Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven
Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
EHBO is toch onderdeel van code 95 voor het busrijbewijs?dennistd schreef:Tja, als buschauffeur heb je ook geen EHBO-cursus. Ik neem aan dat het voor eenmansbediening voor een machinist wel verplicht is trouwens.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
🍉
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
EHBO-bevoegd bestaat niet.
Het hebben van een EHBO-diploma betekent niet dat iemand medische plichten of bevoegdheden heeft. De wet beschouwt eerstehulpverleners als "leken". Voor hen, maar ook voor iedere andere Nederlandse burger, geldt de wettelijke verplichting om naar eigen vermogen (eerste) hulp te verlenen aan een medemens in nood.
Bij de vertrekprocedure valt er dan ook tijdswinst te behalen. Echter zie ik het de komende jaren er niet van komen dat de conducteur verdwijnt van de sprinter.Bjarte schreef:Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven
Verschilt per concessie, in een aantal regio's hebben bussen een AED aan boord.Hainje schreef:Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
BHV/EHBO kan een onderdeel zijn van code 95. Gemiddeld kost dat 6 uur per jaar, waardoor van de verplichte nascholing van 35 uur per 5 jaar eigenlijk alleen nog de verplichte praktijkuren overblijven.
Maar een treinmachinist en/of treinconducteur heeft geen code 95 nodig
Maar een treinmachinist en/of treinconducteur heeft geen code 95 nodig
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6458
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Het kan idd dat het niet verplicht is maar ik weet dat het sowieso wel een optie is als nascholing (iig bij een aantal vervoerders).Hainje schreef:Nee. Ik heb i.i.g. nooit een EHBO cursus gedaan en bezat wel code 95. Geloof wel dat je er voor kunt kiezen bij de nascholing, maar verplicht is het naar mijn weten nooit geweest.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur
Oplossing? Hooguit symptoombestrijdingBjarte schreef:Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
En wie controleert er dan, dat je niet per ongeluk je laptop mee aan boord hebt genomen?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur
Dat is op zich een prima plan. Het enige wat er daarvoor nog moet gebeuren is dat veel meer (lees: alle) stations met poortjes moeten worden uitgerust. En dat hadden ze eigenlijk al moeten doen want die 82 stations van nu is echt halfbakken. Ziehier gelijk een tweede aanleiding om Ht weer eens op de schop te nemen (naast capaciteitsgebrek omdat hele VIRM10's aan één zijde van een perronspoor van dit drukke overstapstation worden gezet)! Maar er zijn nog zoveel meer mazen te vinden, alleen al Tbu is een vrij makkelijk uitwijkstation voor zwartrijders in Tilburg en bovendien nogal druk én belangrijk vanwege, de naam zegt het al.Bjarte schreef:Is toch juist de ideale oplossing voor agressie tegen conducteurs? Af en toe geen conducteur op Sprinters moet toch kunnen. Wat mij betreft schaffen we de conducteur helemaal af op de sprinters in de Randstad, over naar een systeem zoals ook in de metro wordt gehanteerd maar dan met frequentere controles.Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Die 84 zijn zo gekozen dat 90% van de treinreizigers een poortje tegenkomt op zijn reis. Alle stations met poortjes uitrusten is onzinnig en duur, dan loopt men op kleine stations via het spoor zoals op de Zeeuwse stations, Boxmeer of waar het nu al gebeurt Zoetermeer Oost.
Overigens op de regionale lijnen zonder poortjes valt het aantal zwartrijders erg mee.
Daarnaast zal er controle op het gebruik van de 1e klas nodig blijven.
Om Tilburg terug te komen daar zijn de poortjes op een makkelijkere manier te ontwijken dan naar de universiteit te lopen doormiddel van een trap bij het busstation.
Overigens op de regionale lijnen zonder poortjes valt het aantal zwartrijders erg mee.
Daarnaast zal er controle op het gebruik van de 1e klas nodig blijven.
Om Tilburg terug te komen daar zijn de poortjes op een makkelijkere manier te ontwijken dan naar de universiteit te lopen doormiddel van een trap bij het busstation.
Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur
Om eerlijk te zijn vind ik dat de vakbonden zich weer eens van hun slechtste kant laten zien. Ga nu gewoon eens meedenken met de maatschappij-ontwikkelingen - erken dat eenmansbediening de exploitatie van treindiensten goedkoper en efficienter maakt en maak je sterk voor een goede omscholing van het personeel. Een conducteur hebben die alleen de vertrekprocedure doet en verder toch niet durft te controleren omdat het bijvoorbeeld een risicotrein is daar heb je dus in mijn ogen zo goed als niets aan. Wat mij betreft wordt er dus structureel met vliegende controleteams gewerkt die met een groter aantal mensen zijn en dus beter zijn toegerust om met agressie en criminaliteit om te gaan, terwijl het rijden van een trein prima met alleen een machinist kan. Bijna al het NS-materieel is tegenwoordig eenvoudig geschikt te maken voor eenmansbediening.Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Wat dat betreft hebben de vakbonden van treinpersoneel NS ook echt in de greep. Wat mij betreft komt er op dat vlak echt verandering op een positieve manier voor zowel het personeel, als de exploitatie, als de reiziger: Meer service/controle, meer veiligheid en snellere treinen.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
De Belgische treinbegeleiders die op de Benelux werken (waaronder ik) hebben totaal geen EHBO opleiding gekregen hoor.. En onze collega's van de thalys ook niet..
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: NS laat treinen rijden zonder conducteur
Dan is de conducteur 'veilig', maar heb je wel echt een probleem als het tussen reizigers onderling bal is. Plus dat dat makkelijker gebeurt, omdat er 'toch geen controle is'.Vinny schreef:Om eerlijk te zijn vind ik dat de vakbonden zich weer eens van hun slechtste kant laten zien. Ga nu gewoon eens meedenken met de maatschappij-ontwikkelingen - erken dat eenmansbediening de exploitatie van treindiensten goedkoper en efficienter maakt en maak je sterk voor een goede omscholing van het personeel. Een conducteur hebben die alleen de vertrekprocedure doet en verder toch niet durft te controleren omdat het bijvoorbeeld een risicotrein is daar heb je dus in mijn ogen zo goed als niets aan. Wat mij betreft wordt er dus structureel met vliegende controleteams gewerkt die met een groter aantal mensen zijn en dus beter zijn toegerust om met agressie en criminaliteit om te gaan, terwijl het rijden van een trein prima met alleen een machinist kan. Bijna al het NS-materieel is tegenwoordig eenvoudig geschikt te maken voor eenmansbediening.Mr-W schreef:De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.
ED.nl
Machinisten dan maar een EHBO cursus geven
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Reality check: we hebben het over onveiligheid. De solitaire HC ondervind onveiligheid, gaat die dan tussen twee ruziemakers springen? Ik kan mij zo voorstellen van niet.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Die heeft in het ergste geval een machinist bij zich.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Mogelijk komt die 2e conducteur er als Melkertbaan. *O*
De PvdA wil dat er de komende vier jaar 40.000 banen bij de overheid bij komen. Lijsttrekker Lodewijk Asscher denkt aan toezichthouders in het openbaar vervoer, beheerders van sportclubs en conciërges op scholen.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/t ... en-creeren
Tof Thissen, directeur UWV Werkbedrijf, pleit voor terugkeer van gesubsidieerde baan
Laagopgeleiden zullen nooit meer profiteren van de opleving van de economie, waarschuwt het UWV, tenzij we het geld voor hun uitkeringen beter benutten. 'Mensen aan de kant laten staan kost juist geld.'
http://www.volkskrant.nl/economie/-teru ... ~a4482961/
De PvdA wil dat er de komende vier jaar 40.000 banen bij de overheid bij komen. Lijsttrekker Lodewijk Asscher denkt aan toezichthouders in het openbaar vervoer, beheerders van sportclubs en conciërges op scholen.
https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/t ... en-creeren
Tof Thissen, directeur UWV Werkbedrijf, pleit voor terugkeer van gesubsidieerde baan
Laagopgeleiden zullen nooit meer profiteren van de opleving van de economie, waarschuwt het UWV, tenzij we het geld voor hun uitkeringen beter benutten. 'Mensen aan de kant laten staan kost juist geld.'
http://www.volkskrant.nl/economie/-teru ... ~a4482961/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Alleen laat de PvdA nou net weinig invloed hebben. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten