Korte vragen #19

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3251
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Aking » Wo 31 Aug 2016, 17:47

Lijkt mij dan weer sterk dat ze op elk station met poortjes een paar van die dingen hebben staan, dan kom je namelijk al gauw op een paar honderd uit volgens mij...

Maar volgens mij is het beleid dat je ALTIJD in en uit moet checken, dus ook bij ongeplande verstoringen. Hoe de uitwerking daarvan in de praktijk is, is een ander verhaal (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ardan » Wo 31 Aug 2016, 18:01

Uitchecken, door poortje lopen, naar ander poortje lopen, inchecken, niet door dat poortje lopen maar naar de bus? Krijg je op het volgende station dan weer gelazer mee want dubbele incheck..
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor JWM » Wo 31 Aug 2016, 18:06

Ik heb wel eens bij geplande werkzaamheden op Lelylaan aan zo'n ingehuurde service beveilgingsmedewerker gevraagd hoe ik met mijn NS-vervoerbewijs moest uitchecken toen ik uit de metro kwam. Advies was de incheckkant van de NS-poortjes. :') Als je het goed wil doen moet je blijkbaar over die poortjes klimmen om netjes te kunnen uitchecken.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Tochjo » Wo 31 Aug 2016, 18:19

Meltrain schreef:Wat is eigenlijk het beleid ten aanzien van in- en uitchecken bij de spoorvervoerders als er door een onverwachte verstoring geen treinen maar bussen rijden?

Dit is een goede vraag met een opmerkelijke timing. De situatie wijzigt morgen namelijk.

Momenteel moet je altijd ingecheckt zijn, ook als je gebruikmaakt van een treinvervangende bus. Op stations met paaltjes is dat geen probleem. Op stations met gesloten poortjes betekent het dat een poortje geopend wordt bij een verstoring, of dat via de servicezuil verzocht moet worden om een poortje te openen zodat het station verlaten kan worden zonder uit te checken. Of om juist na een treinvervangende busrit weer door de poortjes te kunnen voor het vervolg van de reis, dan wel om aan de uitcheckzijde van een poortje uit te kunnen checken.

Vanaf morgen gaat NS van rit naar reis. Dat betekent dat iemand die in de daluren incheckt, uitcheckt en maximaal 35 minuten later weer incheckt verder reist tegen daltarief, ook als de nieuwe check-in in de spitsuren plaatsvindt. En omgekeerd: eenmaal ingecheckt in de spitsuren geldt een check-in binnen 35 minuten na uitchecken weer als een check-in in de spitsuren, ook al vindt deze plaats in de daluren.

Deze wijziging is voor NS aanleiding om niet langer poortjes te openen voor reizigers die van treinvervangend vervoer gebruik moeten maken. Het beleid wordt vanaf morgen dat voor treinvervangend vervoer niet ingecheckt hoeft te worden. Moet een reiziger onderweg van treinvervangend vervoer gebruikmaken, dan checkt deze op het laatste treinstation uit, gaat door de poortjes, neemt de bus, checkt weer in op het volgende station en reist vervolgens daar verder. Bij treinvervangend vervoer aan het begin wordt pas ingecheckt op het station na de treinvervangende busreis; bij treinvervangend vervoer aan het eind wordt al uitgecheckt op het treinstation voorafgaand aan de treinvervangende busreis. Overigens zou ik zelf altijd even in- en uitchecken aan het begin of eind van een busrit, want dat maakt een claim voor Geld terug bij vertraging een stuk eenvoudiger.

Voor meer informatie over bovenstaande kun je dit topic op het NS-forum doorlezen.

(Of dit vanaf morgen ook zo werkt bij andere vervoerders, weet ik niet, die vraag heb ik net in bovenstaand het genoemde topic gesteld.)

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 3251
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Aking » Wo 31 Aug 2016, 18:36

Vooral die claim ontwijken ze dan nogal smerig inderdaad...

Want los van de treinvervangende bussen bij geplande werkzaamheden zijn er ook vaak zat treinvervangende bussen bij ongeplande werkzaamheden, en juist bij die laatste zou je dan nu geen vertraging meer hebben, want het gedeelte van de reis waarbij je bent ingecheckt verloopt dan dus eigenlijk altijd op tijd :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 4423
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor JWM » Wo 31 Aug 2016, 18:57

Dus treinvervangende busssen zijn vanaf nu altijd gratis :shock:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Daniel » Wo 31 Aug 2016, 19:13

En reizen met een treinvervangende busrit halverwege zijn dus voortaan duurder als je toevallig lang op de NS bus moet wachten terwijl de busrit maar een kort stukje van je reis is?
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Tochjo » Wo 31 Aug 2016, 19:27

Ik citeer uit het topic van het NS-forum waar ik naar linkte:
Sivan NS schreef:Wanneer er een calamiteit is en reizigers moeten een deel van hun reis met de bus afleggen, dan zit er meer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken, hoe zit dat dan met restitutie?
Reizigers checken uit op het station waar de trein niet verder gaat, en kunt dan (gratis) met de bus naar het station vanaf waar weer verder gereisd kan worden met de trein. Voor het vervolgtraject checken ze weer in. Dit is dan op een ander station en meestal ook na 35 minuten. Het kan dan zijn dat je tegen spitstarief verder reist, terwijl je aan het begin van de reis in het dal had ingecheckt. In dit geval kun je contact opnemen met onze Klantenservice. Zij beoordelen de situatie en zullen als het aannemelijk is dat tussentijds uitchecken nodig was ervoor zorgen dat je het teveel betaalde bedrag terugkrijgt (nog afgezien van GTBV waar alle klanten bij een calamiteit en een vertraging van meer dan een 30 minuten gebruik van kunnen maken).

Via de klantenservice kun je dus het te veel betaalde terugkrijgen (naar ik verwacht ook in de situatie die jij schetste, Daniel, hoewel die net iets afwijkt).

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25073
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Daniel » Wo 31 Aug 2016, 21:09

Op zich wijkt dat ook weer niet zoveel af, het gaat immers puur om het na meer dan 35 minuten verder reizen. Bij beide situaties speelt ook hetzelfde: je reist verder in spitstarief en/of je bent je lange afstandskorting kwijt.
Het hangt er maar net van af hoe lang de busrit ten opzichte van je reis is want het kan net zo goed gebeuren dat je met de gratis busrit meer bespaard dan je extra kwijt bent door de gemiste LAK.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11115
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Meltrain » Do 01 Sep 2016, 12:54

Bedankt voor het antwoord. :pos:

De plaatsing van de vraag is inderdaad geheel toevallig, maar ik had dinsdag met zo'n situatie te maken. Omdat ik al vreesde dat op Sdm de poortjes gewoon gesloten zouden zijn en ik vermoedde dat er geen cico zou staan, ben ik te Dtz maar niet ingecheckt.
Achteraf gezien had dat toen dus nog wel gemoeten en had ik op Sdm via de praatpaal moeten vragen of de poortjes open konden?
In elk geval is het sinds vandaag simpeler: niet inchecken. ;)

Ik neem aan dat er bij gepland vervangend vervoer wel verplaatsbare cico's worden neergezet en reizigers dan wel gewoon moeten in- en uitchecken.
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 598
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor cassie127 » Do 01 Sep 2016, 16:52

In Zwolle staan ze standaard op het trein vervangend vervoer busstation. En alle stations tussen Zwolle - Wierden hebben nu ook weer een mobiele paal wegens de werkzaamheden die vanaf maandag er weer elke avond zullen zijn.
Online archief dienstregelingen (pdf) op: http://busboekjesenlijnfolders.nl (laatste update: 23-11-2016 > Nieuwe dienstregelingen)

jossevb
Berichten: 7
Lid geworden op: Ma 19 Jan 2015, 17:42

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor jossevb » Vr 02 Sep 2016, 09:42

Maar hoe moet dat dan als je tussen Delft en Den Haag met de tram wordt gestuurd?

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 910
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Tochjo » Vr 02 Sep 2016, 16:13

Meltrain schreef:ik had dinsdag met zo'n situatie te maken. Omdat ik al vreesde dat op Sdm de poortjes gewoon gesloten zouden zijn en ik vermoedde dat er geen cico zou staan, ben ik te Dtz maar niet ingecheckt.
Achteraf gezien had dat toen dus nog wel gemoeten en had ik op Sdm via de praatpaal moeten vragen of de poortjes open konden?

Ja, al had NS er eigenlijk zelf voor moeten zorgen dat er op Schiedam Centrum een poortje open zou staan. In de praktijk merkte ik dat dat soms wel, soms niet gebeurde.

Ik neem aan dat er bij gepland vervangend vervoer wel verplaatsbare cico's worden neergezet en reizigers dan wel gewoon moeten in- en uitchecken.

Deze vraag heb ik gesteld op het NS-forum, maar ik wacht nog op een antwoord. Persoonlijk zou ik één lijn juist helder vinden: nooit inchecken voor vervangend vervoer.

jossevb schreef:Maar hoe moet dat dan als je tussen Delft en Den Haag met de tram wordt gestuurd?

Ook een interessante vraag. Ik zal hem stellen op het NS-forum.

Gebruikersavatar
Daantje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 4450
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Daantje » Vr 02 Sep 2016, 21:37

Jaren geleden hoefde je dan niet in te checken bij de HTM maar toen kon je op je OV-chipkaart nog gewoon zien dat je een abonnement van NS had. Nu kan dat niet meer.
Interrail Frankrijk 2007
(Bijna) dagelijks Rotterdam Centraal - Delft vv

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2370
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Mr-W » Za 03 Sep 2016, 21:14

JWM schreef:Dus treinvervangende busssen zijn vanaf nu altijd gratis :shock:

In de praktijk werd er al nauwelijks gecontroleerd op vervoersbewijzen. Regelmatig gezien dat mensen die vroegen waar ze in moesten checken gewoon in konden stappen.(ongeplande verstroingen)
Voor gedoe met poortjes heb ik standaard een QR code bij, scheelt me een hoop tijd om alles terug te vragen via de klantenservice.

microshit
Berichten: 1016
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor microshit » Zo 04 Sep 2016, 02:36

Sterker nog, ken en zie tevens mensen die van tevoren er al vanuit gaan dat treinvervangende bussen per definitie gratis zijn :S

Gebruikersavatar
Ardan
Berichten: 9240
Lid geworden op: Wo 10 Jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contact:

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ardan » Zo 04 Sep 2016, 02:55

In Zwolle is men erg streng ermee ja. Bij gepland businzet heb ik vaak genoeg controle voor vertrek van de bus meegemaakt, terwijl iedereen zat ging zo'n pipo nog even de bus door. De chauffeurs zelf vinden het eigenlijk altijd wel best, al helemaal bij ongepland businzet. 'Ga maar zitten, ik weet ook niet hoe je het anders moet doen'. Het is ook niet het pakkie-an van de chauffeurs. Zij rijden en ze worden betaald, en hoe de reiziger het betaalt, of niet, zal hen worst wezen.

Ik snap bij werkzaamheden de gedachte van 'per definitie gratis' zoals hierboven wel. Je betaalt voor een comfortabele snelle treinreis, en niet om voor datzelfde geld een oncomfortabele twee keer zo lange busreis te hebben, waar jij verder niets aan kunt doen. Ongepland businzet mag wat mij betreft om die redenen echt gratis. Ik als reiziger heb ellende, ik kom later aan, ik kan er niks aan doen. Het vervoersbedrijf kan er ook niks aan doen, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom extra kosten of nóg meer gedoe moet hebben.
2016 (28-11):
Trein 4114 km · S-Bahn/RR 413 km · Zweeftrein 9 km · Metro 293 km · Tram 165 km · Funiculaire 1 km · Bus 124 km · Veer 6 km

Claus Plein
Berichten: 11
Lid geworden op: Vr 08 Jul 2016, 22:42

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Claus Plein » Ma 05 Sep 2016, 11:03

Kort vraagje waarvoor dit topic voor bedoeld is: Mag ik met een Go Pass 1 naar Roosendaal met de Beneluxtrein mee? Het stukje reis gaat van Antwerpen-Centraal naar Roosendaal waar ik dan m'n reis beëindig.

Hendrik
Berichten: 1456
Lid geworden op: Vr 20 Feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Hendrik » Ma 05 Sep 2016, 11:47

Kort antwoord: ja. :wink:

(Waarom twijfelde je daarover trouwens?!)

Claus Plein
Berichten: 11
Lid geworden op: Vr 08 Jul 2016, 22:42

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Claus Plein » Ma 05 Sep 2016, 11:54

Dankjewel voor het antwoord. Omdat ik vrijwel nergens informatie erover kon vinden en ik absoluut geen boete wil krijgen. Kan ik nog van de extra luxe in de gedegradeerde 1e klasse genieten, of is dat niet meer? Kwam wel iets in een ander topic tegen, maar niet of dat niet meer is.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ezra » Ma 05 Sep 2016, 22:01

Ik heb een vraag waarbij ik eigenlijk niet weet of het in dit topic moet, maargoed: Ik heb een foto gemaakt van de ex Van Oeveren 63. Weet iemand bij welke bedrijf deze bus nu rijdt?

MdJ
Berichten: 3801
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor MdJ » Ma 05 Sep 2016, 23:17

South West Tours uit Dalfsen/Zwolle/Amsterdam.
Bij twijfel: gebruik beton.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ezra » Ma 05 Sep 2016, 23:54

MdJ schreef:South West Tours uit Dalfsen/Zwolle/Amsterdam.

Thanks.

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ezra » Di 06 Sep 2016, 01:03

Ezra schreef:
MdJ schreef:South West Tours uit Dalfsen/Zwolle/Amsterdam.

Thanks.

Heeft hij daar nummer 60 gehouden?

Ezra
Berichten: 918
Lid geworden op: Ma 18 Nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #19

Berichtdoor Ezra » Do 08 Sep 2016, 10:52

Ezra schreef:
Ezra schreef:
MdJ schreef:South West Tours uit Dalfsen/Zwolle/Amsterdam.

Thanks.

Heeft hij daar nummer 60 gehouden?

Uit een Facebook-groep heb ik vernomen dat de bus van van Meteren vervoer is. Dit zal wel kloppen, want op de website wordt er gesproken over deze bus die is omgetoverd tot partybus.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten