Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 677
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Mikos » Wo 18 Mei 2016, 19:25

Neuh, de bestemming blijft hetzelfde, er komt alleen duidelijker (en vermoedelijk in rood) bij te staan tot waar de trein rijdt.

Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar

Waarbij het dan ook de bedoeling is om Alkmaar ook als tussenstop te tonen: "Via (...) en Alkmaar", in plaats van "en Heiloo" en Alkmaar niet te noemen. Maar, dat is het plan, hoe het er in de praktijk uit komt te zien is natuurlijk even afwachten.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Mei 2016, 19:34

Jammer, men blijft dus in koeienletters vermelden waar de trein niet heen gaat. En reizigers die, zoals NS dat zo graag wil, hun reis nog even plannen zien in de reisplanner ook allemaal aan de werkzaamheden aangepaste bestemmingen.
Waarbij men trouwens sowieso niet consequent is want ik zie net toevallig dat de 11700 uit de planner komt als "Intercity richting Amersfoort" terwijl die hele plaatsnaam (nog) niet voorkomt in de grote eindbestemmingsvermelding.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7691
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor webguy » Wo 18 Mei 2016, 21:12

Het heeft te maken met hoe logistiek het inplant en hoe het wordt gereden. In verlegde situaties wordt de eindbestemming wel aangepast, in verkorte situaties in principe niet. Maar als het een ander nummer wordt kan dat allemaal niet op gaan...
Reisinformatie/nerd

KM46
Berichten: 8036
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor KM46 » Wo 18 Mei 2016, 21:26

Het zou voor de reiziger veel duidelijker zijn als alleen de rode tekst als eindbestemming getoond wordt.

Maar dat is zeker te moeilijk?

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 18 Mei 2016, 22:05

Dat valt nog te bezien. Het makkelijkst zou gewoon zijn om over te schakelen naar lijnnummers. Dan kun je die gewoon blijven tonen en melden dat ie niet verder dan station B rijdt.
Fear builds walls

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25077
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Daniel » Wo 18 Mei 2016, 22:13

webguy schreef:In verlegde situaties wordt de eindbestemming wel aangepast, in verkorte situaties in principe niet.

Doel je hier op de toekomstige verbeteringen die Mikos aangaf of op het heden? Heb behoorlijk recent namelijk nog rare gevallen gezien bij verlegde/verlengde treinseries. En dan bedoel ik op dit soort werk: vb 1, vb 2, vb 3 (foto's zijn wat ouder, maar op zich komen die situaties nogsteeds zo voor).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor jesse-cruzu » Do 19 Mei 2016, 00:50

Ronaldussen schreef:Dat valt nog te bezien. Het makkelijkst zou gewoon zijn om over te schakelen naar lijnnummers. Dan kun je die gewoon blijven tonen en melden dat ie niet verder dan station B rijdt.


Voor de reiziger is dit zeker duidelijker. Elke trein kent al zijn serienummer. Men kan dit dan ook toepassen op kaarten en de bestemmingsdisplays op treinen. Bijvoorbeeld: | IC 2600 Vlissingen |

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor verfmeer » Vr 20 Mei 2016, 11:53

Of gewoon IC26 Vlissingen. Die laatste twee cijfers zijn toch niet belangrijk, en zo neemt het zo weinig mogelijk extra ruimte in. En als je dan maar tot Goes rijdt dan wordt het IC26 Goes, met daaronder "rijdt niet verder naar Vlissingen".

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 793
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor trolly » Vr 20 Mei 2016, 12:45

Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers, maar doe maar


Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar

Dan is het direct helder.

Bij wijze van spreken, dus...

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor JWM » Vr 20 Mei 2016, 13:22

Omg een woordgrapje :shock:

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Vr 20 Mei 2016, 13:25

Als je dan toch gaat strepen kun je dan niet beter alterneren in de aangegeven eindbestemming, dus:

Den Helder


En dan met dezelfde snelheid als de vertragingsmededelingen afwisselen met

Alkmaar

Op did manier heb je én de gebruikelijke, en de nieuwe eindbestemming in beeld. Duidelijk genoeg, en veel duidelijker dan kleine witte regels onderin het scherm die van een grote afstand niet te zien zijn. :)
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

verfmeer
Berichten: 490
Lid geworden op: Di 08 Apr 2014, 21:31

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor verfmeer » Vr 20 Mei 2016, 13:28

trolly schreef:Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers


Volgens mij gaat het in het stads- en streekvervoer al 80 jaar goed. Dus ik zie geen enkele reden waarom het op de trein niet ook handig zou zijn.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor JWM » Vr 20 Mei 2016, 13:29

Z2N schreef:Als je dan toch gaat strepen kun je dan niet beter alterneren in de aangegeven eindbestemming, dus:

Den Helder


En dan met dezelfde snelheid als de vertragingsmededelingen afwisselen met

Alkmaar

Op did manier heb je én de gebruikelijke, en de nieuwe eindbestemming in beeld. Duidelijk genoeg, en veel duidelijker dan kleine witte regels onderin het scherm die van een grote afstand niet te zien zijn. :)

Er is een groep mensen in de samenleving die alternerende informatie slecht kan verwerken. Ik denk dat je zoiets ook tot een minimum moet beperken.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Vr 20 Mei 2016, 15:12

Dan zijn zij natuurlijk nu al in de problemen, maar eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat die groep erg groot is. Zo snel flikkert het nou ook niet, dus ik denk dat de groep mensen die daar problemen mee krijgt echt te beperkt is om specifiek aanpassingen voor te doen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4425
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor JWM » Vr 20 Mei 2016, 15:23

Z2N schreef:Dan zijn zij natuurlijk nu al in de problemen

Dat is natuurlijk geen argument.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Vr 20 Mei 2016, 15:46

Dat is het wel, persoonlijk zou ik de bestemming laten alterneren, en de haltes (als het niet op 1 scherm past) onder elkaar zetten en geleidelijk aan naar beneden zou laten bewegen. Daarmee zit er minder alterneren in het scherm, zodat mensen er minder last van hebben.

Nou weet echter nog steeds niet hoeveel mensen er last van hebben, volgens mij is het te weinig om überhaupt een argument te zijn...
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5573
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hainje » Vr 20 Mei 2016, 15:47

Z2N schreef:Dat is het wel
Want?
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3253
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Vr 20 Mei 2016, 15:56

Flikkersensitieven moeten gewoon nie jankeeee! :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3721
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Vr 20 Mei 2016, 16:12

Als er nu al geflikkerd wordt maakt meer niet uit, en ik bood zelfs al een optie om het over de gehele linie te verminderen.
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31445
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Suus » Vr 20 Mei 2016, 16:45

Ik ben geen fan van rood gebruiken en ik ben geen fan van doorgestreepte teksten. En het tonen van meer regels tussenstations als het net niet past zou ook gewoon moeten kunnen als je een "rol-systeem" gebruikt zoals de routestrip van Obis ook doet.

Daarnaast moeten de eindbestemmingen overal gelijk zijn, dus overal moet de oorspronkelijke eindbestemming te zien zijn met een bericht over een inkorting. Niet in de app Akkrum en op het station Leeuwarden rijdt niet verder dan Akkrum (zonder Akkrum als tussenstop), maar bij beide Leeuwarden, rijdt niet verder dan Akkrum (met Akkrum als tussenstop). Ik zoek de trein in het station namelijk op de voor mij bekende eindbestemmingen, dan wil ik niet moeten nadenken of Akkrum een tussenstop op die route is.
Rame à l'approche

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Klaasje » Vr 20 Mei 2016, 17:29

Het probleem is dus dat je het niet onduidelijker krijgt dan door te communiceren met de oude eindbestemming en daar weer een tekst bij. Gewoon de oude bestemming doorstrepen en de nieuwe eindbestemming daarbij is zo duidelijk als je het maar kunt hebben: Je laat zowel de normale eindbestemming zien als de tijdelijke en in een oogopslag heb je door wat er gebeurt. Als je nu een halve seconde naar de borden kijkt kan je in een trein naar Rotterdam stappen die niet verder rijdt dan Amersfoort, dat voorkom je door het te doen zoals ik zeg. De info die NS biedt kan veel duidelijker maar "het niet willen" van bepaalde dingen maakt het natuurlijk wel erg lastig om het goed te doen.

Klaasje
Berichten: 5986
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Groningen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Klaasje » Vr 20 Mei 2016, 17:30

Bee schreef:Daarnaast moeten de eindbestemmingen overal gelijk zijn, dus overal moet de oorspronkelijke eindbestemming te zien zijn met een bericht over een inkorting. Niet in de app Akkrum en op het station Leeuwarden rijdt niet verder dan Akkrum (zonder Akkrum als tussenstop), maar bij beide Leeuwarden, rijdt niet verder dan Akkrum (met Akkrum als tussenstop). Ik zoek de trein in het station namelijk op de voor mij bekende eindbestemmingen, dan wil ik niet moeten nadenken of Akkrum een tussenstop op die route is.

Dit is NS-systeemdenken. Dat is heel wat anders dan wat het leeuwendeel van de reizigers doet.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 793
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor trolly » Vr 20 Mei 2016, 19:25

Klaasje schreef:Het probleem is dus dat je het niet onduidelijker krijgt dan door te communiceren met de oude eindbestemming en daar weer een tekst bij. Gewoon de oude bestemming doorstrepen en de nieuwe eindbestemming daarbij is zo duidelijk als je het maar kunt hebben: Je laat zowel de normale eindbestemming zien als de tijdelijke en in een oogopslag heb je door wat er gebeurt. Als je nu een halve seconde naar de borden kijkt kan je in een trein naar Rotterdam stappen die niet verder rijdt dan Amersfoort, dat voorkom je door het te doen zoals ik zeg. De info die NS biedt kan veel duidelijker maar "het niet willen" van bepaalde dingen maakt het natuurlijk wel erg lastig om het goed te doen.

Gloeiend mee eens uiteraard. Ik ben geen fan van doorgestreepte of rode tekst, maar nog minder van uitgevallende of ingekorte treinen. Als de communicatie daarover dan in ieder geval maar zo simpel en duidelijk mogelijk is, scheelt dat weer een hoop gedoe voor Mikos c.s., en ik denk dat geflikker niet die homogene communicatie biedt. Met alle respect voor de overwegingen voor Z2N in deze, trouwens.

SuperGhost
Berichten: 1883
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor SuperGhost » Vr 20 Mei 2016, 19:31

trolly schreef:Dat met die treinnummers is best leuk voor fappers, maar doe maar


Den Helder
Rijdt niet verder dan Alkmaar

Dan is het direct helder.

Bij wijze van spreken, dus...
Volgens mij is de nieuwe bestemming belangrijker, dus ik zou dan eerder kiezen voor de eindbestemming te veranderen in de nieuwe (en in het rood tonen) en na het laatste tussenstation de lijst met stations die niet meer aangedaan worden:

12:00 Intercity
Alkmaar
via Amsterdam Sloterdijk, Zaandam
Castricum. Heiloo.
Alkmaar Noord,
Heerhugowaard, Anna Paulowna,
Den Helder Zuid en Den Helder

Ronaldussen
Berichten: 3069
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 20 Mei 2016, 20:43

Nee, zoals al gezegd, de mensen zoeken eerst naar de "bekende" eindbestemming. Voorbeeld van Trolly is dan ook gewoon duidelijk. Je ziet dat je in principe de juiste trein hebt (geruststelling voor de reiziger), alleen rijdt ie niet naar de eindbestemming.
Fear builds walls


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast