Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Dat beweerd de NS ja, maar is dat daadwerkelijk zo? Hoeveel reizigers kennen de eindbestemming van hun trein? Zeker bij lange ritten zie ik wel eens reizigers verbaasd naar de eindbestemming kijken en zich afvragen of dit hun trein is, en bij een stoptrein sta je wel eventjes te wachten tot alle bestemmingen langs zijn gekomen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:

¨Meneer, de trein naar Uitgeest, wanneer gaat die?¨
¨Als u naar Uitgeest wil, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en daar overstappen¨
¨En rijdt die trein dan ook via Amsterdam Amstel?¨
¨Nee, als u naar Amsterdam Amstel wilt, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en vanaf Amsterdam Centraal met de metro terug¨
¨O, maar ik moet naar Maarssen, hoe kom ik daar?¨
¨Dan kunt u gewoon de sprinter nemen, die rijdt tot Maarssen¨

Het is maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de eindbestemming van de trein op de een of andere manier iets heel belangrijks is voor mensen. Al heb ik geen onderzoek gedaan en geloof ik direct dat er een verschil is tussen verschillende typen reizigers, en wellicht ook nog voor geplande of ongeplande verstoringen. Juist door die verschillen is het volgens mij onmogelijk om het voor iedereen goed te doen, en is de discussie die we hier voeren dus een eindeloze.

Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.
Bemined
Berichten: 5920
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Zijdelings heeft het wel met op tijd rijden te maken, want reizigers die op vertrektijd de conducteur lastigvallen met vragen over reisinformatie houden de dienstregeling op. Iets wat ik vaak bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] merkte in Rotterdam, daar stond altijd groot Uitgeest waar veel reizigers toch moeite mee hadden. Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Vinny »

Als de eindbestemming afwijkt heb ik liever dat er op get bord staat:

AMSTERDAM BIJLMER/ARENA. (Extra trein)
Via: Zwolle, Lelystad en Almere

(Stopt ook op: opsomming kleine stations)

(IC Den Haag rijdt vandaag niet. Voor Den Haag kunt u overstappen te Zwolle)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Wubbo schreef:Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.
Nee, dat is het project "reiziger". Wel een bron van vermaak, trouwens.
Bemined schreef:Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.
Eens. In de steentijd lieten de rolfilms van perronaanwijzers zo'n soort beeld zien.
Amsterdam Amstel
Amsterdam CS
Amsterdam Sloterdijk
Haarlem
Overveen
Zandvoort aan Zee
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

In het kader van bovenstaande eeuwige discussie, dit werkt natuurlijk ook niet mee. :p

Afbeelding

Toen het koersbord net verzet was stond er ook Den Haag Centraal via Weesp op de trein. Dus het kan wel1!!11!! B-)
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Suus »

De bestemming van de s5700 is al jaren een uitzondering, zelfs al in de tijd van de CTA's.

De CTA's toonden in Amsterdam trouwens treinen naar Hoofddorp als als groot Schiphol, klein Hoofddorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door sneltram »

Ach, nog een paar maandjes volhouden en de 5700 is niet meer.

In ieder geval niet meer de lange serie van weleer.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:
Maar ook de andere kant komt voor, hedenavond in Utrecht:
- TBPs tonen "18.20 Intercity Leeuwarden" met in de kleine lettertjes "Rijdt niet verder dan Amersfoort wegens werkzaamheden"
- Een reiziger met een hoop bagage stapt in, ziet op het OBIS-scherm "Intercity Amersfoort" staan en roept uit "Wat is dit nu weer!"
- Reiziger ziet de HC buiten op het perron staan en rent naar de bewuste deur om meer informatie te vragen.
- HC licht toe dat de trein maar tot Amersfoort gaat en adviseert om op de volgende intercity te wachten zodat er voor het omreizen via Deventer een overstap minder nodig is
- Reiziger komt vloekend terug de coupé in om z'n bagage op te halen en verlaat de trein weer.

'tis dus lang niet voor alle reizigers handig om de oorspronkelijke eindbestemming op de borden te laten staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
Afbeelding

(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.
De beperking is niet opgeheven, maar er is wel een verschil in maximale lengte in het grote lettertype op de TBPs en dat op de TB7s. Die laatsten toonden altijd al "Amersfoort Schothorst" namelijk.
Ik heb het trouwens ooit een keertje nagevraagd en het zit zo:
de eindbestemming in grote letters direct onder de vertrektijd en treinsoortaanduiding: dan wordt in principe de volledige stationsnaam gebruikt, mits die niet langer is dan 18 karakters. Is de eindbestemming langer dan 18 karakters, dan wordt gekozen voor de middellange naam (16 karakters) en wordt de eindbestemming afgekort.
voor de tussenstations (in de kleinere letter daaronder) wordt standaard de middellange naam gebruikt
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Ronaldussen schreef:Nee, zoals al gezegd, de mensen zoeken eerst naar de "bekende" eindbestemming. Voorbeeld van Trolly is dan ook gewoon duidelijk. Je ziet dat je in principe de juiste trein hebt (geruststelling voor de reiziger), alleen rijdt ie niet naar de eindbestemming.
Juist, dit denk ik ook. :pos:
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Z2N schreef:Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
Afbeelding

(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
Dat is de kluit bedonderen. :wink:
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Mikos schreef: in de onderste blauwe regel wordt 'Hierna:' toegevoegd voor de eerstvolgende trein,
Wat was er dan mis met de tekst 'Volgende trein:' die in de beginperiode van die TBP's gebruikt werd? Dat was volgens mij hartstikke duidelijk, duidelijker zelfs dan 'Hierna:'.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door SuperGhost »

Wellicht was dat te lang, zodat de trein zelf niet meer goed op de regel paste?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Suus »

Heel radicaal idee hoor, maar is "2e:" dan niet beter, dat is internationaal ook een stuk duidelijker (DB gebruikt het ook op hun borden)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Ik zou het alleen bij tijden houden zonder woordjes "volgende trein" of "hierna" en cijfers als "2e, 3e etc.". Lijkt mij het duidelijkst, ook voor de internationale reizigers.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Freek »

Volgende trein is weggehaald omdat er reizigers waren die dachten dat het de eerst volgende trein was ipv de 2de. Dat is met 'hierna' opgelost.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Het aantal hersencellen van al die reizigers bij elkaar is op één hand te tellen :D
Ik doe ook maar wat
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

'Afgeschaft' las ik net op een scherm bij Belgische spoorwegen.
Vind ik ook wel een krachtige, duidelijke, term dan 'uitgevallen' of 'rijdt niet' :D :D

Bron: http://nos.nl/artikel/2107278-staking-o ... elgie.html
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
🍉
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
Klopt.

Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?

:wink:
jesse-cruzu
Berichten: 436
Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door jesse-cruzu »

Of gewoon 'Geannuleerd/Cancelled'. Dat begrijpt vrijwel iedereen. Wordt ook in de luchtvaart wereld gebruikt en begrijpen mensen die niet uit Nederland komen (e.g. Toeristen, buitenlandse zakenmensen ect.) het ook meteen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Durashift schreef:
Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
Klopt.

Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?

:wink:

Afgeschaft (voor dit moment) deze trein zal niet rijden (vandaag) geannuleerd/cancelled (this train does not run (today))


Zoiets? :')
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten