Syntus wordt Keolis

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7595
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door VIRM »

MdJ schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Maar meer ter ondersteuning van Stadtler-rail; Arriva leunt op "brand awareness" van de DB, Keolis kan dat dus niet niet op de merknaam Syntus.
Arriva leunt op de brand awareness van DB? Ik vraag mij af hoeveel doorsnee reizigers van Arriva weten dat Arriva van DB is.
Beul van de blindegeleidelijn
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door dylanwild94 »

Even veel reizigers die weten dat connexxion onder transdev valt. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door MdJ »

VIRM schreef:
MdJ schreef:Nee, dat bedoel ik niet. Maar meer ter ondersteuning van Stadtler-rail; Arriva leunt op "brand awareness" van de DB, Keolis kan dat dus niet niet op de merknaam Syntus.
Arriva leunt op de brand awareness van DB? Ik vraag mij af hoeveel doorsnee reizigers van Arriva weten dat Arriva van DB is.
Ja, het is even zoeken, maar de reactie was op het bericht van StadtlerRail 2 pagina's terug, alwaar mijn bericht ook stond.
Arriva heeft inmiddels als ondertitel " A DB company" Arriva en DB worden aan elkaar gekoppeld en de naamsbekendheid (geld waard!) is dan dus groter.

Keolis kan echter weinig steunen op de naam Syntus. Een boerenbedrijf uit de Achterhoek, miljoenenverliezen op de Veluwe, fijna failliet en in Utrecht gaat het nu in dit eerste jaar ook niet geheel fantastisch met het imago.

Nu ben ik de laatste die iets over marketing gaat zeggen, daar hebben anderen veel meer verstand over. Ik haalde het _toen ik het bericht plaatste_ even aan.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door regenmaker »

dylanwild94 schreef:Even veel reizigers die weten dat connexxion onder transdev valt. :Y
Mensen weten niet eens dat Breng eigenlijk Connexxion is dusja... Hetzelfde gaat waarschijnlijk gelden voor Allgo.

Ook denk ik dat bijna niemand weet dat WestVerkehr deels onderdeel is van NEW AG uit Mönchengladbach om maar wat te noemen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Meltrain »

Tja, ik denk ook dat weinig mensen weten dat Virgin Trains East Coast voor slechts 10% eigendom van Virgin is en voor 90% eigendom van Stagecoach is. :')
Dit in tegenstelling tot Virgin Trains, dat voor 51% van Virgin en voor 49% van Stagecoach is. :Y
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Statler Rail
Berichten: 1057
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Statler Rail »

We moeten oorzaak en gevolg natuurlijk niet omdraaien. Het gaat er niet om dat Syntus gebruik zou willen maken van de brand awareness van het merk Keolis - die in Nederland sowieso nog vrij nihil is. Het gaat er juist om dat Keolis haar eigen brand awareness in Nederland wil vergroten. Nu kent bijna niemand Keolis, over een paar jaar is dat wel anders. Daarmee wordt het merk Keolis meer waard.

Idem met DB en Arriva. Er staat niet "A DB company" onder het Arriva-logo omdat Arriva daar voordeel van heeft, maar juist omdat DB wil dat iedereen weet dat Arriva onderdeel is DB.

Rare uitzondering is Transdev, die kennelijk juist zoveel mogelijk verschillende merknamen wil hanteren. Connexxion, Hermes, OV Regio IJsselmond. Bij hen lijkt juist het idee te zijn dat je met lokale merknamen meer brand commitment hebt. Op zich niet gek gedacht, als je Transdev bent. :lol:
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

Het is puur waar je als bedrijf waarde aan hecht, een sterke merknaam van het moederbedrijf, of een meet "down-to-earth", kleinschalige look van je dochterondernemingen. Keolis gaat voor de eerste, transdev voor de tweede. Dit is in lijn met de expansie van syntus en de vergroening van connexxion.
Bij twijfel altijd klagen
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door SuperGhost »

Connexxion was (voor zover ik meegemaakt heb) altijd al groen _O-

Maar 'kleinschalige look' klinkt in NL-context wat vreemd als je het hebt over Connexxion, dat nogal de grootste OV-busboer in NL was (is?).
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door regenmaker »

Transdev heeft in Duitsland wel: wir sind transdev onder het logo van bijvoorbeeld de nordwestbahn staan.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Suus »

Toen men dat deed heeft men ook de oude Connex en Veolia-logo’s eruit gegooid die men het en der nog had in Duitsland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

SuperGhost schreef:Connexxion was (voor zover ik meegemaakt heb) altijd al groen _O-

Maar 'kleinschalige look' klinkt in NL-context wat vreemd als je het hebt over Connexxion, dat nogal de grootste OV-busboer in NL was (is?).
of rood als je in de regio haaglanden woont :wink:

Maar grootte is natuurlijk altijd relatief, de gemiddelde reiziger zal echt niet weten dat connexxion onderdeel is van een veel groter Frans moederbedrijf, maar als je bijv. a DB company op al je voertuigen zet voelt dat al heel anders aan.
Echter is de reiziger in ditsoort dingen een kleine overweging, door alles Keolis te noemen straal je uit dat je een groot, kapitaalkrachtig bedrijf bent. Door gebruik te maken van veel dochterbedrijven (die vaak maar 1 regio bedienen), bijv. nordreinwestfalenbahn laat je zien dat je je als bedrijf kan aanpassen aan de situatie, en uiterlijk vertoon ondergeschikt vind aan het functioneren van je dochterbedrijven.
Geen van beiden is goed of slecht, alleen ze tonen een verschil in mentaliteit van de moederbedrijven.
Wat betreft het feit dat transdev dus ook haar naam op treinen in duitsland zet, dit kan veel oorzaken hebben, maar het zou kunnen dat transdev ook meer gaat consolideren. Ik heb geen idee.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door isadora »

It's very nice following this topic, about branding of transport-companies.
Just one word aside: why is it difficult to maintain local language for terms that could easily being translated.
As far as i can see, the Dutch language contains terms like "merkentrouw" en "naamsbekendheid", which could being used instead.
Be proud about your own language, or otherwise keep it simple for those not that much into marketing, to follow the topic.

Many thanks ahead. :)
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

@isadora, ik denk niet dat ik het punt dat je probeert te maken helemaal snap, of was dat juist het punt? :D
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Ardan »

That we not so much Englische words musten usen if there ook a prachtig Dutch word for is :D

Geldt deze omzetting vanaf nu trouwens ook voor Duitse bedrijven zoals eurobahn? Je maakt je pas echt bekend als je in heel Europa te zien bent (ik kom nooit in Frankrijk dus ik weet niet hoe zichtbaar Keolis daar is)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door isadora »

Dank Ardan voor de correcte uitleg. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

voor de volledigheid
Keolis is voor 70% eigendom van sncf en bezit de volgende dochterbedrijven:

Frankrijk
- stadsdienst Rijssel/Lille onder de naam transpole, in een aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
- stadsdienst Caen onder de naam twisto, in een aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
- stadsdienst Lyon onder de naam TCL, in een aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
- stadsdienst Rennes, volgensmij onder de naam Star, in een aparte huisstijl die op de keolis huisstijl lijkt
Spoiler: show
Afbeelding
- stadsdienst Bordeaux, onder de naam keolis bordeaux metropole, of TBM (Transports Bordeaux Metropole), daar kan ik niet echt achter komen.
Spoiler: show
Afbeelding
Duitsland
- Eurobahn, aparte huisstijl, met tegenwoordig een keolis group logo er op
Spoiler: show
Afbeelding
Groot Britannië

Samen met First Group
- transpennine express, in een aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
Samen met Go-Ahead
- Govia
Daaronder vallen
- southeastern, in aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
- southern, in aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
Nederland
- keolis nederland/syntus (duh)
daarbij horen dus, zoas jullie weten
- Syntus gelderland
- Syntus overijssel
- Syntus Utrecht
- Syntus Twente (waarom valt dit eigenlijk niet onder Overijssel, net zoals de treindiensten vanuit zwolle?)
- Allgo Almere

België
- Eurobus Holding (tegenwoordig keolis belgie, een samenraapsel van losse touringcar- en taxivervoerders, ze verzorgen ook enkele lijndiensten en scholierendiensten). dit in keolis huisstijl, maar allmaal nog met een eigen naam en eigen (keolis-stijl) logo.
Spoiler: show
Afbeelding
Zweden:
- Busslink, een ov bedrijf. ik kan hier niet veel over vinden, maar als er iemand is die zweeds kan, vul me svp aan.
Spoiler: show
Afbeelding
verder bezit keolis nog wat losse bedrijven, met name in frankrijk, bijv. een franse parkeergarageuitbater, EFFIA, CYKLEO, een fietsdeelbedrijf en LeCab, volgensmij een soort uber-achtig bedrijf.

edit: de naam Keolis komt dus maar gering voor, afgezien van het touringcarbedrijf is Nederland dus het eerste land waar ze op grote schaal de ov-bedrijven onder de naam Keolis gaan laten rondrijden.
Laatst gewijzigd door Mdk op di 10 okt 2017, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Suus »

Ardan schreef:That we not so much Englische words musten usen if there ook a prachtig Dutch word for is :D

Geldt deze omzetting vanaf nu trouwens ook voor Duitse bedrijven zoals eurobahn?
Nieuwe concessies van eurobahn worden als Keolis gereden, de nieuwe treinen voor o.a. Hengelo-Bielefeld zijn in een mintgroen-grijs-witte kleurstelling gespoten.
Je maakt je pas echt bekend als je in heel Europa te zien bent (ik kom nooit in Frankrijk dus ik weet niet hoe zichtbaar Keolis daar is)
Keolis is daar behoorlijk zichtbaar. Vierentwintig dochterondernemingen hebben daar de naam Keolis, bijvoorbeeld:
- http://keolis-gascogne.com/
- http://keolis-aquitaine.com/
- http://www.keolis-emeraude.com/

Zo te zien is daar ook de uitrol van het nieuwe logo begonnen, maar nog niet afgerond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

@suus hoe heb je die gevonden? ik kwam niet verder dan wikipedia en keolis websites :lol:
Maar rijden ze alleen met de touringcarbedrijven in keolis huisstijl? of zijn er ook nog ov-bedrijven die er in rondrijden?
Die Nieuwe huisstijl van Eurobahn heb ik idd ook even gemist. t lijkt er op dat ze inderdaad hard bezig zijn alle ov bedrijven in "mainland" europa om te dopen tot keolis
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50887
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Suus »

Mdk schreef:of zijn er ook nog ov-bedrijven die er in rondrijden?
"Lignes routieres regionales" is Frans voor "streekbuslijnen" :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mdk
Berichten: 1249
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Mdk »

fair enough, Frans is niet helemaal (helemaal niet) mijn taal, vandaar :')
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13170
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Z2N »

Om het even duidelijk te maken: Fransen maken onderscheid tussen een Bus (een stadsbus) en een Car (een streekbus). De tweede rijden normaal gesproken met hogevloers-touringcarbussen, vandaar de naam.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door AppleMoose »

Mdk schreef:Zweden:
- Busslink, een ov bedrijf. ik kan hier niet veel over vinden, maar als er iemand is die zweeds kan, vul me svp aan.
Spoiler: show
Afbeelding
Busslink is het derde grootste busbedrijf van Zweden, actief in de regio's Stockholm, Västernorrlands län (Midden-Zweden, aan de Botnische Golf) en Västra Götalands län (rondom Göterborg) en is in de jaren 90 ontstaan uit vervoersbedrijven SL-Buss (bustak van het gemeentelijke vervoersbedrijf van Stockholm) en Näckrosbuss AB (destijds actief in Örebro län en Södermanlands län) en is sinds 2010 onderdeel van Keolis.

In Stockholm rijden alle vervoerders in de huisstijl van SL (Stockholms Lokaltrafik), dat in de jaren 90 van gemeentelijke vervoersbedrijf is omgetoverd in een OV-autoriteit die al het OV in- en rondom Stockholm aanbesteedt. Ik weet niet hoe het bij de metro en pendeltreinen zit, maar ik zag dat bij de bussen een bordje of in het klein een tekst op de ruiten was geplakt waarop staat welk vervoersbedrijf er rijdt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Storstock ... okaltrafik
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21333
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door Meltrain »

Mdk schreef: Groot Britannië

Samen met First Group
- transpennine express, in een aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
In de vorige concessie werkte First inderdaad samen met Keolis, maar de huidige concessie Transpenine Express wordt volledig door First geëxploiteerd.
Govia (= Keolis en Go-Ahead) had zich overigens ook op die concessie ingeschreven, maar verloor dus.
Samen met Go-Ahead
- Govia
Daaronder vallen
- southeastern, in aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding
- southern, in aparte huisstijl
Spoiler: show
Afbeelding

Dit ligt iets moeilijker.
Govia heeft drie concessies:
  • Southeastern
  • London Midland (gaat eind dit jaar over naar Abellio / Mitsui / JR East )
  • Govia Thameslink Railway
Onder laatstgenoemde naam vallen de merken: Thameslink, Great Northern, Southern en Gatwick Express
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door flipje »

Statler Rail schreef: Idem met DB en Arriva. Er staat niet "A DB company" onder het Arriva-logo omdat Arriva daar voordeel van heeft, maar juist omdat DB wil dat iedereen weet dat Arriva onderdeel is DB.
Bij het nieuwe logo vervalt dat dus.. > klik
regenmaker schreef:Transdev heeft in Duitsland wel: wir sind transdev onder het logo van bijvoorbeeld de nordwestbahn staan.
In NL kan het misschien wel te maken hebben dat de OV tak van Connexxion niet 100% eigendom is van Transdev?
edje
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 16:15

Re: Syntus wordt Keolis

Bericht door edje »

Mdk schreef:
Nederland
- keolis nederland/syntus (duh)
daarbij horen dus, zoas jullie weten
- Syntus gelderland
- Syntus overijssel
- Syntus Utrecht
- Syntus Twente (waarom valt dit eigenlijk niet onder Overijssel, net zoals de treindiensten vanuit zwolle?)
- Allgo Almere
Concessie Twente is toen afgegeven door de regio Twente. Een apart bestuursorgaan binnen Overijssel.
Maar is ondertussen ook opgegaan in Overijssel. Dus of er hierna nog een aparte concessie komt....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten