Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5056
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Z2N » Do 27 Okt 2016, 19:59

JWM schreef:
Z2N schreef: is er een tekort aan HSL-materieel bevoegd personeel waardoor dat personeel wat wel bevoegd is teveel eentonigheid heeft

Dit soort dingen vind ik wel een beetje zeuren om het zeuren. Is een tijdelijke situatie waardoor er ook geknipt wordt in Breda. Een beetje flexibiliteit vanuit de werknemers is toch niet teveel gevraagd. Als je reizigersonvriendelijke acties gaat voeren moet het niet voor dit soort dingetjes zijn want daarmee verlies je de sympathie van het reizigerspubliek pijlsnel.

Met het personeel zijn echter afspraken gemaakt over het verdelen van lusten en lasten over de werknemers, en dit hoort daar ook onder. Hiermee heeft NSR als baas nogal wat gemor veroorzaakt onder het personeel.

(overigens doet dat niet af aan het feit dat NS-personeel gevraagd wordt om 'eventjes' vijf uur over te werken op de week, dus er zijn sowieso voldoende legitieme redenen om te klagen) (A)
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Daniel » Do 27 Okt 2016, 20:16

Naast de HSL spelen trouwens ook nog de knips in Dordrecht een rol zolang de standplaatsen in de Randstad nog geen FLIRT-bekendheid hebben. En vooral ook de werkgelegenheidsgarantie die NS zijn werknemers biedt waardoor er het nodige personeel dat nu nog op de stoptreinen in Limburg dienst doet verdeeld moet worden over diensten in de rest van het land.
Maargoed, die zullen vast niet klagen als ze flinke delen van hun dienst nodig hebben om naar Weert of Eindhoven te passagieren bij gebrek aan meer nabijgelegen plekken waar nog andere NS-series komen. (Nog 'n uitdaging voor standplaats Heerlen trouwens op tijden dat de 3500 niet meer rijdt)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor JWM » Do 27 Okt 2016, 20:53

Allemaal oplosbare problemen. Personeel wil zich gewoon niet meer flexibel opstellen en gaat nu op z'n strepen staan.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5056
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Z2N » Do 27 Okt 2016, 20:59

Werktijdoverschrijding van zes uur per week is natuurlijk niet de bedoeling, tenzij je wilt dat vermoeide en ongeconcentreerde machinisten op de bok zitten. (A)
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11469
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Wubbo » Do 27 Okt 2016, 21:17

Als dat inderdaad waar is (en dat neem ik van je aan) en structureel is dan is er inderdaad iets mis, want dan is er een dienstregeling gemaakt die personeelstechnisch helemaal niet uitvoerbaar is. Gaat het om een losse week waarin te veel uren zitten (gecompenseerd door een week met minder uren) is er niet zo veel aan de hand. Ik heb een contract voor 36 uur in de week, maar maak ook wel eens weken van 45 uur (en compenseer dat door ergens anders een vrije dag te nemen). Dan is je concentratie echt niet opeens weg ofzo, als dat incidenteel gebeurt.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5056
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Z2N » Do 27 Okt 2016, 21:27

Het werk van een machinist is natuurlijk ook niet hetzelfde als dat van een gewone kantoormedewerker, van machinisten wordt altijd 100% concentratie verwacht tijdens het werk. Niet voor niets geldt bij NS een 36-urige werkweek. :wink:
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor JWM » Do 27 Okt 2016, 21:34

Maar dat het personeel meer uren moet maken lijkt mij toch ook een tijdelijke situatie? En over dat NS personeel 'over' heeft in Zuid-Limburg wat alleen inefficiënt valt in te zetten is natuurlijk eigen schuld. In de Wet personenvervoer is geregeld dat NS heel eenvoudig personeel kan overdragen aan de nieuwe vervoerder. Daarmee heeft dat personeel ook gewoon werkzekerheidsgarantie.

Bemined
Berichten: 1568
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Bemined » Do 27 Okt 2016, 21:36

Waar komt dit zo opeens vandaan? Zoveel meer treinen gaan er ook weer niet rijden dat er opeens een groot tekort aan personeel is. Zijn de roosters minder efficiënt geworden?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29715
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Daniel » Do 27 Okt 2016, 21:45

Als ik de berichten zo las is dat het geval ja. Er zit gewoon vooral heel veel opsplitsing in vanwege de materieelbekendheid waardoor sommige standplaatsen een eentoniger werkpakket krijgen. En dat personeel uit Limburg kan je natuurlijk ook niet makkelijk in Groningen inzetten dus dat overspoelt vooral zuidoost Brabant waardoor personeel van daar weer naar andere regio's doorschuift.

JWM schreef:En over dat NS personeel 'over' heeft in Zuid-Limburg wat alleen inefficiënt valt in te zetten is natuurlijk eigen schuld. In de Wet personenvervoer is geregeld dat NS heel eenvoudig personeel kan overdragen aan de nieuwe vervoerder. Daarmee heeft dat personeel ook gewoon werkzekerheidsgarantie.

Het probleem schijnt te zijn dat het personeel de keuze krijgt om over te stappen maar niet hoeft over te stappen. Er is dus in Limburg gewoon massaal geweigerd naar Arriva over te stappen en dat heeft verder geen impact op de werkgarantie van NS dus moeten ze het personeel wel elders inzetten. Zelfde trouwens in Zwolle waar personeel niet naar Syntus over wil, maar dat is iets wat pas in dienstregeling 2018 speelt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor JWM » Do 27 Okt 2016, 21:52

Bemined schreef:Waar komt dit zo opeens vandaan? Zoveel meer treinen gaan er ook weer niet rijden dat er opeens een groot tekort aan personeel is. Zijn de roosters minder efficiënt geworden?


Extra:
2x/u IC Lelystad - Schiphol
2x/u Sprinter Arnhem - Nijmegen (- Wijchen buiten de spits).
2x/u spits Oss - Den Bosch
1x/u IC Dordrecht - Breda

Minder:
2x/u Sprinter Roermond - Maastricht
2x/u Sprinter Heerlen - Sittard.
2x/u Sprinter Almelo - Enschede (buiten de spits)

Daarnaast worden er nogal wat treinseries geknipt en niet al het personeel kan diensten rijden over de HSL en de nieuwe Flirts wat ongetwijfeld voor wat inefficiency zorgt bovenop Limburgers die eerst nutteloze ritten moeten maken om aan de slag te kunnen. Ik kan mij voorstellen dat er voor deze dienstregeling dus meer personeel nodig is.

Daniel schreef:Het probleem schijnt te zijn dat het personeel de keuze krijgt om over te stappen maar niet hoeft over te stappen.

Dat is een keuze van NS om die keuze aan het personeel te geven :wink:. Je kan ook gewoon personeel wat overbodig is geworden door het kwijtraken van deze concessie 'lozen' bij de nieuwe vervoerder.
Laatst gewijzigd door JWM op Do 27 Okt 2016, 21:55, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4032
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Ronaldussen » Do 27 Okt 2016, 21:53

NS heeft nogal de neiging om tijdelijke situaties "stiekem" om te zetten in permanente situaties. Ik snap dus wel dat het personeel hier niet meer zomaar mee akkoord gaat.

HSL-bevoegde hc's die zeuren over teveel dezelfde diensten vind ik minder van belang. Degene die destijds hebben gekozen om bij de Fyra te gaan werken wisten da ze alleen op die lijn ingezet zouden worden. Degene die later z'n bevoegdheid heeft gehaald kon met een beetje logisch nadenken ook wel snappen dat ie voortaan vooral op die lijn ingezet zou worden.
Tiedät että haluan sun palaavan

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor JWM » Do 27 Okt 2016, 22:04

Heeft een HC ook aparte bevoegdheid nodig voor de HSL?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 5056
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Z2N » Do 27 Okt 2016, 22:10

Jep, door het aparte veiligheids- en evacuatieprotocol op de HSL.
Watch a sunrise at least once a day.

Flickr!

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8481
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Hainje » Do 27 Okt 2016, 22:30

Aking kom d'r maar in!
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
19-07-2018: Trein: 8885,4 km * Bus: 1384,8 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7589
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Aking » Do 27 Okt 2016, 22:54

8-)

MN telefoon is leeg, anders had ik nog wel een leuk plaatje van vandaag :X
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12505
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Geert » Do 27 Okt 2016, 23:44

Ronaldussen schreef:HSL-bevoegde hc's die zeuren over teveel dezelfde diensten vind ik minder van belang. Degene die destijds hebben gekozen om bij de Fyra te gaan werken wisten da ze alleen op die lijn ingezet zouden worden. Degene die later z'n bevoegdheid heeft gehaald kon met een beetje logisch nadenken ook wel snappen dat ie voortaan vooral op die lijn ingezet zou worden.

Maar was dat eigen keus of werden ze noodgedwongen opgeleid?

Overigens komt het op mij over dat NS nogal slecht voorbereid met drgl 2017 start. Materieeltekort, tekort aan bevoegde machinisten voor de HSL, een overschot aan rijdend personeel in Limburg en een inefficiënt rooster waardoor te lange werkweken ontstaan (en mopperend personeel)...

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4032
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Ronaldussen » Vr 28 Okt 2016, 00:05

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:HSL-bevoegde hc's die zeuren over teveel dezelfde diensten vind ik minder van belang. Degene die destijds hebben gekozen om bij de Fyra te gaan werken wisten da ze alleen op die lijn ingezet zouden worden. Degene die later z'n bevoegdheid heeft gehaald kon met een beetje logisch nadenken ook wel snappen dat ie voortaan vooral op die lijn ingezet zou worden.

Maar was dat eigen keus of werden ze noodgedwongen opgeleid?
Ik weet dat het op standplaats Rotterdam vooralsnog op vrijwillige basis is (geweest). Andere standplaatsen weet ik niet, maar kan mij voorstellen dat het dezelfde constructie betreft. Personeel dat op de Fyra dienst deed heeft daar ook vrijwillig voor gekozen.
Tiedät että haluan sun palaavan

Jultar
Berichten: 165
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Jultar » Vr 28 Okt 2016, 07:24

Rotterdam vrijwillig, andere standplaatsen vrijwillig aangewezen.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11911
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Vinny » Vr 28 Okt 2016, 07:57

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:HSL-bevoegde hc's die zeuren over teveel dezelfde diensten vind ik minder van belang. Degene die destijds hebben gekozen om bij de Fyra te gaan werken wisten da ze alleen op die lijn ingezet zouden worden. Degene die later z'n bevoegdheid heeft gehaald kon met een beetje logisch nadenken ook wel snappen dat ie voortaan vooral op die lijn ingezet zou worden.

Maar was dat eigen keus of werden ze noodgedwongen opgeleid?

Overigens komt het op mij over dat NS nogal slecht voorbereid met drgl 2017 start. Materieeltekort, tekort aan bevoegde machinisten voor de HSL, een overschot aan rijdend personeel in Limburg en een inefficiënt rooster waardoor te lange werkweken ontstaan (en mopperend personeel)...

Precies mijn idee. Beter ware het om veel (omstreden) wijzigingen pas in 2018 door te voeren als het materieel en personeel er ook voor is toegerust.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Klaasje
Berichten: 6508
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Klaasje » Vr 28 Okt 2016, 08:23

Omdat de regelgeving omtrend opleiding en toetsing van personeel strenger is geworden is de opleiding intensiever en zijn er dus minder personeelsleden voor opleiding beschikbaar en halen die het ook nog eens vaker niet. Dat heeft invloed op de hoeveelheden die op de HSL en met FLIRT kunnen rijden.

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8481
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Hainje » Vr 28 Okt 2016, 09:41

Vergeet ook de weerslag van zwalkend beleid uit "Den Haag" niet.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
19-07-2018: Trein: 8885,4 km * Bus: 1384,8 km * Metro: 34,8 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Durashift
Berichten: 2557
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Durashift » Vr 28 Okt 2016, 10:32

JWM schreef: (..)
Daniel schreef:Het probleem schijnt te zijn dat het personeel de keuze krijgt om over te stappen maar niet hoeft over te stappen.


Dat is een keuze van NS om die keuze aan het personeel te geven :wink:. Je kan ook gewoon personeel wat overbodig is geworden door het kwijtraken van deze concessie 'lozen' bij de nieuwe vervoerder.


Wellicht zijn er arbeidsrechtelijk bepaalde afspraken die een dwingend karakter uitsluiten?

Ik kan mij wel voorstellen dat NS medewerkers in Zuid-Limburg niet vrijwillig overstappen, zeker als men een x-aantal dienstjaren heeft opgebouwd. Er is toch sprake van een andere CAO, als ik het goed heb.. Zoals ik iemand afgelopen week hoorde zeggen "ik heb een huis en daar woon ik graag en dat wil ik zo houden'.. (doelend op het benodigde salarisniveau daarvoor..)

Durashift
Berichten: 2557
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Durashift » Vr 28 Okt 2016, 10:38

Z2N schreef:Het werk van een machinist is natuurlijk ook niet hetzelfde als dat van een gewone kantoormedewerker, van machinisten wordt altijd 100% concentratie verwacht tijdens het werk. Niet voor niets geldt bij NS een 36-urige werkweek. :wink:


Nou ja, dat wordt, volgens mij, van wel meer beroepsgroepen verwacht. Denk aan de medisch specialisten in een operatiekamer.. die maken toch ook wel meer dan 40 uur per week, soms..

Is er vanuit de wetgever een maximum aan rijtijd (per week) voor machinisten opgelegd?
Zoals de rij-rust tijdenregeling voor beroepschaufeurs?
Die mogen maximaal 90 uur rijtijd maken binnen een periode van 2 x 7 dagen van 24 uur.

Durashift
Berichten: 2557
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor Durashift » Vr 28 Okt 2016, 10:48

Klaasje schreef:Omdat de regelgeving omtrend opleiding en toetsing van personeel strenger is geworden is de opleiding intensiever en zijn er dus minder personeelsleden voor opleiding beschikbaar en halen die het ook nog eens vaker niet. Dat heeft invloed op de hoeveelheden die op de HSL en met FLIRT kunnen rijden.


Precies.. Vooraf heeft men een bepaalde doorlooptijd bedacht, misschien wel gebaseerd op basis van ervaringen uit het verleden maar met inachtneming van de huidige situatie.. én toch loopt men tegen wat drempels aan in capaciteit en dan stroopt het op..

Als ik naar mij zelf kijk.. vorig jaar december ben ik bij een eerste informatieavond geweest voor een opleiding om om te scholen naar een ander beroep. Daar werd mij toen verteld dat als je snel reageert.. en alle onderdelen in 1x haalt, je toch wel afgelopen mei aan het werk kon zijn..
Welnu.. ik heb alles in één keer gehaald, deze week het laatste examen. Voordat de bijbehorende documenten gereed zijn is het 1e week november... -o-

Redenen? Veel animo van kandidaten (welke ook nodig zijn).. , als gevolg van de crisisjaren een beperking in aantal instructeurs.. / opleidingsplekken.. plus inkoop van examentijdblokken.

De betrokken initiatiefnemers geven dit ook toe.. men had vooraf een optimistischer inschatting dan dat in praktijk haalbaar bleek..

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ

Berichtdoor JWM » Vr 28 Okt 2016, 13:55

Durashift schreef:Wellicht zijn er arbeidsrechtelijk bepaalde afspraken die een dwingend karakter uitsluiten?

Ik kan mij wel voorstellen dat NS medewerkers in Zuid-Limburg niet vrijwillig overstappen, zeker als men een x-aantal dienstjaren heeft opgebouwd. Er is toch sprake van een andere CAO, als ik het goed heb.. Zoals ik iemand afgelopen week hoorde zeggen "ik heb een huis en daar woon ik graag en dat wil ik zo houden'.. (doelend op het benodigde salarisniveau daarvoor..)

De nieuwe vervoerder is verplicht de huidige arbeidsvoorwaarden over te nemen. Ze gaan ongetwijfeld in de jaren daarna hun best doen die te versoberen maar dat is niet het probleem van NS. NS mag gewoon personeel overdragen aan de nieuwe vervoerder. Dat ze dat niet doen is uiteindelijk de keuze van NS zelf. Of heb jij informatie die dat tegen spreekt?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten