Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

De beste manier om deze regel (volgens mij inderdaad uit 1837) navolging te laten krijgen, is om ervoor te zorgen dat de H van PHS geen dode letter blijft. Als de volgende tram binnen de kortste keren weer langs de stoep staat, zal de motivatie om je leven te wagen navenant dalen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Aking schreef:Ik herinner me een aflevering van in het spoor van (hoe lang geleden is dat ondertussen?) waar iemand die de trein nog in sprong (toen werd nog vertrokken met open deur) flink op zijn flikker kreeg. Volgens mij is de regel al heeeeeul lang dat je na het fluitsignaal niet meer in mag stappen, maar geeft niemand daar ook maar een fuck om... :')
Beetje Googlen zegt mij 2003/2004.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Suus »

Elke 80 seconden een automatisch rijdende trein op rubberbanden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door SuperGhost »

je bedoeld een bus? :wink:
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Rijden die automatisch dan? :D
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

trolly schreef:De beste manier om deze regel (volgens mij inderdaad uit 1837) navolging te laten krijgen, is om ervoor te zorgen dat de H van PHS geen dode letter blijft. Als de volgende tram binnen de kortste keren weer langs de stoep staat, zal de motivatie om je leven te wagen navenant dalen.
Precies, de individuele reiziger die nog nét de aansluiting wilt halen en dus de trap op/af komt gerent.. wil best graag nog even de sprong wagen..

Staat dezelfde reiziger de volgende dag relax te wachten op de trein.. dan is zijn belang inderdaad een op tijd vertrekkende trein.. want hij /zij heeft immers al lang genoeg 'op de trein moeten wachten'..

Kortom, er zijn altijd deelbelangen.. én met een zo groot korps aan conducteurs zal er toch best wel enige, individuele, kleuring aan de uitvoering van OTR zitten. Denk ik. Wil je dit niet.. dan wordt het tijd voor een gerobotiseerde conducteur. :)
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door trolly »

Bee schreef:Elke 80 seconden een automatisch rijdende trein op rubberbanden?
Tsja, als het maar werkt. En om daar zeker van te zijn zou je het dan kunnen combineren met twee andere franse vindingen: perrondeuren en guillotine...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door dennistd »

Ik vind het trouwens hoog tijd worden dat NS niet meer wordt afgerekend op punctualiteit van treinen maar op punctualiteit van reizen. Vandaag had ik in Amersfoort trouwens een hc op de [serie=Intercity|2016|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] (1x ICM IV) naar Enschede die pas 3,5 minuut na vertrektijd de deuren sloot omdat de overstappers uit de [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] (met dik +4 en 2x VIRM-VI, tot wel 200m lopen tot de [serie=Intercity|2016|Enschede - Schiphol Airport1600[/serie] dus) er nog aan kwamen rennen. Het kan wel dus *O*
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Ardan »

Top-HC :Y *O*

Daar mag de planning ook wel wat beter op aangepast worden vind ik... ik reis wel eens met een van de laatste treinen uit richting Schiphol naar huis. Van Duivendrek tot Amersfoort heerlijk rustig in een enkele ICM-III. Ofja, best rustig. Kom je in Amersfoort, komen alle overstappers uit Utrecht, én alle overstappers uit Amsterdam Centraal erbij, aaaaahhh!!! Kippenhok...

Van de week had ik het echter andersom. ICM-IV van Duivendrek tot Amersfoort, moest daar overstappen. Laatste aansluiting. Aansluitende trein uit Rotterdam/Den Haag had +23. Het perron stond al vol met alle overstappers die een kwartier eerder uit Asd kwamen. Ik dacht 'oh god dit wordt een hel'.. en 'ik ga lachen als er straks 12 bakken VIRM aankomen, het zal toch niet'. Komen er dus wél twaalf bakken VIRM aanzetten :D Ik dus natuurlijk strategisch achterin zitten en een hele wagon voor mezelf :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Geert »

dennistd schreef:Ik vind het trouwens hoog tijd worden dat NS niet meer wordt afgerekend op punctualiteit van treinen maar op punctualiteit van reizen.
In ieder geval niet op vertrekpunctualiteit, want op tijd vertrekken is voor een reiziger totaal niet boeiend (zolang er maar niet te vroeg vertrokken wordt). Aankomstpunctualiteit is veel belangrijk i.c.m. overstappen (ook op non-NS-vervoer).
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Het stomme van niet meer instappen als er gefloten wordt is dat er niets waarschuwt wanneer er gefloten gaat worden... Hoe moet je ruiken dat je "nu" moet instappen als je in de laatste minuut voor vertrek nog langs de trein loopt op zoek naar een rustige plek?
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door microshit »

En dat is dus precies het doel van die fluit: aangeven dat er niet meer ingestapt mag worden. Oftewel: je had al ingestapt moeten zijn of je mag wachten op de volgende trein. Het is gewoon dikke pech dat over de afgelopen jaren het idee is ontstaan dat het je laatste waarschuwing is om in te stappen.

Maar de meeste efficiëntie is te halen door de fluit af te schaffen nu alle materieel een vorm heeft van sluitfluit- of signaal. Sleutelen, deuren fluiten/piepen en sluiten, vertrekken. Desnoods de sleutelschakeling verbinden aan OBIS dat deze "Niet meer instappen" of iets dergelijks over de buitenomroep kan gooien.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Klaasje »

Ik denk dat het eigenlijk iets is van alle tijden. Dus het hele geframe dat het "tegenwoordig gebeurt" is denk ik niet hoe het daadwerkelijk is.

Maar dan nog: Het probleem blijft dat een reiziger die denkt dat hij/zij nog kan instappen zal blijven instappen ook al heeft het fluitsignaal geklonken. Daar verandert helemaal niets aan. Dat is ook het probleem van de campagne: Het proces zoals men dat bedacht heeft staat centraal, niet de deelnemers van het proces en ook niet het proces wat met die deelnemers in het achterhoofd is bedacht. Weer een stukje niet verder kijken dan de eigen neus lang is van de spoorsector. Jammer.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

microshit schreef:En dat is dus precies het doel van die fluit: aangeven dat er niet meer ingestapt mag worden. Oftewel: je had al ingestapt moeten zijn of je mag wachten op de volgende trein. Het is gewoon dikke pech dat over de afgelopen jaren het idee is ontstaan dat het je laatste waarschuwing is om in te stappen.
Het idee dat is ontstaan is wel een klantvriendelijke werkwijze.
microshit schreef:Maar de meeste efficiëntie is te halen door de fluit af te schaffen nu alle materieel een vorm heeft van sluitfluit- of signaal. Sleutelen, deuren fluiten/piepen en sluiten, vertrekken. Desnoods de sleutelschakeling verbinden aan OBIS dat deze "Niet meer instappen" of iets dergelijks over de buitenomroep kan gooien.
Waarom mag daar geen waarschuwing aan voorafgaan? De fluit van de conducteur is goed geschikt als waarschuwing, het sluitsignaal van de deuren geeft het moment aan dat je echt niet meer in mag stappen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Er wordt gesproken over "het fluitsignaal", daarnaast wordt, zoals ik al eerder aangaf, de materieelfluit ook regelmatig gebruikt als conducteursfluit.

Men kan natuurlijk ook gewoon het systeem zoals in veel landen al gebruikt wordt invoeren:

De conducteur sleutelt een kastje op het perron met als gevolg een (automatische) omroep: "op spoor X instappen als het u blieft, uw trein vertrekt, de deuren sluiten automatisch."

In die tijd loopt de conducteur terug naar de trein, waarna hij de vertrekprocedure in gang zet.

Maarja, dat gaat natuurlijk weer gepaard met miljardeninvesteringen. Een paar sleutelkastjes kosten natuurlijk niet niks :X :')
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Bemined »

Dankzij die automatische sluitfluit is het technisch onmogelijk om direct na het fluiten de deuren te sluiten, dus heeft zo'n verbod geen enkel nut. Inderdaad veel logischer zou zijn dat het alarmsignaal en -lampen die tegenwoordig bij elke deur zitten tellen als 'niet meer instappen', en dat men dit bij nieuw of te renoveren materieel verder uitbreid met rondom verlichting dat rood gaat knipperen vlak voor de deuren gaan sluiten. Want feitelijk maakt deze regel de vertrekprocedure eerder langer dan korter als je volgens de regels gaat werken. Nu fluit de conducteur om het aanstaande vertrek aan te kondigen en draait vervolgens als de laatste reizigers zijn ingestapt de sleutel om waarna de automatische fluit klinkt en de deuren sluiten. Als je strikt deze regels handhaaft moet de conducteur wachten tot de laatste reiziger is ingestapt voor hij fluit, en daarna volgt de automatische fluit pas, oftewel je verliest een aantal seconden per station.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door reisthijs »

Als de conducteursfluit en de sluitfluit dezelfde betekenis hebben (Niet meer instappen), dan hoeft de conducteur strikt genomen toch niet te fluiten? Is alleen de automatische sluitfluit dan niet genoeg?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Zonnig »

Tja leuk die sluitfluit.
Afgelopen zaterdag in Hilversum gezien: conduteur fluit en vervolgens gebeurt er 5 min lang niets.
Is zo'n fluitje dan nog geloofwaardig.

En wat heeft een fluitje voor zin als er nog hele groepen reizigers aan het instappen zijn. Sneller dan snel kan het niet.
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hageneis »

Vandaag een omroep in de 2652 over Op Tijd Rijden dat in- en uistappende reizigers de belangrijkste bron van vertraging zijn. Dan heb je als personeel heel goed begrepen wie je salaris betaalt :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hainje »

Werd dat bijna letterlijk zo gezegd?
🍉
Durashift
Berichten: 5638
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Durashift »

Vast een 'lol'broek die wat codering in tuffy gehosseld heeft..
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

De onderstaande quote heb ik van de facebookpagina van de NVBS gehaald en ik hoop dat de NS hier ook iets aan gaat doen:
... Omgekeerd geldt ook voor het treinpersoneel dat er niet gefloten mag worden voordat het uit- en instappen is afgerond. Maar daar houden sommigen zich ook niet aan...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Daniel »

Hageneis schreef:Vandaag een omroep in de 2652 over Op Tijd Rijden dat in- en uistappende reizigers de belangrijkste bron van vertraging zijn. Dan heb je als personeel heel goed begrepen wie je salaris betaalt :X
Tja, toch is de belangrijkste bron van vertraging toch echt de machinist die zijn trein op een onvoorspelbare/onlogische plek neerzet (wellicht exact volgens de richtlijnen, maar wel met een ophoping bij de voorste deur tot gevolg).
En op twee staat de omroep dat de trein van spoor ...A vertrekt als 'ie korter dan een bepaalde lengte is, terwijl de trein dan niet persé helemaal vooraan die fase staat maar best deels op A en deels op B kan staan afhankelijk van de bakborden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hageneis »

Hainje schreef:Werd dat bijna letterlijk zo gezegd?
Ja, dat werd letterlijk zo gezegd. Of het de HC was of de meester weet ik niet, maar wel dat hij of zij vooral bezig is met treintjes rijden. En dus niet met (betalende) reizigers vervoeren.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Reizigers betalen toch niet? kijk maar naar de verslagen van Mikos :P
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten