Pagina 1 van 3

Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 21:45
door wouter15
Rover wil dat ook andere vervoerders de Sprinters van het HRN mogen rijden: http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... et_spoor-1

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 21:49
door Chrysa

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:06
door Hainje
Klinkt zeker interessant. Laten we sowieso eerst eens kijken hoe het in Limburg gaat lopen, daar valt ongetwijfeld al veel uit te leren.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:13
door Z2N
Eerlijk gezegd zie ik de daadwerkelijke meerwaarde van privatiseren zoals Rover het wil niet: voor alle voorbeelden die zij aanhaalden kwam extra publiek geld beschikbaar, en daar kan je natuurlijk dingen al heel wat mooier van maken. Doe daar nog wat verslechterde werkomstandigheden bij en dan is ineens een hoop mogelijk... :X

Maar even serieus: als dagelijks gebruiker van NS Sprinters in de Randstad heb ik eigenlijk niets te klagen, en heb ik zeker niet het idee dat ik in een verwaarloosd product reis. De treinen zijn snel, frequent en vaker op tijd dan in bijna alle andere landen op de wereld (en ja, zelfs de Rhätische Bahn kent vertragingen van 15 minuten). Als je dan dingen nóg beter wil hebben kan dat, maar stel die dan ook echt voor. Privatiseren is geen doel maar een middel, en als je geen doel hebt zal je dat ook nooit bereiken. Anders gezegd: stel eerst een lijst aan doelen op, en vraag vervolgens NS om die te realiseren. Lukt dat niet, hou dan privatiseren vast als stok achter de deur.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:25
door Mr-W
Aan de kruissubsidiëring tussen de Intercity’s en stoptreinen bij NS wil Rover een einde maken. Als de verlieslijdende stoptreinen overgaan naar de regionale regieorganen moet daar ook geld naartoe. Net zoals bij de splitsing van treindiensten in hoofdrailnet en contractsector eind jaren negentig.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk uit gaat pakken, al vind ik het geen verkeerd principe.
Hainje schreef:Klinkt zeker interessant. Laten we sowieso eerst eens kijken hoe het in Limburg gaat lopen, daar valt ongetwijfeld al veel uit te leren.
Lijkt me een prima plan om Limburg als testcase voor HRN 2025 te gebruiken. Zelf zou ik lokale tariefssystemen ook mogelijk willen maken zoals het Brabants Tarievenhuis om integratie tussen bus en trein te verbeteren. Bijv. Dalkorting Noord Brabant (60% korting voor ouderen en scholieren) of Amsterdam Vrij (GVB + Sprinters rond Amsterdam)enz.
Z2N schreef:. Doe daar nog wat verslechterde werkomstandigheden bij en dan is ineens een hoop mogelijk.
De gouden randjes zijn er vanaf, maar er wordt gewoon volgens de CAO Multimodaal betaald. De CAO Multimodaal geeft gewoon een fatsoenlijk salaris voor het werk en denkniveau waarop de medewerkers functioneren :wink:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:42
door regenmaker
Z2N schreef:Maar even serieus: als dagelijks gebruiker van NS Sprinters in de Randstad heb ik eigenlijk niets te klagen, en heb ik zeker niet het idee dat ik in een verwaarloosd product reis.
In de randstad is een ander verhaal wat mij betreft. De [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Zutphen - Nijmegen7600[/serie] zijn mooie voorbeelden van dat het beter kan. De sprinters rijden snel na 20:00 uur nog maar 1x/uur. Daarnaast zou de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] aan de Valleilijn gekoppeld moeten worden in mijn optiek, maar daar wil de NS niets van afweten. Hier worden we altijd met oude zooi afgescheept qua materieel.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:57
door Z2N
Kijk, dit is al beter: specifieke wensen uiten en voorstellen doen. Dat werkt al een heel stuk makkelijker dan Rover's roeptoeteren! :pos:

Overigens krijgt ZO-Nederland volgend jaar het modernste deel van het NS-materieelpark in de Sprinters, terwijl er SGM teruggeschoven wordt naar de Randstad. :wink:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: za 01 okt 2016, 22:59
door SuperGhost
Oplossing is wat mij betreft ook niet zozeer marktwerking, maar juist een meer decentrale aansturing van de sprinters.

Waar nu 'Den Haag' nog de eisen van de sprinters bepaalt, zou dat wat mij betreft juist bij de provincies moeten liggen. De provincies hebben immers veel meer zicht op de lokale/regionale vervoersstromen dan 'Den Haag'.

Je zou de huidige HRN-concessie prima op kunnen delen in 'Intercity/HSL' (landelijk) en 'sprinter' (provinciaal), maar toch al die concessie onderhands aan NS gunnen.

Ook zou NS dan de adviesaanvragen van de sprinters aan de ROCOV's moeten sturen.

Ik geloof meer in deze constructie, waarbij de eisen dus meer regionaal aangestuurd wordt, maar dat de vervoerders wel hetzelfde blijven. Ik denk dat je hiermee dezelfde voordelen krijgt (want het 'succes' van de marktwerking is vooral de regionale aansturing i.p.v. landelijke) én toch het voordeel houdt dat bij een verstoring (gepland of niet) makkelijk een alternatief in elkaar te draaien is doordat alles van dezelfde vervoerder is.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 00:43
door trolly
Z2N schreef:(en ja, zelfs de Rhätische Bahn kent vertragingen van 15 minuten)
Vooruit, maar die rijden dan ook maar op zo'n 35% van de infrastructuur die de NS ter bechikking staat. In de breedte, wel te verstaan.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 00:53
door regenmaker
Z2N schreef:Overigens krijgt ZO-Nederland volgend jaar het modernste deel van het NS-materieelpark in de Sprinters, terwijl er SGM teruggeschoven wordt naar de Randstad. :wink:
Dat is ook voor het eerst sinds jaren... Maar wat komt er op de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] te rijden dan? Want die verbinding stond niet bij het inzetgebied van de FLIRT. Ik zou echt willen dat die verbinding wordt aanbesteed of dat NS is de handen uit de mouwen steekt.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 01:09
door Z2N
De 7000 wordt zeker 9 minuten versneld. Het heeft voordelen om met DDAR te rijden. :wink:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 01:10
door regenmaker
Nog steeds die oude zooi dus...

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 01:15
door Z2N
Ook dat is maar tijdelijk, met de nieuwe SNG zal dat ook verleden tijd zijn.

Overigens klopt het niet dat NS geen voorkeur heeft aan de regio en daarom zijn nieuwe materieel in de Randstad inzet. Het feit is gewoon dat in de Randstad de vervoersvraag groter is, en nieuw materieel eigenlijk altijd meer capaciteit heeft dan ouder materieel. Daarom wordt nieuw materieel naar drukke routes gestuurd, als dat het idee geeft dat NS niets om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] geeft is dat jammer.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 01:20
door regenmaker
Z2N schreef:Daarom wordt nieuw materieel naar drukke routes gestuurd, als dat het idee geeft dat NS niets om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] geeft is dat jammer.
Het is vooral jammer dat de frequentie in de avonduren en in het hele weekend zo laag is. Daarnaast is het ook beter als deze serie door blijft rijden van Almelo naar Enschede.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 08:58
door Vinny
Z2N schreef:Eerlijk gezegd zie ik de daadwerkelijke meerwaarde van privatiseren zoals Rover het wil niet:
Ik zie wel degelijk meerwaarde in marktwerking. Je ziet ook in de praktijk dat de publieke dienstverlening beter wordt, als er meer concurrentie is zodat bedrijven gedwongen worden om beter hun best te doen om hun concessie te houden, dat zie je in andere sectoren ook. Het is wel belangrijk dat de overheid zich vooral wat meer gaat bezighouden om de afstemming te waarborgen. Dat kan door zich actiever met het concessiebeheer bezig te houden, en door bijvoorbeeld de vervoerders ook wat dwingender te gaan voorschrijven hoe ze met hun tarieven, abonnementen en de OV-chipkaart omgaan bijvoorbeeld.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 09:33
door Meltrain
trolly schreef:
Z2N schreef:(en ja, zelfs de Rhätische Bahn kent vertragingen van 15 minuten)
Vooruit, maar die rijden dan ook maar op zo'n 35% van de infrastructuur die de NS ter bechikking staat. In de breedte, wel te verstaan.
Wat bedoel je precies? :?
Heb je het erover dat de RhB grotendeels op enkelspoor rijdt of heb je het over de spoorbreedte? In dat laatste geval maak je een rekenfout, want 1000 mm is 69,7% van 1435 mm.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 10:34
door Daniel
Vinny schreef:Ik zie wel degelijk meerwaarde in marktwerking. Je ziet ook in de praktijk dat de publieke dienstverlening beter wordt, als er meer concurrentie is zodat bedrijven gedwongen worden om beter hun best te doen om hun concessie te houden, dat zie je in andere sectoren ook.
Tja, alleen is het probleem in het OV dat de marktwerking er alleen is ten tijde van de concessieverlening. Met meerdere overheden die vervolgens puur aanbesteden op kosten van het OV i.p.v. op kwaliteit die binnen het budget past merk je als reiziger soms maar relatief weinig verbeteringen. Of het is een verbetering waar je niet zo veel aan hebt, bv. mooie nieuwe bussen/treinen die een sterk uitgeklede dienstregeling rijden.
Er zijn trouwens ook wel voorbeelden uit het verleden waar een vervoerder het niet zo best deed in een concessie en vervolgens met mooie plannetjes wel weer de volgende concessie wist binnen te halen.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:05
door Suus
Bij aanbestedingen zijn resultaten aan het verleden geen argument, tenzij je onderhands aanbesteed (en een dik eisenpakket hebt waar je de vervoerder ook aan houdt)

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:16
door OmniLezer
Ik weet trouwens niet of dit een goed plan is. Je maakt mensen alleen maar geld afhandig met dit. Zie je het voor je: De sprinter 5000/5100 zijn gekoppeld aan de Stoptreinen 36700/36800. Dat komt goed uit, maar als je bijvoorbeeld moet overstappen naar een Intercity(welke dan ook), moet je uit en inchecken. Daar gaat weer extra geld aan op. Moet je een reisje maken van station Beilen naar Elst omdat je een wekelijkse conventie voor tandartsen heb bijvoorbeeld. Dan gaat het je veel geld kosten omdat je 3x moet in en uitchecken. In plaats van de 20,- die kwijt zou zijn, wordt dit 25,- of meer.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 12:23
door Chrysa
Instaptarief afschaffen en een cent meer per km betalen dan.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:08
door VIRM
Marktwerkign is alleen handig als de huidige concessiehouder er een rommeltje van maakt. Gelet op de slechte berichten die ik nu hoor over de lijn Hoorn-Haarlem (spits IC die niet op de oude IC-stations stopt, te kort materieel, overstappen die vaak niet worden gehaald) zou het een mooi dreigement voor de NS kunnen zijn om daar een beter aanbod te doen.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:21
door ODRAIL
Deze lijn maakt toch deel uit van het hoofdnet?

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:23
door VIRM
Jazeker. Maar daar wil Rover toch wat aan doen? ;)

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 13:27
door ODRAIL
Of dat ze er iets aan kunnen doen is een tweede vraag. Een reizigersorganisatie heeft naar mijn weten geen invloed op aanbestedingen. Ook al zouden ze dit graag willen.

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Geplaatst: zo 02 okt 2016, 14:19
door Meltrain
OmniLezer schreef:Dat komt goed uit, maar als je bijvoorbeeld moet overstappen naar een Intercity(welke dan ook), moet je uit en inchecken. Daar gaat weer extra geld aan op. Moet je een reisje maken van station Beilen naar Elst omdat je een wekelijkse conventie voor tandartsen heb bijvoorbeeld. Dan gaat het je veel geld kosten omdat je 3x moet in en uitchecken. In plaats van de 20,- die kwijt zou zijn, wordt dit 25,- of meer.
Waarom kost het extra geld als je extra moet uit- en inchecken? :?