Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen
Geplaatst: ma 08 sep 2008, 16:21
Europees Parlement wil 'truckplaag' indammen
5 september 2008
Het Europees Parlement heeft met 541 tegen 6 stemmen het voorstel aangenomen om het spoorvervoer en de binnenvaart voortaan absolute voorrang te geven op de vrachtauto. Daarmee grijpt het parlement terug op de oude, wettelijk afgedwongen, ' modal shift', die Europa eerder had losgelaten. Inzet was het rapport 'Toekomstig goederenvervoer in Europa' van de Duitse groene transportexpert Michael Cramer.
Cramer ziet een 'vrachtautoplaag in Europa' en wil alles uit de kast halen om de aantrekkelijkheid van andere vervoerswijzen vergroten. Zo stelt zijn rapport voor, het goederenspoorvervoer bij investeringen, overheidssteun en wetenschappelijk onderzoek flink voor te trekken. Dat kan door de Europese financiële steun voortaan te besteden aan intermodale projecten, goederenspoorlijnen die voorrang hebben en andere maatregelen om de vrachtauto te vervangen.
De massale steun voor dit voorstel van de groenen leert dat het Europees Parlement de vrachtauto ziet als belangrijke veroorzaker van de toenemende wegcongestie. De Çommunity of European Railways' reageert dolgelukkig op de koerswijziging. De 'anti-wegvervoerstemming' heeft overigens niet meteen gevolgen voor de Europese wetgeving. Het gaat om een algemeen advies aan de andere beleidsmakers.
Bron: Nieuwsblad Transport
5 september 2008
Het Europees Parlement heeft met 541 tegen 6 stemmen het voorstel aangenomen om het spoorvervoer en de binnenvaart voortaan absolute voorrang te geven op de vrachtauto. Daarmee grijpt het parlement terug op de oude, wettelijk afgedwongen, ' modal shift', die Europa eerder had losgelaten. Inzet was het rapport 'Toekomstig goederenvervoer in Europa' van de Duitse groene transportexpert Michael Cramer.
Cramer ziet een 'vrachtautoplaag in Europa' en wil alles uit de kast halen om de aantrekkelijkheid van andere vervoerswijzen vergroten. Zo stelt zijn rapport voor, het goederenspoorvervoer bij investeringen, overheidssteun en wetenschappelijk onderzoek flink voor te trekken. Dat kan door de Europese financiële steun voortaan te besteden aan intermodale projecten, goederenspoorlijnen die voorrang hebben en andere maatregelen om de vrachtauto te vervangen.
De massale steun voor dit voorstel van de groenen leert dat het Europees Parlement de vrachtauto ziet als belangrijke veroorzaker van de toenemende wegcongestie. De Çommunity of European Railways' reageert dolgelukkig op de koerswijziging. De 'anti-wegvervoerstemming' heeft overigens niet meteen gevolgen voor de Europese wetgeving. Het gaat om een algemeen advies aan de andere beleidsmakers.
Bron: Nieuwsblad Transport