Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Wubbo » Di 09 Sep 2008, 17:06

Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven
Gepubliceerd: 9 september 2008 12:57 | Gewijzigd: 9 september 2008 14:26

Door een onzer redacteuren


Den Haag, 9 sept. De Tweede Kamer heeft kritiek op de tariefverhoging met 4,5 procent in het openbaar vervoer. Zij debatteert mogelijk nog deze week over het besluit van staatssecretaris Huizinga (Verkeer, ChristenUnie).

Huizinga kondigde de tariefverhoging gisteren aan in een brief aan de Tweede Kamer. De verhoging is volgens de bewindsvrouw „conform de uitkomsten van het gebruikelijke model”, een model waar het parlement eerder mee instemde.

De hogere tarieven, die per 1 januari 2009 ingaan, worden voornamelijk veroorzaakt door de relatief hoge inflatie. De gestegen brandstofprijzen en toenemende loonkosten resulteren volgens de staatssecretaris in een kostenstijging van 3,6 procent. Zogeheten vraaguitval, door hogere prijzen, vergt een aanvullende compensatie van 0,9 procent voor de openbaarvervoersector.

GroenLinks, PVV en SP vinden de prijsverhogingen te fors. Ze menen dat de reiziger zo niet gestimuleerd wordt om het openbaar vervoer te nemen in plaats van de auto.

Ook coalitiepartij CDA heeft kritiek. Tweede Kamerlid Jan Mastwijk zegt teleurgesteld te zijn in de manier waarop Huizinga de Kamer informeert. „Ik vind de argumentatie waarom de prijzen met 4,5 procent omhoog moeten wat mager.”

Vlak voor de zomer lag het streekvervoer dagenlang stil door een cao-conflict. Mastwijk wijst erop dat de Kamer de staatssecretaris opdracht gaf met de ruziënde partijen in gesprek te gaan. Huizinga heeft toen ook geld ter beschikking gesteld om de pijn bij werkgevers te verzachten. Mastwijk: „Mijn vraag is wat de uitkomst van die gesprekken is en hoe die zich verhoudt tot de nieuwe tarieven.” Het CDA plaatst ook vraagtekens bij de 0,9 procent compensatie voor vraaguitval.

De PvdA stelt geleerd te hebben van het rapport van senator Klaas de Vries die eerder dit jaar in opdracht van werknemers en werkgevers in het cao-conflict een analyse maakte van het streekvervoer. Daarin constateerde De Vries onder meer dat de marktwerking in het streekvervoer halfslachtig is doorgevoerd, waarbij in sommige gevallen te veel kosten op de busmaatschappijen worden afgewenteld.

Ria Loefs (PvdA): „De prijsstijging is niet leuk, maar wij hebben geleerd van het rapport van De Vries. Afspraak is afspraak. Dit zijn de uitkomsten van het model. En wij hebben afgesproken dat we tarieven op deze manier vaststellen.”

Bron: NRC Handelsblad

Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1556
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 17:06

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Cookie » Wo 10 Sep 2008, 18:37

Tariefverhoging bus en tram blijft gehandhaafd
Uitgegeven: 10 september 2008 13:14
Laatst gewijzigd: 10 september 2008 16:07


DEN HAAG - De verhoging met 4,5 procent van de tarieven voor bus en tram in 2009 blijft gehandhaafd. Tijdens een spoeddebat kreeg staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer) woensdag steun van een meerderheid van de Tweede Kamer.

SP, PVV en GroenLinks zijn tegen. Coalitiepartij CDA liet zich uiteindelijk ook overtuigen van de noodzaak van de 0,9 procent vergoeding die de ov-bedrijven krijgen voor het verwachte klantenverlies door de hogere tarieven.

Draai

De PVV betichtte CDA-woordvoerder Jan Mastwijk ervan een 'draai' te hebben gemaakt. Maandag zette hij immers nog vraagtekens bij de tariefstijging.

Volgens Mastwijk had hij al eerder aangegeven dat een duurdere strippenkaart 'bespreekbaar' voor hem was. Naar zijn zeggen gaf de doorslag het argument van Huizinga dat de 4,5 procent nodig is voor een goed openbaar vervoer.

Steun

Drie moties die een kleinere tariefstijging bepleiten, zijn dan ook gedoemd te mislukken. PvdA en ChristenUnie spraken dinsdag al hun volle steun aan Huizinga uit. Vorig jaar dwong de Kamer nog wel concessies af van Huizinga: de strippenkaart werd dit jaar 2,5 procent duurder in plaats van de voorziene 3,1 procent.

De kleine strippenkaart gaat in 2009 7,30 euro kosten tegen nu nog 6,90 euro. De 45-strippenkaart gaat 1,20 euro in prijs omhoog.

Bron: http://www.nu.nl/news/1738197/34/Tarief ... haafd.html

Raymond
Berichten: 1055
Lid geworden op: Ma 11 Aug 2008, 21:29

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Raymond » Wo 10 Sep 2008, 20:17

Trein-O-Fiel schreef:Coalitiepartij CDA liet zich uiteindelijk ook overtuigen van de noodzaak van de 0,9 procent vergoeding die de ov-bedrijven krijgen voor het verwachte klantenverlies door de hogere tarieven.

De tarieven moeten omhoog omdat de vervoersbedrijven compensatie moeten krijgen voor de hogere tarieven die reizigers weghoudt? :roll:
Tineke is niet echt pro-OV lijkt het wel..

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Geert » Wo 10 Sep 2008, 20:41

Wat ik me dan afvraag: leidt die 0,9% extra verhoging dan niet tot nog minder reizigers?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2008, 20:51

Nee. Het grootste deel van de streekbusreizigers zijn zgn. captives. Voor het stadsvervoer geldt dat er mogelijk wel een verschuiving ontstaat richting een modaliteit als de 'fiets', maar dat zou ik niet per definitie als 'ongunstig' willen bestempelen.

Nederlanders zijn niet gewend om reeële kosten voor het openbaar vervoer te betalen. In feite moeten bus-, tram- en metrokaartjes tussen de 40% en 60% duurder worden, wil het OV kostendekkend geëxploiteerd kunnen worden :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
tsov
Berichten: 3605
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contact:

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor tsov » Wo 10 Sep 2008, 21:06

Niet alleen de Nederlander is dat dan niet gewend. Naar mijn ervaring is NL één van de duurdere landen in Europa qua stads- en streekvervoertarieven. Vergelijk Vlaanderen, waar het maximale tarief per rit €2,70 is en een Dagpas €6,- kost...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2008, 21:46

Slechts 16% van de omzet van busbedrijf 'de Lijn' wordt gedekt door middel van reizigersinkomsten :idea:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 11923
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Geert » Wo 10 Sep 2008, 22:23

Maar hoe kwalijk is het dan dat OV (deels) gesubsidieerd wordt?

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 10999
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Vinny » Wo 10 Sep 2008, 23:21

Maar hoe kwalijk is het dan dat OV (deels) gesubsidieerd wordt?
Kwalijk is misschien een groot woord. Over het algemeen leidt een subsidie tot verslapping. Je hoeft je best niet te doen om de klant tevreden te houden dus je kunt er een puinhoop van maken (kijk eens naar de RET of het GVB). Een ander punt is natuurlijk ook een meer wezenlijke vraag: is het gerechtvaardigd om iedereen te laten meebetalen aan een voorziening waar slechts een deel van de mensen gebruik van (kunnen) maken. Het OV wordt maar gebruikt voor ongeveer 15% van alle verplaatsingen in Nederland, terwijl als je kijkt naar relaties die redelijkerwijs (qua reistijd en comfort) nog met het OV te doen valt je zonder al te extreme investeringen hooguit 25% marktaandeel zou kunnen bewerkstelligen. Kortom een heleboel mensen moeten voor een voorziening gebruiken waar ze zelf weinig tot niets aan hebben.

Er is overigens om geheel andere reden wel een rechtvaardiging van overheidssubsidies te verzinnen; en dat richt zich meer op de klanten van het OV. Dat zijn over het algemeen jongeren, ouderen, studenten en mensen met een laag inkomen. Om deze groep te steunen in hun mobiliteitsbehoefte zou je kunnen onderbouwen dat een OV-subsidie noodzakelijk is. Je zou dit echter ook op een andere manier vorm kunnen geven: namelijk door gebruik te maken van de klassieke nivellleringsprincipes van de inkomstenbelasting.

Verder is OV niet per defnitie verlieslijdend: in Groot-Brittanië verwacht men vanaf 2010 een winstgevende OV-concessie te kunnen uitgeven (bron: spoorwegen in 2008). Dat is heel erg goed nieuws: ik hoop van harte dat deze doelstelling gehaald wordt.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

playertwo
Berichten: 979
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 20:01

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor playertwo » Wo 10 Sep 2008, 23:28

Vinny schreef:Een ander punt is natuurlijk ook een meer wezenlijke vraag: is het gerechtvaardigd om iedereen te laten meebetalen aan een voorziening waar slechts een deel van de mensen gebruik van (kunnen) maken. Het OV wordt maar gebruikt voor ongeveer 15% van alle verplaatsingen in Nederland, terwijl als je kijkt naar relaties die redelijkerwijs (qua reistijd en comfort) nog met het OV te doen valt je zonder al te extreme investeringen hooguit 25% marktaandeel zou kunnen bewerkstelligen. Kortom een heleboel mensen moeten voor een voorziening gebruiken waar ze zelf weinig tot niets aan hebben.

Wat dacht je van de subsidies aan kinderopvang of de gratis schoolboeken op de middelbare school? Daar heeft ook een heel groot deel van de Nederlands niets aan

Wubbo
OVNL-beheerder
Berichten: 9530
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor Wubbo » Wo 10 Sep 2008, 23:35

Vinny schreef:Over het algemeen leidt een subsidie tot verslapping. Je hoeft je best niet te doen om de klant tevreden te houden dus je kunt er een puinhoop van maken (kijk eens naar de RET of het GVB).
Dat is afhankelijk van welke eisen je stelt als je een subsidie geeft. Geef je die zonder verdere eisen (zoals vroeger in het OV) krijg je inderdaad verslapping omdat er geen enkele drijfveer is om efficienter of beter te gaan werken. Zet je er flinke prestatie-eisen tegenover is er zeker geen sprake van verslapping, maar van een scherpe winstdoelstelling.
Vinny schreef:Een ander punt is natuurlijk ook een meer wezenlijke vraag: is het gerechtvaardigd om iedereen te laten meebetalen aan een voorziening waar slechts een deel van de mensen gebruik van (kunnen) maken. Het OV wordt maar gebruikt voor ongeveer 15% van alle verplaatsingen in Nederland, terwijl als je kijkt naar relaties die redelijkerwijs (qua reistijd en comfort) nog met het OV te doen valt je zonder al te extreme investeringen hooguit 25% marktaandeel zou kunnen bewerkstelligen. Kortom een heleboel mensen moeten voor een voorziening gebruiken waar ze zelf weinig tot niets aan hebben.
Ik heb ergens deze week hier op het forum gelezen dat het OV op een aantal IC-trajecten een marktaandeel van meer dan 50% heeft. Dat zijn behoorlijke cijfers, vooral omdat dit speelt op trajecten in de Randstad waar de filedruk anders niet te overzien zou zijn.

Overigens is de rendabiliteitsdiscussie van OV (en idem van asfalt en dergelijke) een hele onduidelijke. In principe kun je alles winstgevend of verliesgevend rekenen, afhankelijk van welke externe effecten je meerekent. Denk hierbij onder andere aan geluid, fijnstof, ongevallen, werkgelegenheid en economische effecten.

Vinny schreef:Verder is OV niet per defnitie verlieslijdend: in Groot-Brittanië verwacht men vanaf 2010 een winstgevende OV-concessie te kunnen uitgeven (bron: spoorwegen in 2008). Dat is heel erg goed nieuws: ik hoop van harte dat deze doelstelling gehaald wordt.

Is die winstgevend op alle kosten (incl aanschaf, onderhoud en afschrijving van materieel en infra)? En ook hier speelt die vraag van wat reken je mee...

Gebruikersavatar
deadlock
Berichten: 9299
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contact:

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor deadlock » Do 11 Sep 2008, 13:08

In Groot Brittannië is het dan weer wel zo geregeld dat de taxi goedkoper is dan de trein. Rendabel? Jah. Maar 'at what expense'
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!

waldo79
Berichten: 3620
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 14:00
Locatie: Tiel

Re: Kritiek Kamer op verhoging ov-tarieven

Berichtdoor waldo79 » Za 13 Sep 2008, 17:15

Je hebt in het Verenigd Koninkrijk zoveel tariefsoorten dat er vast treinritten zijn die goedkoper zijn dan een taxirit 8-)
Mij best :)


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten