NS past het reisprincipe aan van rit van reis --> eerste check-in bepaalt het tarief voor de hele reis
Geplaatst: do 24 mar 2016, 15:09
NS Persbericht (21 maart 2016) NS.nl / Over NS / Nieuws /
Van rit naar reis
Toegangspoortjes zorgen voor veiligheid in treinen en op stations en op de meeste stations passeren reizigers slechts eenmaal een poortje; bij binnenkomst of bij het verlaten van het station. Op 12 stations is de inrichting zo dat er sprake is van een andere situatie. Reizigers passeren daar voor de overstap naar een ander perron de toegangspoortjes. Reizigers checken dus tijdens hun reis een keer extra uit en weer in. Eenmalig in- en uitchecken tijdens één reis is niet bijzonder maar bij deze 12 stations kan een extra keer uit- en inchecken voor de reiziger een ander tarief betekenen bij de voortzetting van zijn reis. Dat vindt NS ongewenst.
Wat is er aan de hand?
Wanneer een reiziger met een kortingsabonnement in het dal reist geniet hij van 40% korting. Echter wanneer deze reiziger op een van deze 12 stations wil overstappen naar een andere NS-trein dan checkt hij uit en checkt daarna weer in. Wanneer de situatie zich voordoet dat een reiziger vanuit een dalperiode naar de spits gaat (voor 1600 uur ingecheckt en een overstap tussen 1600-1830 uur) dan vervalt de korting terwijl er eigenlijk sprake is van een voortzetting van dezelfde reis.
NS bood reizigers die geconfronteerd werden met het tussentijds uit- en inchecken tot op heden een tijdelijke oplossing. Reizigers konden bij de automaat het teveel betaalde saldo van hun reis terug laten storten op hun OV-chipkaart. Een oplossing, maar een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!
Van rit naar reis
Een reiziger die onbewust van daltarief naar voltarief gaat omdat hij de poortjes passeert om zijn reis te vervolgen mag niet benadeeld worden door de inrichting van het station. De oplossing moet klantvriendelijk zijn en geen extra handelingen vereisen van de reiziger. Daarom past NS het reisprincipe aan van rit van reis. Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken. Tevens biedt het de reiziger, met behoud van dalkorting, de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.
Onderstaande oplossing van de NS is dus niet meer van toepassing:
Overstap op andere NS-trein
Wanneer u overstapt op een andere NS-trein op hetzelfde station, waarbij u tussentijds uit- en weer incheckt, kan dit (tijdelijke) gevolgen hebben voor uw tarief. Dit komt voor op 4 stations.
Stations met tussentijds in- en uitchecken
Het tussentijds uit- en inchecken op hetzelfde station komt voor op de stations:
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Hilversum
Dit kan consequenties hebben voor het door u betaalde bedrag.
Gevolgen tussentijdse overstap
Wanneer u uw reis start in de daluren (inchecken voor 16.00 uur) en u stapt in de spits (tussen 16.00 -18.30 uur) over op een van bovenstaande stations, dan wordt u via de poortjes geleid naar het andere perron. Daardoor checkt u tussentijds uit en weer in. Op dat moment gaat het spitstarief gelden voor het resterende deel van uw reis en betaalt u ten onrechte teveel voor uw treinreis. Dit geldt ook als u incheckt vóór 6.30 uur en overstapt op één van de genoemde stations tussen 6.30 uur en 9.00 uur. Bovenstaande geldt alléén als u reist met één van de volgende abonnementen:
Dal Voordeel
Dal Vrij
Altijd Voordeel
Weekend Vrij
reizigers met een studentenreisproduct
Traject Vrij
Het kan gebeuren dat u hierdoor extra kosten maakt voor uw reis bij een tussentijdse overstap op één van bovenstaande stations. U kunt de extra gemaakte kosten dan terugkrijgen.
Saldo tekort?
Als u op één van bovengenoemde stations overstapt op een NS-trein en tussentijds uit- en weer incheckt, dan wordt bij het opnieuw inchecken uw saldo gecheckt. Dit moet minimaal € 20 euro zijn (€ 10 voor abonnementhouders). Wij adviseren wij u ‘automatisch saldo laden’ op uw kaart te zetten. Zo komt u nooit voor een gesloten poortje te staan.
Als u reist met een NS-Business Card
Reist u met een NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (als u buiten uw traject reist) of een NS-Business Card met Dal abonnement? Dan wordt het teveel betaalde bedrag automatisch op de factuur gecorrigeerd. Voor alle reizigers die reizen op saldo of op rekening, zijn er ook enkele situaties die tot extra kosten kunnen leiden a.g.v. een tussentijdse overstap op bovenstaande stations. Dit kan voorkomen op reizen van en naar Hilversum Media Park, Hilversum Sportpark en Amsterdam RAI.
Geld terug bij de NS-kaartautomaat
Wanneer u extra kosten heeft gemaakt tijdens uw overstap, dan ontvangt u van ons een e-mail hierover met daarin uitleg hoe u het teveel betaalde bedrag terug kunt krijgen. Wanneer u uw OV-chipkaart voor de NS-kaartautomaat of ieder ander OV-chipkaart oplaadpunt houdt, wordt het extra bedrag automatisch teruggestort op uw OV-chipkaart. Als er bij ons geen e-mailadres van u bekend is, ontvangt u geen e-mail, maar wordt het bedrag wel voor u klaargezet.
Volg onderstaande stappen om het teveel betaalde bedrag op uw OV-chipkaart te laden:
Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechts onder het scherm
Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm
Het bedrag wordt toegevoegd aan het saldo op uw OV-chipkaart
Contact opnemen
Mocht één van bovenstaande situaties op u van toepassing zijn, dan kunt u dag en nacht contact opnemen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55. Zij zorgen ervoor dat het teveel betaalde bedrag op uw rekening wordt teruggestort. Begin 2016 is dit probleem opgelost en betaalt u het juiste tarief.
Van rit naar reis
Toegangspoortjes zorgen voor veiligheid in treinen en op stations en op de meeste stations passeren reizigers slechts eenmaal een poortje; bij binnenkomst of bij het verlaten van het station. Op 12 stations is de inrichting zo dat er sprake is van een andere situatie. Reizigers passeren daar voor de overstap naar een ander perron de toegangspoortjes. Reizigers checken dus tijdens hun reis een keer extra uit en weer in. Eenmalig in- en uitchecken tijdens één reis is niet bijzonder maar bij deze 12 stations kan een extra keer uit- en inchecken voor de reiziger een ander tarief betekenen bij de voortzetting van zijn reis. Dat vindt NS ongewenst.
Wat is er aan de hand?
Wanneer een reiziger met een kortingsabonnement in het dal reist geniet hij van 40% korting. Echter wanneer deze reiziger op een van deze 12 stations wil overstappen naar een andere NS-trein dan checkt hij uit en checkt daarna weer in. Wanneer de situatie zich voordoet dat een reiziger vanuit een dalperiode naar de spits gaat (voor 1600 uur ingecheckt en een overstap tussen 1600-1830 uur) dan vervalt de korting terwijl er eigenlijk sprake is van een voortzetting van dezelfde reis.
NS bood reizigers die geconfronteerd werden met het tussentijds uit- en inchecken tot op heden een tijdelijke oplossing. Reizigers konden bij de automaat het teveel betaalde saldo van hun reis terug laten storten op hun OV-chipkaart. Een oplossing, maar een klantvriendelijkere manier zou mooier zijn. Die is er nu!
Van rit naar reis
Een reiziger die onbewust van daltarief naar voltarief gaat omdat hij de poortjes passeert om zijn reis te vervolgen mag niet benadeeld worden door de inrichting van het station. De oplossing moet klantvriendelijk zijn en geen extra handelingen vereisen van de reiziger. Daarom past NS het reisprincipe aan van rit van reis. Voortaan is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis, ongeacht of een reiziger op een van deze 12 stations voor een overstap uit en in moet checken. Tevens biedt het de reiziger, met behoud van dalkorting, de mogelijkheid het binnengebied te verlaten voor een boodschap in een van de winkels buiten de poortjes.
Onderstaande oplossing van de NS is dus niet meer van toepassing:
Overstap op andere NS-trein
Wanneer u overstapt op een andere NS-trein op hetzelfde station, waarbij u tussentijds uit- en weer incheckt, kan dit (tijdelijke) gevolgen hebben voor uw tarief. Dit komt voor op 4 stations.
Stations met tussentijds in- en uitchecken
Het tussentijds uit- en inchecken op hetzelfde station komt voor op de stations:
Amsterdam Muiderpoort
Amsterdam Zuid
Amsterdam Bijlmer Arena
Hilversum
Dit kan consequenties hebben voor het door u betaalde bedrag.
Gevolgen tussentijdse overstap
Wanneer u uw reis start in de daluren (inchecken voor 16.00 uur) en u stapt in de spits (tussen 16.00 -18.30 uur) over op een van bovenstaande stations, dan wordt u via de poortjes geleid naar het andere perron. Daardoor checkt u tussentijds uit en weer in. Op dat moment gaat het spitstarief gelden voor het resterende deel van uw reis en betaalt u ten onrechte teveel voor uw treinreis. Dit geldt ook als u incheckt vóór 6.30 uur en overstapt op één van de genoemde stations tussen 6.30 uur en 9.00 uur. Bovenstaande geldt alléén als u reist met één van de volgende abonnementen:
Dal Voordeel
Dal Vrij
Altijd Voordeel
Weekend Vrij
reizigers met een studentenreisproduct
Traject Vrij
Het kan gebeuren dat u hierdoor extra kosten maakt voor uw reis bij een tussentijdse overstap op één van bovenstaande stations. U kunt de extra gemaakte kosten dan terugkrijgen.
Saldo tekort?
Als u op één van bovengenoemde stations overstapt op een NS-trein en tussentijds uit- en weer incheckt, dan wordt bij het opnieuw inchecken uw saldo gecheckt. Dit moet minimaal € 20 euro zijn (€ 10 voor abonnementhouders). Wij adviseren wij u ‘automatisch saldo laden’ op uw kaart te zetten. Zo komt u nooit voor een gesloten poortje te staan.
Als u reist met een NS-Business Card
Reist u met een NS-Business Card met Traject Vrij abonnement (als u buiten uw traject reist) of een NS-Business Card met Dal abonnement? Dan wordt het teveel betaalde bedrag automatisch op de factuur gecorrigeerd. Voor alle reizigers die reizen op saldo of op rekening, zijn er ook enkele situaties die tot extra kosten kunnen leiden a.g.v. een tussentijdse overstap op bovenstaande stations. Dit kan voorkomen op reizen van en naar Hilversum Media Park, Hilversum Sportpark en Amsterdam RAI.
Geld terug bij de NS-kaartautomaat
Wanneer u extra kosten heeft gemaakt tijdens uw overstap, dan ontvangt u van ons een e-mail hierover met daarin uitleg hoe u het teveel betaalde bedrag terug kunt krijgen. Wanneer u uw OV-chipkaart voor de NS-kaartautomaat of ieder ander OV-chipkaart oplaadpunt houdt, wordt het extra bedrag automatisch teruggestort op uw OV-chipkaart. Als er bij ons geen e-mailadres van u bekend is, ontvangt u geen e-mail, maar wordt het bedrag wel voor u klaargezet.
Volg onderstaande stappen om het teveel betaalde bedrag op uw OV-chipkaart te laden:
Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechts onder het scherm
Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm
Het bedrag wordt toegevoegd aan het saldo op uw OV-chipkaart
Contact opnemen
Mocht één van bovenstaande situaties op u van toepassing zijn, dan kunt u dag en nacht contact opnemen met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55. Zij zorgen ervoor dat het teveel betaalde bedrag op uw rekening wordt teruggestort. Begin 2016 is dit probleem opgelost en betaalt u het juiste tarief.