Pagina 8 van 11

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: vr 17 jun 2016, 14:55
door CamilleKreemers
De Qliners in GD zat op bijna kostendekkend. Ik verwacht dat dit ook zal gelden voor de Qliners in Fryslan en de Brabantliner. Dit komt dan puur door de gigantisch hoge snelheid van de bussen. De snelheid van de Qliner loopt snel richting de 50 tot 60 km/h. Stel dat we huibes kosten per uur nemen, zit je rond de 2 euro per km. Bij 0,15 eurocent per km zit je rond de 10 tot 15 reizigers per rit. In de spitsrichting wordt dat makkelijk gehaald. Wellicht dat stads- en streeklijnen die zeer druk zijn (Heijendaalpendel en Uithofbus), ook kostendekkend gereden kan worden. Daarnaast zijn spitsdiensten toegesneden op de vervoervraag, dus kan dat ook kostendekkend zijn. Dat is alleen ook afhankelijk van de snelheid van de bus en het aantal instappers per rit. Vaak geldt wel dat de snelheid een grote parameter is voor de kostendekkingsgraad.
Michael schreef:Met zekerheid durf ik het niet te zeggen maar ik denk dat lijn 123 (Breda-Raamsdonksveer) ook wel zonder subsidie gereden kan worden. Dat is zo'n beetje het goudmijntje van Breda. Deze lijn moet in het schoolseizoen zelfs standaard versterkt worden anders krijg je niet alle reizigers mee.
Is dat niet tegenwoordig een Volanslijn? Ik dacht dat Breda - Oosterhout - Raamsdonksveer een Volanslijn was.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: vr 17 jun 2016, 16:00
door Hainje
Nee dat is lijn 326, deze gaat via Oosterhout naar Raamsdonksveer. Lijn 123 via Made.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 03:56
door Chrysa
Zouden de scholierenlijnen kostendekkend zijn? Hier rijden de 617 en 618 maar een paar ritten per dag bij elkaar, maar deze zitten wel altijd erg vol. De kosten zullen wel iets hoger zijn met die extra tussenpersoon (TCR).

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 08:49
door dennistd
Over het algemeen worden voor dat soort lijnen wel veel lege kilometers gereden ('s ochtends van stalling bedrijf naar beginpunt en van school naar stalling. En 's middags weer leeg naar school en vanaf het eindpunt naar de stalling). Als voorbeeld de middagrit van lijn lijn 680: die rijdt ruim 1,5x de ritafstand als lege kilometers naar Hardenberg en vanaf Den Ham.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 13:41
door huibe
En daarbij leveren scholieren en studenten het minste op per km.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 14:15
door Meltrain
Welke onverwachte werkzaamheden zijn er gaande ten noorden van Leiden en hoe komt het dat die werkzaamheden onverwacht zijn?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 15:29
door Michael
Een meettrein van ProRail heeft bij Schiphol in beide richtingen defecten aan het spoor gesignaleerd die direct hersteld moeten worden.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 15:32
door Aking
Heeft prorail treinen tegenwoordig?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 16:16
door Michael

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 16:18
door Z2N
De meettreinen die voor ProRail rijden zijn toch echt van Strukton. (A)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 17:03
door Aking
Strukton en Eurailscout voor zover ik weet :wink:

En dan is er nog het slijpspul van Speno, maar dat is geen meettrein (A)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 17:54
door Hainje
Weet je dat zeker Aking? (A)

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 18:29
door Wubbo
VolkerRail (Inspectations) rijdt ook meettreinen in opdracht van ProRail.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 18:35
door Aking
Hainje schreef:Weet je dat zeker Aking? (A)
Wat precies?

Dat een slijptrein geen meettrein is? (waarmee ik niet zeg dat 't ding niet in staat is om metingen te verrichten)

Dat weet ik vrij zeker ja

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:08
door gpvos
Ik zag zojuist op Asd een "internationale trein" naar Braunschweig op de borden staan, vertrek 19.17. Iemand een idee wat voor trein dat was?

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:15
door Z2N
Dat was een afgehuurde trein, die feestende Duitsers naar Amsterdam en terug bracht. Het betrof een speciaal ingelegde trein.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:29
door Bjarte
04:33 (8) Magdeburg 03:15
05:15 (1) Helmstedt 02:08 (5)
05:58 (6) Braunschweig 01:42 (8)
06:11 (2) Salzgitter Lengende Broistedt 01:23 (1)
06:29 (3) Hildesheim 01:01 (2)
06:57 (9) Hannover 00:36 (4)
08:36 (12) Osnabrück 23:05 (11)
09:29 (3) Bad Bentheim 22:03 (3)
12:10 (15A) Amsterdam 19:17 (10)

Links de heenrit, er achter de terugrit.

Met dank aan Wouterder op het Somda forum

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:40
door Suus
Die mensen zijn dus al helemaal kapot als ze aankomen en tegen de tijd dat ze thuis zijn kan je ze al helemaal opvegen :')

Trein rijdt ook nog eens behoorlijk om tussen Braunschweig en Hannover.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 20:41
door Daniel
Ze zagen er nog aardig energiek uit toen ik deze trein vanmorgen door Amersfoort zag komen :P Werd enthousiast zingend uit de ramen gehangen.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:05
door Bjarte
Wat voor type trein was dit? Wel benieuwd naar :D

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:24
door Aking
Ik gok op euro express (duitsland) rijtuigen, of iets van centralbahn ofzo...

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:25
door Daniel
Locon 9905 met een sleep van deze rijtuigen erachter :)

Centralbahn dus inderdaad. Kwam rond 11.20 uur door Amersfoort over spoor 8 om een stukje verderop op het GE aan de kant te gaan zodat de [serie=Intercity|2016|(Deventer -) Amersfoort - Amsterdam Centraal - Enkhuizen1500[/serie] voorgelaten kon worden.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:26
door Hainje
Dat mag volgens mij wel een lieve duit kosten.

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:34
door Bjarte
Weet je Hainje, doe eens gek joh: http://www.ns.nl/zakelijk/chartertrains :lol:

Re: Korte vragen #18

Geplaatst: za 18 jun 2016, 21:39
door Aking
Tickets begonnen op 69,-

In het buitenland hebben ze wel vaker dat soort ritten. Ik ben ook wel eens met zo'n rit meegeweest van basel naat Stuttgart via ik meen Karlsruhe en basel. Koste een euro of 90 als ik het me goed herinner, maar je was wel de hele nacht onderweg *O*