Pagina 1 van 1

Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: do 21 apr 2016, 18:11
door Wubbo
Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Na jaren van problemen op het spoor laat het nog geheime jaarverslag van ProRail over 2015 verrassend genoeg een veel rooskleuriger beeld zien. Zowel reizigers- als goederentreinen reden vaker dan verwacht op tijd.

Lees verder

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: do 21 apr 2016, 21:18
door Vinny
Als je de lat laag legt is het wel makkelijk om overheen te springen... :twisted:

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: do 21 apr 2016, 23:08
door Zugführer
Ik lees: 1 op de tien treinen reed te laat :X

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: do 21 apr 2016, 23:40
door MdJ
Glas is half vol vs. Glas is half leeg vs. Glas is twee maal zo groot als nodig is.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 03:16
door starx
Ik wil niet negatief doen, maar de titel is toch niet helemaal juist.

Het moet zijn: 9 van de 10 gereden (en dus niet uitgevallen) treinen op tijd. Ik weet niet hoe het uitvalspercentage zicht ontwikkeld heeft, maar ik kan me voorstellen dat die niet verbeterd is...

Overigens is het ook maar de vraag of de verbetering de verdienste van Prorail is. Zou best kunnen, maar het kan bijvoorbeeld ook komen door beter onderhoud aan treinen, waardoor ze minder vaak een storing hebben. Om maar wat te noemen.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 16:38
door Bemined
Zelfs dat klopt niet, het is 9 van de 10 gereden treinen is minder dan 3 minuten te laat aangekomen op een van de 50 meetpunten. Vertragingen op kleine stations die geen meetpunt zijn voor de punctualiteit worden dus niet meegenomen als de trein dankzij de aanwezige marge de vertraging er weer uit heeft gereden door het eerstvolgende meetpunt. Reizigers kunnen dus dankzij 5 minuten vertraging hun overstap op de bus missen, maar doordat er vervolgens tussen dat station en het volgende meetpunt 2 minuten marge zit wordt deze vertraging niet meegenomen in deze cijfers, terwijl je misschien zelf +30 oploopt door een gemiste busaansluiting.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 17:44
door Jef400
Hoeveel stations buiten de meetpunten hebben een aansluiting op onderliggend ov?

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 18:14
door Wubbo
Veel. Meetpunten zijn vaak grote stations en logische eindpunten, terwijl er op heel veel stations aansluitingen zijn. Denk maar aan al die stations in de Achterhoek waar de bussen aansluiten op de treinen, etcetera.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 18:43
door MdJ
Alleen... Vaak zal die aansluiting een dusdanige buffer zitten, dat bij kleine vertragingen de overstap wel gehaald zal worden. Of de buschauffeurs zijn geinstrueerd om even te wachten op de trein, of doen ze dat uit zichzelf. En als ze dat niet doen, moet je je als aansluitende vervoerder afvragen of die overstap dan niet te kort is...

Bij grote vertragingen wordt dan niet gewacht, maar die zal dan ook niet op tijd binnen de norm bij een meetpunt zijn, en is dus een vertraagde trein.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 18:57
door SuperGhost
Die 50 mag je nog verder verminderen hoor, want daar zitten ook punten bij die niet voor het HRN gelden. In totaal zijn er maar 35 voor het HRN.

Zelfs Schiphol, een van de grootste stations en een belangrijk overstapstation is géén meetpunt voor het HRN (alleen voor de Thalys en ICD)

En daarnaast hebben de volgende sprinters gegarandeerd een punctualiteit van 100%, puur omdat ze geen enkel meetpunt tegen komen:
- Utrecht -> Tiel (weliswaar zijn Geldermalsen en Tiel meetpunten, maar alleen voor de regionale treinen van Arriva)
- Leeuwarden -> Meppel
- Utrecht -> Baarn
- Eindhoven -> Weert
- Rotterdam -> Maassluis West
- Utrecht -> Woerden
- Nijmegen -> Wijchen (spitstrein)
- Arnhem -> Ede-Wageningen (weliswaar is Ede-Wageningen een meetpunt, maar alleen voor de Valleilijn)

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 18:58
door Bemined
Het is ook niet ongebruikelijk dat er op het einde van de rit gemiddeld meer marge zit dan onderweg. De tijden bij kleine stations worden eerder naar beneden afgerond dan naar boven, de werkelijke rijtijd komt namelijk zelden op hele minuten uit, en afronden naar boven betekend dat de trein moet wachten. Bij het eindpunt of bij grote stations waar een lange stop is zullen de tijden wel eerder naar boven afgerond worden. Zo kan een +5 op een tussengelegen halte prima op +3 bij het eerstvolgende knooppunt uitkomen, en dat valt vervolgens binnen de norm. Zo komen de treinen vanuit Gouda naar Rotterdam ook bij op tijd vertrek vanaf Rotterdam Alexander steevast te vroeg op Rotterdam Centraal aan omdat er op dat laatste stuk veel meer marge zit.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 19:26
door Daniel
MdJ schreef:Alleen... Vaak zal die aansluiting een dusdanige buffer zitten, dat bij kleine vertragingen de overstap wel gehaald zal worden. Of de buschauffeurs zijn geinstrueerd om even te wachten op de trein, of doen ze dat uit zichzelf. En als ze dat niet doen, moet je je als aansluitende vervoerder afvragen of die overstap dan niet te kort is...
Valt nog tegen hoor. En daarnaast zijn er ook nog zat punten waar de aansluiting niet ruimer kan omdat de bus dan niet op tijd terug is om de aansluiting ook weer andersom te kunnen bieden.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 22:22
door Vinny
Ik heb vandaag mijn quotum aan cynische opmerkingen bereikt. De citroenen en het azijn waren uitverkocht bij de supermarkt vandaag. Ik kan niet anders zeggen dat de ritjes die ik zelf met de trein maak meestal niet vertraagd zijn. Maar ja, ik reis dan ook buiten de spits :P

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: za 23 apr 2016, 19:04
door VIRM
In het artikel staat dat er met een 3-minutennorm wordt gewerkt. Maar het is toch de 5-minutennorm?

Maar als er een zeer beperkt aantal meetpunten is en er wordt met een 5-minutennorm gewerkt, dan kan ik ook wel de cijfers heel erg rooskleurig laten lijken.

Re: Verrassing: negen van de tien treinen op tijd

Geplaatst: za 23 apr 2016, 19:19
door Bemined
Dat is de NS, om het gemakkelijk te maken hanteren NS en ProRail andere normen om de punctualiteit te meten.