Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Woede over schrappen aantal duoconducteurs door NS
De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend.
Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel
Andries van den Berg, FNV Spoor
Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar. Dat staat in interne stukken die in handen zijn van deze krant.
Lees verder
De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend.
Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel
Andries van den Berg, FNV Spoor
Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar. Dat staat in interne stukken die in handen zijn van deze krant.
Lees verder
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Ik snap het probleem niet helemaal. Waarom heeft DDZ 6 eigenlijk wel standaard een tweede man nodig en VIRM 6 niet?
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Los van de wenselijkheid: dat werkgelegenheidsargument is natuurlijk onzin. NS heeft niet al te lang geleden juist beloofd dat er 's avonds standaard een tweede HC komt op alle treinen, dus er zal echt geen enkele ontslagene vallen of iemand moeten afvloeien.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Het kan ook zijn dat er een ronkend persbericht is uitgedaan door FNV Spoor. Gewoon om wat reuring te brengen in de komkommertijd
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Maar dan ook meteen WOEDE.
Zo'n raar gedrag vandaag de dag.
Onmin okee, maar woedend, mensen pas toch op je hartjes.
Zo'n raar gedrag vandaag de dag.
Onmin okee, maar woedend, mensen pas toch op je hartjes.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Kippenhartjes zijn anders erg lekker in een champignon-roomsaus.
Voor de rest: hashtag ophef
Voor de rest: hashtag ophef
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Als er geen tweede conducteur is, loopt het meestal uit op een Sudoku- of smartphonespel.Andries van den Berg, FNV Spoor schreef:Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel
Is de tweede conducteur er wel, loopt het meestal uit op een klagen over je werkgever-spel.
Tijd om iemand in de kraag te vatten is er meestal niet, gezien de belangrijke taken in het kader van het garanderen van de veiligheid en de administratieve werkzaamheden die in de Eerste klasse plaatsvinden.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Deze stellen hebben overigens wel meer zitplaatsen dan VIRM-VI, maar het lijkt me desondanks logisch om deze stellen gelijk te behandelen.
Ook denk ik dat je met mobiele controleteams veel meer kunt bereiken en verder zal het aantal zwartrijders (hopelijk) minder worden door het sluiten van poortjes. Bij de metro van Amsterdam en Rotterdam was dat in elk geval wel zo, maar daar ging het wel om volledige afsluiting.
Ook denk ik dat je met mobiele controleteams veel meer kunt bereiken en verder zal het aantal zwartrijders (hopelijk) minder worden door het sluiten van poortjes. Bij de metro van Amsterdam en Rotterdam was dat in elk geval wel zo, maar daar ging het wel om volledige afsluiting.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
DDZ heeft nauwelijks meer zitplaatsen dan VIRM, volgens mij gaat het maar om 15 stuks meer en dat komt vooral omdat de verdeling 1e en 2e klas anders is (VIRM-VI kent bovengemiddeld hoog veel 1e klas). Dus bij VIRM-VI en DDZ-VI zou je eventeel HC's verwachten. Naar mijn gevoel zouden beide er twee moeten hebben, 8 bakken ICM (wat ongeveer evenveel zitplaatsen kent als 6 bakken VIRM of DDZ) heeft wel twee HC's nodig. Ook krom: 3xVIRM-IV heeft wel drie HC's, maar 2xVIRM-VI heeft er twee, terwijl beide treinen even lang zijn en evenveel reizigers vervoeren. En bij dezelfde hoeveelheid reizigers in ICM (15 bakken, al past dat sinds de verbouwing van Utrecht nergens meer) heb je ook drie HC's.
Jonge HC’s voelen zich in de steek gelaten door besluit 1 HC op DDZ-VI
Tilburg, 18-7-2016
Nieuwe jonge HC’s hebben dit beroep gekozen omdat zij het fantastisch vinden om onze reizigers een zo goed mogelijke service te bieden.
Onderdeel van die service is de zichtbaarheid en bereikbaarheid in de trein. Dat bereiken we door service- en controlerondes te lopen.
VVMC
Moet zeggen dat ik dit bericht van VVMC Jong een stuk beter vind :)
2 HC's op een DDZ-6 is aan de ruime kant, zeker voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Nieuwe jonge HC’s hebben dit beroep gekozen omdat zij het fantastisch vinden om onze reizigers een zo goed mogelijke service te bieden.
Onderdeel van die service is de zichtbaarheid en bereikbaarheid in de trein. Dat bereiken we door service- en controlerondes te lopen.
VVMC
Moet zeggen dat ik dit bericht van VVMC Jong een stuk beter vind :)
2 HC's op een DDZ-6 is aan de ruime kant, zeker voor de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie].
Oftewel NS bespaart €53846,15 per persoon :)Ronaldussen schreef:Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar.
- AppleMoose
- Berichten: 6037
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Je plaat blijft hangen...WSM schreef:Als er geen tweede conducteur is, loopt het meestal uit op een Sudoku- of smartphonespel.Andries van den Berg, FNV Spoor schreef:Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel
Is de tweede conducteur er wel, loopt het meestal uit op een klagen over je werkgever-spel.
Tijd om iemand in de kraag te vatten is er meestal niet, gezien de belangrijke taken in het kader van het garanderen van de veiligheid en de administratieve werkzaamheden die in de Eerste klasse plaatsvinden.
Ontslagen gaan er waarschijnlijk niet vallen. HC's zullen gewoon op andere plekken worden ingezet. Misschien dat er overplaatsingen komen naar andere standplaatsen en voor wie niet wil/kan er wel een vertrekregeling wordt getroffen.Mr-W schreef:Oftewel NS bespaart €53846,15 per persoon :)Ronaldussen schreef:Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar.
Ik ben wel benieuwd of er daadwerkelijk 140 HC's bijkomen zoals NS meldt, of dat deze 65 hc's van dat getal worden afgetrokken... Een trucje dat NS wel vaker heeft uitgehaald.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Help Vitesse de lente door!
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Over die zitplaatsen (bron: Wikipedia):
DDZ6: 103+523=626 (onduidelijk of dit incl klapzitjes is)
VIRM-VI: 129+442 (+26)=571 - 597
ICM-III+IV: 35+59+152+194=440
DDZ6 kan dus duidelijk meer reizigers meenemen dan de andere combinaties waar 1 HC op voldoet. Voor ICM-8 (waarin alsnog dik 100 reizigers minder passen dan in DDZ6) zijn al 2 conducteurs benodigd.
DDZ6: 103+523=626 (onduidelijk of dit incl klapzitjes is)
VIRM-VI: 129+442 (+26)=571 - 597
ICM-III+IV: 35+59+152+194=440
DDZ6 kan dus duidelijk meer reizigers meenemen dan de andere combinaties waar 1 HC op voldoet. Voor ICM-8 (waarin alsnog dik 100 reizigers minder passen dan in DDZ6) zijn al 2 conducteurs benodigd.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
De cijfers van wikipedia zijn niet al te betrouwbaar. Zo kent ICM aanzienlijk meer zitplaatsen sinds de verbouwing tot ICMm doordat er toiletten en bagage- en fietsenruimten omgebouwd zijn tot zitplaatsen. Volgens de cijfers die ik hier heb heeft 7 bakken ICM 531 zitplaatsen, en 8 bakken ICM 602 zitplaatsen. Bij DDZ lopen de bronnen uiteen, ik heb ook ergens 605 inclusief klapzittingen zien staan, wat nauwelijks meer is dan wat VIRM heeft. De verschillen tussen ICM8, DDZ6 en VIRM6 zijn in ieder geval dusdanig klein dat de NS er geen onderscheid tussen zal maken bij het bepalen van de materieelinzet. Dus ook al zit er een klein verschil tussen, in de praktijk zullen ze even vol zitten want men zal niet speciaal een DDZ6 inzetten op de drukste rit van de dag en een VIRM6 op de overige ritten. Dus eigenlijk zou je voor deze drie combinaties dezelfde HC inzet verwachten.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Ook dan blijft de discussie dus actueel, want voor ICM8 is de norm wel 2 HCs.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Die conclusie was enkele berichten hierboven al getrokken. De enige reden waarom je ICM8 wel twee HC's zou geven en VIRM6 en DDZ6 niet is de lengte, de HC norm is namelijk tweedelig, het gaat zowel om het aantal passagiers als de lengte van de trein, bij de vertrekprocedure moeten de conducteurs de gehele trein kunnen zien, wat vanaf een bepaalde lengte niet meer in je eentje lukt. Overigens dacht ik ooit gelezen te hebben dat de norm vroeger lager lag, toe moest ICM7 en VIRM6 ook een tweede HC hebben, de norm is op een gegeven moment verruimd maar niet voor DDZ (want dat was toen nog DDAR en daar bestond geen zesdelige variant van). ICR7 heeft dacht ik ook een tweede HC in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] destijds.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Die hadden inderdaad 2 HC'sBemined schreef:ICR7 heeft dacht ik ook een tweede HC in de [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] destijds.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Maar dat komt weer omdat getrokken materieel twee HC's moest hebben.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Dat zal er wel aan liggen dat de machinist niet makkelijk in de rest van de trein kan komen bij een incident. Strikt genomen natuurlijk alleen bij een getrokken trein, maar daar valt in de planning geen rekening mee te houden.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Dat heb je bij al het enkeldeksmaterieel, als er maar een HC is bij twee of drie stellen zal het regelmatig gebeuren dat er in het achterste stel geen enkel personeelslid aanwezig is. Bij tunnels zijn extra voorschriften dat de conducteur zich in het achterste stel moet bevinden, maar zodra je de tunnel uit bent zal de conducteur vroeg of laat overstappen naar het voorste stel om daar te controleren. En dan zit er niemand in het achterste stel mocht er iets aan de hand zijn. Bij DM '90 komen combinaties van drie stellen ook standaard voor in de spits, dan is er dus altijd ten minste één stel waar geen personeelslid in aanwezig is.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Wat is eigenlijk de reden dat er 2 HC's mee moeten (tot nu toe) bij DDZ? Werd het als getrokken mat gezien of was er juist voor VIRM6 een uitzondering?
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Tijdens een periode van personeelsgebrek is de tweede conducteur op VIRM6 "tijdelijk" geschrapt, maar daarbij is nooit een afspraak gemaakt wanneer deze periode voorbij zou zijn dus is het nog steeds zo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Als NS volgende week vrijdag om 16:00 de wijziging niet geschrapt heeft dan volgen er publieksvriendelijke acties: http://www.nu.nl/economie/4322083/fnv-s ... komen.html
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Wat moet ik mij voorstellen bij publieksvriendelijke acties?
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Extra eerste klas rijtuigen, en tijdelijk meer stopcontacten in de trein (het personeel zal dan verlengsnoeren uitrollen vanuit de eerste klas) :Y *O*
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Of dat ze geen controles meer houden... ;)
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 gasten