Pagina 7 van 11

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 15 aug 2016, 23:35
door regenmaker
Wat mij altijd opvalt is dat er het hele jaar door een NS-bus rond middernacht van Arnhem naar Nijmegen rijdt. Vind ik maar vreemd, waarom is dat?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 16 aug 2016, 19:21
door Wubbo
Rond middernacht? Dat is raar. Ik weet dat er twee nachten (woensdag/donderdag en donderdag/vrijdag) een bus ingezet wordt ipv de laatste IC, maar die rijdt na enen. Die laatste IC kan niet rijden ivm onderhoudswerkzaamheden.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: di 16 aug 2016, 21:55
door JWM
Suus schreef:Vermoedelijk wel, maar behalve dat de Ieren breedspoor hebben weet ik heel weinig van de Ierse spoorwegen.
Breedspoor ja? Dat is me helemaal niet opgevallen :oops:

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 22:05
door regenmaker
Wubbo schreef:Rond middernacht? Dat is raar. Ik weet dat er twee nachten (woensdag/donderdag en donderdag/vrijdag) een bus ingezet wordt ipv de laatste IC, maar die rijdt na enen. Die laatste IC kan niet rijden ivm onderhoudswerkzaamheden.
Owja, die bedoel ik. Die rijdt om 01:39 vanuit Arnhem, dacht rond middernacht. Maar zijn er dan wekelijkse onderhoudswerkzaamheden?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: wo 17 aug 2016, 22:29
door Ardan
Hoeft niet per se, maar er is dan wel ruimte voor ingepland op vaste tijden.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: do 18 aug 2016, 13:48
door regenmaker
Sowieso, hoe vol zit nou die IC om half 2 nou eigenlijk? Is het dan niet handiger om hem gewoon te schrappen? Zo heb je nog meer tijd voor onderhoud.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: do 18 aug 2016, 22:06
door Milco
Bij een bus of een tram is het niet erg als er bij een "gewone" halte vroeger vertrokken wordt. Een trein daarentegen wacht, indien te vroeg, bij elk station zijn tijd af. Dit kan ook op een gewone halte. Hoe gelden deze "regels" voor de metro eigenlijk? Net als een trein of ligt dat eraan waar hij rijdt (denkend aan bijvoorbeeld de sneltramtrajecten van lijn 51 naar Amstelveen en lijn E naar Den Haag)?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: do 18 aug 2016, 22:44
door Ardan
Volgens mij wordt daar niet gewacht. Dienstregelingen worden gemaakt op normale rijtijd en perst zich er gewoon tussen bij aansluitingen op andere lijnen. Volgens mij wordt er ook zelden echt te vroeg gereden.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: do 18 aug 2016, 22:51
door Suus
Het ATB-systeem van de Rotterdamse metro kent vertrekverboden, die worden opgelegd als de metro te vroeg rijdt. Het is dan wel veilig om te vertrekken, maar in principe niet de bedoeling. Lijn E heeft het echter niet op de gehele lijn.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 00:18
door Meltrain
Mag je met Altijd Vrij terugsteken of moet je dan nog onderweg uit- en weer inchecken?
Voorbeeld: als ik Rlb - Rtd - Bd wil doen, moet ik dan op Rtd uit- en weer inchecken?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 00:34
door Ardan
Op zich is het waanzin maar volgens de regeltj0ns moet het volgens mij wel. Als je HC Zeiksnor tegenkomt krijg je een preek :D

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 00:36
door Zugführer
Goeie vraag, ik twijfel daar met mijn nog 10 dagen geldige SOV ook altijd over en doe het voor de zekerheid doorgaans dus maar wel.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 13:36
door reisthijs
De regels worden regelmatig herschreven. Er is geen expliciet verbod op terugsteken meer. Dat is niet meer nodig omdat de reisplanner leidend is geworden.

Je hoeft niet onderweg uit/in te checken als je een advies van de reisplanner opvolgt. Als je aanvinkt dat je Altijd Vrij of Trein Vrij hebt krijg je adviezen met terugsteken, anders niet.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 17:20
door Meltrain
Maar als het advies niet uit de reisplanner komt, maar de reiziger wil toch terugsteken, dient er wel uit- en weer ingecheckt te worden ondanks dat de reiziger een vervoerbewijs heeft wat in het hele land onbeperkt geldig is?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 19:50
door Geert
Mocht je er al een boete voor krijgen kun je altijd nog bezwaar maken. Het lijkt me dat je in alle redelijkheid kunt beargumenteren dat NS geen geld verloren heeft aan jouw terugsteekactie. Los daarvan zal een gemiddelde HC vast niet moeilijk doen bij een Altijd Vrij-abonnement lijkt me.

En anders zorgen dat je wel een correct advies uit de reisplanner tovert he (op het moment van controle) :D

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: za 20 aug 2016, 20:02
door Aking
Kun je voor dat laatste niet even een app knutselen dan?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 11:06
door reisthijs
Meltrain schreef:Maar als het advies niet uit de reisplanner komt, maar de reiziger wil toch terugsteken, dient er wel uit- en weer ingecheckt te worden ondanks dat de reiziger een vervoerbewijs heeft wat in het hele land onbeperkt geldig is?
Voor Altijd Vrij is er dus blijkbaar een uitzondering gemaakt, voor de andere abonnementen waarmee je gratis kan reizen niet.
Volgens de regels zoals NS ze heeft opgesteld heb je geen geldig vervoerbewijs als je niet geheel correct volgens de regels op de juiste momenten in- en uitcheckt.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 11:18
door ODRAIL
En wat mogen die juiste momenten dan zijn? Zijn deze ergens na te lezen?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 11:39
door reisthijs
Bij het begin en aan het einde van je reis natuurlijk. Op voorwaarde dat je een reisroute volgt die is geadviseerd door de reisplanner.
Zie de eerste link op http://www.ns.nl/voorwaarden.html

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 12:07
door Somoht
De reisplanner van NS is gewoon simpel in het opzicht dat deze je nooit twee maal langs een station laat gaan en dat alle tussenstations waar alleen gepasseerd wordt daarbij horen. Daarnaast zijn er 22 uitzonderingen waar het wel mag:
mrn
mtr
swd
klp
hglo
odz
almo
amri
hvl
utzl
htnc
gp
hze
mz
utvr
almb
almp
alm
almm
ampo
ypb
arn
Overigens welke droeftoeter ALM hier tussen heeft gezet :'). Dat levert dus keihard stomme adviezen op voor GVC / Schiphol naar ALmere Poort met een krappe oversteek op Almere centrum waardoor je mogelijk door de poortjes moet en dat alles om 1 minuut eerder aan te komen op Almere Poort want er is ook een reismogelijkheid waarbij je op Poort aankomt een minuut later met een overstap op Weesp.

Noot: 9292 faalt hier compleet op en geeft gewoon doodleuk adviezen met terugsteken waarbij de enige waarschuwing een hogere reistarief is, in praktijk dus zwartrijd-adviezen.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 12:41
door MdJ
De eerste zoveel afkortingen zijn logisch vanuit het verleden, maar waarom Amri, Htnc, de stations tussen Ehv-Wt, Ypb en Arn?

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 13:26
door Zugführer
Htnc vermoedelijk ook uit het verleden, toen er nog een tram reed en je vanuit Geldermalsen moest terugsteken via Houten Hbf.
En ook Arnemuiden zal wel een erfenis zijn van toen er nog een snelle intercity was en je door terug te steken via Middelburg eerder daar was, o.i.d.
Wel apart dat die lijst niet aangepast wordt als de dienstregeling compleet veranderd is :P

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 13:42
door Somoht
Hij was tot twee weken geleden ook een heel stuk korter.... Toen was het dit lijstje
mrn
mtr
swd
klp
hglo
odz
almo
amri
hvl
utzl
bnk
htnc
vmw
gp
hze
mz
utvr
Geen idee waarom al die Almeerse stations er plots bij staan behalve als dat iets is vanwege de werkzaamheden deze week..
ALMO is er ook een uit het verleden, toen er alleen IC's reden tussen Almere Buiten en Lelystad en je voor Lelystad->Almere Oostvaarders wel MOEST terugsteken op Almere Buiten.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 13:55
door Suus
De Almeerse stations zullen er wel bijstaan omdat er deze week een busdienst Weesp - alle Almeerse stations - Hilversum is, en dat is normaal geen bestaande route.

Hengelo Oost en Oldenzaal zullen wel zijn voor reizen naar Bad Bentheim.

Bunnik wordt met werkzaamheden vaak alleen vanuit Driebergen-Zeist per bus bediend.

Maastricht Randwijck toen de trein naar België daar niet meer stopte.

Re: Korte vragen #19

Geplaatst: ma 22 aug 2016, 14:40
door reisthijs
Somoht schreef:De reisplanner van NS is gewoon simpel in het opzicht dat deze je nooit twee maal langs een station laat gaan en dat alle tussenstations waar alleen gepasseerd wordt daarbij horen.
De reisplanner geeft toch wel adviezen waarbij je twee keer langs hetzelfde station gaat, als dat de snelste route is.

Wat niet mag is onderweg je begin- of eindstation passeren.