Pagina 1 van 1

Shoppend de trein halen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 16:02
door Geert
Shoppend de trein halen
08-09-2008 | Door: DAG

Stations zijn meer dan plek om op de trein te stappen.
Een noodzakelijke plek om op de trein te stappen is het station al lang niet meer. We eten en winkelen er wat af. En dat wordt alleen maar meer.Dagelijks reizen 1,1 miljoen mensen met de trein. Al die mensen komen op zo’n dag op minimaal twee stations. Om te reizen, maar als het aan de NS ligt, brengen we er de komende jaren ook steeds meer tijd door om te shoppen en te eten.

Daarom bekijkt DAG komende weken samen met lezers wat de beste en slechtste stations zijn om te verblijven. Waar je happend in je Hema-rookworst nog even de laatste aanbiedingen van Vero Moda bekijkt. Waar je je mail checkt in de loungeruimte of ’s avonds uitgebreid een hapje eet bij het Aziatische restaurant nabij spoor vijf. Momenteel bedraagt de gemiddelde wachttijd drie minuten in de stationshal en vier tot vijf minuten op het perron. ‘Ons doel is niet deze wachttijd op te rekken, maar wel te veraangenamen’, zegt NS-woordvoerder Michiel Jonker. ‘Maar met een hogere frequentie van treinen wordt het straks natuurlijk wel makkelijker een trein te laten lopen en de volgende te nemen.’

Rover
Naast extra vergaderruimtes neemt komende jaren het winkel- en horeca-aanbod verder toe waar de reiziger ‘op verschillende tijdstippen van de dag terecht kan’. De stationsgebieden moeten onderdeel gaan uitmaken van stads- en winkelcentra. Volgens Tim Boric van reizigersorganisatie Rover is het logisch dat de reiziger steeds meer wordt gezien als consument. ‘De NS is sinds de jaren negentig nu eenmaal een commerciëler bedrijf geworden dat meer op de winstcijfers moet letten. En internationaal is bewezen dat de combinatie reizen en vastgoed prima werkt.’

Dat blijkt ook uit de cijfers. Stations met een uitgebreid winkelaanbod worden nu al steeds beter bezocht door passanten. Mensen die niet met de trein gaan, maar doelbewust naar de stationswinkels komen voor een boodschap bij de AH to go of een kop koffie. In 2005 droegen treinkaartjes al minder dan de helft bij aan het bedrijfsresultaat. De rest kwam uit de ontwikkeling van stationslocaties en de omzet uit winkels en horeca.

Smullers
Servex, een dochter van de NS die de hapjes en drankjes verzorgt op de stations, zag zijn omzet de laatste vijf jaar verdubbelen tot 300 miljoen euro. Wanneer een reiziger af en toe een intercity overslaat en 15 minuten langer in het stationsgebied verblijft, kan de omzet komende jaren zelfs nog wel met 50 procent stijgen.

Inmiddels telt het bedrijf 325 retail- en horecazaken op 110 stations en zijn 4500 medewerkers in dienst. Zaken als Smullers, C’est du Pain en Kiosk zijn in handen van Servex zelf. Alle andere formules, zoals BurgerKing worden op verschillende manieren geëxploiteerd.

NS zelf ging onlangs nog in zee met het modebedrijf Bestseller, onder meer bekend van Vero Moda, Only, Jack&Jones en Pieces. Eerder werd al bekend dat de Hema 25 kleine stationsvestigingen opent.

Winkelcentrum
De nieuwe ontwikkelingen zullen op korte termijn het beste zichtbaar zijn op zes grote stations van Nederland: Amsterdam CS, Arnhem, Breda, Den Haag CS, Utrecht CS en Rotterdam CS. Deze worden door de komst van de hogesnelheidslijn naar Nederland komende jaren verbouwd tot zogeheten ‘wereldstations’. Station Leiden wordt gebruikt als proefstation. Hier komt onder meer een Health & Beautywereld en een Service, Media, Sport en Foodwereld.

‘Zolang je je straks niet in een winkelcentrum waant, is het prima’, zegt Boric van Rover. ‘Uit onderzoek is gebleken dat de meeste reizigers het waarderen dat ze nog snel wat dingetjes kunnen halen of een tijdschrift kunnen kopen als ze moeten wachten.’ Ook draagt het winkelaanbod volgens hem bij aan het gevoel van sociale veiligheid. ‘Zeker in de avonduren en de weekeindes.’

Verkeerspsycholoog
De grens ligt daar waar de reiziger gehinderd wordt, meent Boric. ‘Bij de verbouwing in Arnhem lieten ze mensen bewust bijvoorbeeld tien minuten omlopen langs de winkels. Dat gaat echt veel te ver.’

Verkeerspsycholoog Cees Wildervanck en zelf actief treinreiziger is wat kritischer over de nieuwe ontwikkelingen. ‘Ik zit als reiziger in het klantenpanel van de NS. De vragen die je voorgeschoteld krijgt, gaan altijd over de kleur van de leuning of het uiterlijk van het gebouw. Elke keer zet ik weer onderaan de vragenlijst; het zal mij allemaal worst wezen. Het gaat mij erom dat ik een kaartje koop, de trein komt en er gegarandeerd een plek is om te zitten. Meer niet.’

Bron: DAG