Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8245
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor webguy » Za 25 Jun 2016, 13:05

Spanning op de lijn
ProRail heeft op verzoek van het ministerie van IenM nut, noodzaak en mogelijkheden onderzocht voor het verhogen van de spanning op de bovenleiding naar 3000 Volt (3KV). Het huidige systeem van 1500 Volt (1,5KV) op de bovenleiding kent relatief veel energieverlies in het systeem en levert een beperkt tractievermogen.

Tijdwinst
Het verhogen van de spanning kent een aantal voordelen. Door de verhoogde spanning kan meer vermogen geleverd worden aan een trein. De trein kan daardoor sneller kan optrekken en de reistijd wordt verkort. Per stop kan dit, afhankelijk van de snelheid, resulteren in een tijdwinst van zeven en twintig seconden. Dat lijkt weinig, maar als je dit bekijkt over het hele spoor is de tijdswinst substantieel. Hierdoor wordt het rijdtijdverschil tussen sprinters en IC’s kleiner en ontstaat er extra capaciteit voor meer treinen op intensief bereden trajecten. Dit levert meer ruimte voor groei op en is een verbetering voor de punctualiteit.

Energiebesparing
De verhoogde tractiespanning levert een energiebesparing op van circa 20% en draagt het dus bij aan de energie- en duurzaamheids¬doelstellingen van de sector. Dit is een jaarlijkse energiebesparing die vergelijkbaar is met het elektriciteitsgebruik van 100.000 huishoudens. Dit wordt bereikt doordat er bij een verhoogde spanning minder elektriciteit verloren gaat. Overgang naar 3000 Volt zorgt voor een halvering van energieverlies in de bovenleiding (van 10 procent bij 1500 Volt (1,5KV) naar minder dan 5 procent bij 3KV). Daarnaast zorgt het voor meer terugwinning van remenergie bij 3KV, die bruikbaar wordt gemaakt voor andere treinen; het zogenaamd recuperatief vermogen.

Haalbare spanning
Doordat Nederland relatief vroeg (vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw) is begonnen met elektrificatie van het spoornetwerk, hebben we als een van de weinige landen in Europa een lage bovenleidingspanning van 1,5KV. Uit de studie blijkt dat de overstap van het huidige 1,5KV naar een 3KV systeem haalbaar en rendabel is. Hoewel deze overgang een ruime investering vergt, wegen de baten op tegen de kosten. Er is eerder op verzoek van IenM ook onderzoek gedaan naar andere mogelijkheden, zoals het verhogen van de spanning naar 25.000 Volt (zoals op de HSL) of naar 15.000 Volt (zoals in Duitsland en Zwitserland). Hiervoor is echter een complete vervanging van de bovenleiding in heel Nederland nodig, waar vele miljarden aan investering mee gemoeid zijn en vele jaren aan ombouw zonder dat de trein kan rijden.

Besluitvorming
De investering voor de infrastructuur is ongeveer 375 miljoen euro. Samen met de ombouw van het materieel kan dit na de ombouwperiode in minder dan tien jaar terugverdiend worden. Bovendien is de 3KV technologie in de praktijk bewezen. Dezelfde techniek vindt men bijvoorbeeld op de spoorwegnetten van België, Spanje en in Italië. Er hoeft dus geen nieuw systeem ontwikkeld te worden. Hierdoor blijven de risico’s en ontwikkelkosten beperkt. Een besluit voor het ombouwen is er echter nog niet. Daarover moet het ministerie van IenM nog een besluit nemen.

Duurzaam streven
Deze energiebesparing maakt deel uit van ons duurzaam streven. We vinden het belangrijk dat het spoor de meest aantrekkelijke vervoersvorm blijft in Nederland; qua betrouwbaarheid en veiligheid, maar zeker ook als duurzaam alternatief. We letten daarom tot in ieder detail van onze processen op duurzaamheid, om het groene alternatief te blijven voor reizigers die net als wij geven om de toekomst van Nederland en de wereld.

Bron: Prorail

CamilleKreemers
Berichten: 3004
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor CamilleKreemers » Za 25 Jun 2016, 20:20

Hoe groot is de kans dat de regering de benodigde miljoenen wil "gunnen" voor de ombouw bij infra EN vervoerders?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37139
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Suus » Za 25 Jun 2016, 20:29

Over tien maanden zijn de verkiezingen, dus als je grote plannen hebt moet je deze de komende maanden presenteren om ze in de verkiezingsprogramma's te krijgen. Of er wat mee gebeurt is een andere vraag, het nieuwe beveiligingssysteem is ook uitgesteld om station Schiphol te kunnen verbouwen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2848
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Mr-W » Zo 26 Jun 2016, 10:57

CamilleKreemers schreef:Hoe groot is de kans dat de regering de benodigde miljoenen wil "gunnen" voor de ombouw bij infra EN vervoerders?

Dat is natuurlijk afhankelijk van de nieuwe coalitie. Linkse partijen zie ik er eerder in investeren dan (centrum)rechtse partijen.
Het is in ieder geval geen stemmen kanon.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13304
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Meltrain » Zo 26 Jun 2016, 12:11

Gewoon als vraag: wat moet er qua infrastructuur gewijzigd worden om een hogere spanning aan te kunnen? Dikkere kabels, meer transformatoren, iets anders?
Bij de treinen is het logisch, maar bij de infrastructuur wat minder.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor SuperGhost » Zo 26 Jun 2016, 13:58

Niet zozeer meer transformatoren, maar andere transformatoren. Een transformator wijzigt de spanning en stroomsterkte. Wil je de spanning dus hoger hebben, dan heb je een andere transformator nodig die dat wel kan.

Voor de bovenleiding maakt het als ik het goed begreep niets uit. Die kan een dubbele spanning prima aan. Dat is juist de reden dat ze voor 3k hebben gekozen i.p.v. 15k of 25k, want daarbij had de bovenleiding wel vervangen moeten worden.

Dikkere kabels heb je bij een hogere spanning juist niet nodig, want een hogere spanning betekend een lagere stroomsterkte die je nodig hebt (bij gelijk vermogen) en de stroomsterkte is juist degene die bepalend is voor de dikte van de kabels (de stroomsterkte is het aantal elektronen dat door de kabels loopt en hoe meer elektronen, hoe warmer de kabels worden, etc.). Wat alleen wel zou kunnen bij een hogere spanning is dat de kabels beter geïsoleerd moeten worden ten opzichte van de ophangconstructie en van de nuldraad (om het overslaan te voorkomen), maar dat blijkt bij 3k dus nog niet nodig te zijn.

starx
Berichten: 587
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor starx » Zo 26 Jun 2016, 14:37

SuperGhost schreef:Voor de bovenleiding maakt het als ik het goed begreep niets uit. Die kan een dubbele spanning prima aan. Dat is juist de reden dat ze voor 3k hebben gekozen i.p.v. 15k of 25k, want daarbij had de bovenleiding wel vervangen moeten worden.


15kV in Duitsland en 25 kV op de HSL zijn wisselspanning. Dat is sowieso een ander verhaal en dat is volgens mij ook de reden dat de huidige bovenleiding daar niet geschikt voor is.

Maar dit hele plan lijkt me wel een prima investering. Zeker als het ervoor zorgt dat er op bepaalde plekken geen 4 sporen hoeven te komen omdat de sprinters sneller zijn. Dan is 375 miljoen gauw terugverdiend.

Klaasje
Berichten: 6520
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Klaasje » Ma 27 Jun 2016, 10:42

Sterker nog: de effectiviteit van een hogere spanning op de bovenleiding is naar alle waarschijnlijkheid groter dan die van de invoering van ERTMS voor de capaciteit op het spoor.

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 466
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor koekje » Ma 27 Jun 2016, 13:04

één van de redenen dat er voor 3 kV DC gekozen wordt i.p.v. 15 kV AC of 25 kV AC is dat de ATB-EG niet meer werkt bij wisselspanning. Dan moet je overstappen naar ERTMS/ETCS of ATB-NG.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4644
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor reisthijs » Ma 27 Jun 2016, 13:20

Het is toch sowieso al de bedoeling dat we overstappen naar ERTMS, wat maakt het dan uit of ATB-EG werkt met de nieuwe bovenleidingsspanning?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
koekje
Berichten: 466
Lid geworden op: Za 28 Mei 2011, 22:33

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor koekje » Ma 27 Jun 2016, 13:28

Geld

starx
Berichten: 587
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor starx » Ma 27 Jun 2016, 17:25

Er is geen Europese verplichting die stelt dat de bovenleidingsspanning 3 kV moet worden. En wel eentje die stelt dat ERTMS moet worden ingevoerd.

Als er al Europees geregeld gaat worden wat de bovenleidingsspanning moet zijn, dan is dat waarschijnlijk 25 kV wisselspanning. Een transitie daar naartoe gaat in Nederland waarschijnlijk miljarden kosten en ook jaren duren. Dan moet je namelijk bijna alle portalen vervangen en viaducten verhogen.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11511
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Wubbo » Ma 27 Jun 2016, 17:47

ERTMS wordt toch ook niet landelijk ingevoerd? Of zijn die inzichten inmiddels veranderd?

starx
Berichten: 587
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor starx » Ma 27 Jun 2016, 20:02

Volgens mij is dat nooit besloten. Wel is besloten om tot 2028 niet landelijk in te voeren, maar alleen op de goederencorridors en PHS-trajecten. Het ligt voor de hand om het daarna verder uit te rollen, maar dat zal pas duidelijk worden als het infrastructuurfonds wordt verlengd.

Klaasje
Berichten: 6520
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor Klaasje » Di 28 Jun 2016, 09:17

Eigenlijk is er voor ERTMS alleen de verplichting om bepaalde trajecten te doen en daarnaast ben je verplicht dat systeem te gebruiken als je ergens een nieuw systeem aanlegt. Daar houden de verplichtingen ook meteen op, dus als we tot 2100 ATB-NG willen houden tussen Roodeschool en Uithuizen dan mag dat op basis van de huidige regelgeving. Logischerwijs bouwen we meteen ERTMS in de baan in als de beveiliging aan vervanging toe is maar aangezien de afschrijftermijn 50 jaar is en er zelfs installaties zijn die al meer dan 60 jaar meedraaien verwacht ik niet dat ERTMS voor 2040 op het grootste deel van het netwerk is ingevoerd. Dan kan het dus handig zijn om een bovenleidingsspaning aan te houden die het vervangen van de treinbeveliging niet nodig maakt om de investeringskosten een beetje binnen de perken te houden.

Daar staat echter tegenover dat een ander voordeel is dat 3 kV prima op alle bestaande bovenleidingen kan worden gezet en dat de treinen daarvoor aanpassen veel makkelijker is dan voor wisselstroom. De meeste apparatuur in treinen is ook geschikt voor hogere spanningen dan 1,5 kV en dat gaat bij tractieinstallaties vaak goed tot in de richting van 2500 volt. Als de spanning dus iets verlaagd kan worden in de trein zelf rijden de bestaande treinen zo weg en hebben zelfs een iets hoger vermogen (sneller optrekken!) en nieuwe treinen kunnen daarop worden geoptimaliseerd.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3022
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor cassie127 » Do 28 Jun 2018, 14:03

Transitie naar 3kV bovenleidingsspanning kost bijna twee miljard euro
Een overgang van 1,5kV bovenleidingspanning naar 3kV bovenleidingspanning kost tussen 1,5 miljard en 2 miljard euro. Dit blijkt uit een eerste maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van ProRail en NS. Dat schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat vrijdag in een brief aan de Tweede Kamer.

Op dit moment is 1,5kV standaard op 75 procent van het Nederlandse spoornetwerk. Dit is bijna honderd jaar geleden, namelijk in 1920, ingevoerd en wordt ondertussen als achterhaald beschouwd. Nu rijden er meer, langere en zwaardere treinen dan destijds. Meer energiecapaciteit is daarom wenselijk.

Vanwege de hoge kosten en langdurige ombouwperiode zijn 15kV en 25kV in een eerder stadium als alternatief afgevallen. Dit zou namelijk betekenen dat de bovenleiding in heel Nederland zou moeten worden vervangen. In die periode zouden er geen treinen kunnen rijden. De MKBA was gericht op de kosten voor ombouw van de infrastructuur en materieel, en op de baten in energieverbruik en rijtijdwinst. De capaciteitsvoordelen zijn nog niet opgenomen in deze MKBA.

De tussenstand is niet positief voor 3kV, schrijft de staatssecretaris. De investerings- en onderhoudskosten van de infrastructuur en het materieel zijn 1,5 tot 2 miljard euro. Ook zou het op lange termijn een negatief saldo van 55 miljoen tot 435 miljoen euro betekenen, omdat de kosten hoger zijn dan de opbrengsten.

1,5kV Eco
Een eventuele transitie naar 3kV levert verschillende voordelen op voor reizigers en vervoerders. Treinen kunnen sneller optrekken en afremmen met een verhoogde bovenleidingspanning. Daardoor kan de capaciteit van het spoor worden vergroot: treinen kunnen sneller achter elkaar rijden. Bovendien worden reistijden dan korter. In totaal levert het een energiewinst op van bijna 20 procent. Dit is een van de belangrijkste argumenten om wel over te stappen naar 3kV: het maakt treinreizen nóg duurzamer.

Een terugvaloptie is 1,5kV Eco. Dit houdt in dat er maatregelen worden getroffen in de infrastructuur om energieverlies bij het transport van elektriciteit tegen te gaan. Ook wordt een deel van de remenergie hergebruikt. Dit levert een energiewinst op van bijna 10 procent. Een nadeel is dat hiermee de capaciteit van het spoornetwerk niet kan worden vergroot. Daar tegenover staat dat dit veel goedkoper is, mede doordat hiervoor alleen de infrastructuur hoeft worden aangepast. Uiteindelijk levert het 265 miljoen euro op.

Bron & lees verder: https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/ ... 2-miljard/
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

playertwo
Berichten: 1045
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor playertwo » Do 28 Jun 2018, 20:36

Aangezien deze staatssecretaris kiest voor goedkoop en korte termijn, zal het wel 1,5kV eco eco gaan worden.

Dat de uitsparing aan infra door de hogere capaciteit, en de mogelijkheden om makkelijker een verbinding met België in te kunnen leggen heeft de balans er niet positiever op gemaakt

olof
Berichten: 1212
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor olof » Za 30 Jun 2018, 12:06

Ik denk dat er voorlopig helemaal niets gaat veranderen. Alles is te duur als er geen geld beschikbaar is. Er is jaren geleden een onderzoek gedaan naar wisselspanning (25kV AC of 15kV AC), waaruit is gebleken dat dit veel te duur zou zijn. Als goedkoper alternatief werd 3kV DC geopperd. En nu is het vervolgonderzoek naar 3kV DC gereed, met als conclusie dat dit te duur is. Over een paar jaar krijgen we een rapport over het nieuwe alternatief, 1,5kV DC 'ECO', met als verrassende conclusie dat...

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1186
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor SLToilet » Za 30 Jun 2018, 15:17

Stientje, oh Stientje :cry: , ook al opgegeten door de macht van de VVD in de coalitie.

Het is al erg genoeg dát überhaupt al een alternatief ter sprake is gekomen in het rapport terwijl 3kV niet eens echt heel ambitieus is (het is geen revolutie, meer een onderdeel van evolutie/noodzaak). 1,5 eco klinkt extreem als ouwe wijn in nieuwe zakken en levert niet alleen amper iets op, het is zwaar onvoldoende voor een spoornet als dat van Nederland om maar vast te blijven houden aan deze lage spanning. Je hebt niks aan remenergie als alleen maar een hele reeks treinen moet accelereren, om maar eens een dwarsstraat te noemen. 1,5 tot 2 miljard euro is een schijntje als daarmee het complete spoorwegennet naar een hoger niveau wordt getild. Het belang van 3kV wordt ernstig onderschat, en waarschijnlijk wordt de kostenbesparing ook ernstig laag ingeschat (nog afgezien van de positieve milieu-effecten en de uitwisselbaarheid met het Belgische net met bijkomende voordelen).
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3220
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor trolly » Za 30 Jun 2018, 18:00

3kV eco is niet onderzocht?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1186
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor SLToilet » Zo 01 Jul 2018, 08:30

Zal wel te duur zijn geweest, maar 3kV is altijd al meer eco dan 1,5kV eco.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3220
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Resultaat onderzoek bovenleidingspanning

Berichtdoor trolly » Zo 01 Jul 2018, 22:10

't Was ironie.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten