Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

Ik meen dat er bij personeel dat overgaat van NS naar andere bedrijven wel een CAO-switch is, omdat NS een bedrijfs-CAO heeft en de andere bedrijven een sector-CAO. Omdat Arriva geen partner kan zijn bij de NS-CAO mag het personeel dan overplaatsen naar de CAO Multimodaal die iets sobere arbeidsvoorwaarden heeft. Medewerkers verhuizen bovendien van pensioenfonds (SPF naar SPOV), wat zeker bij oudere medewerkers negatief kan uitpakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door JWM »

De Wet personenvervoer is hier heel duidelijk over, arbeidsvoorwaarden moeten gewoon volledig 1 op 1 worden overgenomen. Uiteraard zal een Arriva er alles aan doen dit zo snel mogelijk te versoberen, maar wat het personeel nu bij NS krijgt is daarvoor wel het startpunt in de onderhandelingen met de bonden.

Voor zowel Arriva als huidig NS-personeel in Limburg is het dus uiteindelijk het beste dat NS geen personeel dwingt om te switchen van werkgever, alleen zadelt NS zichzelf wel een probleem op. Voor dit royale gebaar van NS mag het personeel naar mijn mening best dankbaar zijn en daar wat flexibiliteit tijdens een overgangsperiode tegenover stellen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

Niet helemaal, want de NS biedt geen massa-ontslag aan wat bij de regionale concessies wel van toepassing is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door JWM »

Wat bedoel je hier precies mee?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

Als Veolia Limburg verlaat, wordt voor iedereen die ze niet meer nodig hebben ontslag aangevraagd op basis van economische omstandigheden. Op dat moment grijpt de WP2000 in die bepaald dat de nieuwe vervoerder die mensen moet overnemen.

NS geeft bij verlies van een spoorlijn geen ontslag, dat kunnen ze niet omdat ze geen rondje om de kerk hebben. Dus medewerkers stappen dan vrijwillig over naar Arriva en komen dan automatisch onder de Multimodaal-CAO, want de WP2000 ziet ze niet als rechthebbende.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door JWM »

Ik dacht altijd begrepen te hebben dat NS ook gewoon het aantal FTE wat toegerekend kan worden aan de verloren spoorlijnen op basis van de Wet personenvervoer kan overdragen aan de nieuwe vervoerder. Zo niet is mijn vorige verhaal natuurlijk niet van toepassing :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

Ze hebben die informatieplicht wel, maar kunnen dat moeilijk aan personen koppelen omdat het personeel op standplaatsen in Limburg niet alleen maar stoptreinen rijdt in Limburg.

Zelfs personeel van de voormalige NS-standplaats Emmen is grotendeels bij NS gebleven en daarna overgeplaatst naar Groningen en Zwolle.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door JWM »

DIt overtuigd mij eerlijk gezegd nog niet. Dat personeel niet 1 op 1 valt te linken aan de verloren spoorlijnen in Limburg hoeft natuurlijk geen reden te zijn geen personeel over te dragen. Natuurlijk is het bij gedwongen overname wel vervelend om die schifting te moeten maken wie wel en wie niet maar onmogelijk is het niet. Kiest NS niet gewoon voor de weg van de minste weerstand binnen de eigen organisatie en lossen ze dit personeelsoverschot in Limburg de komende jaren op met natuurlijk verloop?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50910
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

Probleem is bij NS binnen twee jaar wel opgelost. De leeftijdssamenstelling is net zoals bij de gemiddelde busvervoerder dramatisch.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5650
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Durashift »

JWM schreef:
Durashift schreef:Wellicht zijn er arbeidsrechtelijk bepaalde afspraken die een dwingend karakter uitsluiten?

Ik kan mij wel voorstellen dat NS medewerkers in Zuid-Limburg niet vrijwillig overstappen, zeker als men een x-aantal dienstjaren heeft opgebouwd. Er is toch sprake van een andere CAO, als ik het goed heb.. Zoals ik iemand afgelopen week hoorde zeggen "ik heb een huis en daar woon ik graag en dat wil ik zo houden'.. (doelend op het benodigde salarisniveau daarvoor..)
De nieuwe vervoerder is verplicht de huidige arbeidsvoorwaarden over te nemen. Ze gaan ongetwijfeld in de jaren daarna hun best doen die te versoberen maar dat is niet het probleem van NS. NS mag gewoon personeel overdragen aan de nieuwe vervoerder. Dat ze dat niet doen is uiteindelijk de keuze van NS zelf. Of heb jij informatie die dat tegen spreekt?
Neuh.. ik dacht alleen hieraan:

http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/113616/ ... -gaat-door
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door VIRM »

Is het al bekend wat de gevolgen zijn van het werkoverleg maandag? Of is het een kwestie van 'naar het perron gaan en open dat er iets komt'?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door AppleMoose »

Nee. Het is niet door de vakbonden georganiseerd, maar door personeel zelf. Je hoeft je niet op te geven. Personeel kan zelf op dat moment beslissen of ze er aan mee willen doen of niet. De gevolgen kun je daarom niet echt voorspellen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Mr-W »

Suus schreef:Probleem is bij NS binnen twee jaar wel opgelost. De leeftijdssamenstelling is net zoals bij de gemiddelde busvervoerder dramatisch.
Dan zullen er flink wat conducteur, machinisten en medewerkers van Veiligheid en Service overgeplaatst moeten worden naar elders in het land.
JWM schreef:DIt overtuigd mij eerlijk gezegd nog niet. Dat personeel niet 1 op 1 valt te linken aan de verloren spoorlijnen in Limburg hoeft natuurlijk geen reden te zijn geen personeel over te dragen. Natuurlijk is het bij gedwongen overname wel vervelend om die schifting te moeten maken wie wel en wie niet maar onmogelijk is het niet. Kiest NS niet gewoon voor de weg van de minste weerstand binnen de eigen organisatie en lossen ze dit personeelsoverschot in Limburg de komende jaren op met natuurlijk verloop?
Op basis van WP 2000 en de CAO multimodaal kun je wel zeggen dat de weg van de minste weerstand wordt gekozen, in menig andere sector zou men al blij zijn als ze meemogen naar de nieuwe baas .
Geert schreef:
Ronaldussen schreef:HSL-bevoegde hc's die zeuren over teveel dezelfde diensten vind ik minder van belang. Degene die destijds hebben gekozen om bij de Fyra te gaan werken wisten da ze alleen op die lijn ingezet zouden worden. Degene die later z'n bevoegdheid heeft gehaald kon met een beetje logisch nadenken ook wel snappen dat ie voortaan vooral op die lijn ingezet zou worden.
Maar was dat eigen keus of werden ze noodgedwongen opgeleid?
Noodgedwongen zal wel niet, als iemand echt niet wil is het aanbieden van die cursus kapitaalvernietiging.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door AppleMoose »

Mr-W schreef: Noodgedwongen zal wel niet, als iemand echt niet wil is het aanbieden van die cursus kapitaalvernietiging.
Kapitaalvernietiging of niet, het is best normaal dat je voor je bedrijf cursussen moet volgen als het bedrijf dat noodzakelijk acht voor de bedrijfsvoering.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Geert »

Hoeft inderdaad geen kapitaalvernietiging te zijn. Dat is het pas als je iemand opleidt die daarna met pensioen gaat ofzo (dat is immers te voorzien). Iemand die met tegenzin een opleiding doet kan alsnog die treinen rijden. Dan is de werknemer wel ontevreden, maar het is zeker geen kapitaalvernietiging.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door JWM »

https://www.ovtijden.com/avtdag/ASD/20161031

Volgenmij vallen de gevolgen van het 'werkoverleg' voor het treinverkeer alleszins mee?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Geert »

Zat net te kijken, zag inderdaad ook nauwelijks opgeheven treinen.
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door VIRM »

Rond 17:30 zag ik een uitgevallen ICD, [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie], een paar Sprinters richting Beverwijk en Zaandam/Uitgeest en een vertraagde [serie=Intercity|2016|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie]. De echte uitvalapocalypse is uitgebleven.
Beul van de blindegeleidelijn
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door wouter15 »

FNV: meerderheid spoorpersoneel bereid tot acties: http://www.ovpro.nl/personeel/2017/03/1 ... ot-acties/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Klaasje »

Sneu.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door Mr-W »

De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4390
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door CamilleKreemers »

Wat ik eigenlijk zou willen weten is of het "gevaarlijker" is bij regionale vervoerders om zonder conducteur te rijden. En dan in procenten gezien qua incidenten.
VIRM
Berichten: 7615
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door VIRM »

Ik vond het eigenlijk verbazingwekkend dat machinisten überhaupt geen EHBO-cursus moeten volgen.
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5544
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door dennistd »

Tja, als buschauffeur heb je ook geen EHBO-cursus. Ik neem aan dat het voor eenmansbediening voor een machinist wel verplicht is trouwens.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13193
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Z2N »

Inderdaad, vandaar ook dat de R-net treinen op Apn - Gd wél zonder HC kunnen rijden: de machinisten zijn volledig EHBO-bevoegd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 77 gasten