Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Somoht »

Overstaptijd is ook niet zuiver de looptijd he, er zit ook een groot component in qua buffer zodat je minder-betrouwbare reisadviezen niet laat overheersen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Dat is waar ja. Maar ik had het ook over de overstaptijd en voor het idee maakt het niet uit. Het is overigens ook onwenselijk als een aansluiting getoond wordt die theoretisch haalbaar is, maar praktisch vaak niet vanwege een te kleine buffer.

Wat ook nog zou kunnen helpen is een advies om voor/achter in een trein te gaan zitten om de looptijd te verkorten bij aan krappe aansluiting. Juist voor niet reguliere reizigers is dat handig.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

starx schreef:Wat ook nog zou kunnen helpen is een advies om voor/achter in een trein te gaan zitten om de looptijd te verkorten bij aan krappe aansluiting. Juist voor niet reguliere reizigers is dat handig.
Dan moeten ze vervolgens het materieel ook wel goed cq perfect neerzetten, anders heb je daar nog weinig aan. Als vaste reiziger wordt ik ook nog wel regelmatig verrast door een trein of bus die totaal niet logisch wordt neergezet...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

starx schreef:Op kleine stations (zoals Kampen) is 2-3 minuten meer dan genoeg. Het is waarschijnlijk veel werk om dat in 9292 in te programmeren, maar het lijkt me niet ondoenlijk. En reizigers zullen het waarschijnlijk zeer waarderen.
Zelf 9292 in al zijn onmogelijkheden houdt hier volgens mij rekening mee. NS heeft sowieso een overstaptijd per station bepaald voor de reisplanner (met allerlei uitzonderingen voor crossplatforms).
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

En wat zijn die overstaptijden precies?

Zijn deze ergens na te lezen?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

Vroeger stond er altijd een mooi overzicht in het spoorboekje. Ik denk dat NS het nu als overbodige informatie ziet, de reisplanner weet het immers toch wel.

Hier is wel een recente lijst te zien (tijden in seconden):
http://ovtijden.com/upload/layover_20160515.txt Wel alleen de algemene tijden per station, uitzonderingen voor cross-platform staan er zo te zien niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door webguy »

Aan die lijst heb je weinig, de overstaptijd in Rotterdam is 5 minuten, maar er zijn 20-30 uitzonderingen geloof ik.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door matti93 »

Voor zover ik me herinner is de regel die deze campagne probeert te verkondigen, niet zo lang voor de campagne pas op de bordjes met huisregels in de trein verschenen. Toen ik dat zag - voor de campagne startte, heb ik me vaak geërgerd aan het voortijdig fluiten van de conducteur. Fijn dat er een keer een instructie is geweest, maar dat was duidelijk niet voordat de huisregels werden aangepast.

De afgelopen week heb ik twee keer gezien dat er gefloten werd terwijl mensen die al stonden te wachten, nog aan het instappen waren. Ik krijg zo langzamerhand de neiging om de uitstappers maar weg te duwen, zodat ik in ieder geval voor het fluitsignaal in de trein ben. Ik merk nu al vaak dat het uitstappen meer tijd kost omdat de instappers er nauwelijks ruimte voor geven - dat kost in mijn beleving veel tijd op drukke treinen met veel overstappers.
Verder ervaar ik dat er nauwelijks gehandhaafd wordt. Ik ben zelf afgelopen week tegen de regels in ingestapt, omdat ik al voor aankomst van de (vertraagde) trein op het perron stond. De conducteur floot ruim voordat vertrokken werd, de instappers mochten heus nog wel mee. We hebben ons dus allebei niet aan de regels gehouden, maar ik heb niets van handhaving gemerkt.
Nu ik tijdens de campagne ervaar dat er nog te vroeg gefloten wordt en conducteurs nog steeds regelmatig duidelijk toestaan dat er na de eerste "haast je" fluit nog wordt ingestapt, kost het me steeds meer moeite om de boodschap serieus te nemen.

Iets algemener denk ik dat deze boodschap veel effectiever zou zijn als de volgende trein inderdaad al over tien minuten vertrekt. Dat de reiziger nu een kwartier/halfuur/uur wacht zodat in de toekomst treinen elke tien minuten kunnen rijden, komt niet aan bij die reiziger. Ik begrijp de timing sowieso niet helemaal, er is nu juist veel negatieve publiciteit geweest over het tekort aan treinen, de pogingen om studieroosters om te gooien, de grote hoeveelheid werkzaamheden van dit jaar, dan ligt alles wat mogelijk niet de schuld van de NS is sowieso gevoelig. Bijvoorbeeld: Door werkzaamheden maakt mijn trein een extra stop en moet ik dus uiteindelijk iets harder lopen om mijn overstap te halen, waarbij ik ook nog het halve perron over moet rennen omdat de trein korter is dan gebruikelijk - en vervolgens lees ik op een reclameposter dat ik niet meer mee mag. Is dat echt mijn fout?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Tja, als NS verwacht dat reizigers respect tonen dan zou het op zijn minst helpen als dat respect wederzijds is. Dat vind ik de laatste tijd ver te zoeken.

Maargoed, dit hele plan is van achter een bureau bedacht en krijg niet de indruk dat conducteurs hier nu wezenlijk meer op zijn gaan handhaven dan eerst.

Ik vraag me ook nog steeds af wat hun tegenargument is als je zegt: "oh sorry, ik dacht dat de posters het over de sluitfluit hebben. Want waar dient die anders voor?"
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Ik lees best veel kritiek op de 'graag haasten met instappen'-fluit.. maar wat moet je anders om zes bakken verderop duidelijk te maken dat haast geboden is?

'Zug nach Amsterdam Hauptbahnhof, einsteigen bitte'
....
.................. 'zurückbleiben bitte!'

Mjeh.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Ardan schreef:Ik lees best veel kritiek op de 'graag haasten met instappen'-fluit.. maar wat moet je anders om zes bakken verderop duidelijk te maken dat haast geboden is?
Op zich is daar niks mis mee, maar als je die wilt gebruiken kan je natuurlijk nooit de regel hanteren dat je na een fluitsignaal niet meer in mag stappen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Ja, laten we deze discussie voor de 4e keer gaan voeren in dit topic, misschien komen we er nu wel uit... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door VIRM »

Ik merk nu wel dat HC's bijna nooit meer een ik-heb-haast-stap-sneller-in fluit gebruiken. Ik vraag mij wel af of dit heel erg scheelt in de punctualiteit.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Nee, natuurlijk niet. Mensen in de stress zijn veel onhandiger dan mensen die even rustig kijken als ze met hun koffer instappen. Dat compenseert aardig voor de gevallen dat het mensen-helpen-met-haasten-fluitje ook echt helpt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

Mag ik even kwijt dat ik sinds de invoering van deze campagne een aantal zeer gevaarlijke situaties heb gezien :? . Deze situaties waren in alle gevallen veroorzaakt door het spoorwegpersoneel en waren te vermijden geweest als men 2 a 3 seconden later had gefloten.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door JWM »

Het had waarschijnlijk ook voorkomen kunnen worden als mensen 2 á 3 seconden eerder waren ingestapt. Treinen dienen ten alle tijde gewoon op tijd te vertrekken en reizigers hebben zich maar aan te passen.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Chrysa »

JWM schreef:Het had waarschijnlijk ook voorkomen kunnen worden als mensen 2 á 3 seconden eerder waren ingestapt. Treinen dienen ten alle tijde gewoon op tijd te vertrekken en reizigers hebben zich maar aan te passen.
Het gebeurt best vaak dat mensen zo laat zijn door een overstap, dan kunnen die mensen er niet veel aan doen, en als je moet kiezen tussen een half uur wachten of een sprintje trekken, is de keuze snel gemaakt voor veel mensen.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door AppleMoose »

Komen we nog een keer met nieuwe argumenten of blijven we in de herhalingmodus zitten :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Ronaldussen schreef:Ja, laten we deze discussie voor de 4e keer gaan voeren in dit topic, misschien komen we er nu wel uit... :')
Ronaldussen schreef:Komen we nog een keer met nieuwe argumenten of blijven we in de herhalingmodus zitten :roll:
Als je daar zelf nou eens mee begint... :roll: :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Gewoon kuttopic, slotje. Afbeelding

Gr gr kthnxbai xoxoxo
🍉
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door matti93 »

Ik zit nu in een trein waarvan de conducteur twee keer de deurfluit gebruikte, terwijl er nog zeker twintig mensen bij de deuren stonden te wachten om in te kunnen stappen. Uiteindelijk sloten de deuren pas toen iedereen ingestapt was.
Dat is natuurlijk geen nieuw argument, maar het geeft wat mij betreft wel aan dat de campagne niet alleen door reizigers niet serieus genomen wordt - sommige conducteurs willen de regels zelf ook niet volgen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Hainje schreef:Gewoon kuttopic, slotje. Afbeelding
Precies!
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door SuperGhost »

Was het maar kut, dan had je er nog wat aan :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Dat geldt ook lang niet voor iedereen hier :mrgreen: (A)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Dat geldt ook lang niet voor iedereen hier :mrgreen: (A)
Okay, kut - klote topic / project dan.. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten