Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door Bjarte »

Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Daantje »

dennistd schreef:Tja, als buschauffeur heb je ook geen EHBO-cursus. Ik neem aan dat het voor eenmansbediening voor een machinist wel verplicht is trouwens.
EHBO is toch onderdeel van code 95 voor het busrijbewijs?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Hainje »

Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Mr-W »

Z2N schreef:Inderdaad, vandaar ook dat de R-net treinen op Apn - Gd wél zonder HC kunnen rijden: de machinisten zijn volledig EHBO-bevoegd.
EHBO-bevoegd bestaat niet.
Het hebben van een EHBO-diploma betekent niet dat iemand medische plichten of bevoegdheden heeft. De wet beschouwt eerstehulpverleners als "leken". Voor hen, maar ook voor iedere andere Nederlandse burger, geldt de wettelijke verplichting om naar eigen vermogen (eerste) hulp te verlenen aan een medemens in nood.
Bjarte schreef:
Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.
Bij de vertrekprocedure valt er dan ook tijdswinst te behalen. Echter zie ik het de komende jaren er niet van komen dat de conducteur verdwijnt van de sprinter.
Hainje schreef:Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
Verschilt per concessie, in een aantal regio's hebben bussen een AED aan boord.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Suus »

BHV/EHBO kan een onderdeel zijn van code 95. Gemiddeld kost dat 6 uur per jaar, waardoor van de verplichte nascholing van 35 uur per 5 jaar eigenlijk alleen nog de verplichte praktijkuren overblijven.

Maar een treinmachinist en/of treinconducteur heeft geen code 95 nodig :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Daantje »

Hainje schreef:Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
Het kan idd dat het niet verplicht is maar ik weet dat het sowieso wel een optie is als nascholing (iig bij een aantal vervoerders).
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door AppleMoose »

Bjarte schreef:Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs?
Oplossing? Hooguit symptoombestrijding :wink:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door isadora »

En wie controleert er dan, dat je niet per ongeluk je laptop mee aan boord hebt genomen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door SLToilet »

Bjarte schreef:
Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.
Dat is op zich een prima plan. Het enige wat er daarvoor nog moet gebeuren is dat veel meer (lees: alle) stations met poortjes moeten worden uitgerust. En dat hadden ze eigenlijk al moeten doen want die 82 stations van nu is echt halfbakken. Ziehier gelijk een tweede aanleiding om Ht weer eens op de schop te nemen (naast capaciteitsgebrek omdat hele VIRM10's aan één zijde van een perronspoor van dit drukke overstapstation worden gezet)! Maar er zijn nog zoveel meer mazen te vinden, alleen al Tbu is een vrij makkelijk uitwijkstation voor zwartrijders in Tilburg en bovendien nogal druk én belangrijk vanwege, de naam zegt het al.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Mr-W »

Die 84 zijn zo gekozen dat 90% van de treinreizigers een poortje tegenkomt op zijn reis. Alle stations met poortjes uitrusten is onzinnig en duur, dan loopt men op kleine stations via het spoor zoals op de Zeeuwse stations, Boxmeer of waar het nu al gebeurt Zoetermeer Oost.
Overigens op de regionale lijnen zonder poortjes valt het aantal zwartrijders erg mee.
Daarnaast zal er controle op het gebruik van de 1e klas nodig blijven.

Om Tilburg terug te komen daar zijn de poortjes op een makkelijkere manier te ontwijken dan naar de universiteit te lopen doormiddel van een trap bij het busstation.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door Vinny »

Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
Om eerlijk te zijn vind ik dat de vakbonden zich weer eens van hun slechtste kant laten zien. Ga nu gewoon eens meedenken met de maatschappij-ontwikkelingen - erken dat eenmansbediening de exploitatie van treindiensten goedkoper en efficienter maakt en maak je sterk voor een goede omscholing van het personeel. Een conducteur hebben die alleen de vertrekprocedure doet en verder toch niet durft te controleren omdat het bijvoorbeeld een risicotrein is daar heb je dus in mijn ogen zo goed als niets aan. Wat mij betreft wordt er dus structureel met vliegende controleteams gewerkt die met een groter aantal mensen zijn en dus beter zijn toegerust om met agressie en criminaliteit om te gaan, terwijl het rijden van een trein prima met alleen een machinist kan. Bijna al het NS-materieel is tegenwoordig eenvoudig geschikt te maken voor eenmansbediening.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Klaasje »

Wat dat betreft hebben de vakbonden van treinpersoneel NS ook echt in de greep. Wat mij betreft komt er op dat vlak echt verandering op een positieve manier voor zowel het personeel, als de exploitatie, als de reiziger: Meer service/controle, meer veiligheid en snellere treinen.
jensch_
Berichten: 25
Lid geworden op: za 15 dec 2012, 13:02

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door jensch_ »

De Belgische treinbegeleiders die op de Benelux werken (waaronder ik) hebben totaal geen EHBO opleiding gekregen hoor.. En onze collega's van de thalys ook niet..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Vinny schreef:
Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven :wink:
Om eerlijk te zijn vind ik dat de vakbonden zich weer eens van hun slechtste kant laten zien. Ga nu gewoon eens meedenken met de maatschappij-ontwikkelingen - erken dat eenmansbediening de exploitatie van treindiensten goedkoper en efficienter maakt en maak je sterk voor een goede omscholing van het personeel. Een conducteur hebben die alleen de vertrekprocedure doet en verder toch niet durft te controleren omdat het bijvoorbeeld een risicotrein is daar heb je dus in mijn ogen zo goed als niets aan. Wat mij betreft wordt er dus structureel met vliegende controleteams gewerkt die met een groter aantal mensen zijn en dus beter zijn toegerust om met agressie en criminaliteit om te gaan, terwijl het rijden van een trein prima met alleen een machinist kan. Bijna al het NS-materieel is tegenwoordig eenvoudig geschikt te maken voor eenmansbediening.
Dan is de conducteur 'veilig', maar heb je wel echt een probleem als het tussen reizigers onderling bal is. Plus dat dat makkelijker gebeurt, omdat er 'toch geen controle is'.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Klaasje »

Reality check: we hebben het over onveiligheid. De solitaire HC ondervind onveiligheid, gaat die dan tussen twee ruziemakers springen? Ik kan mij zo voorstellen van niet.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Die heeft in het ergste geval een machinist bij zich.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door Mr-W »

Mogelijk komt die 2e conducteur er als Melkertbaan. *O*
Afbeelding
De PvdA wil dat er de komende vier jaar 40.000 banen bij de overheid bij komen. Lijsttrekker Lodewijk Asscher denkt aan toezichthouders in het openbaar vervoer, beheerders van sportclubs en conciërges op scholen.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/t ... en-creeren

Tof Thissen, directeur UWV Werkbedrijf, pleit voor terugkeer van gesubsidieerde baan

Laagopgeleiden zullen nooit meer profiteren van de opleving van de economie, waarschuwt het UWV, tenzij we het geld voor hun uitkeringen beter benutten. 'Mensen aan de kant laten staan kost juist geld.'
http://www.volkskrant.nl/economie/-teru ... ~a4482961/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Bericht door regenmaker »

Alleen laat de PvdA nou net weinig invloed hebben. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten