[Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door dennistd »

Om nog maar niet te spreken over het discriminatie-aspect: volgens mij mag je helemaal geen tarieven op nationaliteit baseren.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Suus »

Dat mag inderdaad niet. Disneyland Parijs is op de vingers getikt omdat het mensen die via hun website tickets kochten en daarbij een Frans adres opgaven een lager tarief aanbood dan inwoners van andere landen, terwijl het product fysiek op één plek te gebruiken is.

Uiteraard kan je een product wel commercieel handig verkopen. De kaartautomaten van NS op Schiphol hadden heel lang in het Engelse menu een knop "Fast ticket to Amsterdam", dan kwam er een enkele reis Amsterdam 1e klas uit de automaat rollen. De reiziger die wat meer moeite deed kon het goedkopere 2e klas ticket krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Widejo »

Gaat dit weer alleen via Ticketmachines verkocht worden of komen er ook 'retail' vriendelijke manieren zo dat VVV's en onafhankelijke Tourist offices hier wat mee kunnen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Wubbo »

dennistd schreef:Om nog maar niet te spreken over het discriminatie-aspect: volgens mij mag je helemaal geen tarieven op nationaliteit baseren.
Vanuit welke regelgeving mag dat niet? Japan kent zijn Japan Rail Pass (die iedereen kan kopen zolang hij maar geen Japanse nationaliteit heeft), dus kennelijk kan het wel. Sowieso kun je natuurlijk combi-achtige acties bedenken (¨50% korting indien u een hotelovernachting heeft geboekt¨ ofzo).
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door PatrickM »

dennistd schreef:Om nog maar niet te spreken over het discriminatie-aspect: volgens mij mag je helemaal geen tarieven op nationaliteit baseren.
Hoe zit dat dan met Interrail? Ik mag toch als nederlander geen interrail voor nederland kopen? (Naja, eigenlijk wel, maar dan heb je maar 40% korting.)
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Kritiekelaar »

@ Bartjk. Met het 39-euro-HTT gaan dan gewoon de hele dag de poortjes open. Op de kaart drukt men: "Before 9 a.m. valid only when you have a foreign ID-card and can show it" . Op de kaartwikkel staat dit nogmaals in NL/F/D/Ar/Cn en het waarom, en dat hij anders wordt ingenomen. In het echt kan de conducteur tevreden zijn als je medereizigers hun paspoort wel bij zich hebben. Als soloreiziger moet je de trein wel verlaten en wordt (zogenaamd) een kaartnummer-opsporingsbericht rondgezonden: dus stap niet weer in voor het negen uur is.
Zo stelde ik het me voor.....tot Dennis juridisch ging doen.

@ Wubbo. Net als de Zwitserse passen :| maar wij mogen kennelijk niet zo discrimineren tussen EU-burgers.

@ Dennistd, Bee en Henk. Ja, mijn kaart-aanpassing lijkt nogal op wat die rechter verboden heeft.
Wat wel mag: de Interrail Benelux in ons land verkopen (Treinreiswinkel heeft hem) aan alleen buitenlanders. Men kan dus het gepresenteerde HTT splitsen in een kaart voor buitenlanders en eentje voor ons Nederlanders. Daarbij liefst blijvend binnen de strekking van het meer-partijen-akkoord: er komt een simpele toeristenkaart voor iedereen maar vooral niet voor bestaande treinklandizie, en in het buitenland aanprijsbaar in hooguit twee versies (39-euro-HTT en eerste-klas-HTT zou ik dus zeggen).
Wie kan er voor ons een Dagkaart OV-in-Nederland fabriceren? Puur hollands geprijst á €38,95 geeft die dan net iets andere gebruiksrechten: niet voor 9 uur. Kopen doen we hem toch niet maar wat geeft het, hij mag dus zelfs vijfhoekig uitvallen.

Voor wie nog niet gelooft dat sommige bedrijven met het gepresenteerde HTT de buitenlander willen uitkleden, is de anekdote van Bee een eye-opener. :evil: Zodra de buitenlander de 1e klas gevonden had moest ie dus alweer uitstappen.

@ Widojo. Ze gaan hem verkopen op een nieuwe website, wat ik sterk afraadde omdat je ginds niet beseft dat de kaart alleen nuttig is voor reizen naar de uithoeken van ons land. Via onafhankelijke Tourist offices zou wel kunnen inderdaad. Zodra ze dit besluiten is het in Amsterdam rap voor elkaar want het ATT en zo worden al in de ketenhotels verkocht. Maar laat ze geen verkoopprovisie geven! Want de gast moet rustig de wikkel/bijsluiter mogen lezen. Met daarop best die vier engelstalige tips van mij welke het gerucht over een land-zonder-losse-kaartjes ontkrachten. Zo kan je goed beoordelen of dit HTT nodig is voor je reisdoel(en) van vandaag of morgen.

Ik heb hier nu al veel woorden aan gewijd maar wijk niet af van mijn doel: de HTT van 59 Euro schaadt de toerist en ons land en moet dus van tafel of omgezet worden in een 1e-klas kaart.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Jemig je maakt het wel erg moeilijk allemaal hoor.
🍉
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Geert »

Kritiekelaar schreef:Ik heb hier nu al veel woorden aan gewijd maar wijk niet af van mijn doel: de HTT van 59 Euro schaadt de toerist en ons land en moet dus van tafel of omgezet worden in een 1e-klas kaart.
Een toerist is niet verplicht om zo'n ding te kopen en mag zelf ook nog rekenen wat voordeliger is hoor...
Of koop jij in het buitenland ook altijd de toeristendagkaart zonder enig vooronderzoek?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Z2N »

Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet echt. Toeristen zijn meestal welwillend om geld uit te geven in ruil voor gemak, en als zij dat willen kunnen zij gewoon een toeristenkaartje kopen. Mochten zij goedkoper willen reizen zijn er de nationale tarieven, die soms goedkoper zijn maar wel een stuk gecompliceerder. En zolang er minder geklaagd wordt (toeristen die vanaf de andere kant van de wereld komen zullen eerder klagen over iets niet snappen dan over de prijs van een product in een muntsoort die niet de eigen is), is meer geld verdienen alleen maar goed: meer toeristeninkomsten betekent meer inkomsten over het algemeen, en daar profiteren de gewone reizigers weer van. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door baladid »

Dat plan klinkt niet handig. Een Nederlander, die in Canada woont en even overkomt mag er voor negen uur niet mee reizen, maar een in Nederland wonende Belg, Duitser, Turk, Pool of Marokkaan mag het gewoon gebruiken? Dat zal leuke reacties van een waterstofperoxideverslaafde politicus uit Limburg opleveren...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Kritiekelaar
Berichten: 63
Lid geworden op: vr 25 jan 2013, 13:52
Locatie: Gelderland

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Kritiekelaar »

Hainje schreef:Jemig je maakt het wel erg moeilijk allemaal hoor.
Ik begon mijn eerste post met te zeggen dat er een dagkaart voor buitenlanders moet zijn voor een leuk prijsje. Simpel! Vonden Kamp en Mansveld ook.
Het zijn sommige vervoerders en partijen in het Nationaaal OV-Beraad die juist moeilijk deden. Die hebben doorgedrukt dat een toeristendagkaart ook voor Nederlanders bedoeld moet zijn; vandaar de hoge aangekondigde prijzen.
Ik heb gekeken wat hier nog aan te doen is zonder dat men (gezichts-) verlies lijdt. Eén optie is door Dennis, Bee en Baladid afgeserveerd. De aanpassing die ik nu heb geformuleerd luidt dus:
• Zet de HTT off-peak-versie van € 39 om in een heledag-kaart ( 8-) om voor de toerbusdrukte uit te punteren).
• En zet het HTT van € 59 om in een 1e klas-dagkaart.
• Beide alleen voor buitenlanders. Wie er één koopt in hotel of OV-balie op datum, hoeft in de trein geen ID-kaart te tonen -- want doorverkoop is dan haast onmogelijk. Dus zelden gedoe in een vroege trein over een vergeten ID-kaart.
• Kom met een Dagkaart OV-in-Nederland á € 38,95 vanaf 9 uur. (Volgens NOVB is zulks dus nodig, volgens mij niet echt.)
Wie kan hier tegen zijn? Zelfs de calculerende vervoerder niet. Want we waren het er over eens dat er hier ter plekke nauwelijks €59-kaarten zullen worden gekocht, maar zo kopen 1e klas-prefereerders hem toch.
  • @ Geert. De toerist mag juist niet zelf bezien wat voordelig is! Omdat ze hier de dure versie niet kwijtraken gaan ze hem de toerist aansmeren voordat ie vliegt. Dan geldt de stelling van Z2N: zij die Holland in 3 of 4 dagen gaan doen willen louter gebruiksgemak (en straks niet onnodig lang ontbijten), dus nemen er meteen 1 of 2 p.p. af. ZIj komen vast niet buiten NZ-Holland dus worden hollands te grazen genomen :@ een authentieke ervaring dat wel.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Nee ik bedoel dat je het allemaal zo moeilijk omschrijft. Zo ingewikkeld is het onderwerp nu ook weer niet.
🍉
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door huibf »

Wubbo schreef:
dennistd schreef:Om nog maar niet te spreken over het discriminatie-aspect: volgens mij mag je helemaal geen tarieven op nationaliteit baseren.
Vanuit welke regelgeving mag dat niet? Japan kent zijn Japan Rail Pass (die iedereen kan kopen zolang hij maar geen Japanse nationaliteit heeft), dus kennelijk kan het wel. Sowieso kun je natuurlijk combi-achtige acties bedenken (¨50% korting indien u een hotelovernachting heeft geboekt¨ ofzo).
Europese regelgeving gok ik zo.
Japan ligt nogal niet in de EU.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Wubbo »

Aan gokken hebben we niet zoveel. Ik ben echt benieuwd waar het staat, en of het niet bedacht is of als waarheid is aangenomen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

[Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Wubbo »

Die tekst die daar staat is nogal voor interpretatie vatbaar... Kennelijk is prijsdiscriminatie gerechtvaardigd als er een ander economisch motief tegenover staat. Dat laat allerlei mogelijkheden open, inclusief een aparte prijsstelling voor toeristen, die daarmee gestimuleerd worden om veel geld uit te geven in Nederland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Vinny »

Ik snap de meerwaarde er niet van om het kaartje exclusief voor toeristen te houden en het zorgt voor onnodig scheve gezichten. Wat mij betreft wordt het vervoersproduct eveneens voor alle Nederlanders beschikbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Inmiddels is het product beschikbaar.

https://www.ns.nl/producten/alleen-te-k ... vel-ticket
🍉
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door ODRAIL »

Binnenkort maar eens een keertje gebruiken als dagkaart.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door JWM »

Waarom? Bij de Albert Heijn of Blokker ben je vaak veel goedkoper uit.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door ODRAIL »

Ja maar die acties zijn meestal alleen in het weekend geldig. En ik wil een keertje op een door de weekse dag reizen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Jef400 »

Weten jullie jongens. Ik gebruik lekker mijn studieov *O* zonder dollen. Volgens mij zijn de meeste dagkaartacties ook doordeweeks na negen uur geldig en valt het weekend tickets altijd mee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door ODRAIL »

Leuk bedacht ... maar ik heb al meer dan twintig jaar geen studieov meer :wink: . Dus dat gaat niet werken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Milco »

Kruidvat heeft momenteel ook een actie, maar alleen trein. Geen OV-dagkaarten, die ze vorig jaar wel rond de zomer hadden. Zou dat wellicht met dit toeristenkaartje te maken kunnen hebben?

Die Kruidvat treindagkaart is dit keer trouwens niet doordeweeks geldig, hoewel dat soms wel zo is, maar dan (net als de toeristenkaart) uitsluitend buiten de spitsuren. Verder is een Kruidvat treindagkaart in combinatie met een regionale busdagkaart goedkoper dan zo'n toeristenkaart.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Nieuws] Toeristenkaartje voor heel Nederland.

Bericht door Hainje »

Vaak zijn die dagkaartjes van Kruidvat etc. goedkoper, neemt niet weg dat het soms voor ons hobbyisten wel aantrekkelijk kan zijn. Heb ook eigenlijk helemaal geen zin in die discussie "waarom dit kaartje als dat kaartje goedkoper is *derp*". Het is aan ieder vrij om te kiezen welk product hij/zij gebruikt. ;)`
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: noahlvb en 44 gasten