Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor JWM » Ma 30 Mei 2016, 22:50

Daniel schreef:Tja, toch is de belangrijkste bron van vertraging toch echt de machinist die zijn trein op een onvoorspelbare/onlogische plek neerzet (wellicht exact volgens de richtlijnen, maar wel met een ophoping bij de voorste deur tot gevolg).
En op twee staat de omroep dat de trein van spoor ...A vertrekt als 'ie korter dan een bepaalde lengte is, terwijl de trein dan niet persé helemaal vooraan die fase staat maar best deels op A en deels op B kan staan afhankelijk van de bakborden.

:?: Dit is toch allemaal klein bier.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Ma 30 Mei 2016, 22:51

Dat zijn mensen die na het fluiten instappen toch ook? :?:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor JWM » Ma 30 Mei 2016, 22:57

:Y

Paar dagen terug nog in een trein gezeten die 10 minuten te laat vertrok omdat er één iemand te laat instapte: De NS-medewerker die verantwoordelijk was voor het besturen van desbetreffende trein.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Ma 30 Mei 2016, 22:59

Was het fluitsignaal al gegeven? Anders hadden ze hem mooi moeten laten staan! :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Durashift
Berichten: 681
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Durashift » Ma 30 Mei 2016, 23:00

Aking schreef:Reizigers betalen toch niet? kijk maar naar de verslagen van Mikos :P


Niet direct, wél achteraf én met toeslag.. Mikos is gewoon rete commercieel / financieel bezig joh. :wink:
Laatst gewijzigd door Durashift op Ma 30 Mei 2016, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Wubbo » Ma 30 Mei 2016, 23:01

Daniel schreef:
Hageneis schreef:Vandaag een omroep in de 2652 over Op Tijd Rijden dat in- en uistappende reizigers de belangrijkste bron van vertraging zijn. Dan heb je als personeel heel goed begrepen wie je salaris betaalt :X

Tja, toch is de belangrijkste bron van vertraging toch echt de machinist
Volgens mij is beide onwaar, maar ik ben benieuwd naar cijfers (dus geen persoonlijke ervaringen!) die het tegendeel bewijzen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Ma 30 Mei 2016, 23:05

Dat laatste lijkt me toch wel degelijk waar. De machinist besluit om op vertrektijd niet te vertrekken als er nog X.

Dat dat is voorgeschreven en hij de regels opvolgt zal allemaal best wel, De machinist is degene die zorgt voor vertraging :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Zonnig » Di 31 Mei 2016, 11:33

Er zijn een aantal optie om op tijd vertrekken beter mogelijk te maken.

- De instappers moeten de uitstappers voldoende ruimte geven om uit te stappen (hoe vaak gebeurt het niet dat instappers de uitstapper wegduwen bij de deuren).

- Laat de NS het materieel eenduidiger inzetten, als je elke dag de zelfde trein / combinatie (in de zelfde volgorde) voorgereden krijgt en de trein exact op de zelfde plek stopt weet de reiziger ook sneller waar hij / zijn kan gaan staan (nog nog beter met ledlampjes in de perronrand aangeven waar de deuren zich gaan bevinden).

En eg niet dat het niet kan .... kan niet bestaat niet.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hainje » Di 31 Mei 2016, 12:50

Die ledlampjes zijn dus die balken die o.a. op station Den Bosch hangen.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Di 31 Mei 2016, 13:30

En die in al die jaren dat ze er hangen een paar maanden gebruikt zijn... :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Zonnig » Di 31 Mei 2016, 15:09

In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.

En Den Bosch, ik wist niet dat ze daar led-lampjes hebben die ze dus kennelijk niet (meer) gebruiken.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25086
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Daniel » Di 31 Mei 2016, 19:03

Aking schreef:En die in al die jaren dat ze er hangen een paar maanden gebruikt zijn... :')

Die balken worden tegenwoordig weer gebruikt, nu puur als treinsamenstellingsindicator i.p.v. als drukte-indicator zoals in de eerste proef. Sterker nog, de bedoeling is dat ze op alle stations langs de bewuste corridor gaan komen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Geert » Di 31 Mei 2016, 20:44

Zonnig schreef:In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.

Wat het bij de Shinkansen wel iets gemakkelijker maakt is dat op die lijnen vrijwel altijd één materieelsoort rondrijdt.

Zonnig
Berichten: 375
Lid geworden op: Do 16 Jun 2011, 14:09

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Zonnig » Do 02 Jun 2016, 11:45

Geert schreef:
Zonnig schreef:In Japan bij de Shinkansen is het nog robuuster. daar staat zelfs een hekwerk op de plaatsen waar je niet kan instappen. En die treinen stoppen, bij wijze van spreken, op de millimeter nauwkleurig op het station. Het kan allemaal alleen we moeten wel willen.

Wat het bij de Shinkansen wel iets gemakkelijker maakt is dat op die lijnen vrijwel altijd één materieelsoort rondrijdt.


Als je met led-jes in de witte band gaat werken dan kan je met groen aangeven waar de deuren komen. De treinsamenstelling van de betreffende trein is immers bekend. Je ziet nu al de treinnummers op oa OVinfo.

Bemined
Berichten: 724
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Bemined » Do 02 Jun 2016, 16:51

In de huidige dynamische vertrekstaten zijn materieelsoort- en nummer inderdaad opgenomen, maar een essentieel detail ontbreekt hierin: materieelrichting. Lang niet alle treinen zijn symmetrisch, zeker niet als het om ingangen voor rolstoelen en fietsen gaat. En een ander detail wat ontbreekt: de nauwkeurigheid waarmee de machinist de trein langs het perron tot stilstand gaat brengen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Do 02 Jun 2016, 17:32

Bakborden voor de machinist bestaan al, die zijn eenvoudig te wijzigen/uit te breiden met een materieel soort :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9532
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Wubbo » Do 02 Jun 2016, 18:32

Of je geeft via zo'n zelfde lichtbalk aan de machinist aan waar hij moet stoppen. Lijkt ook niet het lastigste probleem.
Materieelrichting moet ook wel af te leiden zijn toch?

Hageneis
Berichten: 206
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hageneis » Do 02 Jun 2016, 18:32

Maar moet er dan ook niet geautomatiseerd geremd gaan worden? Mensen kunnen natuurlijk nooit zo precies een trein laten stoppen.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3724
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Do 02 Jun 2016, 18:36

Als het de Japanners lukt moeten de NS'ers dat trucje ook na kunnen doen, maar langzaam tot stilstand komen moet al veel helpen. De vraag is alleen of je dat moet willen, daarmee doe je een van de weinige voordelen van DSSU'achtige projecten (reistijdverkorting soor sneller binnenrijden) namelijk teniet.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Do 02 Jun 2016, 18:47

Met een trein kun je aardig tot op de decimeter of zelfs centimeter stoppen, dat vergt alleen wel de nodige training...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Hageneis
Berichten: 206
Lid geworden op: Di 09 Aug 2011, 16:39

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hageneis » Do 02 Jun 2016, 19:00

Aking schreef:Met een trein kun je aardig tot op de decimeter of zelfs centimeter stoppen, dat vergt alleen wel de nodige training...

Ah, dus het ligt gewoon aan de machinist? :X

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3257
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Do 02 Jun 2016, 19:44

Hoe ligt het NIET aan de machinist waar een trein precies stopt? :') :X
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

samsam538
Berichten: 6
Lid geworden op: Wo 28 Aug 2013, 23:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor samsam538 » Do 02 Jun 2016, 21:25

Hier nog een filmpje over de Intelligent Platform Bar-schermen:


Daarnaast las ik net in de Hoofdlijnen Beheerplan 2017 op de website van ProRail:
In 2016 worden veel onderzoeken, evaluaties en projecten uitgevoerd, om
(veelal met stakeholders) beter te bepalen waar verdere verbeteringen
voor reizigers, vervoerders en concessieverleners op de stations precies
nodig zijn. Aan de hand van deze uitkomsten worden de
uitvoeringsplannen voor 2017 nader uitgewerkt. Een aantal concrete
projecten zijn al wel bekend, dit zijn:
- Plaatsen informatiepunten (landmarks) op alle stations o.b.v. wensen
van stakeholders. Dit om de wayfinding voor reizigers en de positie
van vervoerders en concessieverleners op die stations te verbeteren.
- Plaatsen XL schermen op de vier grote stations (voor
informatievoorziening voor de reiziger).
- Opstellen van een 5 jaren plan - o.b.v. het nieuwe gezamenlijk
dashboard stations - met een prioritering in de portefeuille om het
beschikbare budget zo slim mogelijk in te zetten met een zo’n groot
mogelijke impact voor onze reiziger


Met name het plaatsen van XL schermen op de vier grote stations viel me op. Komen die eindelijk terug op o.a. Utrecht Centraal?

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9246
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ardan » Do 02 Jun 2016, 22:19

Intelligent Platform Bar-schermen

stakeholders

landmarks

wayfinding

gezamenlijk dashboard stations


Heuj Engelstalige interessantdoenerij die geen hond snapt *O*
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor jesse-cruzu » Do 02 Jun 2016, 23:14

Ik begrijp alles prima. En ook denk ik zelf dat het ook gericht is aan mensen die niet bekend zijn met het Nederlandse spoor beleid wat nu gevoerd wordt door de NS.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast