Pagina 6 van 11

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 08 aug 2016, 21:30
door TomSteyl
Weet er iemand waar de garage/remise van Qbuzz in Drachten zit?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 08 aug 2016, 21:50
door dylanwild94
misschien helpt dit linkje

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 08 aug 2016, 21:52
door Milco
Die is volgens mij niet meer actueel met o.a. Arriva in Appingedam en Purmerend en Connexxion in Alphen aan den Rijn. ;)

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 00:41
door Meltrain
Hainje schreef:Ja het treinstation bedoel ik, sorry als dat niet helemaal duidelijk was. Dank voor het antwoord. :)
Ik weet niet of je per se met de trein wilt, maar anders kun je vanaf Kerkrade ook buslijn 30 nemen, waarop de OV-Chipkaart geldig is.
Je moet alleen nog wel eerst even met de bus vanaf Kerkrade Centrum naar Kerkrade Busstation gaan voor die buslijn 30.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 11:05
door regenmaker
Leer en Weener zijn de enige stations in Duitsland met een OV chipkaart-paaltje.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 11:27
door reisthijs
Sinds een jaar of twee staan er sowieso paaltjes op alle regulier bediende stations in Nederland.
Om binnen Nederland met NMBS of DB te reizen moet je in/uitchecken bij NS.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 15:23
door TomSteyl
Milco schreef:Die is volgens mij niet meer actueel met o.a. Arriva in Appingedam en Purmerend en Connexxion in Alphen aan den Rijn. ;)
Het is inderdaad niet meer actueel. Mocht er toevallig nog iemand zijn die het wel weet waar die remise in Drachten zit, hou ik me van harte aanbevolen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 16:34
door Suus
Ik vermoed op de Kelvinlaan in Drachtstercompagnie. De klantenservice is inwonend bij de MAN-dealer vermoed ik, daarnaast is een open terrein met Qbuzz-auto's.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 17:18
door Mr-W
regenmaker schreef:Leer en Weener zijn de enige stations in Duitsland met een OV chipkaart-paaltje.
Komen er tijdens de nieuwe Limburgse concessie Arriva paaltjes op alle buitenlandse stations tussen Luik-Maastricht-Aken?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 17:44
door Hainje
Mr-W schreef:Komen er tijdens de nieuwe Limburgse concessie Arriva paaltjes op alle buitenlandse stations tussen Luik-Maastricht-Aken?
Het lijkt mij dat die paaltjes er pas komen zodra die trein rijdt. Tot die tijd lijkt het mij tamelijk onzin eigenlijk.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 17:52
door reisthijs
Die paaltjes hoeven er niet vanaf het begin van de concessie te staan nee. Maar dat was de vraag niet. De vraag is of ze er komen als die trein gaat rijden.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 18:18
door Ronald
Ik neem aan dat er tariefafspraken met DB en NMBS moeten worden gemaakt. Dat er een Nederlandse trein gaat rijden betekent niet automatisch dat het Nederlandse tarief daar geldt. Ik weet niet of er al iets over dergelijke afspraken bekend is.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 09 aug 2016, 18:19
door regenmaker
Ik denk het wel, maar weet het niet zeker.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 13 aug 2016, 17:13
door cassie127
Voor Herzogenrath moet je een kaartje kopen retour 100% korting NL €3,20 voor een stukje van Nog geen kilometer vanaf de Nederlandse grens :')

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 13:33
door reisthijs
Ronald schreef:Ik neem aan dat er tariefafspraken met DB en NMBS moeten worden gemaakt. Dat er een Nederlandse trein gaat rijden betekent niet automatisch dat het Nederlandse tarief daar geldt. Ik weet niet of er al iets over dergelijke afspraken bekend is.
Ik neem aan dat Arriva in Duitsland gewoon de eigen tarieven zal hanteren, net zoals op de lijn naar Leer. Arriva wordt immers de exploitant van die trein, niet DB. Daar is de vraag vooral in hoeverre Duitse vervoerbewijzen geldig zullen zijn: aleen binnen Duitsland of ook op het Nederlandse deel van de lijn?

België is een ander verhaal, daar ligt het er aan of de trein in België onder de vlag van de NMBS gaat rijden, of dat Arriva als onafhankelijke vervoerder wordt toegelaten in België. Dat laatste zou een primeur zijn, vrije markt in het personenvervoer kennen onze zuiderburen nog niet.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 13:43
door Chrysa
Waarom zou Arriva die België binnenvalt met een trein een primeur zijn? Thalys en ICE doen het toch ook? Wat zie ik over het hoofd? Ook NS rijdt met de Intercity Brussel gewoon naar België, lijkt me niet heel anders dan Arriva.


Edit: Laat maar, niet goed gelezen, waardoor ik alleen keek naar alles dat niet NMBS was.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: zo 14 aug 2016, 23:16
door Een Echte Heer
Een verbinding tussen Liege en Aachen via Maastricht/Heerlen zou kunnen concurrren met de directe HST's tussen de plaatsen. Dit is natuurlijk een hele flauwe vergelijkig, met Arriva ben je gewoon een uur langer onderweg dan ICE/Thalys maar de overheden zijn net robots.

Daarnaast kan ik gewoon leven met Arriva in Herogenzath of Aachen, kan prima. Maar Arriva op een babaars station als Visé is gewoon een cultuurschok. Er zit gewoon een halve meter verschil tussen het perron en de treinvloer. Trouwens een andere vervoerder in België is sowieso een mindblown.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 10:24
door OmniLezer
Arriva moet dan treinen met een 60cm vloer hebben i.p.v. een 84cm vloer zoals in Nederland omdat een opstap van 20cm nog kan, maar een opstap van een kleine 50cm is wel veel. Ik weet nieet welke turner in de trein kaan stappen zo, maar ik kan dat niet en ben vrij lenig.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 10:33
door reisthijs
Bij de GTW's hebben ze dat opgelost met een extra uitschuifbare treeplank, zie bijvoorbeeld in Weener: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ahnhof.JPG

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 10:35
door waldo79
@Omnilezer: nog niet veel gezien van de wereld?
Eh, in vele buitenlanden moet je vanaf een laag perron tientallen centimeters omhoog de trein inklimmen. En dat lukt zelfs mensen met een volle backpack op de rug (A)

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 11:12
door Zugführer
:Y
Ik denk dat geen enkel ander Europees land alle stations heeft uitgerust met zo'n hoog perron als we in Nederland hebben.
Jammere bijkomstigheid is dat de aanleg van een nieuw station in Nederland daardoor meteen vrij prijzig is.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 11:52
door Suus
Zugführer schreef::Y
Ik denk dat geen enkel ander Europees land alle stations heeft uitgerust met zo'n hoog perron als we in Nederland hebben.
Jammere bijkomstigheid is dat de aanleg van een nieuw station in Nederland daardoor meteen vrij prijzig is.
VK heeft overal hoge perrons van 91,5 centimeter, op de lijn naar Heathrow zelfs 1,1 meter.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 12:09
door Een Echte Heer
VK en Nederland dan :D

En Ierland neem ik ook aan omdat het netwerk daar door de Britten is aangelegd.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 12:12
door Suus
Vermoedelijk wel, maar behalve dat de Ieren breedspoor hebben weet ik heel weinig van de Ierse spoorwegen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 12:20
door Zugführer
Ik weet ook weinig van de Ierse en UK spoorwegen, buiten London om ;)
Staat op de planning voor volgende vakantie :pos: