Pagina 1 van 3

Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 15:08
door wouter15
Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

27 april 2016

Het kabinet is alsnog bereid om een marktverkenning te doen zodat duidelijk wordt of commerciële partijen de dienstverlening op de hogesnelheidslijn kunnen verbeteren. Dat melden zowel het Algemeen Dagblad als De Telegraaf woensdag.


De kranten baseren zich op Haagse bronnen. Volgens het AD moet NS mogelijk straks gedwongen samenwerken met een andere vervoerder. Lees verder

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 22:34
door VIRM
Het is toch de bedoeling dat Eurostar (over de HSL neem ik aan) naar Londen gaat rijden?

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: wo 27 apr 2016, 22:38
door Daniel
Dat klopt, maar die gaat tussen Amsterdam en Brussel deels door Nederlandse machinisten gereden worden. De eersten daarvan hebben inmiddels hun opleiding daarvoor afgerond (waardoor ze ingezet kunnen worden voor de proefritten met de nieuwe Eurostar treinstellen).

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:05
door Michael
Er is vandaag trouwens een Eurostar treinstel in Nederland aangekomen. Stond toestraks in Roosendaal als ik het goed zag op de foto's die ik voorbij zag komen.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:19
door ODRAIL
Heb je toevallig ook een link naar deze foto's?

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: do 28 apr 2016, 22:21
door Michael

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 06:12
door huibe
Deze dubbele Eurostar reed rond 2200 door Breda. En nee geen foto's.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 15:09
door SuperGhost
Dus jij kan 184 jaar in de toekomst kijken? :wink:

Maar was die trein van 22:00 van/naar de HSL of ging die alleen over het reguliere net?

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 15:39
door Suus
De Eurostar is vannacht in Helmond geweest, hij zal dus nog wel niet op de HSL zijn geweest. Geen idee echter waar dat ding nu is, kan ook zomaar weer in België zijn.

Edit: Schijnt op de Dijksgracht te staan om vannacht voor het eerst de HSL op te gaan.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 15:59
door isadora

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: vr 29 apr 2016, 21:05
door Wubbo
Hier de complete kabinetsreactie op de parlementaire enquête Fyra, inclusief de keuze voor de andere positionering van ProRail waar de parlementaire enquêtecommissie niets over gezegd heeft.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: za 30 apr 2016, 13:05
door starx
Dat hele stuk is toch bijna lachwekkend, niet in de laatste plaats vanwege de amateuristische opmaak. Helaas is de reizigers het lachen wel vergaan inmiddels. Behalve voor degenen met een auto natuurlijk.

Het is een hoop stoer taalgebruik om de kamer en de media te pleasen, maar dat gaat de regering natuurlijk nooit waarmaken. De NS is veel te belangrijk voor het vullen van de staatskas, zeker nu de gasbaten teruglopen.

Het nieuwe plan voor de Benelux vind ik ook niet geweldig. Wel beter dan het huidige, maar toch. Zo zal die vanuit Amsterdam een uurdienst krijgen met om de 4 uur een gat. Dan moet er in Rotterdam worden overgestapt. Vanuit Den Haag komt er dan in die gaten een 4-uursdienst. Dat betekent dat er een treinpad moet worden vrijgehouden op het drukke Rotterdam-Den Haag (deels tweesporig) voor een trein die eens in de 4 uur rijdt. Verder zal die trein ook nog eens vlak voor of achter de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] gaan rijden (want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] moet er op aan gaan sluiten), dus de meerwaarde is zeer beperkt.

Het is een politieke keuze geweest om de HSL niet via Den Haag aan te leggen. Dat heeft dan als logische consequentie dat Den Haag geen onderdeel uitmaakt van de HSL-dienst Amsterdam-Brussel.

Verder geeft de tabel met het aantal treindiensten een behoorlijk valse voorstelling van zaken. Er worden behoorlijk wat diensten dubbel geteld en dat wordt dan wel allemaal bij elkaar opgeteld. Zo worden voor Asd-Rtd de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie], [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en de Benelux geteld, terwijl die laatste twee ook al apart worden genoemd.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: za 30 apr 2016, 18:05
door Bemined
Die 4x per dag naar Den Haag vind ik ook maar een slecht compromis, hoeveel mensen gaan speciaal die trein pakken? Ik denk dat de meerderheid van de reizigers gewoon de verbinding pakken aan de hand van hun gewenste vertrek of aankomsttijd, en slechts een klein deel zich laat beïnvloeden of het rechtstreeks of met overstap is. Er staat volgens mij niet hoe die 4x per dag verdeeld gaan worden, het zou elke 4 uur kunnen zijn maar ook 2x in de ochtendspits en 2x in de avondspits. Ben ook wel benieuwd of men de treinsamenstellingen nog gaat aanpassen, want de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] en [serie=Internationale Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] hebben nu andere hoeveelheid 1e en 2e klas rijtuigen in hun stammen zitten. Hopelijk worden alle stammen gelijk en worden ze ook gelijk iets langer (er zijn immers minder stammen nodig voor dit plan).

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: za 30 apr 2016, 22:19
door starx
Die treinsamenstellingen zijn denk ik wel op te lossen. Voor dit plan zijn minder composities nodig dan in het oorspronkelijke, dus er kunnen eersteklasrijtuigen uit de uitgespaarde composities worden gehaald.

Ik mag trouwens niet hopen dat alle ritten vanuit Den Haag in de spits rijden. Dat zou betekenen dat Amsterdam in de spits slecht een 2-uursdienst met Brussel heeft. In het andere uur moet dan worden overgestapt, juist op het moment dat je geen onnodige overstappers wilt hebben.

Overigens heeft Den Haag al laten weten niet tevreden te zijn met dit plan. Die hebben zich tot nu toe hardnekkiger getoond dan Hoogeveen. Wel een beetje verwend, want een cross-platform van de [serie=Intercity|2016|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] met de Benelux lijkt me toch prima. Het locov heeft ook laten weten dat ze liever zien dat Den Haag helemaal wordt overgeslagen (evenals Brussel Luchthaven).

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: za 30 apr 2016, 22:37
door Bemined
Voor zowel Den Haag als Amsterdam kun je het verwennerij noemen, het blijft namelijk in essentie een strijd tussen 020 en 070. Een rechtstreekse trein vanuit 070 betekent een langzamere trein vanuit 020. Een snelle trein vanuit 020 betekend een overstap vanuit 070. Zolang er geen markt is om twee treinen de grens over te laten steken zal een van de twee moeten toegeven, of moet men een compromis sluiten waarbij geen van beide een uurdienst krijgt. Veel andere opties zijn er niet, zolang men met getrokken rijtuigen rijdt is het koppelen van de treinen in Rotterdam niet reëel, maar zelfs met treinstellen wordt dit lastig want de vervoersvraag Rotterdam - Amsterdam is te groot om hier een treinstel af te koppelen om naar Den Haag te sturen. En de vervoersvraag naar België is te laag om daar met 10 rijtuigen te gaan rijden.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 10:44
door Vinny
Amsterdam en Schiphol worden bediend met de Thalys. Ik denk dat je meer hebt in een Beneluxtrein die een aanvullende vervoersmogelijkheid biedt. Den Haag - Antwerpen - Gent bijvoorbeeld.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 10:55
door Z2N
Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n voorstander van het idee dat omdat de Thalys er is je anders moet handelen. Thalys is snel, maar erg luxe en bovenal duur en onflexibel. Voor de reiziger is een snelle, betaalbare en flexibele treinverbinding het beste, en dat is de rol die de Beneluxtrein kan spelen. Rotterdam - Antwepen is met 200 km/h ipv 300 nog geen tien minuten langzamer, maar een Benelux aan 200 verbruikt wel de helft van de stroom en personeel, en heeft veel minder kosten aan materieel, waardoor je dan dezelfde prijzen als nu aan kan houden.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 11:20
door Suus
Rotterdam - Antwerpen met een Beneluxtrein non-stop doen is een van de grootste fouten die met de Fyra werd gemaakt.

Er is een stop in Brabant nodig om de Beneluxtrein de noodzakelijke ontsluitende functie te geven. De Belgen willen niet meer treinen rijden dan er nu gepland zijn (max 32x/dag, waarvan max 16x Benelux, max 14x Thalys en 2x Eurostar) en dus is een stop in Breda gewoon noodzakelijk. Dan blijft vanzelf staan dat de (zakelijke) reiziger die meer haast heeft de Thalys/Eurostar kan nemen.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 14:19
door Bemined
Volgens mij had men destijds wel degelijk een akkoord voor 40 treinen per dag, men had namelijk destijds al een akkoord gesloten met de Belgen voor een intercity Den Haag - Breda - Antwerpen die 8x per dag zou gaan rijden. Maar blijkbaar is met het wegvallen van de V250 ook dat akkoord weggevallen.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 14:35
door Z2N
Bee schreef:Rotterdam - Antwerpen met een Beneluxtrein non-stop doen is een van de grootste fouten die met de Fyra werd gemaakt.
Maar de Fyra is geen Benelux.

Fyra had als probleem dat geprobeerd werd om een Thalys-light te maken, en dat leverde alle nadelen van Thalys, en een prijs die niet veel lager lag dan de rood-grijze TGV. Een versnelde benelux is een 'gewone' trein, zonder gereserveerde zitplaatsen, met de gewone tarieven, een trein die makkelijker toegankelijk is voor Forenzen en dagjesmensen. Thalys bedient feitelijk een nichemarkt, een snelle trein die niet in Breda stopt maar wel de Benelux-tarieven behoudt is al een compleet ander product. Door de omweg via Breda maak je het product 'gewone trein' onaantrekkelijker, en dan wordt er niet ineens meer gebruik gemaakt van Thalys, maar van de E19.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 14:45
door Suus
En hoe denk je in jouw plannen Brabant tevreden te houden met de restricties die door de NMBS zijn opgelegd?

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 14:47
door Suus
Bemined schreef:Volgens mij had men destijds wel degelijk een akkoord voor 40 treinen per dag, men had namelijk destijds al een akkoord gesloten met de Belgen voor een intercity Den Haag - Breda - Antwerpen die 8x per dag zou gaan rijden. Maar blijkbaar is met het wegvallen van de V250 ook dat akkoord weggevallen.
Er is een nieuw akkoord onderhandeld dat gunstiger is uitgevallen voor de NMBS, die nu hun belangrijkste troefkaart kunnen uitspelen, namelijk dat ze een van de twee aandeelhouders van Thalys en Eurostar zijn.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 15:01
door Meltrain
Wat is het bezwaar van de NMBS tegen een extra trein Breda - Noorderkempen - Antwerpen, zodat de Benelux niet via Breda hoeft?
En zowel Eurostar als Thalys heeft toch (minstens) drie aandeelhouders?

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 15:09
door Suus
Omdat de NMBS van mening is dat het rijden van die treinen meer kost dan het opbrengt, zeker met de belachelijk hoge kostprijs waarmee de NMBS moet werken.

De Benelux via Breda en Noorderkempen heeft als voordeel dat er geen binnenlandse treindienst meer nodig is voor Noorderkempen en de NMBS haar bijna bejaarde belofte aan de reizigers inlost dat er een verbinding van Noorderkempen naar Breda zou komen.

Re: Mogelijk toch andere vervoerder via HSL

Geplaatst: zo 01 mei 2016, 15:21
door Bemined
Maar de grap is dus dat de genoemde treinen al rijden, alleen ze stoppen nu dus één station voor de grens. Waarschijnlijk is de exploitatie van doorgetrokken treinseries zelfs goedkoper dan die van de huidige opzet met kerende treinen en een los toegevoegde Beneluxtrein. Men durft alleen niet de langetermijninvestering aan te gaan om geschikt materieel te regelen dat in beide landen kan rijden, want dat vereist samenwerking én zekerheid, en beide missen nu.