OVer je OV-Chipkaart

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Meltrain »

Ik kan sinds kort niet meer bij NS in- of uitchecken als mijn OV-chipkaart in mijn portemonnee zit. Bij de RET en het GVB lukt het nog wel gewoon.
Is er soms iets veranderd bij NS?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023

03 juli 2019

De ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven is de techniek toe aan vervanging. In een brief aan vervoerders en andere overheden schrijft ze dat het gebruiksgemak van de kaart door de reizigers wordt gewaardeerd, maar dat toch een meer eigentijds systeem de voorkeur verdient. Bovendien is de ov-chipkaart relatief duur, benadrukt de staatssecretaris.

Van Veldhoven wil toe naar een systeem waarbij het reissaldo niet meer op een ov-chipkaart wordt bijgehouden, maar waarbij de reiziger zelf kiest of hij bijvoorbeeld via een bankpas of mobiel wil betalen. Het saldo wordt dan bijgehouden in de centrale backoffice van het betaalsysteem.

Bron en meer...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

:')

En hoeveel miljoenmiljard is er in dat systeem gepompt? En hoeveel hebben de hoge herendames bij Teanslink opgestreken? (A)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Ik lees nog geen oplossing voor de Zakelijke OV-Chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JordiBrabant
Donateur
Berichten: 1483
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door JordiBrabant »

Dus hetzelfde systeem maar dan in een ander pasje? Of wil men echt iets veranderen en een single check in-check out creëren. Een andere verbetering als ze iets willen doen met bankpassen etc.: identieke kopieën maken op verschillende datadragers zodat je met je telefoon kan in- en uitchecken en daarna vlekkeloos met hetzelfde reisproduct met je pasje en dat het dan als een doorgaande reis gezien wordt. We zullen zien wat het voorstel echt wordt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
umbusko
Donateur
Berichten: 5286
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door umbusko »

Ik ben er eerlijk gezegd niet zo happig op om mijn bankpas te gebruiken voor niet-bankzaken. Het nadeel van de telefoon is dat hij onderweg leeg kan gaan, terwijl de kans dat je pasje onderweg stuk gaat natuurlijk heel veel kleiner is.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Z2N »

Wen er maar aan, PSD2 heeft een hoop dingen mogelijk gemaakt omtrent het anders gebruiken van je bankgegevens.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

umbusko schreef:Ik ben er eerlijk gezegd niet zo happig op om mijn bankpas te gebruiken voor niet-bankzaken.
Dan ben je gelukkig niet de enige :wink: .
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Cas »

Veel meer dan een account gekoppeld aan de NFC-'ID' van je bankpas zal het niet zijn lijkt me, dus je zou net zo goed elke andere contactloze pas kunnen gebruiken, communicatie met het betaalgedeelte zal er niet zijn. Nog steeds riskant om zo veel van een pas af te laten hangen, natuurlijk, maar hopelijk krijg je dus de vrijheid om het op elke pas (of telefoon met NFC) te doen.
請勿靠近車門
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Aking schreef:En hoeveel miljoenmiljard is er in dat systeem gepompt?
Maar het systeem blijft wel, er wordt alleen gebruik gemaakt van andere vormen binnen datzelfde systeem.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

"Verdwijnt mogelijk in 2023".

Mja, tijdens mijn opleiding als buschauffeur in 2011 kregen we ook een powerpoint-presentatie te zien waarin werd vermeld dat de OVC in 2007 volledig operationeel zou zijn. :')
Dus dikke kans dat het met de opvolger van de OVC ook zo zal gaan.
🍉
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Waarom veranderen? Ik denk dat een hele groep mensen blij zijn (denk aan senioren etc.) dat men de werkwijze van de OVC snapt.
Dat eruit 'gooien' voor de NFC techniek op de mobiele telefoon.. lijkt mij voor die mensen een nieuwe hobbel te nemen.. als dat al lukt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Hainje »

Als we dat argument overal op hadden toegepast dan gebruikten we nu nog postduiven. Het gros van de ouderen zijn flexibeler dan je denkt, je moet er alleen wat meer moeite voor doen om het uit te leggen.
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Daniel »

De vraag is wel hoe je dat met reisproducten gaat regelen, maar ik las ook al verhalen over bijvoorbeeld achteraf factureren op grote schaal en dat zou juist een verbetering kunnen zijn in bepaalde situaties (zo'n backoffice kan waarschijnlijk beter omgaan met meerdere producten die zouden kunnen conflicteren dan een product dat fysiek op een kaart staat).

Al blijft een systeem dat met een bepaalde aparte kaart werkt natuurlijk handiger voor reizigers die anoniem willen reizen (en bv. nu een anonieme OVC hebben). Want als je met een op naam staande bankpas kunt inchecken is dat natuurlijk niet heel erg anoniem meer.
Naast het praktische dingetje dat je geen anonieme kaart voor gebruik door het hele gezin meer kunt nemen. Je bankpas meegeven levert immers ook wat praktische probleempjes op (je zal maar boodschappen willen gaan doen terwijl je kind met de bus moet en je bankpas daarvoor mee heeft :wink: )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Waarom veranderen? Ik denk dat een hele groep mensen blij zijn (denk aan senioren etc.) dat men de werkwijze van de OVC snapt.
Dat eruit 'gooien' voor de NFC techniek op de mobiele telefoon.. lijkt mij voor die mensen een nieuwe hobbel te nemen.. als dat al lukt.
In Rotterdam waren de 65+'ers als eerste over op de OV-Chipkaart. Alleen op die manier kregen ze namelijk vrij reizen van de gemeente :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Durashift »

Hainje schreef:Als we dat argument overal op hadden toegepast dan gebruikten we nu nog postduiven.(..)
jajajaja..

Ondertussen over dat PSD2 verhaal:
(...) Ondertussen gebruikt ABN Amro de persoonlijke data van klanten allang om aanbiedingen van eigen producten te kunnen doen. Op basis van een 'opt-out': je moet zelf het initiatief nemen om je af te melden als je dit niet wil.

"Klantgegevens worden gebruikt voor het nog beter servicen van die klanten", zegt een woordvoerder van de bank. Niet om producten en diensten van derden aan te bieden, wel voor eigen bankproducten, "wat niet nieuw is". (..)
Bron: https://nos.nl/artikel/2291873-abn-amro ... t-het.html
Tja, het is bijna net als met het woord / begrip 'veiligheid'.. Men plakt dat ergens op en dan moet het wel werken... :twisted:

Moet ik toch maar ff controleren of ik die opt-out wel heb ingeschakeld... (A)
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Dennenboom »

Mikos schreef:Ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023

03 juli 2019

De ov-chipkaart verdwijnt mogelijk in 2023. Volgens staatssecretaris Van Veldhoven is de techniek toe aan vervanging. In een brief aan vervoerders en andere overheden schrijft ze dat het gebruiksgemak van de kaart door de reizigers wordt gewaardeerd, maar dat toch een meer eigentijds systeem de voorkeur verdient. Bovendien is de ov-chipkaart relatief duur, benadrukt de staatssecretaris.

Van Veldhoven wil toe naar een systeem waarbij het reissaldo niet meer op een ov-chipkaart wordt bijgehouden, maar waarbij de reiziger zelf kiest of hij bijvoorbeeld via een bankpas of mobiel wil betalen. Het saldo wordt dan bijgehouden in de centrale backoffice van het betaalsysteem.

Bron en meer...
Een dag later blijft de kaart gewoon bestaan.
https://www.nporadio1.nl/politiek/17442 ... art-blijft
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ArrivaBas »

Jammer, ik wilde net mijn mogelijk enige OV-Chipkaart inlijsten zodra hij is verlopen. (A) _O_
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door ODRAIL »

En hier een iets uitgebreider artikel hierover:

https://nos.nl/artikel/2292049-ov-chipk ... n-bij.html
Wannes
Berichten: 489
Lid geworden op: do 27 sep 2018, 16:04
Locatie: Dordrecht / Grand Est

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Wannes »

ArrivaBas schreef:Jammer, ik wilde net mijn mogelijk enige OV-Chipkaart inlijsten zodra hij is verlopen. (A) _O_
Het staat je natuurlijk vrij dat 'nieuwe' systeem te gebruiken en je OV-Chipkaart in te lijsten :mrgreen:
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door VIRM »

Volgens ProRail moeten blindegeleidelijnen op stations uitkomen bij brede OV-chipkaartpoortjes. Dit betekent dat ik regelmatig gebruik maak van deze brede poortjes. Wat mij opvalt, is dat deze brede poortjes veel langer open blijven staan dan de reguliere, smallere poortjes. Dit maakt vervolgens het tailgaten vrij eenvoudig. Zo had ik recentelijk iemand die, nadat ik het poortje was uitgestapt, doodleuk de andere kant op ging in het nog geopende poortje. Nu ben ik niet vies van een beetje bulldozeren van een tailgater, maar dat moet ik natuurlijk wel doorhebben. :mrgreen:

Hoe kijken andere gebruikers hier tegenaan? En is hier iets aan te doen?
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Aking »

Brede poortjes worden dus gebruikt door gehandicapten, oudjes, moeders met kroost en dat soort dingen, dus ik zou zeggen logisch dat ze langer openblijven. Maar als fervent tailgater heb ik nog nooit de moeite gedaan daar op te letten, noch is het me opgevallen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Suus »

Als ik doorheb dat iemand wil gaan tailgaiten en niet uit zichzelf vraagt of het het om zus-en-zo mag neem ik maatregelen. Ik blief dergelijk gedrag niet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer je OV-Chipkaart

Bericht door Mikos »

Ik schrijf er zelfs met plezier een bonnetje voor :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten