Pagina 1 van 1

Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 01:32
door Chrysa
Treinreiziger.nl heeft opnieuw cijfers gekregen over het aantal in- en uitstappers per station. Alhoewel het aantal in- en uitstappers licht groeit, zijn er per station grote verschillen. Sommige stations worden minder vaak gebruikt, terwijl andere stations juist veel meer gebruikt worden. Net als vorig jaar trekken vooral relatief nieuwe stations meer reizigers.
Link

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 01:43
door JWM
Leuk, het valt wel op dat de stations zoals Blaak en NOI spectaculair door blijven groeien.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 08:38
door regenmaker
Komt NOI niet omdat de metro lange tijd niet reed tussen Centraal en NOI?

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 09:17
door Hendrik
De tijdelijke inkorting van metro E tot Laan van NOI was dit jaar, niet vorig jaar...

Heeft er niet een verschuiving plaatsgevonden tussen Laa en Gv? Als je naar de absolute getallen kijkt, komt de stijging bij Laa ongeveer overeen met de daling bij Gv.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 09:51
door Suus
Als enige van de vier grote steden daalt het gebruik van Amsterdam Centraal, het verkeer naar Duivendrecht en Amsterdam Zuid groeit nog wel, dus blijkbaar toch mensen die de overstap hebben gemaakt.

Wat is er gebeurd in Utrecht Overvecht, dat daar zo'n explosieve groei is geweest?

De vier tussenstations tussen Zaandam en Purmerend gaan ook allemaal achteruit. Is de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] zo dramatisch?

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 10:13
door regenmaker
Suus schreef:De vier tussenstations tussen Zaandam en Purmerend gaan ook allemaal achteruit. Is de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] zo dramatisch?
De bussen van EBS concurreren daar met de trein. Je kan vanuit elke wijk in Purmerend direct met de bus naar Amsterdam. :)

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 10:31
door Roeland
Suus schreef: Wat is er gebeurd in Utrecht Overvecht, dat daar zo'n explosieve groei is geweest?

De vier tussenstations tussen Zaandam en Purmerend gaan ook allemaal achteruit. Is de [serie=Stoptrein|2016|Hoofddorp - Zaandam - Hoorn Kersenboogerd3300[/serie] zo dramatisch?
Waarschijnlijk heeft Overvecht een betere busverbinding met De Uithof gekregen.
En misschien speelt ook mee, dat reizigers uit Hilversum de bouwput Utrecht CS mijden, en hun bus al op Overvecht nemen?

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 10:38
door Roeland
Suus schreef:Als enige van de vier grote steden daalt het gebruik van Amsterdam Centraal, het verkeer naar Duivendrecht en Amsterdam Zuid groeit nog wel, dus blijkbaar toch mensen die de overstap hebben gemaakt.
De daling op CS wordt goedgemaakt door de stijging op andere Amsterdamse stations, zoals CS. Sinds de wijzigingen op de Oude Lijn (IC Vlissingen ook op Sloterdijk) en de Hanzelijn (vanuit Noord en Oost NL wel rechtstreeks naar Duivendrecht en Zuid, maar niet meer rechtstreeks naar CS) zijn de niet-CS-stations, voor de lange-afstand reiziger, relatief beter bereikbaar geworden dan CS.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 10:48
door JWM
Amsterdam Zuid zal de komende jaren wel verder doorgroeien door de extra IC vanuit Lelystad richting Leiden en het wegvallen van IC stops in Duivendrecht en Lelylaan. En als de Noord/Zuidlijn ooit gaat rijden boort dat ook een extra reizigersmarkt aan. Kan mij voorstellen dat het zelfs vanuit Amsterdam Noord naar Schiphol aantrekkelijker gaat worden om op Zuid te trein te pakken ipv CS.
regenmaker schreef:Komt NOI niet omdat de metro lange tijd niet reed tussen Centraal en NOI?
Volgensmij is dat alleen dit jaar en het zijn cijfers uit 2015. Bovendien zullen de meeste reizigers met de trams van HTM reizen. Zelfde tarief, zelfde perron en veel frequenter.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: vr 16 sep 2016, 19:59
door Daniel
Roeland schreef:
Suus schreef:Wat is er gebeurd in Utrecht Overvecht, dat daar zo'n explosieve groei is geweest?
Waarschijnlijk heeft Overvecht een betere busverbinding met De Uithof gekregen.
En misschien speelt ook mee, dat reizigers uit Hilversum de bouwput Utrecht CS mijden, en hun bus al op Overvecht nemen?
Sinds augustus 2015 is lijn 30 ook in de daluren om het kwartier gaan rijden tussen Overvecht en De Uithof, waarschijnlijk zijn daardoor grote studentenstromen buiten de spits die eerder geen aansluiting op Overvecht hadden voortaan via dat station gaan reizen in plaats van via CS.

Ook is U-OV vorig jaar de verbindingen vanaf omliggende stations sterker gaan promoten.

Wat je trouwens ook wel goed ziet is het effect van de hogere Sprinterfrequenties ten zuiden van Dordrecht: Breda Prinsenbeek met +26%, Lage Zwaluwe +15% en Dordrecht Zuid +8%. Opmerkelijk trouwens wel dat die groei uitsluitend optreedt langs de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] want in Zevenbergen en Oudenbosch zijn de reizigersaantallen juist gedaald.
Doet wel wat vermoeden over de reisrichting: Breda Prinsenbeek heeft waarschijnlijk vooral meer reizigers richting Breda gekregen die daar overstappen en voorheen de bus naar het centrale station namen. Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid hebben daarnaast het grotere effect doordat die een kwartiersdienst kregen doordeweeks.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: za 17 sep 2016, 01:53
door Pim-AllianceB95
Ai, en Bzl stijgt stug doorgroeien terwijl ex-Intercity-Zeeland weent en afdruipt...

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: za 17 sep 2016, 02:25
door Chrysa
Daniel schreef: Wat je trouwens ook wel goed ziet is het effect van de hogere Sprinterfrequenties ten zuiden van Dordrecht: Breda Prinsenbeek met +26%, Lage Zwaluwe +15% en Dordrecht Zuid +8%.
In Lage Zwaluwe komt dit deels ook omdat er sinds de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] de hele dag rijdt aansluiting is van lijn 122 op de trein naar Breda. Nu kan je in de daluren vanuit Hooge en Lage Zwaluwe de hele dag 2x/uur naar Breda, 1x/uur met lijn 122, en 1x/uur met lijn 122 de andere kant op en dan de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie].

Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: za 17 sep 2016, 09:36
door Suus
De rol van de bus op Lage Zwaluwe lijkt mij vrij beperkt.

Dat station heeft in twee klappen een verbeterd aanbod gekregen. Eerst door op het moment dat er een uurdienst werd gereden ten zuiden van Dordrecht de treinseries zo aan te passen dat er toch een halfuursdienst op Dordrecht - Lage Zwaluwe ontstond, wat daarna nog eens flink is verbeterd doordat beide treindiensten nu elk half uur zijn gaan rijden. De dienstregeling is voor de regio aantrekkelijk geworden t.o.v. de files op de A16, waardoor de parkeerplaats nu ook steeds voller staat.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: za 17 sep 2016, 11:40
door Chrysa
In het dal kom je elke dag toch wel aan 60 mensen die in de daluren zo van/naar Lage Zwaluwe reizen, zelf doe ik het ook regelmatig en ik ben nooit de enige. Op een station met 800 reizigers per dag is dat niet insignificant.

Ik ben benieuwd hoeveel mensen in de spits eigenlijk naar dat station reizen, lijn 122 rijdt een halfuursdienst in de spits maar is vrijwel altijd leeg in Hooge Zwaluwe.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 18:53
door Michael
In de spits stappen er toch redelijk wat passagiers in lijn 122. Die stappen vervolgens in Lage Zwaluwe zelf weer uit

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 20:30
door Chrysa
Ik bedoel andersom. Van Lage Zwaluwe naar het station dus.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 21:01
door Nitein-Repart
De stations tussen Haarlem en Uitgeest zijn ook gedaald, zeker het gevolg van het schrappen van de [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie].

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 21:06
door JWM
De stoptreinstations? Dat zal dan een andere reden hebben.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 21:21
door Klaasje
De [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] stopte vroeger ook in Uitgeest en Beverwijk.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 21:28
door Suus
Maar de cijfers zijn van 2015 en de aanpassing heeft pas in december 2015 plaatsgevonden. Vraag mij af of die wijziging nu al in de cijfers te zijn is.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 22:01
door VIRM
Noord-Holland boven het kanaal laat sowieso niet een heel positief beeld zien.

- NS heeft zich op de Kennemerlijn niet heel populair gemaakt met het geklungel met de [serie=Intercity|2016|Haarlem - Alkmaar3400[/serie]. Op een gegeven moment komen denk ik wel alle stations die het heeft bediend wel weer terug.
- Treinen vanaf Amsterdam naar Alkmaar puilen volgens mij wel redelijk uit in de spits.
- NS zet de laatste jaren steeds vaker enkeldeksmaterieel in tussen Amsterdam en Enkhuizen. De spits-IC zie ik de laatste twee maanden met DD-AR rijden.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: ma 19 sep 2016, 22:07
door Michael
Chrysa schreef:Ik bedoel andersom. Van Lage Zwaluwe naar het station dus.
Alleen in de ochtendspits.

Re: Overzicht aantal in- en uitstappers per station 2015

Geplaatst: di 20 sep 2016, 00:02
door Geert
Hendrik schreef:Heeft er niet een verschuiving plaatsgevonden tussen Laa en Gv? Als je naar de absolute getallen kijkt, komt de stijging bij Laa ongeveer overeen met de daling bij Gv.
Toch gek, je zou eerder verwachten dat Laan van NOI met Den Haag Centraal concurreert ipv Den Haag HS. Zowel lopend als met OV liggen beide stations een stuk bij elkaar vandaan, ik kan me niet zo goed voorstellen dat in het oude dienstregelingsmodel veel reizigers die rondom Laan moesten zijn naar HS reisden en dan gingen lopen/fietsen/met de tram.