Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Bemined » Za 21 Mei 2016, 10:16

Dat beweerd de NS ja, maar is dat daadwerkelijk zo? Hoeveel reizigers kennen de eindbestemming van hun trein? Zeker bij lange ritten zie ik wel eens reizigers verbaasd naar de eindbestemming kijken en zich afvragen of dit hun trein is, en bij een stoptrein sta je wel eventjes te wachten tot alle bestemmingen langs zijn gekomen.

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9573
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Wubbo » Za 21 Mei 2016, 10:36

Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:

¨Meneer, de trein naar Uitgeest, wanneer gaat die?¨
¨Als u naar Uitgeest wil, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en daar overstappen¨
¨En rijdt die trein dan ook via Amsterdam Amstel?¨
¨Nee, als u naar Amsterdam Amstel wilt, moet u de omgeleide trein naar Amsterdam nemen, en vanaf Amsterdam Centraal met de metro terug¨
¨O, maar ik moet naar Maarssen, hoe kom ik daar?¨
¨Dan kunt u gewoon de sprinter nemen, die rijdt tot Maarssen¨

Het is maar een voorbeeld, maar het geeft wel aan dat de eindbestemming van de trein op de een of andere manier iets heel belangrijks is voor mensen. Al heb ik geen onderzoek gedaan en geloof ik direct dat er een verschil is tussen verschillende typen reizigers, en wellicht ook nog voor geplande of ongeplande verstoringen. Juist door die verschillen is het volgens mij onmogelijk om het voor iedereen goed te doen, en is de discussie die we hier voeren dus een eindeloze.

Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.

Bemined
Berichten: 727
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Bemined » Za 21 Mei 2016, 10:42

Zijdelings heeft het wel met op tijd rijden te maken, want reizigers die op vertrektijd de conducteur lastigvallen met vragen over reisinformatie houden de dienstregeling op. Iets wat ik vaak bij de 4000 merkte in Rotterdam, daar stond altijd groot Uitgeest waar veel reizigers toch moeite mee hadden. Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de 4000 Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11009
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Vinny » Za 21 Mei 2016, 10:57

Als de eindbestemming afwijkt heb ik liever dat er op get bord staat:

AMSTERDAM BIJLMER/ARENA. (Extra trein)
Via: Zwolle, Lelystad en Almere

(Stopt ook op: opsomming kleine stations)

(IC Den Haag rijdt vandaag niet. Voor Den Haag kunt u overstappen te Zwolle)
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 825
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor trolly » Za 21 Mei 2016, 11:40

Wubbo schreef:Het heeft ook weinig met het project op tijd reizen te maken volgens mij.

Nee, dat is het project "reiziger". Wel een bron van vermaak, trouwens.
Bemined schreef:Misschien moet men onderscheid maken tussen grote en kleine stations, zo staat bij de 4000 Uitgeest in het groot terwijl er vrijwel geen enkele reiziger daar heen wil vanuit Rotterdam, terwijl Gouda en Amsterdam verstopt staan tussen de vele andere stations waar gestopt wordt.

Eens. In de steentijd lieten de rolfilms van perronaanwijzers zo'n soort beeld zien.
Amsterdam Amstel
Amsterdam CS
Amsterdam Sloterdijk
Haarlem
Overveen
Zandvoort aan Zee

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hainje » Za 21 Mei 2016, 11:59

In het kader van bovenstaande eeuwige discussie, dit werkt natuurlijk ook niet mee. :p

Afbeelding

Toen het koersbord net verzet was stond er ook Den Haag Centraal via Weesp op de trein. Dus het kan wel1!!11!! B-)
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Suus » Za 21 Mei 2016, 12:41

De bestemming van de s5700 is al jaren een uitzondering, zelfs al in de tijd van de CTA's.

De CTA's toonden in Amsterdam trouwens treinen naar Hoofddorp als als groot Schiphol, klein Hoofddorp.
Rame à l'approche

sneltram
Berichten: 141
Lid geworden op: Wo 18 Mar 2015, 11:00

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor sneltram » Za 21 Mei 2016, 15:36

Ach, nog een paar maandjes volhouden en de 5700 is niet meer.

In ieder geval niet meer de lange serie van weleer.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Daniel » Za 21 Mei 2016, 20:12

Wubbo schreef:Verslag van een situatie die ik alweer heel wat jaren geleden zag gebeuren, op Utrecht Centraal, bij een verstoring ergens tussen Amsterdam en Utrecht:

Maar ook de andere kant komt voor, hedenavond in Utrecht:
- TBPs tonen "18.20 Intercity Leeuwarden" met in de kleine lettertjes "Rijdt niet verder dan Amersfoort wegens werkzaamheden"
- Een reiziger met een hoop bagage stapt in, ziet op het OBIS-scherm "Intercity Amersfoort" staan en roept uit "Wat is dit nu weer!"
- Reiziger ziet de HC buiten op het perron staan en rent naar de bewuste deur om meer informatie te vragen.
- HC licht toe dat de trein maar tot Amersfoort gaat en adviseert om op de volgende intercity te wachten zodat er voor het omreizen via Deventer een overstap minder nodig is
- Reiziger komt vloekend terug de coupé in om z'n bagage op te halen en verlaat de trein weer.

'tis dus lang niet voor alle reizigers handig om de oorspronkelijke eindbestemming op de borden te laten staan.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ardan » Zo 22 Mei 2016, 02:44

Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 3737
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Z2N » Zo 22 Mei 2016, 08:41

Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
Afbeelding

(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )
Le personnel d'accompagnement des CFF vous souhaitent un agréable voyage!

Flickr!

2016 (9-7): trein: 34137,1 km; bus: 1008,1 km; boot: 249,5 km, metro: 30,3 km; tram: 16,8 km; - 2015: 31646,7 km - 2014: 16486 km

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25127
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Daniel » Zo 22 Mei 2016, 11:24

Ardan schreef:Voor dat ik raar word aangekeken: ik reis niet meer zo heel vaak.. maar sinds wanneer is de beperking op TBP-schermen opgeheven dat bestemmingen niet meer dan 16 letters mogen bevatten? Ik zag vanavond in Amersfoort nog 'Schothorst' op de TBP's staan, maar wel 'Amersfoort Schothorst' op de TB7's. En zelfs 'Amersfoort Vathorst' op de TBP, 18 letters.

De beperking is niet opgeheven, maar er is wel een verschil in maximale lengte in het grote lettertype op de TBPs en dat op de TB7s. Die laatsten toonden altijd al "Amersfoort Schothorst" namelijk.
Ik heb het trouwens ooit een keertje nagevraagd en het zit zo:
de eindbestemming in grote letters direct onder de vertrektijd en treinsoortaanduiding: dan wordt in principe de volledige stationsnaam gebruikt, mits die niet langer is dan 18 karakters. Is de eindbestemming langer dan 18 karakters, dan wordt gekozen voor de middellange naam (16 karakters) en wordt de eindbestemming afgekort.

voor de tussenstations (in de kleinere letter daaronder) wordt standaard de middellange naam gebruikt
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Durashift » Wo 25 Mei 2016, 00:24

Ronaldussen schreef:Nee, zoals al gezegd, de mensen zoeken eerst naar de "bekende" eindbestemming. Voorbeeld van Trolly is dan ook gewoon duidelijk. Je ziet dat je in principe de juiste trein hebt (geruststelling voor de reiziger), alleen rijdt ie niet naar de eindbestemming.


Juist, dit denk ik ook. :pos:

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Durashift » Wo 25 Mei 2016, 00:28

Z2N schreef:Mocht het de vraag zijn: het zijn dit soort schermen die mij voorstander laten zijn van de alternerende bestemmingsaanwijzer... (heden morgen in Woerden)
Afbeelding

(In feite eindigde deze trein in Amersfoort, maar dit ziet eruit als een snelle IC-Extra trein naar Groningen: bijna twee uur zonder tussenstops *O* )


Dat is de kluit bedonderen. :wink:

Pim-AllianceB95
Berichten: 755
Lid geworden op: Ma 27 Sep 2010, 22:27

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Pim-AllianceB95 » Wo 25 Mei 2016, 14:06

Mikos schreef: in de onderste blauwe regel wordt 'Hierna:' toegevoegd voor de eerstvolgende trein,

Wat was er dan mis met de tekst 'Volgende trein:' die in de beginperiode van die TBP's gebruikt werd? Dat was volgens mij hartstikke duidelijk, duidelijker zelfs dan 'Hierna:'.

SuperGhost
Berichten: 1891
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor SuperGhost » Wo 25 Mei 2016, 15:00

Wellicht was dat te lang, zodat de trein zelf niet meer goed op de regel paste?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 31534
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Suus » Wo 25 Mei 2016, 16:30

Heel radicaal idee hoor, maar is "2e:" dan niet beter, dat is internationaal ook een stuk duidelijker (DB gebruikt het ook op hun borden)
Rame à l'approche

Ronaldussen
Berichten: 3119
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ronaldussen » Wo 25 Mei 2016, 18:12

Ik zou het alleen bij tijden houden zonder woordjes "volgende trein" of "hierna" en cijfers als "2e, 3e etc.". Lijkt mij het duidelijkst, ook voor de internationale reizigers.
*Doorfietsen maar*

Freek
Berichten: 2452
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 14:40

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Freek » Wo 25 Mei 2016, 22:34

Volgende trein is weggehaald omdat er reizigers waren die dachten dat het de eerst volgende trein was ipv de 2de. Dat is met 'hierna' opgelost.

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9280
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Ardan » Wo 25 Mei 2016, 22:42

Het aantal hersencellen van al die reizigers bij elkaar is op één hand te tellen :D
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Durashift » Do 26 Mei 2016, 09:34

'Afgeschaft' las ik net op een scherm bij Belgische spoorwegen.
Vind ik ook wel een krachtige, duidelijke, term dan 'uitgevallen' of 'rijdt niet' :D :D

Bron: http://nos.nl/artikel/2107278-staking-o ... elgie.html

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 5591
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Hainje » Do 26 Mei 2016, 09:46

Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

Durashift
Berichten: 693
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Durashift » Do 26 Mei 2016, 10:05

Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.


Klopt.

Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?

:wink:

Gebruikersavatar
jesse-cruzu
Berichten: 218
Lid geworden op: Ma 22 Dec 2008, 22:04
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor jesse-cruzu » Do 26 Mei 2016, 17:35

Of gewoon 'Geannuleerd/Cancelled'. Dat begrijpt vrijwel iedereen. Wordt ook in de luchtvaart wereld gebruikt en begrijpen mensen die niet uit Nederland komen (e.g. Toeristen, buitenlandse zakenmensen ect.) het ook meteen.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3331
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Project Op Tijd Reizen

Berichtdoor Aking » Do 26 Mei 2016, 17:44

Durashift schreef:
Hainje schreef:Kan op zich, maar dat woord heeft in België toch een net iets andere lading dan in Nederland. Toen ik dat in België de eerste keer zag dacht ik dat die ritten voortaan uit de dienstregeling geschrapt waren. Ik denk niet dat je met dat woord duidelijkheid creëert in Nederland.


Klopt.

Misschien eraan toevoegen: voor dit moment?

:wink:



Afgeschaft (voor dit moment) deze trein zal niet rijden (vandaag) geannuleerd/cancelled (this train does not run (today))


Zoiets? :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten