Pagina 14 van 19

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:10
door Bemined
Wil je het nou niet snappen, of lees je gewoon niet? Mensen hebben te maken met overstappen, onverwachte drukte op de weg, enzovoort. Je doet nu alsof reizigers in 99% van de gevallen zelf schuldig zijn aan dat ze pas op het laatste moment op het station aankomen, maar kunt dat niet onderbouwen. De busmaatschappij dwingen om twee minuten eerder te zijn? Is dat een serieus antwoord? Dan heb je exact hetzelfde probleem met de trein van twee minuten eerder (die nu onhaalbaar is, maar dan opeens een krappe aansluiting wordt). En nog altijd staat nergens in beton gegoten dat een trein op vertrektijd in beweging moet komen, dat is de interpretatie die men eraan gehangen heeft, en men is vrij die aan te passen als het alternatief beter is voor de klant..

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:16
door Z2N
Dan nog steeds is het beter om een vertrektijd aan te houden naar de reiziger toe, het tijdstip waarop de trein vertrekt. Dit geeft eenduidigheid (geen andere tijd in de trein dan op het perron of in de reisplanner), en daarmee rust naar de reiziger. Door mensen te vragen om twee minuten van tevoren op het perron te laten zijn zullen ze proberen om dat te doen, en als ze vertraagd zijn missen ze de trein. Dat is niet heel gek, alleen door mensen te vragen om meer te proberen om optijd te zijn zal de kans daarop dalen, omdat mensen het beter zullen proberen. Hiermee heb je minder laatkomers, en daarmee minder mensen die voor vertraging kunnen zorgen.

Overigens zei ik niet dat 99% van de mensen zelf schuldig zijn aan te laat komen, maar dat mensen weten dat de treindeuren eerder dichtgaan dan het vertrektijdstip, omdat dat het tijdstip is dat de trein weg rijdt. Je moet wel lezen. (A)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:27
door Bemined
Ik krijg echt het idee tegen een muur te praten. Waarom zou de reiziger in de war raken als je de daadwerkelijke tijd dat de deuren sluit gebruikt? Waarom zou je in de trein een andere tijd willen weergeven dan op het perron of in de reisplanner? Zoals ik al zei, reizigers in de trein horen het fluitje, horen de deuren, dus waarom zouden die in paniek raken als dat gebeurt op vertrektijd? En mensen vragen op tijd te komen, je doet nu alsof reizigers het domste volk ooit is. Mensen snappen heus wel dat je op tijd op het station moet zijn, en dat zijn de meeste ook, maar in de praktijk werkt dat nou eenmaal niet altijd!

En die 99% van mij was geen reactie op jouw opmerking waarin jij toevallig ook datzelfde percentage gebruikte :wink:

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:31
door Z2N
Als je sluittijd gebruikt krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt, omdat het gros van de mensen weet dat de aangegeven tijd de vertrektijd is (mensen zijn inderdaad niet dom). Door een vroegere tijd te gebruiken krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt (zeker ook als je alleen de tijden gaat vervroegen, het begrip is nog steeds vertrektijd waardoor je dan alleen maar treinen krijgt die een minuut te laat vertrekken in de ogen van de reiziger), en dat geeft weer een onnodig slecht beeld over NS en de punctualiteit. Vandaar dus mijn voorkeur voor tweeminutenregel: mensen weten wanneer de trein weggaat, en weten wanneer ze er moeten zijn om de trein nog te kunnen halen, te laat is pech.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:33
door Hainje
Z2N schreef:Alleen door mensen te vragen om meer te proberen om optijd te zijn zal de kans daarop dalen, omdat mensen het beter zullen proberen. Hiermee heb je minder laatkomers, en daarmee minder mensen die voor vertraging kunnen zorgen.
NS kan aan mij wel heel leuk vragen om twee minuten eerder aanwezig te zijn, alleen als ik van mijn bus (welke slechts 1x/u rijdt) een overstaptijd heb van slechts twee minuten, dan ga ik echt niet een bus eerder richting station. Als de mogelijkheid er is om te fietsen of met de auto naar het station te komen, uiteraard, dan zal ik dat doen. Doorgaans zijn die mensen ook wel wat eerder aanwezig.

Of ik heb een aansluiting van 5 minuten, maar de bus is structureel 3 minuten te laat op het station om wat voor reden dan ook, dan zit je nog met maar twee minuten overstap.

Het beste is gewoon om de vertrektijd tot op de seconde te gaan publiceren naar de reizigers toe.
Dan zeg je tegen de reiziger "om xx.xx.xx gaan we rijden, de conducteur fluit 20 seconden eerder. Voorkom vertraging van de trein, stap niet meer in na het fluitsignaal. Zo werken we samen naar een punctuele dienstverlening."

Het spreekt voor zich dat er dan in plaats van xx:xx nu, straks xx:xx:xx op de borden komt te staan.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:35
door Z2N
Dan is dat toch niet de schuld van NS? Bovendien: als je aansluiting maar twee minuten is is hij officieel nu al niet haalbaar. :X

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:38
door Bemined
Z2N schreef:omdat het gros van de mensen weet dat de aangegeven tijd de vertrektijd is
Dat betwijfel ik toch, en de mensen die het al weten zullen niet weten hoe lang voor de aangegeven tijd de deuren sluiten. En de enkeling die dat allemaal weet is slim genoeg om aan te leren dat vertrektijd sluittijd is als je dat veranderd. Dat weinig mensen het volledig weten komt ook omdat het per materieeltype anders kan zijn, niet alle deuren sluiten even snel, dus het is verstandiger de reiziger hierover met rust te laten en gewoon de tijd van het fluiten te publiceren. Je maakt het jezelf lastig door een andere tijd te gaan communiceren dan reizigers willen weten.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:41
door Z2N
Eerlijk gezegd is mijn praktijkervaring dat de meeste reizigers daar toch wel van op de hoogte zijn. Maar misschien is dit dan het moment dat Mikos zijn mening daarover kan geven, het perspectief van een HC is daarin toch anders.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:43
door Hainje
Nee dat is de schuld van de busmaatschappij (voor zover die door omstandigheden in het verkeer schuld kan hebben). Waarom zou die niet haalbaar zijn? Als de bus op (bijv.) Leiden Centraal of Gouda aankomt en ik weet op welk perron ik moet zijn, moet jij eens opletten of deze aansluiting haalbaar is of niet. Dat de aansluiting op Amsterdam Centraal niet haalbaar zou zijn, oké, gelukkig rijdt het stads- en streekvervoer daar zo frequent, dat je makkelijk een bus/tram/metro eerder kunt nemen. Op de wat kleinere stations is dat een heel ander verhaal, dat snap je toch hopelijk wel?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:48
door Z2N
De plannormen gaan uit van 4-5 minuten voor de wandeling tussen busstation en het perron. Als de busmaatschappij die niet kan halen is de aansluiting eigenlijk te onbetrouwbaar om op te plannen. Als dit in de dienstregeling zo zit dan zou ik je busmaatschappij als reiziger zijnde eens boos aankijken... (A)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:50
door Geert
Z2N schreef:Als je sluittijd gebruikt krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt, omdat het gros van de mensen weet dat de aangegeven tijd de vertrektijd is (mensen zijn inderdaad niet dom). Door een vroegere tijd te gebruiken krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt (zeker ook als je alleen de tijden gaat vervroegen, het begrip is nog steeds vertrektijd waardoor je dan alleen maar treinen krijgt die een minuut te laat vertrekken in de ogen van de reiziger), en dat geeft weer een onnodig slecht beeld over NS en de punctualiteit.
Hernoem vertrektijd naar instaptijd en die discussie is ook weer voorbij. Ik denk trouwens dat de meeste mensen zich ergeren aan te laat arriveren op een bestemming, niet aan te laat vertrekken. Mij maakt het weinig uit als we een minuutje later vertrekken dan gepland, zolang ik maar op tijd aankom op de eindbestemming en mijn overstaps haal. Dat is voor mij (en ik denk voor veel reizigers) veel bepalender voor mijn beeld over de punctualiteit van NS.

Ik zie werkelijk weinig problemen om voortaan de instaptijd te communiceren. Juist dat voorkomt verwarring. En het was de afgelopen 20 jaar ook de gangbare praktijk, de conducteur floot op vertrektijd en niet eerder. Pas een jaar of zes terug heeft NS dat veranderd in een actie om de vertrekpunctualiteit op te krikken, ik kan mij de discussie op OVNL etc. daarover nog wel voor de geest halen.
De plannormen gaan uit van 4-5 minuten voor de wandeling tussen busstation en het perron. Als de busmaatschappij die niet kan halen is de aansluiting eigenlijk te onbetrouwbaar om op te plannen. Als dit in de dienstregeling zo zit dan zou ik je busmaatschappij als reiziger zijnde eens boos aankijken... (A)
Dat is leuk, maar in het beste geval past de busmaatschappij in de volgende dienstregeling de tijden aan en in het slechtste geval heb je pech. Ik denk dat je hier iets te optimistisch over denkt...

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 16:56
door Mr-W
Bemined schreef:
Z2N schreef:omdat het gros van de mensen weet dat de aangegeven tijd de vertrektijd is
Dat betwijfel ik toch, en de mensen die het al weten zullen niet weten hoe lang voor de aangegeven tijd de deuren sluiten.
Dat idee heb ik ook, vanuit de hoek van gedragswetenschappers hoor ik het geluid dat de verwachting is van de reiziger dat die tot 12:01:00 in kan stappen en niet dat de deuren al om 12:00:40 dichtgaan.
Verder merk ik dat deze campagne bij sommige mensen het bloed onder de nagels vandaan haalt. Zelf zie ik deze campagne als een soort mislukte opvoedmarketingcampagne.
Bemined schreef:Nee, het hele punt is dat de NS de boel omdraait: communiceren doe je in de taal van je klant, en niet andersom. De NS moet zich er van bewust zijn dat reizigers baat hebben bij de instaptijd en niet de wegrijdtijd. Dit is de omgekeerde wereld, klanten die maar moeten gaan leren snappen hoe het bedrijf communiceert.
:pos:
Geert schreef:
Z2N schreef:De plannormen gaan uit van 4-5 minuten voor de wandeling tussen busstation en het perron. Als de busmaatschappij die niet kan halen is de aansluiting eigenlijk te onbetrouwbaar om op te plannen. Als dit in de dienstregeling zo zit dan zou ik je busmaatschappij als reiziger zijnde eens boos aankijken... (A)
Dat is leuk, maar in het beste geval past de busmaatschappij in de volgende dienstregeling de tijden aan en in het slechtste geval heb je pech. Ik denk dat je hier iets te optimistisch over denkt...
Inderdaad, ook de busvervoerder kan niet op iedere trein aansluiting geven, zelfs niet bij volknopen. Daarnaast verschillen de rijtijden per rit meer dan op het spoor.
Bemined schreef: En nog altijd staat nergens in beton gegoten dat een trein op vertrektijd in beweging moet komen, dat is de interpretatie die men eraan gehangen heeft, en men is vrij die aan te passen als het alternatief beter is voor de klant...
Daarnaast leven we niet in Japan, de marges in de dienstregeling zijn hier best groot.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 17:08
door Littlebusdriver
Mikos schreef:Dan moet de politie komen, kost het je 99 euro extra, loopt een andere trein waarschijnlijk vertraging op omdat de desbetreffende HC die trein niet kan halen omdat hij met jou op de politie staat te wachten.
Er is al eens voorgesteld de hele dag dezelfde combi treinstel+HC+machinist+traject vast te houden. Daardoor krijg je geen verstoringen meer doordat 1 van deze 4 elementen mist/ defect is/ etc. In jouw voorbeeld zou de andere trein geen vertraging oplopen omdat deze al een HC heeft en niet op de volgende HC moet wachten. Het antwoord wat door de vakbonden naar buiten werd gebracht was toen dat men geen 'rondje om de kerk' wilde. Je kunt natuurlijk prima dag 1 op traject a werken, dag 2 op traject b. Je hoeft voor de afwisseling echt niet in verschillende personeelssamenstellingen op diverse trajecten op één dag te werken. Jaren geleden heb ik dit al eens bij de NS neergelegd, het antwoord was dat het personeel dat niet wilde, dat het niet mocht van de vakbonden.

Ergo; de betalende klant moet wijken voor de arbeidsvreugde van het personeel. Dat was jaren geleden zo en is nog steeds zo.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 17:11
door Abracadabram
Dat heeft er werkelijk waar niks mee te maken. Zo kan iedereen een discussie voeren, wat een drogreden.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 17:22
door Bemined
Littlebusdriver schreef:Er is al eens voorgesteld de hele dag dezelfde combi treinstel+HC+machinist+traject vast te houden.
Dan krijg je juist meer vertraging, want bij een vertraagde aankomst staat er nu vaak een nieuwe machinist klaar voor de terugrit, dan moet de machinist die net is aangekomen eerst 200 meter teruglopen naar de andere kant over een vol perron. En daarnaast heeft dit inderdaad niets te maken met dit onderwerp.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 18:33
door Daniel
Bemined schreef:Nee, het hele punt is dat de NS de boel omdraait: communiceren doe je in de taal van je klant, en niet andersom. De NS moet zich er van bewust zijn dat reizigers baat hebben bij de instaptijd en niet de wegrijdtijd. Dit is de omgekeerde wereld, klanten die maar moeten gaan leren snappen hoe het bedrijf communiceert.
Precies zo ja, en niet anders :pos:
Z2N schreef:De plannormen gaan uit van 4-5 minuten voor de wandeling tussen busstation en het perron. Als de busmaatschappij die niet kan halen is de aansluiting eigenlijk te onbetrouwbaar om op te plannen. Als dit in de dienstregeling zo zit dan zou ik je busmaatschappij als reiziger zijnde eens boos aankijken... (A)
Leuk en aardig die plannormen, maar niet elke reiziger is nu eenmaal even snel dus eigenlijk kan je er helemaal geen norm aan hangen wat wel en wat niet haalbaar is. Daarnaast is er zeker op de grote stations door de aansluitende busvervoerder ook niet echt op een specifieke aansluiting te plannen want er zijn er immers zoveel dan. Oftewel, je zult er altijd hele krappen tussen hebben zitten.

Daarnaast, frequente treinen of niet, zullen veel forensen toch altijd nog wel proberen een eerdere trein te halen als dat nog mogelijk is. Probeer ik zelf ook vaak genoeg en eerlijk gezegd vindt ik het veel minder frustrerend als ik in de vertrekminuut het perron op kom en 'm net weg zie rijden dan wanneer ik 20 seconden voor vertrek de deuren al zie sluiten. In dat laatste geval was de trein immers met gemak te halen geweest bij fluiten op de vertrektijd.
Z2N schreef:Als je sluittijd gebruikt krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt, omdat het gros van de mensen weet dat de aangegeven tijd de vertrektijd is (mensen zijn inderdaad niet dom). Door een vroegere tijd te gebruiken krijgen mensen het idee dat de trein te laat vertrekt (zeker ook als je alleen de tijden gaat vervroegen, het begrip is nog steeds vertrektijd waardoor je dan alleen maar treinen krijgt die een minuut te laat vertrekken in de ogen van de reiziger), en dat geeft weer een onnodig slecht beeld over NS en de punctualiteit
Mensen zijn inderdaad wel zo slim om de tijd op de borden als vertrektijd te zien, maar het probleem is nu juist dat jouw definitie van wanneer een trein vertrokken is: voor de reiziger is een trein dat als hij niet meer in kan stappen, niet wanneer hij in beweging komt. Ik heb eerlijk gezegd ook nog nooit een treincoupé vol op de klok zien zitten kijken en horen zuchten dat de trein weereens te laat is als hij 30 seconden na de gepubliceerde tijd in beweging komt. Aan de andere kant zie ik juist veel vaker berichten naar NS langskomen als een trein in de ogen van de reiziger te vroeg vertrokken is.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 19:22
door Suus
Een of twee minuten later vertrekken vind ik geen probleem, in bijna alle gevallen zijn de overstappen die ik moet maken langer dan twee minuten en zit er wat buffer in de rijtijd, zeker bij intercity's. Als de trein op tijd binnenrijdt en zes minuten na vertrektijd nog steeds langs het perron staat en ik weet niet waarom dan ga ik uiteraard wel eens met mijn ogen draaien.

(Zeker als er echt te laat uit Rotterdam Centraal wordt vertrokken en ik in Gouda wil overstappen, want daar heb ik in de normale situatie maximaal negen minuten waarvan ik toch wel twee minuten nodig om van spoor 3 naar 11 te rennen, vooral door de "tijdelijke bouwtrap" van spoor 11 waarop je niet kan rennen)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: zo 12 jun 2016, 19:28
door Bemined
Voor wie helemaal naar het volgende grote knooppunt reist valt twee minuten vertraging nog wel mee ja, dan zit er vaak nog wel voldoende marge in de dienstregeling. Maar de reizigers die het volgende station willen uitstappen hebben die marge niet, die zien alsnog twee minuten van hun overstaptijd wegvallen, en dan kan het opeens erg krap worden. Dus het is wel zo fijn dat er op tijd vertrokken wordt, zodat je op de tijd die in de dienstregeling staat op je aankomststation kunt uitstappen.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:32
door Durashift
Geert schreef:Precies. Dat doet men trouwens ook in Grand Central Terminal in New York: de tijd op de CTA's daar is twee minuten eerder dan de daadwerkelijke vertrektijd van de trein.

..
Hm, vind ik ook lastig eigenlijk.. Voor mijn gevoel zit ik dan 2 minuten 'te vroeg' in de trein.. want die vertrekt, naar mijn idee, dan vertraagt. Je ziet een vertrektijd op de borden staan.. maar de trein vertrekt niet. Best raar...

Bovendien, de hele systematiek van vertrektijden omgooien zal ook een publiekscampagne vergen..

met of zonder u? :wink:

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:42
door Durashift
Z2N schreef: (..) Door reizigers te wijzen op de tweeminutenregel kan je reizigers straffen die te laat komen. Reizigers dienen namelijk op tijd te zijn, als zij een trein willen die op tijd is. (..)
Tja, nu een situatie dat ik (voorbeeld) wel op tijd, dus eerder dan het minimum van 2 minuten, op het perron ben.. maar de koffieautomaat van de Kiosk traag werkt en de pinterminal een trage verbinding heeft.. Gevolg, ik kom net bij de treindeur als de conducteursfluit klinkt.. Mag ik nu wel of niet naar binnen? :)

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:47
door Hainje
Nee dat mag je niet.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 09:57
door Durashift
Hainje schreef:Nee dat mag je niet.
:evil:

:?

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 21:33
door Wubbo
Z2N schreef:De plannormen gaan uit van 4-5 minuten voor de wandeling tussen busstation en het perron. Als de busmaatschappij die niet kan halen is de aansluiting eigenlijk te onbetrouwbaar om op te plannen. Als dit in de dienstregeling zo zit dan zou ik je busmaatschappij als reiziger zijnde eens boos aankijken... (A)
Dit soort aansluitingen zijn juist het hele succes van het visgraatmodel, zoals Syntus dat in de Achterhoek geïntroduceerd heeft en zoals we dat op veel regionale lijnen zien. In marketingtermen noemen ze het een naadloze aansluiting. En je ziet het daar ook juist heel vaak (niet altijd) goed gaan, en aardige reizigersgroei genereren doordat de deur-tot-deur-reistijd (waar het uiteindelijk allemaal om gaat) afneemt.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: ma 13 jun 2016, 21:59
door Bemined
Die overstapnormen van 4-5 minuten is ook een onzinnorm. De reisplanner van 9292.nl hanteert ook voor de 500 meter van spoor 16 in Rotterdam naar de tramhalte een overstaptijd van 5 minuten, dat red je echt niet als je aan de verkeerde kant van de trein zit zonder hard te lopen. Aan de andere kant is de overstap op Rotterdam Alexander tussen de intercity en de bus zelfs met negatieve overstaptijd te halen, omdat er hier nog een achteruitgang zit waar de bus een halte heeft, dus als je gunstig in de trein zit kun zelfs als bij aankomst de bus al van de hoofdingang is vertrokken de overstap nog halen.

Kortom, aan de ene kant zijn de normen onnodig ruim omdat ze geen rekening houden met de het exacte perron, de positie in de trein en de ligging van de in- en uitgangen waardoor extra marge gehanteerd wordt. Aan de andere kant zijn ze soms alsnog onhaalbaar omdat bij grote stations er een te grote spreiding mogelijk is tussen voorste en achterste perron. Sowieso werkt het alleen op kleine stations om exact op die 4 á 5 minuten te plannen, want je moet een strakke knoop hebben om zoiets te doen. Bij veel grote stations is die er niet, bij Rotterdam Alexander bijvoorbeeld zit nooit meer dan 5 minuten tussen twee treinen (in beide richtingen gezamenlijk), wat dus neerkomt op elke goede aansluiting op de ene trein automatisch een slechte aansluiting op een andere trein is.

Re: Project Op Tijd Reizen

Geplaatst: do 23 jun 2016, 14:20
door starx
De overstapnorm van 5 minuten is geen onzinnorm, maar soms wel iets te inclusief.
Eigenlijk zou een systeem dat rekening houdt met de lokale situatie beter zijn. Op grote stations (zoals Rotterdam) is voor een overstap trein <-> bus een tijd van 7-8 minuten realistischer, zeker in de spits.
Op kleine stations (zoals Kampen) is 2-3 minuten meer dan genoeg. Het is waarschijnlijk veel werk om dat in 9292 in te programmeren, maar het lijkt me niet ondoenlijk. En reizigers zullen het waarschijnlijk zeer waarderen.

Verder valt het mij op dat het de laatste tijd erg stil is bij dit project. Behalve een paar posters en OBIS-berichten, zie ik er niks van. En laatst zag ik iemand de trein in springen na het fluitsignaal en de conducteur deed er niks tegen. Dan krijg ik toch bijna het idee dat het rijdend personeel het allemaal niet zo heel belangrijk vindt..