Goeie cijfers voor NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
isadora

Goeie cijfers voor NS

Berichtdoor isadora » Vr 19 Aug 2016, 12:24

Alhoewel het een artikel in de Telegraaf betreft, en klaarblijkelijk dan met een korreltje zout genomen dient te worden, lijkt het, dat de NS niet slecht boert:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/2644 ... jd___.html

Hainje

Re: Goeie cijfers voor NS

Berichtdoor Hainje » Vr 19 Aug 2016, 12:50

De Telegraaf met een positief artikel over de NS. Het moet niet veel gekker worden.
Ik vind het allemaal prima.

31-12-2015: Trein: 7048,1 km · Bus: 2542,8 km · Tube/Metro: 111,4 km · Tram: 72,7 km
03-11-2016: Trein: 3564,8 km · Bus: 1382,9 km · Tube/Metro: 14,12 km · Tram: 27,2 km · Boot: 23,1 km

reisthijs

Berichtdoor reisthijs » Vr 19 Aug 2016, 12:59

Ik lees toch liever wat NS er zelf over schrijft:
Halfjaarcijfers NS: hogere klanttevredenheid en punctualiteit
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Geert
OVNL-beheerder

Berichtdoor Geert » Vr 19 Aug 2016, 19:21

Zijn er ook nog wat concretere cijfers te vinden? Hoe moet ik bijvoorbeeld 82,7% reisinformatie bij ontregelingen in de trein en op het station interpreteren? Percentage reizigers dat een 7 of hoger gaf? Percentage van het aantal storingen dat de omroep heeft gehaald? ... En hoe is de punctualiteit van 92,7% berekend, blijkbaar inclusief gehaalde aansluitingen?

Geert
OVNL-beheerder

Berichtdoor Geert » Vr 19 Aug 2016, 19:33

Ah, gevonden. Hier staan de echte cijfers: http://www.ns.nl/binaries/_ht_147064679 ... s_juni.pdf

Die 82,7% blijkt het aantal storingen te zijn dat in de trein en/of station omgeroepen is. Het cijfer wordt uitgesplitst in trein en station, waarbij dat in de trein slechts rond de 71% zweeft. Ik vind dat vrij laag.

Verder overigens wel interessante cijfertjes, nu geen tijd om uitgebreid door te spitten maar er staan nog wel meer leuke getallen in. Trefkans HC bijvoorbeeld.

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Vr 19 Aug 2016, 21:58

De manier waarop die trefkans HC gemeten wordt geeft wel te denken. Dat is kennelijk berekend op basis van hoe vaak de mensen die enquetes afnemen een HC zien. Lijkt me geen erg betrouwbare methode.

Opvallend vond ik trouwens deze zinnen:
Om zo veel mogelijk reizigers een zitplaats te bieden, startte NS een programma dat moet leiden tot structurele en goed onderbouwde verbeteringen vanaf 2015. Dit doen we onder meer door de inzet van materieel van NS af te stemmen op de verwachtingen van reizigers en door de geplande materieelinzet daadwerkelijk te realiseren.

Kennelijk is het voor NS nieuw, dat ze de materieelinzet afstemmen op wat er verwacht wordt en doen wat ze plannen?

Groens

Berichtdoor Groens » Za 20 Aug 2016, 12:12

Leuk om de cijfers eens door te kijken, jammer dat niemand de moeitje heeft genomen om de grafiekjes te fatsoeneren. De ene keer loopt de as van vijftig tot tachtig procent, dan opeens van zestig tot vijfenzeventig of zelfs van 100 (via 100, 100 en 100) naar 100 procent. Zo lijkt het soms net alsof de tevredenheid verviervoudigd is, terwijl het uiteindelijk maar om weinig verschil gaat.

reisthijs

Berichtdoor reisthijs » Za 20 Aug 2016, 14:10

Ik denk juist dat iemand flink z'n best heeft gedaan om de grafieken te fatsoeneren. Hoe mooier de resultaten lijken hoe beter voor NS.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

webguy
OVNL-beheerder

Berichtdoor webguy » Za 20 Aug 2016, 15:04

De vraag of dat erg is. Als je overal dezelfde schaal kiest kan je vaak ook de details weer niet zien in een van de grafieken. Les nummer 1 op de middelbare school als je grafiekjes gaat tekenen gaat over het interpreteren van grafiekjes toch?

EDIT: Ok, deze is wel erg lelijk inderdaad, hier had een extra cijfer achter de komma gemoeten:
Afbeelding
Reisinformatie/nerd

starx

Berichtdoor starx » Za 20 Aug 2016, 16:53

Tja, ik heb NS nog nooit kunnen betrappen op het naar buiten brengen van stukken zonder spelfouten en lelijke opmaak. Kennelijk geeft NS liever geld uit aan een peloton van woordvoerders en spindoctors die al het amateurisme moeten maskeren...

Maar ik moet toch zeggen dat de goede cijfers mij eigenlijk aangenaam verassen. Er is immers minder materieel beschikbaar ten opzichte van eerdere jaren. Toch zijn de zitplaatskans, reizigerskilometers en waardering door de reizigers allemaal gestegen. Eigenlijk valt dat niet te rijmen met elkaar, tenzij het aantal reizigers in de spits is gedaald (of gelijk gebleven) en in het dal juist gestegen. Dat lijkt ook te kloppen met het feit dat het aantal files aan het toenemen is.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 18:50

starx schreef:waardering door de reizigers allemaal gestegen.

Dat vind ik niet zo gek, dat die cijfers voor waardering zijn gestegen. Die Mat '64 had er al veel eerder uit gemoeten net als de DDAR.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.

Bemined

Berichtdoor Bemined » Za 20 Aug 2016, 18:52

En wat komt daar voor in de plaats dan? Reizigers waarderen een zitplaats in een oude trein volgens nog altijd meer dan een staanplaats in een moderne SLT.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 18:52

Bemined schreef:En wat komt daar voor in de plaats dan? Reizigers waarderen een zitplaats in een oude volgens nog altijd meer dan een staanplaats in een moderne SLT.

FLIRT3

Wubbo
OVNL-beheerder

Berichtdoor Wubbo » Za 20 Aug 2016, 18:53

Die zit nog niet in de reizigerswaardering nu, want daar heeft nog geen reiziger ingezeten.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Za 20 Aug 2016, 18:56

Nee dat is waar. Maar in de toekomst kan dat wel tot nog hogere waarderingscijfers leiden.

Klaasje

Berichtdoor Klaasje » Zo 21 Aug 2016, 08:59

NS heeft veel minder materieel voor onderhoud en reparaties aan de kant staan dan anderhalf jaar geleden. Zoveel dat het een paar duizend zitplaatsen scheelt. Dat is meer dan de hoeveelheid plan v die op het laatst nog rondreed. Dat hebben ze knap gedaan.

regenmaker
OVNL-beheerder

Berichtdoor regenmaker » Zo 21 Aug 2016, 11:30

Oude treinen hebben over het algemeen ook meer onderhoud nodig, lijkt me.

VIRM

Berichtdoor VIRM » Zo 21 Aug 2016, 12:45

Ik vond het opvallend dat onderaan het bericht van De Televaag stond dat ik ook geinteresseerd kon zijn in het artikel over Kim Kardashian die haar strakke lichaam op het strand showt. Ik hoop dat ze wel doorheeft dat dat straks niet meer met de Hoeksche Lijn van de NS kan? ;)
Beul van de blindegeleidelijn

waldo79

Berichtdoor waldo79 » Zo 21 Aug 2016, 14:49

starx schreef:... Eigenlijk valt dat niet te rijmen met elkaar, tenzij het aantal reizigers in de spits is gedaald (of gelijk gebleven) en in het dal juist gestegen. Dat lijkt ook te kloppen met het feit dat het aantal files aan het toenemen is.

Die relatie kun je niet 1 op 1 staven...
Mij best :)

Terug naar “OV in Geheel Nederland”