang geleden had je de functies conducteur en hoofdconducteur. Als ik het goed heb mocht een conducteur nooit alleen de trein op. Toen is besloten de functie van conducteur te schrappen en moest iedereen de papieren voor HC halen. Er is nog een tijdje gewerkt met een light-variant van de functie conducteur (treinsurveillant), maar dat is blijkbaar ook niet zo'n succes geweest. Je hoort er niks meer over en mijn vermoeden is dat de meesten doorgestroomd zijn naar functies als HC of servicemedewerker.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: di 07 jun 2016, 23:24
door JWM
Buiten de spitsuren zijn er ook nauwelijks nog treinen die qua lengte een tweede conducteur nodig hebben.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 15 jun 2016, 14:10
door Chrysa
Zijn goedkope treinkaartjes zoals de Kruidvat die nu verkoopt ook geldig in de Intercity naar Brussel?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 15 jun 2016, 14:11
door Z2N
Ja, maar alleen tot de grens bij Roosendaal.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: wo 15 jun 2016, 14:11
door JWM
Ja, maar alleen binnen Nederland.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 13:17
door Nitein-Repart
Zijn er in Nederland buslijnen die volledig kostendekkend zijn, dus dat er geen subsidie naar toe moet? Zo ja, welke buslijnen zijn dan volledig kostendekkend?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 13:44
door Aking
Daar heeft michiel71 vast een bevestigend antwoord op :Y

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 14:16
door Z2N
Alsjeblieft niet... :X

Het Qliner-netwerk rond Groningen was volgens mij 99% rendabel, daar zullen dus ongetwijfeld rendabele lijnen tussen zitten dan.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 15:06
door Meltrain
Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?
De Rotterdamse trams en metro's rijden vanaf eind dit jaar vrijwel zonder subsidie: alleen de onderhoudskosten moeten nog door de MRDH betaald worden.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 15:44
door Michael
Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 16:20
door Z2N
De beste kanshebbers zijn trouwens de drukke sneldiensten in de Randstad, zoals de R-net lijnen in Waterland, lijn 300/310 van Amstelland en lijn 370 in ZHN.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: do 16 jun 2016, 19:16
door Daniel
Meltrain schreef:Zat het stadsvervoer in Almere ook niet vrij hoog?
Daar helpen ze momenteel vooral de glashandel aan een hoge kostendekkingsgraad :wink:
Michael schreef:Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.
Is 't dan juist niet minder kostendekkend? Immers moeten de reizigers in dat geval dus de kosten van twee bussen+chauffeur opbrengen i.p.v. die van eentje.
Ik heb er geen exacte cijfers bij, maar de lijnen door Krispijn in Dordrecht zijn allicht ook nog wel kanshebbers: niet persé door de bezetting maar doordat er daar echt extreem veel wagenverkoop is ondanks dat die reizigers dan doodleuk het dubbele betalen van wat een ritje met de OV-chipkaart zou kosten.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: vr 17 jun 2016, 10:35
door huibe
Er zullen maar weinig reguliere OV-lijnen kostendekkend zijn. Een bus + chauffeur kost al snel €100,- per uur en dit zou dan geheel uit de reizigersopbrengsten moeten worden bekostigd. Reken dan maar uit hoeveel passagiers er moeten mee rijden voor welk tarief (en dat dan op alle ritten die in de dienstregeling staan).

Dat er wordt versterkt op lijn 123 Breda - Made heeft te maken met het feit dat passagiers van de provincie niet meer dan 15 minuten mogen staan. Anders had het op de meeste ritten gewoon in 1 bus gepast.