Re: Project Op Tijd Reizen
Geplaatst: zo 12 jun 2016, 01:25
Mijn advies: Lees je post nog eens na en neem even de tijd voor wat zelfreflectie.
Hoezo? De post (dus woordkeuze) drukt prima mijn gevoel op dat moment uit. ;)JWM schreef:Mijn advies: Lees je post nog eens na en neem even de tijd voor wat zelfreflectie.
Ja, leuk voor die BOA maar denkt zo'n oude man mij bij te houden? Pak wel de bus tussen Arnhem en Nijmegen dan, who cares. Nog leukere route ook.Michael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Hoewel ik moeilijk kan voorspellen hoe het over 30 jaar zal zijn, denk ik eerlijk gezegd van niet. Maar ik denk dat de huidige 50+'ers het wel kunnen waarderen. Sowieso is al dan niet tutoyeren in Nederland behoorlijk lastig en er niet eenduidig bepaald wanneer het wel en niet "mag". Maar volgens mij geldt in het algemeen dat het personeel van een bedrijf alle meerderjarige klanten gewoon met u aanspreekt. Zeker als je je in een campagne tot alle reiziger richt en niet tot een jonge doelgroep.trolly schreef:Verder best met je eens hoor, maarDenk je echt dat het je straks als vijftiger wel gaat boeien?starx schreef: Niet dat het mij als twintiger iets kan schelen, maar naar mensen boven de 50 vind ik het toch wel respectvol om ze met u aan te spreken, zeker als het om betalende klanten gaat.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf ook iets dergelijks meegemaakt. Overigens had de conducteur het toen over een bedrag van 250 euro, maar misschien was dat inclusief studentenkorting . En ik was niet eens de enige die de trein nog in sprong. Maar die boete is volgens mij hetzelfde als voor het onterecht trekken aan de noodrem, terwijl ik dat toch echt wel wat erger vind. Maar ik kan iedereen adviseren om altijd keihard te ontkennen.regenmaker schreef:Heb de regel aan den lijve ondervonden. Ik ben in Nijmegen namelijk nog de discussie aangegaan met de conducteur. Mijn bus was namelijk te laat op het station en daardoor was ik net te laat op het station. Ik wou instappen, maar mocht niet van de conducteur. Gaat die gozer een beetje dreigen met 350 euro boete, echt... Ik was pissig op die man. Als hij mij een boete wil geven moet ie toch eerst de politie erbij roepen voordat ik me legitimeer.
Laat ze eerst maar eens die sein- en wisselstoringen oplossen, voordat ze gaan zeiken over reizigers die de trein vertragen... :N :neg:
Uitprinten, en ergens diep wegstoppen. Leuk voor over dertig jaar _O-starx schreef:Hoewel ik moeilijk kan voorspellen hoe het over 30 jaar zal zijn, denk ik eerlijk gezegd van niet. Maar ik denk dat de huidige 50+'ers het wel kunnen waarderen.
Nee. Je hoeft je als 'burger' pas te legitimeren als daar een billijke reden voor is, die de vragende persoon je kenbaar kan maken én als die persoon zichzelf op jouw verzoek zich ook kan legitimeren als een persoon die bevoegd is om om jouw legitimatie te vragen.Michael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
Stond Regenmaker bij een gesloten deur die hij probeerde te openen? Stond Regenmaker bij de deur van de HC, die nog open was en vroeg hij hem of hij erin mocht? Probeerde hij een sluitende deur in te springen?Ik wou instappen, maar mocht niet van de conducteur. Gaat die gozer een beetje dreigen met 350 euro boete, echt...
Wel als regenmaker dat gewoon weigertMichael schreef:Je weet dat een HC ook een BOA status heeft ? Ook als een BOA om je legitimatie vraagt dien je er gehoor aan te geven. De politie hoeft daarvoor niet perse ter plaatse te komen.
De deur was of ging nog niet dicht. Er was alleen gefloten. Deuren ga ik niet moedwillig openhouden, dat slaat nergens op. Voor mij sprongen nog mensen in de trein maar een andere HC die op het perron liep (dus niet met de trein meeging), zei dat ik niet meer in mocht stappen. Toen zei ik dat hij dat ook moest zeggen tegen de mensen die de trein in stapte. En toen ging hij beweren dat er toen nog niet gefloten was. Selectief de regel toepassen, daar kan ik niet tegen. Conducteurs zijn sowieso selectief ook in het bekijken van de foto op de OV-chipkaart. En zijn dus totaal niet geschikt als BOA.Ardan schreef:Stond Regenmaker bij een gesloten deur die hij probeerde te openen? Stond Regenmaker bij de deur van de HC, die nog open was en vroeg hij hem of hij erin mocht? Probeerde hij een sluitende deur in te springen?
dan kan ik me voorstellen dat een HC zich ook wat formeler opstelt.regenmaker schreef:Ja, leuk voor die BOA maar denkt zo'n oude man mij bij te houden?
Dat moet je helemaal zelf weten. Dan moet de politie komen, kost het je 99 euro extra, loopt een andere trein waarschijnlijk vertraging op omdat de desbetreffende HC die trein niet kan halen omdat hij met jou op de politie staat te wachten. Altijd weer die NS die vertraagd is!regenmaker schreef:Als hij mij een boete wil geven moet ie toch eerst de politie erbij roepen voordat ik me legitimeer.
:') Echt. :') Jij bent te laat om [vul reden in], mag niet meer instappen en dan begin je over dat wat de verantwoordelijkheid betreft van een ander bedrijf dan dat wat tegen jou zegt dat je niet meer in mag stappen. :')regenmaker schreef:Laat ze eerst maar eens die sein- en wisselstoringen oplossen, voordat ze gaan zeiken over reizigers die de trein vertragen... :N :neg:
Mag ik diezelfde smiley nog een keer gebruiken? :') Als jouw bus te laat is, ligt dat niet aan NS, hè. Die trein is namelijk wel op tijd, al die andere reizigers die in zijn gestapt waren ook allemaal op tijd. Jij niet. Maar daar moet NS over nadenken van jou.regenmaker schreef:Gaan ze zeuren over dat je op tijd op het perron moet zijn... Maar hoe kan dat als mijn bus te laat is? Denk na NS, denk na...
:')regenmaker schreef: Conducteurs zijn sowieso selectief ook in het bekijken van de foto op de OV-chipkaart. En zijn dus totaal niet geschikt als BOA.
Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.Bemined schreef:Ik ben benieuwd wat de rechter van zo'n boete zou vinden als je ontkent het sluitsignaal gehoord te hebben. Zeker op grote stations zou je daar nog wel mee weg kunnen komen lijkt mij. De automatische sluitfluit per deur is een ander verhaal en tegen het fysiek tegenhouden van de deuren mag van mij wel opgetreden worden uiteraard, maar de NS scheert nu alles over één kam van instappen na de fluit tot het blokkeren van de deuren. Overigens had ik pas een conducteur die na de fluit juist gebaarde dat ik nog snel in mocht stappen :D
Bevooroordeelde conducteur spreekt hier weer hoor. Alleen maar omdat je bij de NS werkt, is NS niet de boosdoener. Jij doet juist de NS de hemel in prijzen, dat is nog kwalijker. ;)Mikos schreef:Ik was van plan om niet meer te reageren, want het is nu één en al NS-bashen geworden in dit topic. Maar na de posts van Regenmaker kan ik het echt niet laten.
Natuurlijk mag ik dan boos zijn op de NS, aangezien ik mijn trein nog kon halen en de deuren nog open waren. Maar niet meer in mocht stappen vanwege een HC, die dreigde. Daarnaast was er al gevloten voor 12 over, terwijl dat de daadwerkelijke vertrektijd is. Dan zouden de deuren eigenlijk pas moeten sluiten. Breng kon er niets aan doen, die stond in de file.regenmaker schreef:Nee, jij moet daarover nadenken: Als jouw bus te laat is (boeh, Breng! Altijd hetzelfde met die bussen!) en jij te laat bent voor de trein, dan moet jij nadenken en inzien dat je die trein niet kunt halen. Proberen kan je het, maar als het dan niet lukt, moet je niet boos zijn op NS.
Hij was te halen, alleen mocht er niet meer in. Terwijl anderen dat wel mochten, die nog geen seconde eerder instapten. Dat is geen gerechtvaardigd besluit van de HC. Dat is selectief en dus ongeschikt personeel.Mikos schreef:Prima dat je een mening hebt over de nieuwe campagne, prima dat je het niet leuk vond om de trein te moeten missen. Maar volgens mij lag het niet aan NS of de conducteurs dat jij te laat was. En dat is precies wat er in deze discussie gebeurt: Er wordt naar NS gewezen. 'Ja, maar ik was te laat, want...', ja jammer dan, dan is die trein gewoon niet meer te halen. Dat is moeilijk te accepteren, en dat snap ik ook wel, maar het is nu eenmaal niet anders.
Nee, eigenlijk niet. Maar laten we de discussie maar een beetje leuk houden inderdaad. :)Mikos schreef:Oh, en Regenmaker? Beetje bijgekomen? :)
Hij bedoelde de fluit van de conducteur. En bij ICM en het oudere VIRM branden geen sluitlampjes bij de deurfluit. Bij DDZ weet ik het niet zeker, meende van wel.JeffreyMeijer schreef:Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.Bemined schreef:Ik ben benieuwd wat de rechter van zo'n boete zou vinden als je ontkent het sluitsignaal gehoord te hebben. Zeker op grote stations zou je daar nog wel mee weg kunnen komen lijkt mij. De automatische sluitfluit per deur is een ander verhaal en tegen het fysiek tegenhouden van de deuren mag van mij wel opgetreden worden uiteraard, maar de NS scheert nu alles over één kam van instappen na de fluit tot het blokkeren van de deuren. Overigens had ik pas een conducteur die na de fluit juist gebaarde dat ik nog snel in mocht stappen :D
Als 12 over de vertrektijd is wordt er inderdaad al wat eerder gefloten ja en dus ook de deuren gesloten.regenmaker schreef:Daarnaast was er al gevloten voor 12 over, terwijl dat de daadwerkelijke vertrektijd is
Zit er tegenwoordig een LED lampje in het fluitje van de conducteur dan? Daarnaast moet je goed lezen: het ging niet om het feit dat er gefloten was, maar of jij dat hebt kunnen horen. Bij stations met lange perrons waar aan beide kanten een trein staat is het voor reizigers die net het perron op komen lastig te zien of dat ene fluitje voor hun trein was als de conducteur aan de andere kant van de trein staat. Of misschien heb je het fluitje helemaal niet gehoord omdat er net een omroepbericht klonk toen je op de trap liep. Het is niet redelijk om van reizigers te verlangen om altijd naar een conducteur te zoeken als ze het perron op zouden komen, dat zou het instapproces juist vertragen terwijl je het sneller wilt. Kortom, als de NS deze regel wilt invoeren zal men ervoor moeten zorgen dat het sluitsignaal bij alle deuren te horen én te zien is. Het fluitje van de conducteur voldoet niet daaraan, het automatische sluitsignaal dat elke trein tegenwoordig heeft wel.JeffreyMeijer schreef:Heel simpel. Hangen overal camera's. Sluittonen geven een lichtsignaal af. Ga je niet mee wegkomen.
En dàt is nou net 1 van de doelstellingen van deze campagne: De reiziger ervan bewust maken dat op de borden de vertrektijd staat, en niet de uiterlijke instaptijd. Daarom kan dus prima een trein van 12.12 om 12.11:45 afgefloten worden.Erno-BE schreef:Ik dacht eerder ook dat je bij 12.12 om 11.11:59 nog kon instappen, maar soms moet je al om 11.11:30 binnen zijn. Een vertrektijd van 12:11 had in mijn oren logischer geklonken.
Omdat het reizigers niets aan gaat hoe lang de NS nodig heeft voor de vertrekprocedure, dat is iets intern voor de NS. Reizigers hebben baat bij instappen bij hun beginpunt en uitstappen bij hun bestemming, dus waarom zou je reizigers belasten met vertrekprocedures? Waarom zet je niet gewoon "12:11:30" als vertrektijd in de dienstregeling als je op dat tijdstip de deuren gaat sluiten? Waarom doet de NS onnodig moeilijk door reizigers te proberen hun manier van denken aan te leren in plaats van de communicatie aan te passen aan wat de reiziger echt wil weten?Z2N schreef:Waarom zou dat te maken moeten hebben met interne bedrijfsvoering?