Pagina 1 van 1

Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 16:21
door Geert
Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen
5 september 2008

Het Europees Parlement heeft met 541 tegen 6 stemmen het voorstel aangenomen om het spoorvervoer en de binnenvaart voortaan absolute voorrang te geven op de vrachtauto. Daarmee grijpt het parlement terug op de oude, wettelijk afgedwongen, ' modal shift', die Europa eerder had losgelaten. Inzet was het rapport 'Toekomstig goederenvervoer in Europa' van de Duitse groene transportexpert Michael Cramer.

Cramer ziet een 'vrachtautoplaag in Europa' en wil alles uit de kast halen om de aantrekkelijkheid van andere vervoerswijzen vergroten. Zo stelt zijn rapport voor, het goederenspoorvervoer bij investeringen, overheidssteun en wetenschappelijk onderzoek flink voor te trekken. Dat kan door de Europese financiële steun voortaan te besteden aan intermodale projecten, goederenspoorlijnen die voorrang hebben en andere maatregelen om de vrachtauto te vervangen.

De massale steun voor dit voorstel van de groenen leert dat het Europees Parlement de vrachtauto ziet als belangrijke veroorzaker van de toenemende wegcongestie. De Çommunity of European Railways' reageert dolgelukkig op de koerswijziging. De 'anti-wegvervoerstemming' heeft overigens niet meteen gevolgen voor de Europese wetgeving. Het gaat om een algemeen advies aan de andere beleidsmakers.

Bron: Nieuwsblad Transport

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 19:06
door M57
Ik vraag me af of dit niet te ver van 'OV in Nederland' af staat.

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 19:07
door Cookie
Verplaatst naar 'Over Goederen', daar past het iets beter.

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 19:10
door Dubbele P
Dat ligt er maar aan hoe je het bekijkt, alles is te herleiden naar nul ;) Wegvervoer heeft jarenlang een bedreiging voor het spoorvervoer gevormd, het goederenvervoer op een gegeven moment bijna tot nul gereduceerd, maar tegelijkertijd ook de NS wakkergeschud en de boel weer op de rails gezet.

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 19:35
door Ruben
M57 schreef:Ik vraag me af of dit niet te ver van 'OV in Nederland' af staat.
Nederland is een doorvoerland. Dit soort Europese zaken, die op nationaal niveau ontzettend doorspelen, zijn dus voor NL erg relevant. ;)

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 20:06
door playertwo
En gaat Brussel dan ook meebetalen aan de verbreding van de verschillende kanalen in Brabant, zoals bijv. de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal?

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 21:03
door M57
NS-Reiziger schreef:Nederland is een doorvoerland. Dit soort Europese zaken, die op nationaal niveau ontzettend doorspelen, zijn dus voor NL erg relevant. ;)
Het ging me niet om 'in Nederland' maar om 'OV'.

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: ma 08 sep 2008, 21:12
door Ruben
Point well made. :oops:

Re: Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen

Geplaatst: za 13 sep 2008, 23:21
door Jurjen
playertwo schreef:En gaat Brussel dan ook meebetalen aan de verbreding van de verschillende kanalen in Brabant, zoals bijv. de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal?
Dat is niet ondenkbaar, als dat nuttig is voor het verminderen van vrachtwagens in die regio, ten faveure van de binnenvaart. Hoewel NL meer geld aan Brussel afdraagt dan zij ontvangt, is het absoluut niet zo dat Brussel niks doet voor het 'rijke' Nederland.